Kanyarvadász Aprilia Tuono R

2005.10.05. 16:05

Az Aprilia Párizsban mutatta be a megújult Tuono R-t. A tavaly új modellként jelentkező RSV-R alapjaira épülő gyors naked motor igazán szépre sikeredett az első képek alapján. Ez olasz motor révén nem meglepő, viszont a technika maga sem hagy kívánni valót maga után. A 2006-os Tuono külalakra még inkább agresszívebbé vált, és könnyebb lett a vezetése a gyáriak szerint. A magas szintű technikai elemeket felvonultató naked bike a leggyorsabb V2-es címre pályázik a kategóriájában. Nézzük milyen tulajdonságaiban újult meg az Aprilia Tuono 1000 R.

A gép összetéveszthetetlenül Aprilia maradt, formaterve még jobban kiemelkedik a tömegből, teljesen egyedi, azaz Tuono. Az 1000R hasonlít fejidomában ugyan a superbike RSV-R-re, de sokkal agresszívabb annál, és a 2 rovarszem oldalt szigorúan pislogja az utakat. A fejidomot szélcsatornában tesztelték, hogy minél kisebb felhajtóerőt termeljen a pilóta sisakjára. Az összes formaelem nemcsak a kinézetet, hanem a funkciónálitást is szolgálja, mind például a két alsó oldalidom, amely nagy sebességnél stabilizálja a gépet és távol tartja a pilóta lábától a menetszelet. A fejidom alatt egy torlónyomásos légbeömlő rendszert találunk. Ez az egyetlen olyan naked motor amelyen ilyen Ram-Air rendszer található.

A Tuono 1000 R kompaktabb, alacsonyabb és keskenyebb mint elődje. Az ülés 15 mm-el alacsonyabb és az ülés pozíció sokkal jobb vezetési kényelmet garantál mint az előd esetében. A kormány alacsonyabbra, a lábtartó hátrébb került a sportos testtartás kedvéért. Mindezek ellenére a vezetési kényelme javult a gépnek. A blokk a legutolsó fejlesztésű V60 Magnesium erőforrás amely az RSV 1000 R-ből érkezett. A rajta eszközöl változtatások a jobb nyomaték leadást szolgálják alacsony fordulatszám tartományokban. Az Aprilia a 100%-os kihasználhatóság érdekében átdolgozta a befecskendezést, a vezérlő számítógép programját, a szelepvezérlést, mindezt az alacsony és közepes fordulatszámokban leadott teljesítmény érdekében. Most a blokk 133 lóerőt teljesít 9500-as fordulatszámon, mindezt Euro3-as normák mellett.

A már említett 10.3 literes túlnyomásos légszűrő rendszer nagy sebességnél 3%-os teljesítmény növekedést biztosít. A kipufogórendszer szintén RSV örökség. 2 az 1 a 2-ben felépítésű és egészében rozsdamentes acélból készül. A könnyűfém hídváz szenzációs 10 kg súlyú mindössze, részben öntéssel, részben sajtolással állítják elő. Nemcsak könnyebb, de egyben merevebb is mint elődjének a váza. Igen rövid, 1410 mm tengelytáv tartozik a Tuono R-hez, ez szintén az egyik legrövidebb a kategóriában. A hátsó felfüggesztés kapcsolódási pontjait átdolgozták a progresszívitás és a kényelem érdekében. A dupla banán lengővilla igazi műremek és 5 kg alatti súlyával szintén a gép súlycsökkenését szolgálja.

Az Aprilia Tuono R-en a felfüggesztés is verseny orientált. Előre 43 mm belsőcső átmérőjű Showa fordított teleszkópvillák kerültek teljesen állítható kivitelben, hátul Sachs rugóstag garantálja a kiváló úttartást. A megállásról elől a Brembo Gold sorozatú radiális felfogatású, 4 dugattyús, 4 külön fékbetétes, 320 mm tárcsaátmérőjű rendszere gondoskodik, természetesen dupla kivitelben. Hátul szintén Brembo Gold tárcsa dolgozik, 220 mm-es átmérővel és kétdugattyús féknyereggel kiegészítve. Mindkét fékhez fémbetétes fékcsövek vezetnek.

A Tuono 1000 R esetében a tervezők a legkisebb részletre is odafigyeltek. A műszerfal teljesen digitális vezérlésű, bár a fordulatszámot hagyományos óra közli a pilótával. A sebességet digitális visszajelzőről olvashatjuk le. Az egész rendszert, és a motor minden elektronikáját CAN buszrendszer fogja össze, amelyből a szerviz pillanatok alatt képes bármilyen adatot kiolvasni. A köridőmérő, az állítható intenzitású LED-es hátsó lámpa, az egyedileg kódolt, indításgátlós kulcs már csak fokozzák a motor minőségi érzetét. A Tuono 1000R ezüst, fekete és a szokásos aprilia vörös színkombinációkban lesz elérhető kb. 3 millió forintos áron. Egy Factory változat követi majd, amely futómű elemei az Öhlinstől érkeznek.