Új sportboxer a BMW-től

2006.01.03. 13:30

A BMW a következő szezonra alaposan felfrissítette R1100S boxermotoros sportmodelljét. A kéthengeres újdonság az R1200S nevet kapta, és valódi sportmotorként léphet színpadra a négyhengeres japán gépek ellen. Ehhez a BMW valaha szériában gyártott legerősebb boxermotorját kapta meg: az erőforrás legújabb változata 122 lóerős, és az egész motor 13 kilóval könnyebb, mint elődje. Így a motor száraztömege 195 kg, teletankolva, menetkészen sem több mint 213 kg, amely nem sokkal több mint a japán ezres gépek valós mért üzemkész tömege.

A blokk hasonlóan a többi 1200-as boxerhez 1170 köbcentis lökettérfogattal rendelkezik, viszont más hengerfejeket, három vezérműtengely csapágyat a kettő helyett, erősebb szeleprúgókat kapott. A maximális teljesítmény 8250-es percenkénti fordulaton jelentkezik, a tiltás 8800-nál jön. A 12,5:1 kompresszió viszony magasabb, mint bármely más léghűtéses blokknál a világon. A 112 Nm-es nyomatéka nagyobb, mint a 2006-os Yamaha R1-es nyomaték maximuma! De amíg a Yamahának 10500-as percenkénti fordulat kell ehhez, a BMW már 6800-as értéknél eléri a nyomaték görbe maximumát.

A BMW a motorban végzett fejlesztések után legalább 98-as oktánszámú üzemanyag használatát javasolja, de a gyár szerint a rosszabb minőségű benzint is felismeri a vezérlő komputer, és elmegy vele a motor, igaz kicsit gyengébb lesz tőle. Mint a legutolsó generációs boxer BMW-k, az R1200S-nél is három darabból áll a váz és a blokk teherviselő elemként funkcionál. Az első és a középső szekció anyaga acélcső, míg a hátsó segédváz alumínium. Az R1200S megkapta a BMW egyedi Telelever első, és Paralever hátsó futóművét, valamivel meredekebb villaszöggel mint az előd R1100S esetében. Ez a gyorsabb kanyarodásban segíti a motort. Az Öhlins rugóstagok és a hátsó traktus magasságszabályozása extraként vásárolható meg a sportboxerhez. A gép 120/70-17 illetve 180/55-17 méretű abroncsokon gurul, bár hátulra kérhető 190 széles gumi 6 colos felnin.

Az új motorhoz egy újfajta, kikapcsolható, kifejezetten sportgépekre tervezett ABS is rendelhető, amely könnyebb, mint a megszokott berendezések és nem igényel szervomotort. A sportos járgányhoz igen fejlett elektronikai rendszer tartozik. Mindössze egyetlen vezetéken futnak az információk digitális formában. Az adatok a műszerfalon található információs LCD panelbe futnak be, ahonnét minden leolvasható, az aktuális sebességfokozattól kezdve egészen a maradék hatótávolságig. A kivetítő háttérvilágosságát fotócella állítja a kívánt mértékre. A motor formaterve követi az előd vonalait, de jóval több érdekes dízájn elem került rá.

Az egyedi formájú kipufogó az ülés alá került, míg az idomzat kinézetét inkább a szélcsatorna határozta meg, mintsem a divat. BMW-től szokatlan módon a jobb légellenállás volt a cél, nem pedig az időjárás védelem és a pilóta vezetési komfortja. Elegáns megoldás az első indexek tükörbe integrálása, illetve a hátsó irányjelzők farokidomba süllyesztése. A hátsó lámpa LED-ekből áll össze. Márciustól érhető el az újdonság a BMW szalonokban, fekete, fehér, sárga-fekete és vörös-ezüst színekben. A várható ára 3,3 millió forint körül alakul.