Aprilia V4-es versenyblokk

2006.11.27. 10:46

Az Aprilia elkötelezettsége a versenyzés iránt nem új keletű dolog. A GP versenyzés 125 és 250-es kategóriájában és újabban a supermoto világbajnokságon már halomra nyerték magukat. A superbike vb-n ugyan voltak próbálkozásaik az RSV Mille korábbi változataival, de még Noriyuki Haga sem tudta meghozni számukra az átütő sikert a V2-es géppel. A legújabb terv szerint egy vadonatúj, V4-es motorblokkal szerelt géppel kívánnak visszatérni az utcai motoroknak biztosított versenyporondra. Ez a blokk az Aprilia következő generációs superbike gépeibe kerülne, és verseny kivitelben 210 lóerőt teljesít.

Az új technológiákkal telezsúfolt, rendkívül rövid idő alatt kifejlesztett erőforrás a milánói EICMA-n mutatkozott be. Az Apriliának nagy a tapasztalata a V-motorokkal, és az ahhoz kapcsolódó vázakkal kapcsolatosan. A V4-esnek a 65 fokos hengerszöget választották, ez megegyezik a jelenlegi nagy köbcentis Aprilia motorok hengerszögével. A hegyes hengerszög igen kompakt méretet tesz lehetővé és a blokk tömegét is a motor tömegközéppontja körül helyezi el, amely segít a kanyarodáskor. Ráadásul a tengelytáv kicsi, a lengővilla hosszú maradhat, ami a modern sportmotor-építés kulcsa.

Az Aprilia mérnökei a versenyblokk tervezésénél a létező legjobb számítógépes rendszereket használták. A szívószelepeket oldalt elvezetett vezérműlánc által hajtott vezérműtengelyek, míg a kipufogókat a blokk közepén elhelyezett fogaskerekekkel hajtott vezérműtengely vezérli. Mindez a jelenlegi RSV V2-es erőforrásánál is kisebb hengerfej alkalmazását tette lehetővé. Természetesen egy kiegyensúlyozó tengely is helyet kapott. A hengereket egy darabból öntötték ki. Az egész blokkot igen fejlett elektronika vezérli. Elektronikus gázmarkolat, Marelli központi számítógép és benzinbefecskendezés, hengersoronkénti pillangószelep vezérlés és befecskendezés, hengerenkénti dupla injektor. A blokk további jellemzői a kazettás váltó, nedves karteres olajozás és az olajfürdős kuplung.

Aprilia V4 Race
Lökettérfogat: 999 cm 3
Hengerelrendezés: 65fok V4
Teljesítmény: több mint 210 lóerő
Szelepvezérlés: hengerenként 4 titánszelep, vezérműtengelyekkel vezérelve, lánc és fogaskerék hajtással
Üzemanyag keverékképzés: elektronikus üzemanyag befecskendezés, hengerenként 2 injektorral, hengersoronkénti független pillangószelepekkel, elektronikus gázmarkolattal
Max. fordulatszám: 13,500 rpm
Sűrítési viszonyszám: 12,5:1
Váltó: 6 sebességes, kazettás
Kuplung: többtárcsás, olajfürdős, csúszásgátlóval
Elektronika: Magneti Marelli