Gáztöltést a teleszkópba

2007.04.11. 11:26

A Traxxion Dynamics futóművekkel foglalkozó amerikai cég elsőként jelentette be gáz töltésű, akár Supersport 600 versenyeken is használható villabetétszettjét, amelyet AK-Gas Cartridge System névre keresztelt. Az új kitett a széria fordított teleszkópvillákba lehet beépíteni. A gyári teleszkópvilláknak csak a külső csúszószára, valamint a felső és alsó elemei maradnak meg. Ezzel a darabbal a világ összes 600-as bajnokságában el lehet indulni, mivel megfelel a kiírásban foglaltaknak. Az újdonságot sok tapasztalt versenyzővel tesztelték, és a gyakorlat igen kedvező eredményt mutatott. A gáztöltésű teleszkópvillának rengeteg előnye van a hagyományos olajjal üzemelő megoldásokhoz képest. Az olajba rengeteg szennyeződés kerülhet a perselyekből, a rugóból, az alumínium csavarokból és mindenféle tömítőelemből. Ezek az érzékeny szelepekhez juthatnak eltömítve azokat, így a csillapítóerő, illetve annak hatása erősen csökken, és egy idő után karbantartásra van szükség.

A nyitott olajfürdős teleszkópok rendre kis légbuborékokat generálnak az olajban, ezért versenyről versenyre csökken a teljesítményük. Szintén befolyásolja a villák működését a hőmérséklet változása, azaz minden időjárásban másként viselkedhetnek. A gáztöltésű teleszkópbelsőket ellenben légmentesen szerelik össze, és csak ezután kerülnek nyomás alá. Lezárt belsejükbe semmiféle szennyeződés nem juthat be. A bennük lévő olaj folyamatosan nyomás alatt van, nem habosodik, nem keletkeznek buborékok, ezért a csillapítóerők állandóak maradnak a verseny alatt. Sajnos az ára nem kevés, a teleszkópbetétek több mint fél millió forintba kerülnek.