Elektronikus sebességkorlátozás

2007.04.16. 10:31

A motoros balesetek száma szerte a világban elég nagy probléma. Ki így, ki úgy próbálkozik megoldást találni. A franciák merész húzással maximálisan 106 LE-ben korlátozzák a motorok teljesítményét. Igen, az összes motorét, így fojtott GSX-R-ek, R1-esek cammognak a francia Alpok remek szerpentinjein. Aki erősebbet akar, az csak versenypályán használhatja gépét, mivel forgalmi engedélyt nem kap hozzá. Az angolok viszont más módon akarnak határt szabni a száguldozásnak. Az ötlet nem más, mint hogy elektronikus sebességkorlátozó berendezést építenének a motorkerékpárokba, sőt már megalakult a lehetőségeket kivizsgáló konkrét parlamenti bizottság is. A motor sebességkorlátozás nem újdonság, hiszen a motorok végsebessége - a gyártók megállapodása alapján - 300 km/h-ban van limitálva (épp csak 1-2 kis gyártó nem adta be a derekát.) Az angoloknál tervezett sebességhatár viszont hátborzongatóan alacsony, 65 mph, azaz 105 km/h-ban akarják megszabni a motorkerékpárok végsebességét. Ez elég nagy csapás lenne a motorpiacra, hiszen ennél még a 125 cm 3 -es mopedek többsége is gyorsabban képes haladni.

Szerencsére a Királyi Balesetmegelőzési Bizottság a tervezetet azonnal megvétózta, mondván, hogy a motorkerékpárok sebességének ilyen korlátozása akár balesetveszélyes is lehet. Egy időben a 100 LE-s teljesítményhatáron is gondolkoztak az angolok, de az ötletet elvetették, mert nem teljesen kockázatmentes a motorok visszafojtása sem. (Valószínűleg ezt a tanulmányt a francia kormányzat nem olvasta.)

Egy biztos: a kormányok próbálkoznak szerte Európában, hogy csökkentsék a motoros balesetek számát. Korlátozások és egyéb szigorú intézkedések (pl. megnehezített jogosítványszerzés) kivétel nélkül mindenhol várhatók. Ez ellen csak egy módon léphetünk, ha előrelátóan, megfontoltan és a szabályokat betartva közlekedünk, hiszen a motoros balesetek számának csökkenése érdekében a legtöbbet mi tudunk tenni, motorosok.