Új negyedliteres Kawasaki enduró

2007.10.24. 08:51

A mindennapi endurók piacán korábban jóval nagyobb volt a kínálat, mint manapság. Ezek a motorok igen nagy népszerűségre tettek szert még kisebb köbcentis motorokkal is Amerikában és Japánban egyaránt. A 90-es évektől a japán gyártók egyre kevesebb olyan modellt készítettek, amelyek nem a versenyenduró kategóriába sorolhatók, és az európai gyártók is inkább csak az enduró versenypályák igényeihez, nem pedig a mindennapi használathoz mérték gépeiket. Talán csak a Suzuki DRZ400S maradt jó darabig gyártási programban. Az első ilyen mindennapokra szánt új generációs gép a Kawasaki KLX250S legfrissebb változata lesz, a japánban kapható modern belpiacos modelleken felül. Ez a gép tökéletesen megfelelne itt Európában is az endurózást kezdőknek, vagy akik enduróval akarnak a mindennapi városi dzsungelben boldogulni. Egy gondja van csak, egyelőre Amerikában tervezi forgalmazni a Kawasaki, nem egészen 900 ezer forintért! Szegények!

A KLX250S-ben egy modern, egyhengeres, négyütemű, négyszelepes vízhűtéses DOHC blokk dolgozik. Méretre igen kicsi, teljesítménye valahol 30 lóerő körül lehet, de a gyártó nem tesz közzé pontos adatokat. Az üzemanyagot egy Keihin CVK 34 mm-es karburátor porlasztja a szívócsőbe. A kényelmesebb kezelést elektronikus önindító segíti. Az erőt egy átdolgozott hatsebességes váltó közvetíti láncon át a hátsó kerékhez. A 6. fokozat áttételezése került közelebb az 5. sebességhez. A váltótengelyt is átdolgozták a pontosabb váltás érdekében. A 43 mm belsőcső-átmérőjű teleszkópvillák rugóútját valamelyest csökkentették, de ezáltal stabilabbá vált a motor egyenesfutása, és kanyarokban is jobban viselkedik a gép. Nem mellékes dolog, a lecsökkent ülésmagasság, amely mindössze 880 mm, és ez elérhetővé teszi az endurózást egy komolyabb motorral is a rövidebb végtagokkal rendelkezők számára. A hátsó futóműben a felfüggesztést és a beállításokat az elsőhöz igazították. A rugóút itt is csökkent valamelyest.

A váz könnyű acélból, a hátsó lengővilla pedig alumíniumból készül. A gép a motokrossz KX modellekre hajazó láncfeszítő mechanizmust kapott. Az áttervezett kormány egy egyenesebb és kényelmesebb üléspozíciót kínál. A lábtartók közelebb kerültek a motor középpontjához. Az ülés új formát és feszesebb párnázással hordozza a pilótát és utasát. A fejidom és az első lámpa áttervezésre került, csak úgy, mint a KX motokrossz gépekre hasonlító tankborítások, az első sárvédő és a KLX-ekre hasonlító hátsó sárvédő-hátsó idom kombinációja is. Az üzemanyag tank kicsit keskenyebb lett, segítve ezzel a rövidebb lábú endurósokat. A műszerfal immáron teljesen digitálissá vált. A sebesség és fordulatszám értékei, illetve óra és dupla kilométeróra olvashatók le a digitális számlapról. Az első fék 250 mm-es tárcsából és kétdugattyús nyeregből áll. A hátsó féket átdolgozták, a fékhenger más áttételt, új fékbetét anyagot és más fékdugattyút kapott. A tárcsa mérete 220-ról 240 mm-re növekedett. A kerekeknél nagyobb, 4 mm átmérőjű küllőket találunk, amelyek jobban bírják a terepezést. Az elöl 21, hátul 18 colos kerekekre egy kevésbé terepes jellegű abroncsokat szerelnek, ezek tovább bírják az aszfalton történő használatot. A 2009-es Kawasaki jövő év elején lesz kapható Amerikában, hagyományos zöld és egy piros színkombinációban.