Guzzi a motoros túrázókra hajt

2007.12.18. 09:45

A Ducati Multistrada, Triumph Tiger legfrissebb irányvonalra igyekszik a Moto Guzzi betörni legfrissebb fejlesztésével, a Stelvióval. A motort már korábban beharangoztuk, a részletes technikai paraméterei a Milánói kiállításon láttak napvilágot. Az új Stelvióval a Moto Guzzi befejezte azt a modell átalakítási programot, amelynek két évvel ezelőtt kezdett neki. A Stelvio bemutatkozása előtt igazából már csak egy többcélú túraenduró hiányzott a Guzzi termékpalettájáról. Az olasz gyártó igazodva a jelenleg tartó irányzathoz, melyben csak az enduró jellegű felépítés miatt nevezhető egy nagymotor túraendurónak, megalkotta a Stelviót. A motor alapját a vadonatúj négyszelepes hengerfejjel épített, levegő/olaj hűtésű négyütemű blokk adja, melynek hengerei a Guzzi hagyományainak megfelelően a menetirányhoz képest keresztben áll, és a két henger 90 fokot zár be egymáshoz képest. Az 1151 köbcentis blokk legfrissebb kiadásában 110 lóerőt teljesít 7500-as percenkénti fordulaton, illetve 108 Nm-t ad le 6400-as főtengely-fordulatnál. A táplálását egy Magnetti Marelli benzinbefecskendező rendszer végzi, mely 50 mm-es szívótorkokba többpontos befecskendező fejjel lövi be az üzemanyagot. A blokk alacsony és közepes fordulatokon nyomatékos igazán. Az erő egy hatsebességes váltón jut a hajtott tengelyre.

A formaterv megosztja a publikumot. Az óriási rovarszemek csak elölről tűnnek szokatlannak, bizonyos vélemények szerint rondának. Oldalról egész jól belesimulnak a fejidom-motor sziluettbe. A Stelvio félidomos burkolatot, és ehhez jó magas, állítható túraszélvédőt kap gyárilag. A kormány is jó magasra került, és az ülés sincs alacsonyan (840 mm). Ellenben jó nagy, 210 mm szabad hasmagasságot, és 170-155 mm-es rugóutat garantál az építésmód. A váz egy dupla acélcső bölcsőváz a Guzzitól ismert formában. A gyár szerint az off-road igénybevételeket is figyelembe vették a váz kialakításánál, de valószínűleg a Stelvio sem fog túl sok terepet látni a maga 214 kilós tömegével. A motorosok minden bizonnyal nagy tetszéssel fogadják majd az 50 mm-es, teljesen állítható első fordított teleszkópvillákat. A kardánhajtás, az egykarú lengővilla és a szintén minden paraméterében állítható központi hátsó rugóstag alkotja a motor hátsó futóművét együttesen. Egy kisebb csomagtartó leszerelhető a kormányról, és szabadon mozgatható a szélvédő és az üzemanyagtank közt.

A Stelvio egyik érdekessége a kerékméretek keresztezése. A motor előre a nagy túraendurókon szokásos 2,5 col széles és 19 col magas, feketére fényezett felnit kapott, 110/90-19-es abronccsal. Hátra viszont a normál túra/sport motor méret, az 5,5 col széles, 17 col magas felni került, szintén fűzött küllős kivitelben, de 180/55-17-es abronccsal. Nem spóroltak a fékeken az olaszok. Az első kerékre két 320 mm-es, hullámos féktárcsa és radiális, négydugattyús féknyergek kerültek. Hátra egyetlen nagy 282 mm-es féktárcsa jutott két fékdugattyús szerkezettel. A Stelvio vörösben és fehérben lesz kapható 2008 tavaszától.