Jótestvérek

2008.01.23. 09:50

Kétféle ember van. Az egyik önmagát érezné megcsúfolva, ha olasz eszközöket venne, a másikban pedig megcsúfolva érezné magát a lélek, ha nem kaphatna valami olyat, amit hasonló lélekkel és szívvel rajzoltak. Az ilyen dolgok egy négyzetméterre jutó aránya még mindig Olaszországban a legmagasabb.

A csúfos Cagiva-korszak után, elfeledve a világ egyik legrusnyább motorjának elfogadott Excalibur softchoppert, megrázta magát az alapító Morini család, és 1999-ben visszavásárolta a márkanevet. Szembefordulva minden racionalitással, szinte műhely jelleggel álltak neki egy múmia életre keltésének. Ez máshol nem sikerülhetett volna, csak az olaszoknál, ahol annyi a lélek, hogy egy ilyen gépipari tetembe is jut.

Lázár feltámadása? Lőw rabbi és a Gólem? Dr. Frankeinstein vitálkendácsa? Az is csoda, hogy beindult a termelés, és nem fulladt meg az egész a prototípusok szintjén. Évek óta dinamikusan haladnak előre, aminek bizonyítéka az éppen zajló Padova Motor Show keretében hazai pályán bemutatott két új Moto Morini. A tradicionálisan V2 elrendezéshez hű maradt a családi vállalat, a finoman fűszeres csemegék most sem maradtak le.

A Moto Morini két újszülöttje a keresztségben az 1200 Sport és 1200 Scrambler nevet kapta, alapjukat az elismert 9 1/2 modell képezi. A 117 lóerőt teljesítő, szívmelengetően szép nevű 87°-os Bialbero Corsacorta motor változatlan formában került a térhálós acélvázba. A 1187 köbcenti és 102 Nm száraz adata mellé verhetetlen olasz design jár: a hetykén felkanyarított kipufogópár, a pornográful csalogató ülés, vagy a jobboldali kis rajtszámtábla. A futómű szintén igazodik a minél több hazai alkatrészt beépítő törekvések közé, a fordított első villa és a központi hátsó rugóstag az olasz Marzocchi gyártmánya.

A 70-es évek barangolóinak mai követője az 1200 Scrambler, amely egy újjáéledő kategória jelenleg legerősebb példánya. Elöl 19, hátul pedig 17"-os küllős fekete keréktárcsákat visel gyengén rücskös all terrain gumikkal. Az örök elegencia jegyében a fekete vázhoz fekete-fehér öltönyt szabtak rá, szemben az 1200 Sport testvérmodellel, ahol az állandó kedvenc bugyikék-narancs Gulf színpárja mellett angol versenyzöld és sárga kombináció is elérhető. Szinte ribancos mentalitás, ahogy kelleti magát a fehér vázzal, nem olcsó élvezeteként egy-egy gyors menetnek. A barangolás helyett itt a kanyarvadászaton van a hangsúly, ezért elöl-hátul 17 colos kerekek vannak, aszfaltra alkalmas gumiköpenyekkel.

Hogy a kezes és fordulékony tulajdonságait az új családtagok is megőrzik-e, majd kiderül a Sport modell tavaszi, és a Scrambler nyári boltokba kerülése után. A híresen agilis Morinik egészséges exkluzivitásuk mellett egyre inkább egy életstílust próbálnak sugallni, modellpalettájuk és élményt adó tulajdonságaikkal úgy tűnik, sikeresen.

Bialbero Corsacorta - nem bírom megállni, hogy ne forgassam a számban ezt a szópárt. Odaragadt aromája, mint egy hörpintés grappa íze, akadálytalan útvonalon a száj és a lélek között.