Pokrócot a kormányra

2008.01.29. 00:32

Csak a vak nem látja, milyen irányban halad a motorépítés, merre settenkedik a design. Felbukkan egy-egy ötlet, majd továbbgyűrűzik. A járműipar alapigazságai nem tartoznak a nagy wasistdas-kategóriába. A tolvajok mindig cselesebbek a biztonságtechnikusoknál, a motorépítők meg mindig a gyártók előtt járnak. Jól működő szimbiózis ez, egymást tartják el, és egymást motiválják évről évre.

1903 óta bőven volt alkalma a Harley-Davidsonnak, hogy kitapasztalja a vásárlók döntéseit, és ehhez igazítsa a modellpalettát. Voltak ugyan önfejű korszakok, mint a feledendő AMF-éra, de az utóbbi évtizedekben olajozottan - olajfolt nélkül - zajlik a piaci igények kiszolgálása. Az egész világot behálózva gyűjtik a vevői igényeket, és a tervezőktől sem sajnálják a belépőjegy árát a custom-show-kra.

Hazánkban ugyan mindig a cicatuning az elsődleges irány. A kormányon lógó bőrrojtok sem tűntek el végleg a kilencvenes években, de hálásak lehetünk, hogy honi motorépítőink már néhány lépéssel közelebb hozták a nemzetközi színteret. A karcsú motorok alatt heresérvként duzzadó 280-360-as gumik mintha lassan kezdenének kikopni a motorépítő versenyekről, helyettük inkább a 20-as, 30-as évek retrójából táplálkoznak. A bobber korszaktól a korai klasszikus chopperekig faragnak a világ műhelyei. Természetesen Jürgenéknél még mindig borzasztó piacképes a fekete gumiúthenger, de ahol máig képesek vorne kurz, hinten lang kiáltással rátörni a fodrászra, semmi sem elképzelhetetlen.

Teljesen más közönséget céloz meg a most prezentált motor: akik a Billet fém- és látványorgiája helyett valami sokkal emberközelibbet, egyszerűségében vagányabbat keresnek maguknak. A HD Nightster, Night Train, Night Rod Special és Street Bob által képviselt Dark Customs család újszülöttje a január végén bemutatott Cross Bones modell. Csupán az igazi millwaukee-nördök által értelmezhető FLSTSB kód egy negyvenes évek Knucklehead és Panhead vonalát továbbvivő softailt takar, springer villával, diszkréten magasra húzott kormánnyal, szóló lengőnyereggel.

A bemutatóra január 21-én San Antonióban, az értékesítők téli talákozóján került sor, ahol Bill Davidson elmondta, ez a múlt által inspirált alkotás, ami innovatív technikát és tartalmat ad, és a vezetést olyan varázzsá teszi, amit csak egy Harley tud.

Lelke rajta, hiszen nincs két egyforma élményt adó motor, de annyi bizonyos, alaposan körülnéztek a saját múzeumukban, mielőtt kiadták volna a Cross Bonest. Félkör alakú lábtartók, fekete kerekek, fényes "Gloss-black" légszűrőtakaró, polírozott fém és fekete kombinációjával tetszelgő 1584 köbcentis Twin Cam 96B motor. A szín ahol csak lehet, megjelenik, a villától egészen az archaikus tankpanelig. Ennek tövében kézzel fűzött bőrpanel kelti a 67,5 centi magasban trónoló üléssel harmonizáló kóbojhangulatot. Biztosan lesznek majd olyanok, akik könyökcsipkedő bőrrojtokkal teszik ezt még élethűbbé, de hát ezért van a nyakunk, hogy elfordíthassuk majd fejünket.

A karcsúsított sárvédők látni engedik a kerekeket. A gyár hátra 200 mm-es abroncsot választott, ami valahol az egészséges motorozhatóság határán van. Tény, hogy nem egy őrült kanyarvadász konstrukció, a hatsebességes Cruise Drive váltó és a Electronic Sequential Port Fuel Injection (ESPFI) is a cirkálást támogatja. Az uras üléspozíció megvan, de a hanghatás gyárilag úgy is hiányzik a büszke haladásból. A krómozott kipufogó nem harmonizál teljesen a sok feketeséggel, de ezt a gyár a kontrasztra fogja. Felesleges is túl sokat bíbelődni vele, úgyis mindenki gyorsan eltávolítja az eredeti lopakodó szuszogókat.

Ahogy az egész Dark Custom család próbál kitolni valami üzleti alapú vagányságot az utcára, a Cross Bones sem marad ki. Olyan apró figyelmességek, mint pin strip jellegű tankfestés teszik vonzóbbá az összképet. Stratégiailag átgondolt, mondhatni bombabiztos koncepció, maximálisan kihasználva a nosztalgia piacképességét.

Aki ennél radikálisabban vágyik élethűségre, utazzon a skandinávokhoz vagy a japán utcai vagányokhoz, ahol a régi csattogók száma és az aszfalt minősége is megengedi, hogy napi forgalomban legyenek a merevvázás, kivagyi építés helyett inkább bontott customok. Mivel Magyarországon a Shovelnél öregebb Harleyk szinte kizárólag a háborús WLA-kra szorítkoznak, nehéz az eredeti motorra építeni. Az S&S ugyan gyárt Pan és Knuckle blokkot, de az a varázs, ami egy vízözön előtti customon érhető el, talán mégsem lesz ugyanaz.

Sebaj, féligazságokkal és kompromisszumokkal megelégedőknek néhány guriga ellenében itt a Cross Bones, hirdetve az 1903 óta saját történelmére építkező Harley-Davidson gyökereit.

By the way, nice shot dudes.