Nyomaték dömping

2001.05.30. 13:18
 
   
   

Az MCN japán munkatársának sikerült már kipróbálni a Suzuki legnagyobb négyhengeresét, a GSX1400-at. A motor egyelőre még csak japánban kapható, de várhatóan még ősszel megjelenik az európai verziója is.

A hatalmas 1400 köbcentiméteres, benzin befecskendezéses, olaj hűtésű hajtómű egy acél dupla bölcsővázban helyezkedik el, amely megfelelő merevséggel rendelkezik bármely kanyar könnyed teljesítéséhez, mindenféle meglepetés nélkül. Más szavakkal a futómű kényelmes, de nem túlságosan puha, a motor erőteljes, de nem brutális és kezelhetetlen. Az ülés pozíció az 1200-es Bandit-hoz hasonlítva jobban felegyenesedett testhelyzetet kíván. A nyereg komfortos, a karok és a váltókar könnyedén elérhető az ülésből. Egyensúlyban tartani az álló motort kissé nehezebb , mint bármely másikat ebben az osztályban, de amint mozgásba lendül a nagy vas, túlságosan elfoglalt az ember az irányításával, mintsem hogy a fizikai méreteivel foglalkozzon.

Bármely sebesség tartományban meglepően jóindulatúnak bizonyult a motor, de semmi esetre sem szelíd. Lassan vagy gyorsan csavarva a gázmarkolatot a Suzuki hihetetlen könnyedséggel és gyorsan indul meg, egészen 180 km/h-ig, de mivel még csak japán belpiacos modellként létezik, itt elektronikusan le is szabályoz. Nyilván tudna többet is, és minden bizonnyal az amerikai és európai piacokra szánt változatok ennél jóval többet engednek majd meg. Mivel ennél a sebességnél a fordulatszámmérő csak 5500-at mutat, még lenne 3500 egység fölfelé.

Bár egyelőre a kontinensünkre való import még korántsem olyan biztos, jelenleg folyik egy közvélemény kutatás mekkora az igény a típusra Európában. Ez az export változat 104 lóerőt teljesít majd, mondani sem kell, hogy erősen visszafojtva, bár a sebesség korlátozó elektronikát szerencsére száműzték belőle. A 93 Nm forgatónyomaték 20%-al több, mint a GSXR 1000-é és mindez már 5000 ford/perc-nél rendelkezésre áll.

Elöl 46 milliméter átmérőjű, minden irányban állítható teleszkópvillák tartják az első kerekeket az aszfalton. A magabiztos megállás is garantált, ugyanis a GSXR 1000 első, 320 mm-es, 6 dugattyús fékrendszerét kapta meg a naked bike. A hátsó futómű hagyományos, két oldali elhelyezkedésű, minden irányban állítható rugóstagokat kapott, amelyek konstrukciójukhoz megfelelően végzik feladatukat. A 190 mm széles hátsó gumi ugyan nem illik annyira egy retro jellegű motorhoz, de iszonyat szigorú kinézetet ad a hátsó traktusnak, és természetesen a rendkívül nagy nyomaték átviteléhez a megfelelő tapadást is biztosítja. A hátsó lengővilla könnyűfém ötvözetből készül, bár lehet egy acélcsőből készült dízájn jobban illene egy ilyen motorhoz, technikailag ez a megoldás a célszerűbb .

A tesztelőket tulajdonképpen egy valami zavarta a géppel kapcsolatban, a folyamatos mechanikai zajok a hajtóműből, igaz pont ezek boldogítják a hardcore izom motorok kedvelőit, de azért egy kis finomítás nem ártana még neki. Ha jön a GSX1400 Európába, az ára igen kedvezően alakulhat, olyan 2.3-2.4 millió körül.