Hibrid meghajtás

2001.06.12. 10:16
 
   
   

Nagy divat most a hibrid meghajtás az autóknál, így az USA-beli eCycle úgy gondolta ne hagyjuk már ki ebből a két kerekűeket sem, és megalkotta motorkerékpár variációját a témára. Az első ilyen hibrid gépet egy 125 köbcentis, léghűtéses, kétütemű, két hengeres benzinbefecskendezéses hajtómű és egy mindössze 6 és fél kg. súlyú, 3 fázisú elektromotor hajtja.

A kétütemű motor 6 kW-ot (8 lóerőt) teljesít, míg az elektromotor 5 kW folyamatos, és 15 kW csúcsteljesítményre képes. A kétütemű motor sem hagyományos felépítésű, ugyanis a sugárhajtású repülőgépeknél használt befecskendézes technológiáját kapta meg, valamint sajátossága még a teljesen speciális kialakítású működés, amelynél a dugattyú és a hajtókar kizárólag egyenes írányú mozgást végez. A főtengely teljesen elkülönül a hengerektől, így soha nem keveredhet az olajozás az égéstermékkel. Így megszűnik a két üteműek sokat szidott magas károsanyag kibocsátása, sőt ez a fajta motor nagyon alacsony emissziós értékeket produkált!

Az átvitelt fogazott szíj biztosítja, és mindössze két sebessége van a speciális váltóműnek. A gép súlya 132 kg, 130 km/h a végsebessége, és 6 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra. A fogyasztásáról csak annyit, hogy 1 gallon üzemanyaggal (kb. 4.5 liter) közel 260 kilométert képes megtenni. Az árusítás akár már 2002-ben megindulhat, egy igen kedvező 5000 dolláros áron. Akinek mindez nem lenne elég, a cég egyik vezetője elmondta, hogy akár egy 270 km/h végsebességű hibrid motort is tudnának építeni.

Készül viszont egy dízel-elektromos hibrid konstrukció is. Itt az elektromos hajtás működne kb. 35 km/h sebességig, ekkor a dízel hajtómű is bekapcsolodna, majd az utazó sebesség elérésekor villany hajtás lekapcsolna, és ilyenkor a dízel motor generátora töltené fel az akkumulátorokat. A dízel erőforrás nem egész 7 kg súlyú lesz, az egész motor pedig nem éri el majd a 105 kilogrammot. A tervek iránt több nagyobb cég és Kína is érdeklődik. Akit még részletesebben érdekel a hibridgép, az itt nézelődjön tovább.