A tűzpenge nem nyugszik

2001.07.03. 10:11
 
   
   

Az MCN grafikusai megálmodták milyen is lesz a 2004-től látható legújabb Honda FireBlade. A 2004-es teljes átváltozás előtt, még a szokásos 2 éves felújítási programon esik majd át a CBR900RR, aminek eredményét már idén szeptemberben láthatjuk.

A FireBlade ránc felvarrása csak egy része annak a programnak, amelyben a Honda az egész sportmotor palettáját fel szeretné rázni egy kicsit. A 2002-es FireBlade a formai változásokon kívül műszaki változásokon is keresztül megy majd, például megnövelt hengerűrtartalma majdnem 1000 köbcenti lesz. A feljavított motorblokk a jelenlegi, még 1999-ben bemutatott FireBlade blokkján alapul majd, de belül az alkatrészeket alaposan átrendezik majd. A váz alapvetően változtatások nélkül kerül át az új Blade-be.

 
   
   

A motorblokkba ágyazott hátsó lengővilla bekötési pontja is változatlan elven működik, ezzel segítve a váz tehermentesítését. Az új modell az idei CBR600-tól kölcsönöz néhány formai elemet. Ilyen lesz például az elöl-oldalt elhelyezett légbeömlő nyílások, amelyek a ram-air dobozába vezetnek, és ilyen lesz az osztott dupla első lámpa is. A teljesítmény 160 lóerő körül várható, amellyel végre versenyképes lehet a Suzuki GSX-R 1000 és a Yamaha idén szintén megújuló R1-esével szemben. Ezeknek a módosításoknak kell eladniuk a FireBlade-t az elkövetkezendő néhány évben addig, amíg 2004-ben egy teljes egészében új modell meg nem jelenik.

Az új formatervről még elég kevés tudható, de a Honda kutató és fejlesztő részlegéhez közeli források szerint a motor új arculata a gyár csúcs szintű versenymotorjainak, a VTR1000 SP-1-esnek és az új RCV211 GP motorjának vonásait örökli majd. Nemcsak a 2004-es FireBlade, hanem a 2003-ban teljesen megújuló CBR600 is ezt a formavilágot fogja követni tervezésében. A várható dízájn utánozni fogja a jelenlegi SP-1 által bemutatott megoldást, a központi beépítésű ram-air beömlő nyílást a két első lámpa közt. Így a levegő szabadon áramolhat át a váz nyakrészén, egyenesen az air-boxba.

 
   
   

Műszakilag mindkét következő generációs CBR nagy valószínűséggel megkapja a Honda autókból már jól ismert V-TEC változtatható szelepvezérlést, amely mind a szelepvezérlési időket, mind az emelés mélységét folyamatosan szabályozza majd. Ezzel a nyomaték és lóerő leadása sokkal optimálisabb lesz az egész fordulatszám tartományban. Így a motoroknak nem kell nélkülözniük a versenyre kihegyezett, felső fordulatszám tartományokban elvárt teljesítményt, sem a hétköznapi életben jobban kihasználható alsó fordulatszám tartományokban jelentkező nyomatékosságot.

 
   
   

A Honda a japán belpiacon pár éve már forgalmazza a CB 400 VTEC motorral hajtott változatát, de Japánon kívűl várhatóan idén jelenik meg az első, sorozatban készülő sportmotor VTEC vezérlésel. Ez valószínűleg a 2002-es VFR800 lesz, ami a következő modellévre teljesen megújul majd.