Turbó R1

2001.08.07. 09:51
 
   
   

Úgy tűnik van, akiknek a Yamaha 150 lóerős R1-ese nem elég extrém jármű, hát azoknak a kanadai Graphic Art Motodesign épített egy különleges darabot. A motor 215 lóerős turbóval, a nélkül "csak" 190. A tulajdonos Robert Dussault elmondása szerint az első három sebességfokozatban nem lehet teljes gázt húzni, mert a motor egyből hanyatt vágja magát, még a negyedikben is kissé kényes dolog ütközésig csavarni a gázkart.

Szóval ez nem teljesen az a fajta erő, amit az emberek szeretnének birtokolni egy kétkerekűnél, de a tulaj pontosan ezt szerette volna. Csak 160 kilométert képes egy tank benzinnel megtenni a motor, de egy ilyen járműnél ez bőven elég. Az első lánckerék egy foggal való megnövelése után a gép elérte a 306 km/h-s végsebességet. Még egy kis munka az áttételeken és a 200 mph (322 km/h) bűvös határ elérése sem lehetetlen.

 
   
   

A könnyű, magnézium kerekek közül a hátsót egy egyedi, egy karos Harris lengővilla tartja. Az első kereket felső kategóriás Öhlins felfordított teleszkóp villák fogják közre. Az egyébként nem rossz gyári R1 fékek helyére professzionális 6 dugattyús PFM féknyergek és hozzájuk jól passzoló szintén PFM úszóágyazású, kovácsoltvas féktárcsák kerültek. A blokkban a sűrítést lecsökkentették, hasonlóan a turbós autóknál alkalmazott elv alapján.

A turbóból szállított nagy nyomású levegőt egy kis méretű alumínium hűtő teszi hűvösebbé, a kipufogó legvégén egy széria Two Bros szénszálas dob hangoskodik. A kuplung természetesen meg lett erősítve, hogy lépést tudjon tartani a hihetetlen nagy erőkkel, amelyek a főtengelyen ébrednek. A műszerezettséget levegő-benzin keverékarány mérő és turbónyomás mérő egészíti ki. Ha mindez valakit mégis hidegen hagyna, az egészet egy speciális, Chameleon fantázia nevű, 3 rétegű fényezés teszi teljesen egyedivé. Akinek esetleg pár alkatrész, vagy az egész motor felkeltette a figyelmét, ezen a weboldalon akár egyenként is megrendelheti a hozzávaló elemeket.