Kawazuki

2001.09.03. 12:20

 
   
   

Nem lehetetlen, hogy három év múlva egy ilyen márkájú motor kerül a piacokra. Mondjuk, az eleje Suzuki, a hátulja a Kawasaki. Egy közös modell tervét is megszellőztette a két japán gyártó_

Az igazság az, hogy a Suzuki és a Kawasaki közösen jelentette be, hogy együttműködnek - teljesen megtartva a két cég önállóságát -, ami kiterjedhet arra is, hogy egymásnak részegységeket szállítanak, mégpedig akár a termékeik 70 százalékát is ilyen kölcsönös szállítások révén készítenék idővel.
Úgy látják, hogy valamit kell tenniük annak érdekében, hogy utolérjék a Hondát és a Yamahát (nem a versenyeken, hanem üzletileg).

A Suzuki egyelőre harmadik Japánban és mögötte jön a Kawasaki. Régen az volt az európaiak félelme, hogy a japánok ledarálják őket, ma a kisebb japánoknak viszont éppen az, hogy esetleg az európaiak szorítják őket a leállósávra.
Persze, csak ha a dolgok így fejlődnek tovább, hiszen a japánok piacelsőségét még egyelőre nem veszélyeztetik sem az olaszok, sem mások. Japánban. De nyomulnak rendesen. Európában az az ábra, hogy egykor a japánoké volt a motorpiac nyolcvan százaléka, mostanra már csak a fele.

Az is gond, hogy a japánok egyre kevésbé szeretik a motort, s helyette kicsiny autókat vesznek, mert nem is kerül többe, meg van is belőle ma már bő választék. Jellemző, hogy japánban úgy húsz évvel ezelőtt még 3 millió motort is el lehetett adni évente, míg tavaly 780 ezret.
Európában fordítva megy a piac: itt két év alatt 300 ezerrel nőttek az eladások, a múlt évben 1,35 millió fölé jutva.
De a japán márkasorrend Európában is stimmel: vezet a Honda hajszállal a Yamaha előtt, viszonylag messze mögöttük jön a Suzuki és alaposan leszakadva a Kawasaki. Magyarországon azonban a Suzuki és a Yamaha versenyez, mögöttük tisztes távolságban jön csak a Honda, míg a Kawasakit évi százas nagyságrendben sem lehet eladni, míg Európában is csak bő 60 ezret.

A Kawa a sportos, pontosabban a cross osztályban jegyzi magát, meg az amerikai stílusú motorok között. Úgy hogy neki lenne áldásos, ha bővülne a választéka és átalakulna kicsit az arculata. Kérdés, hogy éppen a Suzukival kéne-e ezt tennie, de talán jól látják, hogy a társul fogadott nagyobb japán márka mostanában feltörekvőnek látszik.

Amerikában sem könnyű a japánok helyzete: a Harley és a BMW, no és az olaszok némelyike 10 százalékkal apasztotta a japánok részesedését az USA-ban kevesebb, mint tíz év leforgása alatt.
A motorok igazán nagy piaca Ázsia lehet. Kína és India jó ideig nem fog autón járni, és a két ország több mint kétmilliárdos lélekszámával sok tízmilliós piacot kínál minden motorgyártónak.

A Yamaha már megérezte ennek a piacnak a kihívását és egyre olcsóbban próbálja gyártani tömegtermékeit, megnyerve velük a két nagy ország fogyasztóit. A Suzuki túlságosan menőre fejlesztette egy sor modelljét, ennek meg is lett a következménye, mert a gyengén fizetőképes kínai és indiai piacon visszaestek eladásai. Mondják: az is szerepet játszott ebben, hogy a kínaiak remekül tudják lemásolni az egyszerűbb régivágásúbb japán gyártmányokat.