Az R1 újra szárnyal?

2001.09.17. 10:23

 
   
   

Az R1 1998-as megjelenése óta mindig is az utcai nagy köbcentis sportmotorok mintaképe volt. Új hullámot indított el a minél könnyebb és minél erősebb elv bevezetésével a sportgépeknél. Eltelt 3 év, ami a sport osztályon egy századot jelent, így jövőre egy alaposan felújított verzióval versenyezhetünk az R1-es Yamahával olyan gépek ellen, mint a Suzuki GSX-R 1000, vagy az új Honda CBR 900RR.

Bár még nem mutatták be, az MCN generált nekünk számítógéppel pár igen valóság közeli képet, és felvázolta mit gondol az újdonságról. A forma nem változik forradalmian, de ha jól megnézzük egyetlen részlet sem marad érintetlenül. A váz, a lengővilla, a fékek teljesen újak lesznek, míg az erőforrás igen komolyan módosított a plusz lóerők érdekében. A vázat úgy változtatták meg, hogy még könnyebben lehessen a motort kezelni, és egyben a sok lóerőt megszelidíteni. Várhatóan az új váz megkapja a Deltabox III nevet, jelezve, hogy valami teljesen újról van szó. Informátorok szerint 30%-al merevebb, mint az elődje, és 600 grammal könnyebb is annál.

 
   
   

A blokk teherviselő elem, hasonlóan a mostani modellhez. Az asszimetrikus könnyűfém hátsó lengővilla szintén eddig nem látott elem, segítségével közelebb és magasabban vezethető el a kipufogó, tovább növelve a gép dönthetőségét jobbos kanyarokban. Az első teleszkópvillák belsőcső átmérője 41-ről 43 mm-re nő, és az átdolgozott belső rész sokkal hatékonyabb működést eredményez majd. A könnyebb kerekek csökkentik a rugózatlan tömeget, ezáltal tovább javul a futómű teljesítménye.

A tengelytáv (1395 mm) változatlan marad, a kormány geometria szintén majdnem ugyanaz, egyedül a stabilitás érdekében megnövelt utánfutás jelenti a komolyabb változtatást. Az üléspozíció viszont a könnyebb vezethetőség érdekében megváltozott, a kormányvégek kissé jobban előre kerültek. Az idomzat teljesen új, hosszabb orral, új fajta első lámpákkal sokkal agresszívabb kinézete lett az R1-esnek.

A tank alacsonyabbnak és vékonyabbnak tűnik, az ülésidom is jóval könnyedebb, a hátsólámpák az idei R6-oson megismert LED-ekből állnak majd. Yamaha belső informátorok szerint a cég egyszerűbb színvariációkban hozza ki az új modellt, mint amilyen az idei. Lesz sima kék és piros, kevés grafikával, vagy ütősebb fekete és aranyszínű.

A motor ereje várhatóan nem nő sokat, marad 150 lóerő környékén a főtengelyen mérve. Inkább arra mennek rá a mérnökök, hogy alul legyen erős a bicaj, ebben sokat segít majd az új benzinbefecskendező rendszer. Ez jól jön az emissziós normák teljesítésénél is. Második generációs EXUP szelep bukkan fel a kipufogóban, amely könnyebb és hatékonyabb, mint az előd modellé. Az új légszűrő az R7-es Superbike Yamaharól érkezik, bár a cég még mindig nem döntött a teljes ram-air rendszer alkalmazásáról. A műszerfal érdekessége lesz egy sebességváltás szükségességét jelző lámpa, hasonló, mint ami az Aprilia-kon és a versenymotorokon található.

Az átdolgozott féknyergek megtartják monoblokk tervezésüket, de könnyebbek lesznek, és arany színt kapnak. Mindezeket persze a Yamaha nem erősítette meg, de nem kell már sokat aludni, hogy minden részlet nyilvánosságra kerüljön.