A ZX12-R inkább sportmotor szeretne lenni

2001.09.21. 13:11
 
   
   

A Kawasaki ZX12-R-t mindössze két éve mutatta be a japán gyártó, de mivel a nagy sportmotoroknál a fejlesztés nem állhat le, jövőre egy elég alaposan átdolgozott gépet láthatunk viszont. A fejlesztés célja a jobb kezelhetőség és a még inkább sportmotoros jelleg hangsúlyozása volt. A fejlesztők szándéka szerint a gép legalább olyan jól kanyarodik majd, mint amilyen gyors az egyenesekben.

Mivel a ZZ-R 1200 elfoglalja a nagy túrasport motor pozícióját a modellpalettán, így a Kawa a sportpályák felé kacsingat az új fejlesztéssel. Igaz nem lesz annyira kihegyezve a pályára, mint egy GSX-R 1000, de a módosítások mindenféleképpen a sportmotorosok kedvébe járnak, úgy hogy a jó hosszútávú túrázás képességei elvesznének. A blokk, a váz és a formaterv mind nagyító alá kerültek, és több mint 140 alkatrészükben megváltoztak.

 
   
   

A blokkot csak kisebb módosítások érték, mivel ez az egyik legerősebb 4 hengeres motor szériagépben. Főleg a gázvételi reakcióján és a kanyarokból való kijövetel miatt javítottak rajta. Ezenkívül egy nehezebb főtengelyt kapott, nagyobb lendítőkerekekkel. Ezzel talán elejét veszik a néha vad és rángatós gázreakcióknak, amelyek sokszor a gyakorlott pilótákat is megtréfálták a nagy Kawán.

Az új gázbowden a jobb vezethetőséget célozza, általa annál gyorsabb választ kapunk, minél jobban be van már tekerve a gázkar, így kis sebességnél nem tud váratlanul kitörni a bivalyerős gép. Teljesítmény adatok még nem kerültek napvilágra, de a Kawasaki szerint ez több mint 178 lóerő a főtengelyen. A váltó és a kuplung szintén módosult, az új kuplung több olajat kap a jobb hűtés érdekében, a váltót továbbfejlesztették, hogy javuljon az átmenet a gyorsítás és a lassítás között, valamint a fel és lefelé váltás finomabbá váljon.

Érdekes módon a gyár bizonyos helyeken csökkentette a híres monocoque váz merevségét, hogy a vezető még több visszajelzést kaphasson a gépétől. Új a kormánycsapágy, és az utánfutás mértékét csökkentették. A kormányfej szöge 23.5-ről 25 fokra nőtt. Ez fura, de a Kawa mégis azt állítja, ezzel csökken a kormánycsapkodás veszélye, és még mindig sportosan kezelhető lesz a ZX12-R.

 
   
   

Hátul a lengővilla ágyazása 2 mm-rel hátrébb került a blokkban, ami segíti az erő jobb átvitelét a talajra. Az új hátsó rugóstag és az átdolgozott csatlakozási pontja jobban kisimítja a huplikat. Az első villák belseje ki lett cserélve, ezáltal csökken a motor besüppedése erős fékezéskor, és egy igen érdekes, fokozatmentesen beállítható húzó és nyomó fokozatú csillapítást kapott.

A végsebesség elektronikusan korlátozott 300 km/h-ban. Az idomzat a jobb légellenállás érdekében lett módosítva, a hegyesebb orr és kisebb lámpák agresszívabb kinézetet kölcsönöznek az új ZX12-R-nek. A plexi 20 mm-rel magasabb, és a tükrök felfogatása masszívabb lett a kisebb vibráció érdekében. Kezdetben piros és kék színekben lesz kapható, de nem sokkal később érkezik a lenyűgőző fekete-arany kombináció. Az ára nagyjából megegyezik majd az idei modellével.