Haldoklik a 750-es géposztály?

2001.10.09. 09:49
 
   
   

Bár évek óta nagyjából igaz a kijelentés, de a nemrég elhangzott Kawasaki állásfoglalás, miszerint a japán cég elhagyja a 750 köbcentisek Superbike Világbajnoki mezőnyét, úgy tűnik, végleg megpecsételi ennek a nagy hagyományokkal rendelkező géposztálynak a sorsát. Néhány rajongó már évek óta várja a ZX-7R utódját, de az csak nem akar megjelenni, és mostantól valószínűleg soha nem kerül bemutatásra.

Sokan sajnálják majd a sportmotorok ezen osztályát, mivel a legjobb kompromisszum volt a fürge 600-asok, és az erőteljes 1000-es gépek között. Bár a Suzuki még továbbra is fejleszti 750-es GSX-R-jét, a Yamaha már idén befejezte az R7 Superbike verziójának továbbfejlesztését, pedig az R7 nem egy öreg modell. Mindezek ellenére nehéz lenne csak a Kawasaki-t és a Yamaha-t hibáztatni a kategória folyamatos elnéptelenedéséért.

A Honda például a versenyképességének fenntartása érdekében hagyta abba a V4-es 750-es gépének építését, és már az első évben sikert hozott számára az 1000 köbcentis V2-es koncepció. Ezért aztán a Superbike VB szabályai is nagyban hozzájárulnak a kategória fokozatos kihalásához. Felröppentek olyan hírek, miszerint a 4 hengeres gépek lökettérfogatát 830 köbcentire emelik majd a Superbike VB-n, de végülis mindez csak kacsának bizonyult.

Úgyhogy a maradék 750-es gépeknek jövőre az 1000 köbcentis V2-esek ellen kell folytatniuk a sokszor reménytelen küzdelmüket. A 2003-as évtől lehetséges egy olyan szabálymódosítás a versenysorozatban, amely megengedi a max. 1000 köbcenti lökettérfogat használatát, építési módtól függetlenül. Azaz a Yamaha R1 és Suzuki GSX-R 1000 gépek versenyezhetnének majd a Ducati, az Aprilia, és Honda 1000-es V2-esei ellen. De ez még nem támasztja fel a 750-es kategóriát, sőt! Igaz a Superbike VB szervezőinek ezzel talán esélye lesz megtartani a Yamaha, a Suzuki és a Kawasaki érdeklődését a versenysorozatuk iránt.