A Yamaha teljes gőzzel készül a jövő évi GP szezonra

2001.10.11. 10:22
 
   
   

A Yamaha további fotókat és adatokat tett közzé a jövő évi GP szezonra készülő YZR-M1 GP motorjáról. A japán gyártó egyelőre nem állítja, hogy a 4 ütemű prototípus gyorsabb, mint a régóta fejlesztett, és a világbajnokság élvonalába tartozó 500 köbcentis kétütemű gép. A köridőkben legalábbis nem, de a kigyorsításokban és a lóerők terén már nemigen marad el GP500-as társától.

 
   
   

A Yamaha kijelentése szerint a fejlesztés a tervek szerint folyik, az új versenygép minden bizonnyal a jövő évi GP sorozat első futamán már rajthoz áll. A Yamaha már a 60-as évek elejétől jelen van a világ versenypályáin, 1973-tól pedig az 500-as királykategóriában is szerepel. Itt két év múlva Giaicomo Agostini vezérletével az első gyár volt, amely kétütemű motorkerékpárral világbajnokságot tudott nyerni. A Yamaha a 2002-es GP szabályok adta lehetőségek figyelembevételével fejleszti az YZR-M1 négy ütemű versenygépét, és ezen fejlesztésel eredményei később a gyár közúti gépeiben is megjelenhetnek.

 
   
   

A gyár idén áprilisban mutatta be a prototípust, melynek motorja teljesen új, soros, négyütemű, kisebb, mint 990 köbcentis, négy hengeres, hengerenként 5 szelepes, benzinbefecskendezéses, és teljesítménye 200 lóerő felett van. A nagyon kompakt erőforrás 10 százalékkal könnyebb mint az R7 Superbike blokkja. A váltó hat sebességes, és szárazkuplungos, a gép félszáraz súlya a FIM előírásainak megfelelően 145 kilogrammos minimum környékén van. A váz a két ütemű YZR500 vázának továbbfejlesztett verziója, állítható kormány és lengővilla geometriával. Tulajdonképpen a fő különbség az YZR500-hoz képest a módosított vázmegometria, amely így jobban alkalmazkodik a 4 ütemű erőforráshoz.

Az új gép első bemutatkozása a Barcelona GP-n volt, ahol Fujiwara ment vele két bemutató kört a nagyérdemű előtt. A négyüteműek fejlesztésének talán egyik legfotnosabb célja a gumik élettartamának megnövelése. Ugyanis kétütemű társaik már jóval a verseny vége előtt elhasználják a versenygumik eredeti tapadóképességének nagy részét. Remélhetőleg ez a probléma a négyüteműek egyenletesebb kigyorsításaival és az új gumik kifejlesztésével megszűnik. A fejlesztés egy másik fontos pontja a négyütemű motorok igen erős motorfék hatásának kordában tartása. Ehhez mindenféle szoftveres és hardveres trükköt felhasználnak majd, és remélhetőleg később ennek az előnyeiből az utcai motorkerékpárok is profitálnak.

A prototípust korábban Max Biaggi és Carlos Checa GP pilóták próbálták ki, és a teszt időszakban fontos szerep jutott a szintén volt GP sztár John Kocinski-nek. Szinte minden versenyző azt nyilatkozta, könnyebb a négyütemű géppel menni, mivel az erőt nem annyira hirtelen, és nem annyira szűk fordulatszámtartományban adja le, ezért a kigyorsítások biztosabbak. A nyomatékgörbéje szép egyenletes, és akár 1000 km megtételére képes mindenféle komolyabb beavatkozás nélkül. Biaggi, Kocinski és Checa nagyon kedvezően nyilatkoztak a motor kezelhetőségéről, és annak erőkifejtéséről. A versenyzés azonban teljesen más, a téli GP teszteken már egyértelműbb adatokat láthatunk, és közvetlenül összehasonlíthatjuk az új gépeket a kétütemű 500-as GP motorokkal.