Gilera 600, a vörös ördög
Mint arról már korábban hírt adtunk, a Gilera
egy 600-as sportmotor bemutatását tervezte a 2002-es modellévre.
Nos ez a bemutató szintén a milánói motorkiállításon történt meg.
Már a júliusban megjelent első fotók alapján bátran ki lehetett
jelenteni, a gép egyedi lesz, külsejében alaposan eltér majd a
japán versenytársaitól, és íme a bringa a valóságban még jobban néz
ki, mint a fotókon.
A műszaki adatok nagyon komolyak, sőt az új
Gilera igen nagy ellenfele lehet a géposztály jól ismert
szereplőinek. Az erőforás az előzetesek szerint az idei Suzuki
GSX-R 600-as benzinbefecskendezős blokkja, ami jelenleg az
egyik legjobb 600-as erőmű. A motorban a Suzuki által a 750-es
GSX-R-nél elsőként alkalmazott dupla pillangószelepes
gázvezérlési rendszer működik, amely csökkenti a befecskendezős
motorokra kis fordulaton jellemző csuklási hajlamot.
Bár a gyár hivatalosan nem adott ki
teljesítmény adatokat, nem feltételezhető hogy a széria GSX-R
hátsó keréken mért 103 lóerejénél kevesebbet tudna. Míg a
legtöbb 600-as gép az olcsóbb előállítási költség függvényében
készül, a Gilera nem takarékoskodott, egy csomó finom alkatrész
került beépítésre, amitől az ára a japán 600-asoké felett lesz
valamivel. A váza ugyan a többi hatszázashoz hasonlóan
extrudált alumíniumból készül, de a kormánynyak, amely a
legtöbb gépen öntött alumínium, a Gilera-nál üregesre mart
alumínium, ami rekeszekre van osztva. Mindezt ráragaszott titán
lemezekkel erősítették meg. A ragasztás egy kicsit furán
hangzik ugyan, és úgy gondolhatnánk, hogy nem olyan erős, mint
a hagyományos hegesztés, de a Gilera egy, az űrtechnikában már
elterjedt eljárást használ, amely garantálja az alacsony súly
és a szilárdság megfelelő kombinációját.
A titán használata jelentősen csökkenti a
motor súlyát, így az 162 kg szárazon, amellyel 1 kg-al
könnyebb, mint az eddigi csúcstartó Suzuki GSX-R 600. A
rekeszekre osztott kormánynyak a Honda VTR1000 SP-1 és SP-2
megoldásához hasonló, közvetlen levegőáramlást biztosít a
légszűrőházba. Nagy sebességnél mindez többlet légnyomást
eredményez, ezáltal plusz lóerők ébrednek a blokkban.
A Gilera nem állt meg a váznál, a futómű szintén sokkalta jobb képességekkel rendelkezik, mint a többi hatszázas gépnél ez megszokott. Az első villák minden irányban állíthatóak, és ráadásul felfordított rendszerűek, amelyek szilárdabbak és a kisebb a rugózatlan tömegűk. Hátulra szintén egy minden irányban állítható központi rugóstag került.
A rugózatlan tömeg további csökkentése
érdekében az új Gilera könnyű 17 colos Brembo kerekeket kapott,
elől 120/70, hátul pedig 180/55 méretű gumikkal. A Brembo szállítja
a fékberendezést is, amiben a fékcső alapból fémbevonatú. A nagy
nevek felhasználása nem ért végett a futómű elemeinél. A titán
Akrapovic kipufogórendszer például széria, ami példátlan a
sorozatgyártású gépeknél. Ez nemcsak a súlycsökkentést szolgálja,
hanem pár extra lóerőt is kölcsönöz a motornak.
A bringa mérete igen kompakt, teljes hossza nem éri el a 2 métert sem, a tengelytávja 1392 mm. Az alacsony súly és a magas szintű futómű elemek garantálják a jó kezelhetőséget, és a hegyes villaszög (23.5 fok) kifejezetten fürgén irányíthatóvá teszi a gépet. Az egyedüli, amit a Gilera elhallgatott, a 600-as ára. Az információk szerint azonban ez a japán 600-asok ára és a Ducati 748-as ára között lesz majd valahol, azaz kb. 3 millió forint.