Új szabályok a Superbike VB-n 2004-től!

2001.11.06. 10:20
 
   
   

Az idei Superbike Világbajnokság utolsó futamán összeült a technikai bizottság, és kiadták a 2004-től érvényes új versenyszabályokat, amelyekkel a Superbike VB sokkal közelebb kerülhet az eredeti kiindulási pontjához, miszerint versenymotoroknak minél inkább az utcai gépekhez kell hasonlítaniuk. Ezenkívül az új szabályok hangsúlyt helyeznek arra, hogy mindenféle felépítésű motor versenyképesen indulhasson a világbajnokságon.

A Superbike VB szabályok 2004-től:
1. Az összlökettérfogat nem lehet több mint 1000 köbcenti, bármilyen hengerszám engedélyezett.
2. Légbeömlő szűkítőt kell felszerelni minden motorra, amelyet ha eltávolítanának, leállítja a motort. Kéthengereseknél mérete 30 mm egy beömlőnél, 21.5 mm két beomlőnél; négyhengereseknél mérete 26.3 mm egy beömlőnél, 18.7 mm két beömlőnél; a három- és más hengerszám kombinációknál mindez később kerül megállapításra.
3. A légbelépők vagy egyéb idomzat módosítások csak akkor hajthatóak végre, ha ezek szükségesek a beáramló levegőt korlátozó eszköz felszereléséhez.
4. Utcai mintázattal ellátott gumik használhatóak csak minden motorhoz, és a minimális felfekvő felület, a mintázat, a szélesség, a mintázat mélysége és formája mind szigorúan ellenőrizve lesz. A mintázatnak a verseny után is láthatónak kell maradnia. A gumigyártók még tovább pontosítják az erre vonatkozó szabályokat. Ezen kívül max. 15 garnitúra gumi használható el egy verseny hétvégén összesen. Mindezt a gumikra ragasztott vonalkódos rendszerrel fogják ellenőrizni. Vízes verseny körülmények közt további gumik használhatóak.
5. A minimális súly 158 kg. 1, 2 és 3 hengeres gépeknél, 168 kg. 4 és 5 hengereseknél, és 178 kg. 6 vagy több hengeres motoroknál. Többlet súly használható, ha ez szükséges.
6. Minden egyéb szabály a jelenlegi szabályok szerint hatályos.

 
   
   

A szabályok kihirdetése teljes meglepetéssel szolgált a VB egész mezőnyének. Sokkal többet beszéltek róla Imola-ban, mint magáról a versenyről. Az új szabályok úgy készültek, hogy minden résztvevő versenyképes legyen közel azonos szinten, és ne számítson, hogy most 2, 3, 4 vagy akármilyen hengerszámú motorral vesz részt a küzdelmekben. A mintázott gumik használatának célja egyértelmű, a teljesen Superbike motorok helyett az utcai sportmotorok részvételének elősegítése. Mert a mai Superbike motorok bizony már igen eltávolodtak utcai alapjaiktól.

A költségek csökkentése is fontos szerepet játszott az új szabályok megalkotásában. A motor teljesítményének korlátozása szűkítővel elméletileg egy elavult módszer, de valószínűleg hatásos, mivel a beszívott levegő mennyiségét korlátozza, így az nem képes olyan sok üzemanyagot felvenni, azaz csökken a motorok csúcsteljesítménye. Ezzel a privát csapatok is versenyképesek lehetnek a gyári csapatokkal szemben, legalábbis a motorteljesítmény terén. A differenciált súlyhatárok a két és háromhengeres gépek versenyképességének javítására szolgálnak, amely az azonos súlyú 1000-es négyhengeres gépekkel szemben hátrányban lennének.

A teljesítmény-lóerő arány korlátozása ezzel a két fontos szabállyal nem volt előre látható. A légbeömlő szűkítők mérete minden évad végén módosításra kerül, hogy minden motor versenyképes maradjon, amennyire csak lehet.

Ez növeli majd az SBK VB szórakoztatási színvonalát, így könnyebben eladható, több nézőt vonz majd, ami több reklámot, több pénzt jelent a sorozat számára. A gyáraknak a méregdrága négyütemű GP motorok versenyeztetésének töredékéért lehetőségük nyílik, hogy utcai gépeiket az SBK VB keretein belül dobják csatába, ahol legalább olyan érdekes versenyeket láthatnak majd a nézők, mint a részben konkurens MotoGP sorozatban. Az új szabályok mellé csatolt kísérő levélben mind a 6 nagy gyártó (Aprilia, Ducati, Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha) megerősítette részvételi szándékát a 2004-es évtől, az új szabályok hatálya alatt.

A várakozásokkal ellentétben nem azonnali hatállyal lépnek érvénybe az új szabályok, így a következő két évben mindenkinek lehetősége nyílik az alapos felkészülésre és eldönthetik a gyártók, hogy mekkora energiát és anyagi eszközöket áldoznak majd a jelentősen megváltozó Superbike Világbajnokságba.