Háromhengeres esélyes a 2002-es motoros GP-n

2001.11.16. 13:20
 
   
   

A Petronas maláj olajipari konszern számára a legjobb alkalom az október végi sepang-i nagydíjon nyílt, hogy bemutathassa a nagyközönség előtt a Sauber által fejlesztett, jövő évi GP szabályok szerint épített négyütemű versenymotorját. A bemutatón Niall Mackenzie lovagolta meg a gépet, és néhány lassú, de igencsak zajos kört tett meg a háromhengeres motorral, amelyet egyszerűen csak GP1-nek kereszteltek el.

A skót pilóta elmondta, nem nagyon mert vele nagyon menni, mert ha eldobja a gépet, akkor a malájok a Petronas Ikertornyok tetejére kötötték volna ki. Az erőforrás 13.000 percenkénti fordulatra volt lekorlátozva, és vigyázni kellett nehogy ledadogjon a leszabályozó miatt a bemutató körök alatt. A maláj futamot követő teszteken az erőforrást akár 16.000 ford/perc értékig pörgethették már a tesztpilóták.

 
   
   

Az Mk2 jelölésű erőforrás sok mindenben eltér az év elején bemutatott Mk1-estől, mondta Osamu Goto főmérnök. A legfontosabb változás, hogy az F1-hez hasonló pneumatikus szelepvezérlést hagyományos acélrugós vezérlés váltotta fel, mivel az elérni kívánt 220 lóerőhöz nem szükséges magasabb fordulatszám, így pneumatikus vezérlés sem. A hengerek nem teljesen vízszintesen vannak a vázban, hanem pár fokkal hátrafelé megdöntve. Ez egy jobb beömlő rendszer kialakítását teszi lehetővé, amelyet könnyebb a blokk pozíciójához igazítani.

A Sauber motornak előre néző szívócsővei vannak, míg a kipufogócsővek a hátsókerék felé jönnek ki a blokkból. Az új motor 55 mm-el kisebb, mint az első verzió volt, amelyet magassága miatt sok kritika ért. A méretcsökkentés a hengerfej és a blokk magasságának csökkentéséből jött össze. Goto elmondta, azért választotta a 3 hengeres elrendezést, mivel ezek a motorok 10 kg előnyt élveznek a 4 és 5 hengeres társaikkal szemben a jövő évi szabályzat értelmében. Szerinte a Honda és a Yamaha rosszul gondolkodik, és elsősorban kereskedelmi megfontolásokból választották az 5 illetve 4 hengeres megoldást GP motorjaikhoz, míg a Sauber pusztán technikai megfontolások alapján döntött a 3 henger mellett. Nos jövőre kiderül, hogy kinek volt igaza.