A Mana legyen veled!

2002.01.10. 09:56
 
   
   

Az Aprilia válaszként a Ducati Multistrada-ra bemutatta saját elképzelését a témára, az ETV1000 Mana-t. Az elnevezése Maori nyelven annyit jelent, hogy energia, erő. A tervezés célja hasonló a Ducatinál is megfogalmazattakhoz: egy nagy enduró praktikussága, és könnyű kezelhetősége ötvöződjön egy sportmotor kezelhetőségével és teljesítményével. Egyelőre az Aprilia főnökei nem döntöttek az újdonság jövőjéről, csak mint prototípust mutatták be. Ez valójában a nagyközönség tesztelését szolgálja, hasonlóan a Blue Marlin esetéhez.

Első ránézésre a Mana eltér mindentől, ami az olasz gyártó jelenlegi palettáján megtalálható. De jobban megnézve minden alkatrészét könnyen rájöhetünk, hogy szinte mindegyiket láthattuk már a közelmúlt valamelyik Aprilia-ján. Úgyhogy ha a gyártás mellett dönt a cégvezetés, nagyon gyorsan szériaérett lehet a Mana.

 
   
   

A motorja mi más lehetne, mint az univerzális, V2-es, 60 fokos, 998 köbcentis blokk. Jelenleg még a Capo Nord enduró 100 lóerős motorját építették be, de a lóerőt egészen az RSV Mille R 130 lóerejéig fokozhatják a mérnökök. A váz szintén a Capo Nord-tól érkezett, ezért az üléspozíció és a váz geometriája ahhoz hasonló. A nagy enduró fejidomát azonban eltűntették, és egy új, projektoros első lámpákat magába foglaló kisebb méretű fejidomot raktak rá, valamint egy egyszemélyes ülésidomot.

Az üzemanyagtank a Capo Nord-é. Az egyoldalas hátsó lengővilla a Futura túrasport modellről érkezett, míg elől egy pár 50 mm átmérőjű Marzocchi teleszkópvilla teszi a dolgát. Nem csoda hát, hogy a kezelhetőség sokkalta sportosabb, mint a Capo Nord-é. A 17 colos kerekeket szintén a Futura-tól kölcsönözték, elől 120-as, hátul pedig 180 mm széles sportos gumikkal szerelve. Azonban a Mana igen hatékony fékberendezést kapott a 320 mm-es első féktárcsákkal és a Brembo Gold szériába tartozó féknyergekkel. A kipufogó rendszer elemeit korábban az RSV Mille-n láthattuk már.

Ne tévesszen meg senkit a rövidnek látszó utasülés, és a kapaszkodók látszólagos hiánya. Az utasülés csak azért tűnik rövidnek, mert nincs utána műanyag rész. A kapaszkodók a BMW F650 CS-hez hasonlóan viszont a tankra kerültek. Az elmélet szerint ez az utasnak egy sokkal jobb érzetet ad a természetes üléspozíciója, kvázi mintha ő vezetné a motort. Az Aprilia most a nagyközönség reakcióit várja az új alkotásával kapcsolatosan.