További érdekességek a Yamaha új öntési eljárásával kapcsolatban

2002.03.12. 08:55

 
   
   

Még több részlet látott napvilágot a Yamaha által újonnan kifejlesztett alumínium öntési eljárásról, amely ha minden igaz, további 8 kg súlymegtakarítást jelenthet a következő generációs 600-as sportmotorokon. A technológia nem alkalmazható a blokk belső alkotóelemeinél, így semmi hatása nem lesz az erőforrásra fordulatszám felvétel és erő tekintetében. Ellenben hatása lesz az öntési folyamatra, amelynek következtében egyes alkatrészek akár 30 százalékkal könnyebbekké válhatnak.

A motor szakértők úgy vélik ez legalább 8 kilogrammos súlymegtakarítást eredményez majd az idén ősszel megjelenő R6-oson, mivel a cég egyik gyára Iwata-ban készen áll arra, hogy bemutassa az új gyártási eljárás módszerét a 2003-as modelleken. Az eljárás elve szerint vákuumot képeznek az öntőformában, mielőtt az olvasztott alumíniumot beleöntik a formába. Ez egy sokkal vékonyabb és egyenletesebb fém alkalmazását teszi lehetővé, mint a hagyományos öntési technikák.

Ahol a jelenlegi alumínium házak falának 2.5 mm vastagnak kell, hogy elkerüljék a hibákat, ott a Yamaha most már 1.5 mm falvastagságot tud produkálni, ugyanolyan teherbírással, és egyben kisebb súllyal. A vákuum-öntési eljárás magában nem új, már egy negyedszázada használják a Formula 1-es kocsik motorjainak gyártásához. De az eljárást magát még soha nem használták fel tömeggyártásban a tömítések megbízhatóságának problémái miatt. A Yamaha most sikeresen megoldotta ez a problémát, de egyelőre még nem tette közzé hogyan is.

A technológia azonban eladó a versenytársak számára. A Yamaha angliai szóvivője szerint a gyár egy éven belül minden új motorkerékpárnál már az új technológiát fogja használni. Ez egyelőre csak az új modellekre vonatkozik inkább, mint a már gyártásban lévő típusokra, mivel ehhez a gyár további átszerszámozása túl költséges lenne.