Megkezdődött a Motoros Gyorsasági Világbajnokság 2002-es idénye

2002.04.05. 13:20
 
   
   

Hát elindult végre. Sokat vártunk rá, és gondolom nagyon kíváncsi mindenki milyen lesz a 4 ütemű MotoGP éra első versenyszezonja. A fokozott érdeklődést mutatja az is, hogy a hivatalos website, a MotoGP.com igen nehezen érhető el, arról a rossz tulajdonságáról nem is szólva, hogy erősen fizetőssé vált.

A Motoros Gyorsasági Világbajnokság április 5-7. között megrendezett első Nagydíjának a japán Suzuka-i versenypálya ad otthont. Közép-európai idő szerint reggel fél héttől zajlottak le az első kvalifikációs edzések mindhárom géposztályban. Az új szabályok szerint a 125 köbcentiseknek mindössze félóra, utánuk a MotoGP osztálynak 1 óra, és legvégül a 250 köbcentiseknek háromnegyed óra mért edzésidő jut a minél jobb starthelyek megszerzésére, a pénteki és szombati napon egyaránt.

 
   
   

Elsőként 2 versenyzővel voltunk érdekeltek mi magyarok a 125 köbcentis géposztályban, és sajnos egyikről sincs túl sok jó hírünk. Talmácsi Gábor az idei régi-új Italjet Racing Service csapatában nem szerepelt túl jól, mindössze 28. időt sikerült elérnie. Valószínűleg ez a gyengébb eredmény inkább a motorjának köszönhető, hiszen tavaly a másik japán pályán élete legjobb eredményét érte el, a hatodik helyen futott a célba, és csapattársa a tapasztalt olasz Perugini is mindössze a 18. tudott lenni ma.

A másik magyar, a nagyon fiatal Tóth Imre Hondájával a 32. edzésidőt érte el a 37 nevezett versenyző közt, de neki még van mit tanulnia, hiszen élete első világbajnoki edzésén vett részt. A 125-ösök mezőnyében egyébként a tavalyi világbajnok, Manuel Poggiali folytatja jó sorozatát, és megszerezte a pénteki edzésen az ideiglenes pole pozíciót. Második helyen jelenleg a Telefonica Movistar Honda versenyzője, a spanyol Daniel Pedrosa áll, míg a harmadik Gino Borsoi Aprilia-val, és az első sort a cseh Jaroslav Hules zárja nem kis meglepetésre Aprilia gépén.

Másodikként következtek a MotoGP géposztály képviselői. Mondani sem kell, hogy a sokat látott angol kommentároknak is igazi újdonságot jelentett az új gépek egész sora. Randy Mamola többször a mikrofonjával a pálya széléről csak a csodálatos, több szólamú hangokat közvetítette, amelyek változatossága a hengerszámok és elrendezések szerint igazi meglepetés lehetett bárki számára. És akkor milyen volt ez a helyszínről vajon?

Álmodozások helyett a menők egyből belekezdtek. A tavalyi világbajnok Valentino Rossi nem alaptalanul félt a Honda kétütemű gépeitől. Tavaly még ő is a jól bevált NSR500-ason nyert VB elsőséget, de idénre a 4 ütemű RCV211 versenygép mellett döntött, a Honda nyomására. Azonban az első MotoGP edzésen Loris Capirossi szerezte meg az ideiglenes pole pozíciót NSR500-as Hondáján. Őt 44 ezredmásodperccel lemaradva Rossi követte a V5-ös négyütemű Hondán, a harmadik csapattársa a japán Tohru Ukawa lett hasonló versenygépen, míg kisebb fajta meglepetésként a negyedik helyen a Suzuki négyütemű GSV-R gépén a 2000-es világbajnok Kenny Roberts következett.

Megjegyzendő, hogy Rossi reggel a szabadedzésen egy nagyon jó időt ment, amely a mért edzésen elég lett volna az első helyre, de még szintén a reggeli edzésen 160-as tempónál bukott, és ez kihatott a mért edzésen való szereplésére is. A többi nagymenő közül Carlos Checa a négyütemű Yamaha YZR-M1-essel a hatodik, csapattársa a rendkívül elégedetlen Max Biaggi a 8. helyet foglalja el jelenleg az ideiglenes rajtfelálláson. A titkos favorit, a kétütemű NSR500-assal nyomuló Daijiro Katoh a 7. edzésidőt tudta ma produkálni.

A 250 köbcentisek mezőnyében a pár éve már oroszlán körmeit mutogató Franco Battaini (Aprilia) ellenállhatatlan volt és magabiztosan szerezte meg az ideiglenes első rajtkockát. Meglepetésre ugyan a 45 perc vége előtt 1-2 perccel Fonsi Nieto (Aprilia) úgy 20 másodpercig elbitorolta tőle az első rajthelyet, de amint Battaini befejezte gyors körét, igen nagy különbséggel szerezte az vissza. Harmadik az Aprilia-t lovagló Marco Melandri, míg a negyedik a Hondás Alex Debon lett.

Magyar idő szerint holnap hajnalban 4:15-kor következnek a második mért edzések, ahol véglegesen eldőlnek a rajtfelállások mind a 3 kategóriában. Ne feledjük el, hogy a hétvégén még a Superbike és a Szupersport Világbajnokság futamai is lesznek Dél-Afrikában, úgyhogy lehet a televíziókat 24 órás üzemmódra ráhangolni.