Miután a Polarisnak köszönhetően újra életre kelt az Indian Motorcycles az utóbbi évtizedben, a Scout lett a márka beugró motorja. Akkoriban az akkor még nyomórudas Harley-Davidson Sportster ellenfelének szánták, és annál minden tekintetben modernebb volt, csak hát 2015 óta eltelt 9 kényelmes év. Ezidő alatt készült belőle kisebb, meg bobberesített fazon, na és a rosszfiúsított Rogue, de már rendesen megért az idő egy tisztességes ráncfelvarrásra.
November végére készült el a Triumph az első krosszmotorjával, amivel a gyártó egy egészen új területre merészkedett. A korai hírek még úgy szóltak, hogy a KTM kompetitív gépe lesz a kiindulópont, de a britek másképp döntöttek, és nulláról rakták össze, saját vázzal, saját blokkal, Ricky Carmichael és Iván Cervantes útmutatásai alapján.
Bár ezek egyelőre nem hivatalos úton megerősített információk, a Cycle World Magazine által hivatkozott dokumentumok szerint hamarosan – akár már az idei évben – új modellváltozattal kísérti meg a középméretű túraendurókra vágyókat a QJ Motor.
A Balaton déli oldalán, a Kőröshegyi völgyhíd közvetlen közelében 9 súlyos kimenetelű motorbaleset történt az elmúlt 15 évben a bálványosi bekötőút 400 méteres szakaszán. A Magyar Közút sajtóközleménye szerint ebből 4 volt halálos kimenetelű. Minden áldozat fiatal férfi volt, mindegyik baleset napos, száraz körülmények között történt, és akad valami, ami minden esetben megegyezik: a kiváltó ok, a sebességtúllépés.
Tegye fel a kezét, akinek a visszafogottság és a kifinomult luxus jut eszébe, ha meghallja a Brabus nevet! Senki? Akkor szerintem nem kell túlmagyarázni, hogy mire számíthatunk annak fényében, hogy a német Motorradnál megjelent információk szerint újra motort készít az oligarchák kedvenc tuningcége, és persze ezúttal is egy KTM Super Duke-átiratot hegesztenek. Az előző is elég bitang lett, egy sor egyedi alkatrésszel, monoblock felnikkel és szomszédpusztító kipufogó-rendszerrel.
A motorozás macerás történet. Pontosítok: a jó motorozás macerás történet. Sokkal egyszerűbb egy autóba beülni, mert két mozdulattal beállítod az ülést, jó esetben egy újabbal a kormányt, és aztán hajrá. A motorozás meg eleve azzal kezdődik, hogy felveszed a rád, és a felhasználáshoz tartozó ruházatot, sisakot. Majd ráülsz a te tudásodhoz, felhasználási területedhez és testalkatodhoz való motorra, amit aztán jó eséllyel még magadra kell állítani. És akkor jön a csavarozgatás, állítgatás, alkatrészcserélgetés.
Úgy volt, hogy tavasszal érkezik a Svartpilen (és mellé talán a Vitpilen) 901 – hát nem. Hivatalosan is leírták, 801 az a 901, és ez a nevezéktani különbség, valamint a kicsepegtetett kevés információ letisztázza a korábbi kérdést, hogy melyik KTM blokk kerül a nagy Pilenekbe. A válasz: az élénk, lelkes karakterű, 103 lóerős, 790-es lett a befutó.
Visszamenőlegesen is érvényes fejlemény, hogy a 2024 legelső napja, azaz január elseje után forgalomba helyezett motorokra kinyújtja a garancia időtartamot a Kawasaki regionális disztribútora. A konstrukció egy 2+2 éves, kilométer korlátozás nélküli garanciából áll, de az alap gyári gari mellett a két éves hosszabbítás így nem jelent extra költséget.
Azt hiszem, hogy egy kicsit mindig féltük a napot, amikor a Harley-Davidson felmelegíti a nyolcvanas-kilencvenes évek legpusztítóbb cruiser divatját, a rojtokat. Hát megtörtént. A 2024-es Hydra-Glide Revival a gyártó múltidézőre pimpelt sorozatának, az Iconsnak a negyedik tagja, aminek a keretén belül évről évre egy-egy fontos modell dizájnelemeit hozzák vissza modern köntösben. A széria első tagja az Electra Glide Revival volt, ami gyöngyházfehér fejidommal és batyukkal hozta vissza a ‘69-es FL-t. Az idei évre jutó Hydra egy korábbi modellt, az 1949-ben bemutatott Hydra-Glide motort idézi meg, amiben a teleszkópos első felfüggesztés volt a truváj.
A sportosság viszonyítás kérdése. Az alapmodellhez képest sportosabb kivitelt kap a CFMoto idomokba burkolt négyötvenese. Az 450SR S tehát amolyan csúcsváltozat. Bár a kicsúcsosodást nem a teljesítményen kell számon kérni: az ugyanúgy az A2 jogosítvány kategória felső határértékét súroló 47 lóerő (9500-as fordulatszámnál), miközben 7600-nál rúgja a legnagyobbat, 39 Nm-t. Tehát a 270 fokos elékelésű sorkettőhöz érdemben nem nyúltak.
Már akkor azt hallgattuk, hogy majd így megy tönkre, meg úgy nem lesz tartós, és amúgy sem veszi meg senki, amikor 2015-ben a Benelli bemutatta a legnagyobb dobását, a TRK 502 prototípusát. Azután 2017-ben legördült a gyártósorról, azóta várjuk, hogy felrobban a kínai bomba, a modell pedig megérett az előrelépésre. Végtére is eltelt hét év.
Nem azért van szükség kétszáz lóerős utcai sportmotorokra, mert azt halandó ember úgy ki tudja használni közúti körülmények között, hogy az akár csak gondolati síkon összeegyeztethető legyen az életben maradással. Sokkal inkább azért, mert egyfajta mércét állít. Egy literes sportmotoron nincs helye olcsóbb alkatrésznek, nem fér bele a picit szarabb fék, nem tűri a kicsit rosszabb futóművet, nem lehet olyan kompromisszumokat kötni, amik csak látszólag jók/kényelmesek. Egy Yamaha R1-hez már lehet és érdemes viszonyítani. Igazán kár, hogy a gyártó megöli.
Szemlátomást megnőtt a kereslet a raligépeket idéző, lehetőleg könnyű és valódi terepképességeket felvonultató túraendurók iránt. A Yamahának ott van a T7, az Apriliának a Tuareg, a KTM-nek a kisebb Adventure-ök.
Nem vagyok benne biztos, hogy az európai szemek azonnal kiszúrják az Indian új, különleges kiadású FTR-jén a különbségeket, pedig a differenciák a kiinduló modellhez viszonyítva dizájn természetűek. Ez valószínűleg azért van, mert nekünk nem mond sokat, hogy “Super Hooligan.”
Eddig sem titkolta a Pierer Mobility Group, hogy a sajátos karakterű 401-es Svartpilen/Vitpilen párost nagyobb hengerűrtartalmű motorblokkal is el akarják sütni. Bár 2019-ben rárobbantották a 701-es szériát a piacra, az akármilyen fun cucc is volt, egyhengeres, 75 lovas blokkjával végül kérészéletű modellként vonult be a történelembe. Felkészül: a 901-es széria. Itt az előfutár.
A brit motoros médiában esett le az információ, hogy egy új, a korábbinál erősebb Triumph Rocket 3 készül Hinckley-ben. Az adatokat a svájci engedélyezési eljárásból túrták ki – vagy inkább küldték meg a megfelelő médiafelületeknek.
Frissítést kapott a 2024-es Triumph Tiger 1200 család mind a négy tagja. Bár a műszaki adatok szintjén ezt nem lehet utolérni, de egyrészt az off-road jellegű felhasználás, valamint a kényelmes felhasználás szemszögéből mégiscsak finomhangolás történt.
A Budapest Open Road Days fesztiválon adja első budapesti nagykoncertjét az idén 35 éves Tankcsapda. A június 27-29 között megrendezésre kerülő fesztivál helyszíne Budapesten, a Műegyetem rakparton lesz a Petőfi híd és a Szabadság híd között. A motorozás rajongóit összefogó közösség, az Open Road Riders Community által szervezett márkafüggetlen motoros, családi és zenei fesztiválon összesen 13 programhelyszínnel és 4 zenei színpaddal várják a fesztiválozókat – közölték a szervezők a február 14-én megtartott program- és helyszínbejelentő sajtótájékoztatón Budapesten.
Egy olyan biztonsági technológián dolgozik a Honda, amilyet korábban még nem láttunk. Rendben, ez nem teljesen igaz: láttunk. Csak nem a motorozás világában, hanem az autó- és gamer iparban. A felvetett probléma az a jelenség, amikor a keresztirányú széllökések bizonytalanná teszik a motorkerékpár haladását. Ezt egészen biztosan te is érezted már, bizonyos körülmények között – pláne annak, aki még nem szokott hozzá – elég para tud lenni, ahogy a te akaratodon kívül megmozdul alattad a gép. Ugyanakkor tempó korrigálásával és motorkezeléssel ez a kellemetlen jelenség kezelhető.
Érkezik a tavasz, a jó idő közelgő beköszöntével pedig nem csak a motoros, hanem a motorosokat célkeresztbe hozó szezon is megkezdődik. Mint minden évben – tegyük hozzá, nem alaptalanul – ezúttal is a kibocsátott zajon keresztül morzsolgatnák meg a kétkerekű közösség bőrnadrágban páncolt heréit. Üdítő frissesség, hogy nem a lesújtó kalapács erejével, hanem óvatosan, mintegy vitára érdemes lehetőséget közelítik meg a motorok kitiltásának témáját, felismerve annak súlyos hátulütőit.
Egy motorba nem kell sok henger vagy köbcenti ahhoz, hogy izgalmas legyen. Egytől négy hengerig elég széles a paletta, de egy-két hathengeres motor is előfordul a piacon, ám az ennél több ritka. Főleg, ha aránytalanul sok, mondjuk 48 hengerről beszélünk, mint ennél az egyedi Kawasakinál.
Régi motoros bölcsesség, hogy a motor színe fekete. Nem csak esztétikai, hanem nettó balesetmegelőzési megfontolásból is szerencsésebb lett volna, ha ez a szemlélet nem épül be ennyire kiradírozhatatlanul a motorvásárlók fejébe. Hiszen mi is az a fekete? Az a felület, ami nagyon gyengén – minden más színnél gyengébben – veri vissza a látható fényt. Márpedig az általában jót tesz a motoros egészségének, ha a közlekedés többi résztvevője a lehető legkönnyebben érzékeli őt. Csakhogy ma már ebből kell dolgozni.
Nem szokatlan a járműiparban, hogy a gyártók egymás piacait igyekeznek dézsmálni. Ezt csinálja most például a Kawasaki, akik a Honda Rebel 500 vásárlóit igyekeznek magukhoz csábítani az Eliminator 500-zal; az meg gyakorlatilag már elkoptatott frázis, hogy az adventure szegmens majd minden szereplője a GS BMW-k sütis tálcájáról próbál markolni. A Honda nem először célozza az indiai szereplőket, de az azért mégiscsak érdekes, hogy ezúttal konkrétan a Royal Enfield koncepcióját ültetik át magukhoz.
Csődöt jelentett a svéd Cake elektromos motorokat gyártó vállalkozás. A márka ismertsége a hazai és a nemzetközi piacon is mérsékelt, ennek ellenére Szentkuti kollégánál járt már két kis gyösz, a Makka és az Ösa, de vannak kisebb terepgépeik is.
Halál a munkaidőre jeligére remek játékkal lepte meg az álmodozókat a Ducati. Nem mondom, hogy forradalmi újdonság, de amikor egyszer csak azt vettem észre, hogy 40 perce klikkelgetem rá a különböző kiegészítőket hol egy Diavel V4-re, hol egy Multistrada V2-re, arra gondoltam, ez talán téged is hasonlóan jól fog szórakoztatni.