Az amerikai motoriparra rájár a rúd: nem csak az apró műhelyek, mint az American Ironhorse jelentettek csődöt, hanem az ipari óriás Honda is hazavitte motoros gyártósorát. Kátyús úton döcög az AMA versenysportszakosztálya, olyan csapatok fejezik be, mint a Daytona Racing – ennek tulajdonosa a bejelentést követően motorbalesetben hunyt el. Rossmeyer a legnagyobb amerikai HD kereskedő volt – halála sokakat megrendített. Múlt heti temetése sem volt mentes a bajtól – a halottaskocsit felvezető rendőrmotorosok közül bukott egy hatos csoport.
Múlt héten már beszámoltunk Graziano Rossi tervezett visszatéréséről és Ouroboros nevű dirt track motorjáról. Friss hírek érkeztek: már nem kell találgatni, milyen gépen edz a nyolcszoros világbajnok Valentino Rossi édesapja.
Próbáltunk már utcai quadot, tudjuk, milyen szórakoztató. A Totalbike által korábban tesztelt, épphogy százlovas GG Quad azonban tompa kés az új francia csodafegyverhez képest. Azt is BMW blokk mozgatta ugyan, de ez a V12-es más ligában játszik: az ismert francia motorépítő, Lazareth járgányának a teljesítménye 350 lóerő.
Legendákat ünnepel a Triumph: 2010-es felszerelés-katalógusukban Marlon Brando és Steve McQueen egykori öltözetéről mintázott motorosdzsekiket mutattak be.
A brit márka történetében mindketten megkerülhetetlenek: Brando A vad (The Wild One) című filmben megteremtette a törvényen kívüli motoros figuráját, McQueen pedig a színészet mellett sikeres versenyző is volt.
Nem minden modelljét frissíti 2010-re a BMW, de számos új színnel teszi kívánatosabbá a már megismert motorjait. Az F 650 GS esetében az eddig legkevésbé értékelt jéghegy ezüstmetál, lángvörös és azúrkékmetál fényezés többé nem elérhető. Helyettük láva narancssárgametál, fehér matt alumínium-metál és biarritzkékmetál választható.
A német IDM Superbike egyik sztárja Jeremy McWilliams. Most a hobbimotorosok is megkaphatják az általa használt versenytechnikát: a KTM százdarabos RC8R McWilliams limitált sorozatot adott ki. A gép alapját a Club Racer sportváltozat képezi, amit kibővítettek egy nagyobb szelepnyitást engedő vezérműtengellyel: a teljesítménye így megegyezik az 1098R Ducatiéval – 180 lóerejével már tényleg méltó versenytársa a sikeres olasz sportgépnek.
A Kawasaki Voyager a világ első iPod kompatibilis motorkerékpárja, adta hírül a gyártó. A VN1700 az első japán gyártmányú, teljes idomos cruiser: a piaci megjelenés alkalmából az első széria vásárlói azonnal egy speciálisan felszerelt modellhez juthatnak.
Megjelent a BMW R 1200 R-hez való Touring Special csomag, amely fedélzeti számítógépet, ülés- és markolatfűtést, új komfortüléseket és csomagtartó rendszert is tartalmaz. Az alapverzióban 800 mm magasságú, 1840 mm terpeszívhosszhoz igazított ülés helyett már kérhető a sudár motorosok igényeinek megfelelően kifejlesztett 830 mm ülésmagasságú és 1860 mm terpeszívhosszhoz igazított ülés is.
Eddig kizárólag fekete színben volt kapható a morcos Yamaha Vmax; ennek vége, 2010-től piros színben is elérhető a 200 lóerős powercruiser. Információink szerint ezt a változatot Európában egyáltalán nem forgalmazzák majd – aki unja az egyhangú sötétséget, annak Amerikából kell megrendelni az 1679 köbcentis V4-est. Könnyű lesz felismerni a szürkeimportban behozott példányokat: ami színes, nem hazai szalonból érkezett.
Liu annak ellenére, hogy hét éves korában elvesztette karjait, igyekszik normális életet élni. Magasfeszültségű áram rázta meg, ezért amputálták jobb és bal kezét – hogy megtanuljon önálló életet élni, a szülei egy helyi cirkusziskolába íratták be.
Két órán belül két motorbaleset történt szerdán a déli órákban Budapesten. Délután háromnegyed kettőkor a Lánchídon a Buda felé tartó sávban összeütközött egy motorkerékpár és egy személyautó. A motorost a mentők kórházba szállították. A hídon a helyszínelés idején csak egy sávban haladt a forgalom.
Kedd este halálos balesetet szenvedett egy motoros Tatabányán. Megtalálásakor már tizenkét órája halott volt. Csak a fűben megcsillanó alkatrészek árulkodtak helyzetéről – állt a rendőrség tájékozatójában.
Az IDM Superbike hétvégi fordulójának a nagy múltú németországi Schleiz utcai pályája adott otthont - Rizmayer Gábornak pont az utcai jellege miatt nem tartozik kedvencei közé.
Augusztus első szombatján kánikula fogadta a gyorsulási bajnokság résztvevőit Kiskunlacházán. Az új országos időcsúcs megfutása után Sziklai Ferenc ismét bizonyított: az Up 900+ Top kategóriában az első helyre kvalifikálta magát 2008-as Hayabusájával. A döntőben századmásodpercre azonos időt futott ellenfelével, de hihetetlen reakcióideje a döntőben megsegítette, ezzel a kategória nyertese lett.
Nagy Sándor a magyar motorok szerelmese, szíve a Méray márkáért dobog: a cég 1923-tól a világháború végéig működött. Hazánk első gyártója volt, 150 és 1000 köbcenti között készített gépeket - a legendás márka számos korabeli versenyen bizonyított.
A Rossi név nemcsak nekünk és kortársainknak jelent valamit: a nyolcszoros világbajnok édesapja, Graziano Rossi korának egyik legjobb versenyzője volt, több világbajnoki futamgyőzelem után egy baleset vetett véget pályafutásának. Az Imola 200-on bukott, majd súlyos sérülései után abbahagyta az aktív versenyzést, Valentino eredményeit tekintve jó mentorként állt fia mögé.
Mégsem sorakozik segélyért a világ egyik legismertebb krosszosa, Tony Cairoli. Amint arról szombaton beszámoltunk, a 2009-es szezon végén vele és istállójával szakít a Yamaha. A Red Bull De Carli Teammel gazdasági okok miatt mondja fel szerződését a japán gyártó – a válság utolérte a terepversenyek világát.
A krosszvilágot megrázta a hír: a Yamaha az idei szezon végén megszünteti kapcsolatát a gyári csapatnak tekinthető Red Bull De Carli Teammel és a többszörös MX1-GP Motocross világbajnokkal, Antonio Cairolival. Információink szerint a szakítás mögött a japán fél pénzügyi nehézségei állnak: a terepmotorozást utolérte a gazdasági világválság.
Egy korszak ért véget: a Honda hivatalosan is bejelentette, hogy az amerikai motorkerékpár-termelésük megszűnik. A Gold Wing csúcstúrázó volt az utolsó, amit még Marysville-ben szereltek össze. Tavaly már felröppent, hogy az ohiói üzem bezár, de most már biztos: az 1832 köbcentis, hathengeres luxusbokszert Japánból fogják importálni, akárcsak többi motorkerékpárjukat.
Többé a rövid combúaknak sem kell lemondani a supermotózás élményéről: megjelent a KTM 690 Supermoto Limited Edition 40 milliméterrel alacsonyabb ülésmagasságú, felfrissített díszítésű változata. Az LC4-es blokkal hajtott gép nem csupán a hölgyeknek és a kis termetűeknek kedvez, de ideális a motort városban, gyakori megállásokkal használóknak is.
Reméljük, csak rossz vicc: a jól értesült olasz formatervező Oberdan-Bezzi gyári pletykák alapján megrajzolta a Ducati Scootstert, a cég második robogóját. A Cruiser nevű elődöt 1952-ben mutatták be, az első négyütemű olasz robogó volt, ráadásul automata váltót is kapott – technikai finomságai ellenére mégsem lett sikeres.
Ha a hírek igazak, a koncepció kap egy második esélyt, igaz, biztosan erősebb lesz a 7,5 lovas elődnél. A sustorgások 850 köbcentis V2-es blokkról és CVT váltóról szólnak: ilyennel a Piaggio csoport rendelkezik. Az Aprilia Mana blokkja kerülne a Ducati robogóba? Bízzunk benne, hogy nem igaz - a Noalében gyártott blokk amúgy sem desmodromikus vezérlésű.
A Scootster ellen szól az is, hogy a Ducati gyártókapacitásai végesek – ha mégis megpróbálnák feltámasztani a robogó halott ötletét, feltehetőleg a Piaggio Group valemelyik csarnokában készülne.
Kedves olvasóink, önök vennének ilyet?
A Honda és a Yamaha távolmaradásával szinte biztos, hogy az őszi európai motorshow-k legnagyobb sztárja az Aprilia RSV4 alapjaira épült Tuono V4 lesz. A gyár egyre kevésbé rejtegeti az új meztelen motort, hétvégén a misanói pályán álcázatlanul körözött a 2010-ben bemutatandó gép. A kémfotókon jól látszanak az agresszív vonalak, a tervezőknek sikerült továbbörökíteni a 2009-ben bemutatott sportmotor dizájnját.
Versenyzőnk az utolsó helyről indult, de két Ducatin motorozó versenytársát hamar megelőzte, mert azok esős gumival indultak a száraz aszfalton – annak ellenére, hogy néha csepegett, nem kerekedett eső.
Tíz körrel a vége előtt a nyolcszoros világbajnok Rossi bukott, de szerencséjére fel tudta állítani a motort – sérült kuplunggal a tizenegyedik helyre állt vissza. Megkezdte a felzárkózást, az ötödik helyre küzdötte fel magát. Talmácsi megelőzte Chris Vermeulent is, így eddig legjobb MotoGP eredményét szerezte meg, a tizenkettedik lett. A következő futam augusztus 16-án Brünnben (Brno, Csehország) lesz, ez Gáborunk „hazai” pályája – reméljük, ott is legalább ilyen jól szerepel.
A 250-es kategóriában sajnos nem született magyar siker: Németh Balázs nem tudta befejezni a Brit Nagydíjat, a Balatonring Team versenyzőjének már rögtön a verseny elején elromlott a motorja.
Németh Balázs a következőket nyilatkozta: „Már a felvezetőkör alatt éreztem, hogy valami baj van a motorral, amit a rajtrácson elmondtam a szerelőknek. Ők állítottak a motoron, de a rajt pillanatában már éreztem, hogy nem sikerült teljesen megjavítani, mert 11000-es fordulatnál nem forgott többet. Az első körben többször is bedadogott, majd teljesen megállt: félre kellett állnom. Az első diagnózis szerint a generátor hibásodott meg. Most otthon fogok pihenni, gyógytornára fogok járni és elkezdem a fizikai felkészülést, hogy újra megerősödjön a kezem.”
Tóth Imre, a Team Toth versenyzője a 17. lett.
Ma délelőtt végre megkezdődtek a munkálatok a Sávoly mellett épülő Balatonringen, amely 2010-től a gyorsaságimotoros-világbajnokság legújabb állomása lesz. A MotoGP jogtulajdonosa, a Dorna hivatalos 2010-es versenynaptára a napokban jelenik meg: ebben már szerepel a Balatonringen rendezett Magyar Nagydíj. A pálya főberuházója, a spanyol Sedesa csoport már a jogerős építési engedély és az összes szakhatósági engedély birtokában van, így az érdemi munka elkezdésének nincs jogi akadálya - már csak a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) hitelére várnak.
Mint ismeretes, a Sedesa Csoport folyamatos és intenzív tárgyalásokat folytat az MFB-vel. A tárgyalás jó ütemben és sikeresen halad, de pont még nem került a folyamat végére. Ugyanakkor a Sedesa Csoport és a projekt bonyolítását végző Grupo Milton úgy döntött, hogy a MotoGP 2010-es magyarországi világbajnoki futamának helyt adó Balatonring építését annak sikeres és időben történő befejezése érdekében haladéktalanul megkezdi.
A munkálatok pénteki megkezdésén jelen volt Suchman Tamás, a beruházás hatósági előkészítésének felelőse, valamint Ujhelyi István, a Balatonring projektmentora. Mielőtt elkezdtek volna dolgozni a hatalmas gépek, Suchman Tamás elmondta: új szakasz kezdődött a beruházás életében, a kivitelező saját döntése alapján elkezdte a földmunkákat. Emlékeztetett arra, hogy a beruházók folyamatosan tárgyalnak az MFB-vel a hitelfolyósításról, és augusztusban lezárulhat a folyamat. Suchman szerint mivel már most megkezdik az építkezést, jövő szeptemberben már meg lehet tartani a világbajnoki futamot, ami rendkívül kedvező az országnak és a balatoni térségének is.
Ujhelyi István is úgy véli, a Balatonring lesz Magyarország egyik legnagyobb attrakciója a Forma-1 mellett. A projektmentor kiemelte, hogy ezen a hétvégén köthetik meg a száguldó cirkusz vezetői a szerződéshosszabbítást a Hungaroringgel, a Balatonring építése pedig most kezdődik. Ujhelyi István hangsúlyozta, a MotoGP jövője is biztosított az országban, hiszen a jogtulajdonos Dorna ötéves szerződést kötött Magyarországgal. A projektmentor három éve vette fel a kapcsolatot a gyorsaságimotoros-világbajnokság szervezőivel, és akkor maga sem gondolta volna, hogy ilyen hamar bekerülhetünk a versenynaptárba, hiszen több ország már évek óta vár a meghívóra és boldogan lépne Magyarország helyébe. Ujhelyi István szerint az ország érdeke is, hogy megépüljön a Balatonring, hiszen rengeteg turistát vonz, és közel kétszáz országban közvetítik élőben a futamokat.
Suchman Tamás és Újhelyi István nyilatkozatai után elindultak a hatalmas gépek, amelyek a munkálatok első szakaszában napi tízezer köbméter földet mozgatnak meg a humusztalanítás és a durva tereprendezés során.
A gyorsaságimotoros-világbajnokság nem állt meg: hétvégén tovább folytatódik, a sachsenringi futam után a szűk Donington Parkban rendezik a Brit Nagydíjat. Az idei szezon kilencedik futama lesz az utolsó GP motorverseny a legendás brit pályán - itt jövőre már Forma-1-es versenyt rendeznek.
A hétvégi versenyen már ott lesz a Balatonring Team magyar pilótája, Németh Balázs is, aki teljesen felgyógyult egy hónapja elszenvedett kéztöréséből. A fiatal tehetség az Olasz Nagydíjon mutatkozott be, majd sikerrel teljesítette a Katalán Nagydíjat. Az ezt követő, valenciai teszten olyan szerencsétlenül esett, hogy eltört a bal keze. Megoperálták, majd a minél gyorsabb gyógyulás érdekében oxigénkamrás kezelésre járt. A 21 éves tehetség már korábban is versenyzett a Donington Parkban, így nem lesz ismeretlen számára a pálya. Németh Balázs azt tartja a legfontosabbnak, hogy visszaszokjon a motorra, ezután pedig fokozatosan felveheti a versenytempót.
Németh Balázs elmondta: „Szerencsére már teljesen jól van a kezem, voltam orvosnál, aki megpróbálta kimozdítani a csontot a helyéről, de szerencsére nem tudta. Tett rá egy rögzítőkötést, és ő is meglepődött, hogy milyen sokat javult a kezem. Nagyon keményen dolgoztam, hogy minél hamarabb felépülhessek. Szerintem a sérülés nem fog zavarni a motorozásban, hiszen a bal kezemmel csak a kuplungot kezelem. A Donington Parkot ismerem, korábban már többször versenyeztem itt. Eddig minden alkalommal esett az eső, remélem, most másképp lesz. Nem akarok elkapkodni semmit, először megpróbálok visszaszokni a motorra, utána pedig fokozatosan felvenni a versenytempót.”