Hírek

Baj van Japánban, de botladozik a KTM is

2009. március 31., 12:36 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Nem véletlen, hogy az ACEM, az európai motorgyártók szövetsége az Európai Unió védelmét kérte – a válság nem kímél senkit sem. A KTM tegnapi bejelentése szerint 1482 alkalmazottuk közül 733-at részmunkaidőben alkalmaz tovább.

Kiemelték, hogy elbocsátásokról egyelőre nincs szó. A munkaidő-csökkentés több területet érint, a gyártásban, az irodákban és a kereskedelemben tevékenykedők egyaránt gondban vannak. A tervezett megszorítás csupán május és augusztus között lépne életbe – ha sikerül stabilizálni a helyzetet, utána minden a helyes kerékvágásba áll vissza.

A múlt év végén ugyan bejelentették, hogy két csoportban megválnak háromszáz alkalmazottól, ennek ellenére Stefan Pierer elnök-vezérigazgató bízik benne, hogy az idei 25%-os termeléskiesés nem ismétlődik meg. Elmondása szerint a motorpiac rugalmasabban képes alkalmazkodni a válsághoz, ezért a mostani helyzet ellenére optimistán tekintenek előre.

Úgy látszik, a világgazdasági helyzet csak az indiaiakat nem érdekli: a Bajaj újabb 30 millió eurót tolt bele az ausztriai KTM gyárba – talán ez lesz a túlélés záloga?

Nem csak az osztrákokra és amerikaiakra, hanem a stabilnak tartott japán piacra is rájár a rúd: a JAMA (Japan Automobile Manufacturers Association) 2009 február hónapját a tavalyival összehasonlító statisztikája szerint a termelés 42,8%-al, az export pedig 39-el zuhant vissza. Pénzben kifejezve ez 255 millió eurót kiesést jelent.

Kedves olvasóink, önök szerint melyik lesz az első nagy gyár, amelyik feladja a motorgyártást?

forrás: Austrian Times, JAMA

Az első négyhengeres Aprilia

2009. március 31., 10:32 Módosítva: 2009.07.25 21:01
13

Ma mutatják be hivatalosan az olasz sajtó számára az Aprilia RSV4-et. A Circuit Misano pályát az évek óta fejlesztett V4-es hangja tölti be: azoknak, akik nem lehetnek ott, szolgáljon kárpótlásul a frissen megjelent gyári videó, amelyben részletesen bemutatják, mit tud az új, noalei sportmotor.

A videó forrása: Solomoto

Az utcai változat teljesítménye 180, a versenyváltozatoké 200 lóerő felett van. Ez a gyár első négyhengerese, fejlesztése során világosan megfogalmazódott: a cél a keskenység. Kézenfekvő volt a V4-es építés, így a soros négyesek 40-45 centije helyett mindössze 25 centiméter széles a 999 köbcentis motor.

Az utcai gépen 13500-as fordulatszám-tartománnyal gazdálkodhatunk, a pályaverzió ennél 1500-zal többet enged. A maximális forgatónyomatéka 115 Nm. A szívóoldalon 32 milliméteres titán, a kipufogóoldalon 26-os Nymonic szepelek dolgoznak. Természetesen az RSV4 is Ride-By-Wire rendszert kapott, és a kormánymarkolatról több különböző viselkedésmintát szabhatunk meg a motornak. A tesztek során Max Biaggi adott fejlesztési tanácsokat.

A gyár mérnökei büszkék munkájukra, hisznek abban, hogy az ezres japán sportmotoroknak, mint például a GSX-R és a friss R1, kemény vetélytársa lesz a fejlesztésük. Az európai gépek rajongói már most BMW S1000RR és Aprilia RSV4 csatát vízionálnak - Kedves olvasóink, önök szerint ellenfele lehet a japán és német konkurenciának?

 

Túrázzon triálmotoron!

2009. március 30., 17:57 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Megérkeztek a 2009-es Beta EVO gyári kiegészítői. 2T és 4T néven, két- és négyütemű változatban is kapható a könnyű triálmotor, de aki a 69 és 72 kilós száraz tömeget soknak tartja, most lefaraghat belőle. Mindkét változatra kifejlesztették a titán kipufogórendszert, amely a hirtelen felpörgő blokkot tovább erősíti. Az alsó fordulatszám-tartományban megjelenő erő mellett fél kilót is spórolhatunk.

Az egyik legolcsóbban tuningolható kategória a triáloké: mindössze 300 euróért magnéziumból öntött karter vásárolható a 2T-hez, 1500 grammal soványabb az alapváltozatnál. A négyüteműhöz is tartogat csemegéket az új tartozékkatalógus: új dugattyú, titánból készült szelepek és hengerfej is felszerelhető a motorra.

Európa nyugati oldalán egyre divatosabb a triálmotorokkal történő barangolás. A túrázóknak kedvez a Long Range Kit, amely használható ülést és négy literrel megnövelt üzemanyagtartályt ad a Beta Evóhoz. A kiránduláshoz elengedhetetlen felszerelések, mint a lámpa, szintén elérhetőek – nincs akadálya az egész napos kalandozásnak.

Kedves olvasóink, Önök kipróbálnák magukat a sziklák között?

BMW a designbajnok

2009. március 30., 14:24 Módosítva: 2009.07.25 21:00


Hannoverben kiosztották az iF Product Design Award 2009 díjait: a BMW tarolt. A 28 tagú zsűri az Atlantis 4 motoros ruhának és a Sport típusú sisaknak ítélte oda a nemzetközi formatervező-fórum díját. Az időtálló szabást a BMW tervezői az aktuális motorjaik kinézetéhez igazították, amely szándékuk szerint ötvözi a dinamizmust és az eleganciát. A motoros ruha vízhatlan, gyorsan száradó és jól szellőző nubuk bőrből készült.

A ruhához passzoló sisak, a Sport is részesült a rangos elismerésben. Az aerodinamikát figyelembe vevő tervezés miatt elsőrangú akusztikus tulajdonsággal rendelkezik, kívülről a dekoratív csíkozás teszi vonzóvá.

Az iF Product Design Award 2009-ért idén összesen 1025 nevező 2808 terméke szállt versenybe. Tizenhat különböző kategóriában 802 terméket jutalmaztak valamilyen díjjal a zsűri tagjai, akik a felépítés, a design, az anyagválasztás, a funkcionalitás, az ergonómia, a biztonság és a márkaérték kritériumai alapján értékelték a nevezett tárgyakat. 

Új GP szabályok

2009. március 29., 12:53 Módosítva: 2009.07.25 21:00

 

A tegnapi jerezi sajtótájékoztatón Vito Ippolito, a FIM elnöke és Carmelo Ezpeleta, a Dorna vezetője ismertette a GP új szabályait. Már az idei brünni futamtól érvénybe lép, hogy a versenyzők csak öt blokkot használhatnak a szezon végéig. A 2010-re már csak hat jut – ezek számát szigorúan ellenőrizni fogják, aki megszegi az előírást, 10 pont levonásra számíthat; a versenyző és a csapat egyaránt. A tesztelési napok száma is csökken, mindössze nyolc lesz belőlük. Hogy az alacsony költségvetésű csapatoknak kedvezzenek, jövőre a kisegítők számát is csökkentik: maximum öt technikus foglalkozhat a versenymotorral.

A négyhengeresek minimális tömege 150 kg-ra nő. A Moto GP kezdőket nem engedik azonnal gyári csapathoz, valamelyik szatellit brigádnál kell egy évet eltölteniük. Hogy a pénteki edzések megmaradnak-e, még titok: a tárgyalások nem értek véget – a FIM és a Dorna megpróbálja újrarajzolni a GP jövőjét.

Kedves olvasóink, önök szerint érdemes fenntartani a millió eurókat felemésztő luxus-bajnokságokat?

Merre tart a Ducati?

2009. március 29., 11:42 Módosítva: 2009.07.25 21:00

A Ducati több új modellt ígért, korábbi nyilatkozataik szerint színesíteni kívánják az utcai motorjaik palettáját. Hogy a válság ellenére megőrzik-e kísérletezőkedvüket még titok, azonban tény, hogy a még elférne néhány gép a kínálatban.

A találgatás állandó – ágazati pletykák szerint olyan modellek várhatóak, amelyek az építőszekrény elve mellett, kevés fejlesztéssel, olcsón előállítható mutatós motorok. Oberdan Bezzi főfoglalkozású vízióművész az új Pantahot várja, az egykori középkategóriás levegős, sportos gép utódját. Az biztos, hogy a 696-os blokk köré akadna ez-az a nagy Ducati raktárban – Bezzi sikeres vízióit ismerve talán már dolgoznak is rajta a mérnökök.

Nem lenne meglepő, ha a másik elképzelése is valósággá válna: a jól értesült rajzoló egy murvára és porba való, a Derbi Mulhacénhoz hasonló Ducatit is felskiccelt. Aktuális lenne ennek a megjelenése, hiszen a gyár múltjában csodálatosan szép és rendkívül jól sikerült scramblerek voltak – a levegős 696-os motor ehhez is ideális lenne.

Luca Bar jobban megizzadt az álmában – ébredés után a Harley V-Rod Muscleval konkuráló Desmót rajzolt le. A térhálós vázzal épült L2-es kétségkívül imponáló, de nagyon merésznek kell lenni, hogy a Tricolore névre hallgató 1098 köbcentis blokk köré ezt odaálmodjuk.

Kedves olvasóink, önök szerint milyen gépekkel lep meg minket a Ducati?

 

Mentenék az európai motorokat

2009. március 27., 20:02 Módosítva: 2009.07.25 21:00

Összefognak az európai motorgyártók, hogy legyőzzék a válságot: az ACEM (Association des Constructeurs Européens de Motocycles – Európai Motorgyártók Szövetsége) tegnap véget ért közgyűlésén világosan megfogalmazták, hogy csak együtt képesek tenni az elszomorító gazdasági helyzet ellen.

A Bolognában tartott kongresszus házigazdája a Ducati volt. Gabriele Del Torchio, az olasz márka elnöke kijelentette: annak ellenére, hogy nem lehet homogén közegről beszélni, mégis közös céljuk van. Mostantól a KTM elnök-vezérigazgatója, Stefan Pierer az ACEM soros vezetője. Az eddigi 12 gyártó, 25 márka és 15 nemzeti szövetsége mellett két új tagot üdvözölt, a BRP-t, és az osztrák ARGE2RAD szövetséget. Kihangsúlyozta, hogy az Európai Bizottságnak nem csak a négykerekűek gyártóit kell védenie, hanem a motorokét is. Szavait az európai autógyártók február 25-i beadványára alapozta, amelyben azok kérték termékeik és piacuk védelmét.

Stefan Pierer szerint az Európai Unió megmutatta, hogy képes megvédeni az autógyártókat, a kontinens iparának oszlopait. Annak ellenére, hogy a motorizált kétkerekűek sokkal kisebb szeletét jelentik a gazdaságnak, ugyanúgy védelmet igényelnek. Ha a válság megöli az iparnak ezt a szeletét, több mint 200 ezer ember munkahelye szűnhet meg.

Elmondta, hogy a mélybe zuhanó eladásokat mesterségesen kell ösztönözni, a termelés serkentéséhez elengedhetetlen a jelenleg óvatos és sebeit nyalogató hitelpiac helyreállítása. Kitért a lehetséges Uniós selejtezési programokra, melyek eredményeként javulna a motorállomány környezetvédelmi szintje, másrészt a visszatérő fogyasztási kedv növekvő eladásokat és gazdasági stabilitást hozna magával.

Az, hogy a motorkerékpár-piac védelme milyen konkrét lépéseket hozhat számunkra, még nem tisztázott. A magyar fogyasztók hitellehetőségeket kihasználó vásárlásait nehezíti az ingadozó forint-euró árfolyam. Ha a nemzetközi selejtezési programok megindulnának, biztos, hogy a környezetvédelmi és forgalomban tartási szabályok szigorodnak majd. Az öreg motorjaikat féltők aggodalma jogosnak tűnik - búcsút mondhatunk vénséges kedvenceinknek?

Kedves olvasóink, önök szerint van ok a bizakodásra?

 

MZ: vissza a jövőbe

2009. március 26., 17:29 Módosítva: 2009.07.25 21:00
3

A bolygódugattyúk hívei sírhatnak: a korábbi hírek ellenére a Wankel AG vállalat mégsem volt eléggé potens, hogy az MZ márkát és a hozzá tartozó ingatlant megvásárolja – nem lesz piskótaalakú égéstér az egykori kelet-német motorokban.

Az új tulajdonosok Martin Wimmer és Ralf Waldmann, akik az iparági hírek szerint 4-5 millió eurót költöttek a vásárlásra. Waldmann tizennégyszeres GP győztes a negyedliteres géposztályban – az ő feladata az enduro és gyorsasági fejlesztések felélesztése. A szintén versenymúlttal rendelkező Wimmer az MZ gazdasági vezetője lett.

Rossz hír a rajongóknak: az MZ 1000 gyártási joga nem képezte az üzlet részét, sajnos nem tér vissza a jól sikerült kéthengeres, az alkatrészellátás viszont továbbra is biztosított. A rövid távú cél a 125-ös modellek fejlesztése: 2009-ben ötszáz darabot készülnek legyártani Zschopauban.

 

Mindenki az XR-t faragja?

2009. március 26., 09:09 Módosítva: 2009.07.25 21:00

Nem csak Steve Storz lát fantáziát a Harley-Davidson XR1200-asában, a francia Odyssey Motorcycles is elkészítette Jewel Racer néven a maga változatát. Amíg az amerikaiak egy ottani stílusnak, a dirt track versenygépek hangulatának igyekeznek megfelelni, addig a mi kontinensünkön egy sokkal európaibb forma a menő: a café racer.

A HD egykor sikertelen, de mára kultikussá érett XLCR modelljének hangulata fedezhető fel a fekete motoron. Az ülésmagasság megemelkedett, de a kormányé csökkent, ezzel teljesen más üléspozícióba kényszerül a vezető, mint a gyári XR-en. A fekete fényezés kötelező, ezt egészíti ki a racer faridom és az egylámpás, sportos orrész. A 91 lóerős teljesítmény nem változott, ez is bőségesen elég az élvezetes, V2-es morajjal kísért motorozáshoz.Az átépítőkészlet sajnos nem kapható szinte egyik ismert custom-csatornán sem, aki ilyet szeretne az XR1200-jére az forduljon az ismert motorépítő céghez.

Kedves olvasóink, önök szerint melyik a szebb: a gyári, a dirt track, a café racer vagy a csaj?

Olasz kávézók ismerője

2009. március 25., 12:42 Módosítva: 2009.07.25 21:00

A Guzzi lendületbe jött: a pompás retro-Griso után itt a V7 Classic öregített változata, a V7 Café Classic. Amint a neve is mutatja, a café racer hagyományok előtt tiszteleg: a technika nem változott, a motor hangulata azonban sokkal sportosabb - ezt mutatja a modell új reklámvideója.

Az új ülés nem csak formás a csepp alakú véggel, hanem a motoros testét is megtámasztja. A mélyebbre hajló kormány a stílus kötelező eleme, de a hosszabb karú vezetőknek is kedvezőbb lesz, mint a magasabban elhúzott alapmodellé.

A 744 köbcentis, 90 fokos V2-es nem egy erőgép: 50 lóerőt és 54,7 Nm nyomatékot tud. Teljesítménye is a múltat idézi, az izgalmas kanyargáshoz mégis kiváló lehet a 40 milliméteres Marzocchi villán támaszkodó V7 Café Classic.

Az zöldessárga szín a hetvenes évekből köszön vissza – igaz, hogy az akkori sportmodell 62 lóerejével erősebb és gyorsabb is volt, de stílusban a 21. századi utód sem marad le: kevésbé exkluzív, de méltó párja a konkurens retró Ducatiknak és Triumphoknak.

Városon túlra is jó

2009. március 25., 11:52 Módosítva: 2009.07.25 21:00

A Piaggio a Liberty család után bemutatta a legnagyobb 2009-es robogóját, a Carnaby 300 ie-t. A nagy testű robogó stílusos, elegáns, de sportosságot is sugall. A krómkerettel díszített orrész a múltat idézi, ugyanúgy, mint a fényes keretben csillogó műszerek.

A modern hangulatot a befecskendezéses Quasar blokk adja, amelynek 300 köbcentije 23 Nm nyomaték leadására képes hatezres fordulaton. Teljesítménynek sincs híján a Carnaby: 22,5 lóerő szorult a négyszelepes, felülvezérelt blokkba.

A váltó „Twist-and-go” CVT, ez a fokozatmentes automata továbbítja az erőt a 130/70-es hátsó gumi felé. Előre 110/70-es abroncs jutott, ezt lassítja a kétdugattyús féknyereg. A nagy szilárdságú váz acélcsövekből készült, a jó úttartást a 35 mm-s első villa biztosítja, aminek munkáját hátul teleszkóppár segíti.

A száraz tömeg 165 kg, de ezt egy picit hizlalhatjuk a gyári tartozékok segítségével: ponyva, riasztó, lábzsák, szélvédő és csomagtartódoboz is kapható a kék, fekete, szürke és fehér színekben választható Piaggio Carnaby-hoz.

 

Életmentő légzsákos bukósisak

2009. március 24., 13:32 Módosítva: 2009.07.25 21:00

Az APC egyesítette a bukósisakot és a légzsákot, céljuk a gerincsérülések csökkentése. Statisztikák bizonyítják, hogy rengeteg olyan baleset történik, ahol a fej lendülése végzetes vagy maradandó sérüléseket okoz – ezt szeretnék kiküszöbölni innovatív eszközükkel.

A hagyományosnak tűnő sisak tarkórészén egy apró kiegészítő doboz található. Ennek ad rádiójelet az ülés alá szerelhető, lassulásérzékelővel felszerelt panel. A vállak mellé és a felső csigolyák fölé kipattan a párna: ez védi a motorost a szinte kötelező jelleggel bekövetkező nyaksérüléstől.

Kedves olvasóink, önök kötelezővé tennék a használatát?

Gyerekülést motorra?

2009. március 24., 10:54 Módosítva: 2009.07.25 21:00
16

Sok szülőnek okoz lelkiismeretfurdalást, hogy szívesen motorozna hétvégén, de a család és a gyermek elől mégsem lopná el az időt. Tőlünk nyugatabbra gyakrabban látni, hogy gyermekülést rögzítenek a vezető mögé – így utaznak az óvodáig, iskoláig, vagy tartanak apukával egy hétvégi kirándulásra. Aki szeretné két keréken utaztatni utódait, az a Givi kínálatában megtalálja az alkalmas eszközt: az S650 5-8 éves gyermekek hordozására alkalmas.

A poliuretán ülést elsősorban nagyrobogókhoz tervezték, de motorkerékpárokkal is lehet próbálkozni – az univerzális felfogatási pontok széleskörű alkalmazási lehetőséget biztosítanak, igaz a gyermekek motoron hordása tapasztalatot és bátorságot kíván. Rendőreink kezében biztos, hogy megremegne a büntetőcédula a Givi S650-be tett kölyök láttán. A KRESZ személyszállításra vonatkozó 46. paragrafusának harmadik bekezdése szerint a motorkerékpár pótülésén csak egy, a saját biztonságára ügyelni képes személyt szabad szállítani, akinek a lába a lábtartót eléri. Ez alapján a szerkezet használata Magyarországon teljesen legálisnak tűnik.

Kedves olvasóink, önök biztonságosnak érzik a gyermekek motoron való szállítását?

 

Megújult a Liberty család

2009. március 22., 17:03 Módosítva: 2009.07.25 21:00

A Piaggio most már hivatalosan is bemutatta a nagy, megújult Liberty családot, amelynek tagjai 50, 125 és 150 köbcentisek. A legkisebb két- és négyütemű blokkal is elérhető, míg a nagy testvérek csak OHC változatban készülnek.

Az ülés a hölgyvezetők kedvéért mélyebb és kényelmesebb lett, az utas lábtartóját is ergonomikusabbra cserélték. Módosították az acél csővázat, és új, 90/80 és 110/80 méretű gumit tettek 16 és 14 hüvelykes felnikre. Nagyobb lett az első fék tárcsája, és a kétdugattyús féktől is nagyobb fékhatás várható.

A gyári kiegészítők közül csomagtartó-doboz, szélvédő, csomagtartó, riasztó, biztonsági zár, lábtakaró és számos design-sisak választható. A Liberty-k szürke, kék, fehér és fekete színekben vásárolhatók meg.

Találkozunk a szigeten!

2009. március 22., 11:36 Módosítva: 2009.07.25 21:00

Kemény munka folyik a Donington Parkban: a Norton NRV588 Wankel-versenymotor a visszatérésre készül. 1993 óta nem volt példa arra, hogy FIM minősítésű viadalon rajthoz álljon a legendás brit márka. Idén ez megváltozik, tizenhat év után az Isle of Man TT 2009-en újra megmutatják, hogy mire is képes a bolygódugattyú.

Forrás: MCN

A videón Michael Dunlop gyári tesztpilóta próbálja az új beállításokat. A hátsó keréken 160 lóerőt teljesítő motor hangja hátborzongatóan gyönyörű, a helyszínen levő beavatottak három egész körön át élvezhették, mikor a kipufogó felfogatása lelazult – igazi angol motorkerékpár ez.

Az újra talpra állított Norton márka központja a Donington Parkban található, nekik házi pálya a világhírű aszfaltgyűrű. Stuart Garner cégtulajdonos felügyeletével itt zajlanak a felkészítő körök, már mindenki a május 30-án kezdődő man-szigeti versenyre koncentrál. „A több évtizede folyó Wankel fejlesztés most kell, hogy bizonyítson – Brian Crighton vezető mérnök és Stuart Tiller, a Spondon váz megalkotója tökéletes összhangban dolgozik.” - nyilatkozta Garner.

Hon Martin Quayle, Man-sziget turisztikai minisztere is elragadtatással nyilatkozott: „Szenzációs hír, hogy a Norton visszatér a versenyünkre. Történelmünk része ez a márka és a korábbi sportsikereik.”

A Norton Motorcycles információi szerint az NRV588-nak hamarosan elkészül az utcai változata is: ha jól szerepelnének a TT-n, csodás reklámot csapna a szokatlan, de hihetetlenül izgalmas bolygódugattyús sportmotornak.

Kedves olvasóink, Önök szerint sikerül a visszatérés?

Talmácsi az Év nője választáson

2009. március 20., 16:00 Módosítva: 2009.07.25 21:06

Fotó: Szécsi István

Pótmotort nem kap, de talán a lelkének kedvez: a Glamour magazin Woman of the Year tegnapi gálaestjén Talmácsi Gábort választották meg a legjobbnak. Természetesen nem a nők között indult, az év modellje, divattervezője, sportolónője, énekesnője és legjobban öltözött nője kategória mellett megválasztották az év férfiját is - itt győzedelmeskedett Talma. Olyan férfiakat utasított maga mögé, mint Varga Dániel, Csányi Sándor, Yonderboi, Kolovratnik Krisztián, Kucsera Gábor, Király Viktor és Sebestyén Balázs.

Kedves olvasóink, önök együtt örülnek Gáborral? 

 

Speciális Griso

2009. március 20., 13:55 Módosítva: 2009.07.25 21:06

Megszelídítették az agresszív formájú Grisót, itt a Moto Guzzi legújabb retró-gyöngyszeme. A 90 fokos, keresztbe fordított V-motor szerelmesei már rég vártak a 8V Special Edition-re: színe, barna bőr nyerge, küllős kerekei a régi sportmodelleket idézik. A króm hivalkodása helyett inkább a feketét választották a mandellói mérnökök, a felnik, a kezelőszervek és sok apró alkatrész viseli ezt a színt.

A négyszelepes, 1151 köbcentis Quattrovalvole 7500-as fordulaton 110 lóerőt ad le. Technikai paraméterei nem különböznek jelentősen az alap Grisótól. Ami egyedivé teszi, az a szaténfényű, skarabeuszzöld árnyalata és vajszínű díszcsíkok. A 800 milliméteres ülésmagasság és az új sportkormány defenzív, de hosszú úton is kényelmes testhelyzetet biztosít.

A magyarországi forgalmazás megkezdésének az időpontja és a Griso 8V SE ára még nem ismert.

Talmának csak egy motor jutott

2009. március 19., 17:38 Módosítva: 2009.07.25 21:06

Szomorú hírekről számolt be Talmácsiék sajtóközleménye: idén csak egy motor jut a magyar versenyzőnek. Annak ellenére, hogy Jorge Martinez mindent megtett, saját zsebből finanszírozta a teszteket és segítette Gábort, elért anyagi lehetőségei határára. A 2009-es világbajnokság idejére önerőből nincs lehetősége két gépet biztosítani korábbi világbajnokunknak.

Annak ellenére, hogy az estorili teszteken kiválóan szerepelt, az idei szezon versenyei veszélybe kerülhetnek: tartalék motor nélkül nagy rizikó rajthoz állni. Ha edzésidőben megsérül a motor, könnyen lehet, hogy Talma csak a boxból nézelődhet. Annak ellenére, hogy óvatos és érett versenyző, baj vele is történhet – ha nincs mivel pótolni az első számú gépet, akkor a világbajnoki pontoknak lőttek.

A válság teszi tönkre legsikeresebb magyar versenyzőnket? A közlemény patthelyzetet emleget, kevés a csapat mögött álló szponzorok ereje. Csodát remélhetnek, de komolyan számítani nem lehet rá. Az idei év nem tűnik szerencsésnek a 28-as rajtszámmal induló Talmának: a ruháján és a motorján reklámozott Balatonring csúszik, a pótmotor pedig marad egy távoli raktárban - imádkozzon érte, aki hívő, támogassa őt aki gazdag.

Kedves olvasóink, milyen évadot jósolnak korábbi világbajnokunknak?

 

Óriási elbocsátás a Brembónál

2009. március 17., 18:10 Módosítva: 2009.07.25 21:06

A válságra hivatkozva hatalmas elbocsátást tervez a Brembo: 640 embert rúgnának ki a tervezési részlegről és 1160 munkást a gyártósoroktól. Bergamóban nagy a pánik, az idáig dinamikusan fejlődő fékgyártó még sosem volt ilyen gondban.

Korábban már a mexikói fióküzemükben is voltak elbocsátások, de az aktuális anyagi gondokat a gazdasági szakembereik szerint csak így tudják megoldani: 30-40 millió euró költségcsökkentést remélnek. A 2008-as év forgalma 1,06 milliárd euró volt, ez 16,3 százalék növekedést jelentett 2007-hez képest – ennek ellenére a haszon 35,2 százalékkal, vagyis 39,4 millió euróval esett.

Az 1800 alkalmazottat nem egy gyárból bocsátanák el, a Brembo tizennégy országban 5800 embert fogalalkoztat. Termékeik rengeteg neves motorkerékpáron felelnek a hatékony lassításért: Aprilia, Benelli, BMW, Bombardier, Buell, Ducati, Harley-Davidson, Husqvarna, KTM, Moto Guzzi, MV Agusta, Piaggio, Polaris, Triumph, Vectrix és Yamaha – mind az olasz cég fékeit használják.

A veteránosok ellen dolgozik a válság

2009. március 17., 17:24 Módosítva: 2009.07.25 21:06

A válság a veteránosokat is sújtja, elmarad az Egyesült Államok legrangosabb oldtimer show-ja, a Legend of the Motorcycle Concours d’Elegance. A rendezvényt nem szeretnék végleg elfelejteni, a szervezők jövőre ismét szeretnék meggyőzni az idén elpártolt támogatókat.

Jared Zaugg szervező elmondta: "Inkább felfüggesztettük a szervezést, de elhihetik, nem volt jó érzés félkészen hagyni - nekünk ez nem csupán munka, hanem igazi benzinszagú szerelem." A világban számos veterángyűjtő és motorszerető ember nyilatkozott elkeseredve, nekik is szükségük van a több száz motorra, kiállításra, izgalmas aukcióra és ami a legfontosabb, a legendás gépek páratlan hangjára.

Gas Gas Raga változatban

2009. március 17., 16:39 Módosítva: 2009.07.25 21:05

A minőségi triálmotorjairól híres Gas Gas bemutatta 2009-es replika modellcsaládját, amelyet versenyzőjük, Adam Raga nevével különböztetnek meg az alapmodellektől. A 125, 250, 280 és 300 köbcentis változatban készülő versenymotor áprilisra kerül a kereskedésekbe.

Számos újdonságot találunk a motorizált sziklamászókon: S3 titán kipufogó, karbon köpenybe burkolt kipufogódob, DID lánc és fogaskerék-szett, Michelin Trial X-Light gumiabroncsok, magnézium forgattyúsház. A két legnagyobb Gas Gas Ragára Keihint, a kisebbekre Dell'Orto karburátort szereltek.

Korábban beszámoltunk EC300-as endurójukról, amelyet szintén speciális kiadásként, Christophe Nambotin nevével fémjelezve adtak ki – most, hogy a második dedikált motorjuk is megjelent, úgy látszik trenddé válik a sikeres versenyzőikkel népszerűsített modellsor.

Kedves olvasóink, kipróbálnák a triálozást?

Honda csillagmotor

2009. március 17., 14:03 Módosítva: 2009.07.25 21:05
5

Russell Sutton nem megy a hülyeségért a szomszédba: kilenc darab Honda XR600 blokkot alapul véve épít csillagmotort. A blokk 7893 köbcentis, a hathengeres Holden Commodore dugattyúit használja fel, a furat és löket aránya 96,5 x 120 milliméter. Nissan olajpumpa biztosítja a kenőanyag áramlását, és Chevrolet fojtószelepház került a torkokra.

Az indítómotor szintén japán, akárcsak a pumpa, az is a Nissan gyártmánya. A forgattyúsház egyedi, 5083-as alumíniumtömbből marták a V2-es Royal Enfield építéséről ismert Ian Drysdale műhelyében. Ha Sutton blokkja elkészül, egy tolólégcsavaros csónakot hajt majd – még erre is jó az egykori terepmotor blokkja.

Kedves olvasóink, önök szerint mi mindenre lehet jó a motorkerékpár blokkja?

Nem összkerekes, de dízel

2009. március 17., 11:05 Módosítva: 2009.07.25 21:05
1

Mégsem lesz kétkerék-meghajtású a holland Track T-800CDI dízel-motorkerékpár. A 2x2 hajtáskép már sok lett volna az extravaganciából – éppen elég a Smartból származó 800 köbcentis, 45 lóerős dízelblokk és a CVT váltó.

A gyorsulás négy másodperc százra, a végsebesség 175 km/h – a kevéske lóerőért kárpótol a 130 Nm nyomaték, ami 1800 és 4500 fordulat/perc között áll rendelkezésre. Az igazán jó hír a fogyasztás: Az E.V.A. Track 90-es tempónál mindössze 2,1 liter gázolajat kér.

Erik Vegt konstruktőr kijelentése alapján a szervizintervallum gyanúsan hosszú, 50 ezer kilométerenként kell átvizsgáltatni és a kötelező karbantartást megejteni rajta – miközben a motor élettartama előreláthatólag félmillió kilométer. A blokk eredetét nézve ezt az információt könnyű kétséggel fogadni, de az év végén már Hollandiában megvásárolható lesz a T-800CDI dízelmeghajtású túraenduró: már csak évtizedeket kell várni, hogy az első igazán hosszú tartós teszt megadja a választ.

Kedves olvasóink, önök szerint szükség van dízel-motorkerékpárra?

 

Harsány Rossi replika

2009. március 16., 15:34 Módosítva: 2009.07.25 21:05

A kép forrása: Motogp.com

Az AGV bejelentése szerint tavaszra boltokba kerül Celebr-8 sisakjuk, amely Valentino Rossi tavaly Motegiben megszerzett nyolcadik világbajnoki címe előtt tiszteleg. A limitált darabszámban készülő GP-Tech modell a legmodernebb fejlesztéseknek és Vale egyedi designötleteinek harsány keveréke: benne van a versenytapasztalatokon alapuló, innovatív olasz technika, és magán hordja a kötelező mintákat: napot, holdat, a bűvös 46-ost és a sportsiker előtt tisztelgő kockás zászlóval keretezett nyolcast is.

XR szépítőkúra

2009. március 16., 14:57 Módosítva: 2009.07.25 21:05

A Harley-Davidson XR1200-as modellje nagy csúszással került az amerikai piacra. Az ottani customcégek sem teketóriáztak sokáig: máris itt az első átalakító-készlet. Steve Storz korábbi munkái is az XR-ekhez kötődtek, Sportster alapon készített dirt tracker-street tracker hangulatú motorokat, amelyek formájukkal felidézték a legendás versenygépet, az XR750-et.

A szett tartalmazza a kettő a kettőbe kipufogórendszert, amelyet a BUB fejlesztett ki a Harley blokkhoz. Krómozva vagy feketére festve is kérhetők a csövek, de nem lehetetlen a hőálló bandázs feltekerése sem. Storz által tervezett alumínium lábtartórendszer, Ceriani kormány-lengéscsillapító, YSS versenyteleszkópok, egyszemélyes ülésidom és felerősített Brake Tech fékek is a készlet részei - ezek egyben és külön-kölön is megrendelhetőek. Nem csak az új XR-re, de a régi Sportsterekre is kapható számos csemege: aki street trackerre vágyik, Storz mesternél nézelődjön.

Kedves olvasóink, Önök egyetértenek azzal, hogy egy Harley legyen chopper, sportos utcai motorokat meg gyártsanak csak a japánok?