Hírek

A Dakar első halottja

2009. január 7., 21:54 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Ma hajnalban holtan találták Pascal Terryt, a Dakaron versenyző francia motorost. Vasárnap, Santa Rosa és Puerto Madryn között, a második napon vesztett nyoma. Holttestét motorjától néhány lépés távolságra találták meg, bokros, nehezen hozzáférhető helyen. Halála okát egyelőre nem hozták nyilvánosságra, de az biztos, hogy nem szomjan vagy éhen halt: víz és táplálék is volt nála.

Halálában közrejátszhatott a kommunikációs rendszer hibája, amikor 197 kilométer után kifogyott üzemanyaga, jelezőrakétáját fellőtte, az erre kötött adó szignálját Párizsban ugyan észlelték, de Argentínában nem – talán ez az oka a mentés késői megindulásának.

Pascal Terry legnagyobb vágya a Dakaron való rajthoz állás volt; amint a nevezéshez csatolt biográfiájában leírta, már több, mint 30 éve vágyott erre - álma teljesült, de sajnos haza már nem térhet: ő lett a 2009-es Dakar első halálos áldozata.

Kedves olvasóink, önök szerint volt értelme Amerikába helyezni át a versenyt, vagy el kellett volna örökre feledni?

Kanyarba való léghűtéses

2009. január 7., 11:53 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Gyári források szerint már csak egy évet kell várni, és a Multistrada utódjáról lehull a lepel, feltehetőleg a 2009-es milánói szakvásáron. A Stradaperta fantázianevű túraenduró megkapja a jelenleg fejlesztés alatt álló léghűtéses 1200 DS blokkot. Nyomaték, 100 lóerő feletti teljesítmény, klasszikus levegőhűtéses koncepció – ha nem is lesz 100%-ig alkalmas világ körüli utakra, de mindenképpen izgalmas kanyarvadásznak ígérkezik a kényszervezérlésű, L90 blokkal szerelt Ducati. A hagyományos technikai elemek mellé természetesen modern elektronika is társul, valószínűleg a Streetfighterben megismert DTC kipörgésgátló is helyet kap a motorban.

Már nem csak számítógéppel készített háromdimenziós rajzok vannak, szemfüles fotósok már az utcán is elkapták a Stradaperta 1200-at. Igaz, a seggén kívül semmit sem látni belőle – de miért ne hinnénk az olaszoknak; szoktak ők csúnya motort csinálni?

Kedves olvasóink, önök szerint melyik volt a legszebb és legcsúnyább olasz motor?

Choppert a polcra

2009. január 6., 14:14 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Tudjuk, már elmúlt karácsony, de könnyű jó indokot találni ahhoz, hogy az ember könnyelműen vásárolgatni kezdjen. Tom Zimberoff könyve pont ilyen, alkotója, mint elismert sajtófotós mindent megtett, hogy a chopperépítés világát méltó módon megörökítse.

Mitch Bergeron, Roger Bourget, Chica, Jerry Covington, Matt Hotch, Cyril Huze, Pat Kennedy, Billy Lane, The Martin Bros, Russell Mitchell, Jim Nasi, Arlen Ness, Dave Perewitz, Bob Phillip, Harold Pontarelli, Ron Simms, Donnie Smith, Teutul család, Eddie Trotta és Paul Yaffe – velük és hasonlóan elismert építőkkel és munkáikkal foglalkozik az Art of the Chopper első és második kötete. Mindkét könyv sikeres, megjelenésük óta már több újrakiadást megéltek.

Számos kritikus kijelentette, hogy nem hiányozhatnak a motorkedvelők polcáról ezek a kötetek, hisz bennük van az, ami a kortárs amerikai motorépítés lényege: a legjobb építők és legszebb gépeik. Az Art of the Chopper 1. és 2. harminc-harminc dollárba, vagyis együtt tizenkétezer forintba kerülnek, plusz a postai szállítás költsége. 

Kedves olvasóink, önök szerint a magyar motorépítők közül kiket kellene könyvbe foglalni?

Átváltozó hengerek

2009. január 4., 22:03 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Az aktuális verzió

A legfrissebb hírek szerint a Honda VCM (Variable Cylinder Management - Változtatható Henger Menedzsment) rendszere a Pan European túramotor következő verziójában debütál. A modellfrissítés 2011-ben esedékes, a formai újdonságokon túl a környezetvédelem és a gazdaságosság a cél.

A számítógépes rendszer leállítja és megindítja a blokk bizonyos hengereinek működését - ha szükség van a lendületre, minden erővel dolgozik, gazdaságos guruláskor csak félgőzzel. A Honda ígérete szerint a VCM szavatolja az alacsony fogyasztást és a környezetkímélő üzemmódot.

A korábban kiszivárogtatott NGT kódnevű váltó bemutatkozása is a Pan Europeanben várható. A Next Generation Transmission dupla kuplungja felel majd a rángásmentes és sima váltásért, semleges reakciói kisebb terhelést jelentenek az erőátviteli rendszerre. A túrázók kedvencének számító Honda további újdonságokat is tartogat: hibrid hajtás sem elképzelhetetlen a Pan European 2011-es verzióján.

Kedves olvasóink, önök szeretnének egy ilyen motorral túrázni?

Turbót a háromötvenre!

2009. január 3., 11:42 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Jason Tiedeken még nincs kész Lockheed Lounge motorjával. A Metal Morphosis Cycles konstruktőre azonban nagyon közel van ahhoz, hogy egy teljesen egyedi és elvetemült gépet alkosson.

A sajátos csőváz és az egyedi felfüggesztés minden centimétere csemege, ezt fejeli meg a régivágású 350-es, egyhengeres Honda blokk, amelyhez egy turbófeltöltőt csaptak.

Jason elmondása szerint az arányok és a vázgeometria megegyeznek a GSX-R 750-ével, ebből azonban semmi sem látszik. A szokatlanul futó csövek, a veteránkorú tartály és a café racer faridom mindent elfeledtetnek és birtoklási vágyat keltenek.

Kedves olvasóink, önök is azonnal helyet találnának neki a garázsban?

Szilveszteri ugrások

2009. január 2., 22:49 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Ausztrália ügyeletes pajkosa, Robbie “Maddo” Maddison nem nyughatott szilveszter éjjelén. A Las Vegasban tartott Red Bull New Year No Limits Event keretében felugrott a harminchét méter magas Arc de Triomphe tetejére, vagyis a párizsi diadalív las vegasi kópiájára.

A nem veszélytelen mutatványhoz egy szokatlanul meredek szögben emelkedő rámpa kellett, erről szállt fel Maddo. A holtpont felé közeledve egyre inkább lelassult emelkedése, ennek köszönhetően finoman, szinte egy helyben megállva tette le motorját a Paris Casino előtti téren. Néhány perc összpontosítás után folytatódott a program - Maddison nem maradt fent, egy óvatos, apró ugrással egy másik rámpára ejtette motorját és szerencsésen legurult.

A nevadai város az év utolsó napján a motoros ugrások színhelye volt, néhány sarokkal odébb a legendás Evel Knievel fia, Robbie is szállni készült. Negyvenegy év telt azóta, hogy apja egy szilveszteri ugrás közben balesetet szenvedett a Caesars Palace Casino szökőkútja felett. A nézők ezúttal is csalódtak, de nem baleset miatt: a Mirage Casino előtt megrendezett attrakció korántsem volt olyan grandiózus, mint ahogy azt beharangozták. Robbie elmondta: "ahhoz, hogy a 60 méter magas repülés létrejöhessen, az épület előtt ki kellett volna vágni néhány pálmát és a parkoló sem állt volna a vendégek rendelkezésére. Ebbe nem ment bele a vezetőség, így nem ugorhattam úgy, ahogy terveztük."

Robbie Knievel nekifutás után a Volcano nevű tűzijáték mellet ugrott el, háttérben látványos pirotechnikai bemutatóval - ez a nézőknek kevés volt. Szilveszter éjszakáját Maddo nyerte, övé lett diadal, na meg a diadalív.

 

Hosszútávú tudatmódosító

2009. január 2., 17:44 Módosítva: 2009.07.25 21:02

A holland E.V.A. mindent megtesz, hogy a hagyományos motorosokat kiakassza: T800 CDI Track nevű modelljük egyesíti mindazt, amit a legtöbb motoros elutasítana: dízel, automata, turbós és ha a vevő úgy kéri, 2WD hajtásképletű.

17500 euróba, mintegy 4,65 millió forintba kerül ez a túraenduró. Ennyi pénzért teljesen állítható WP futóművet és Smart kisautóból származó, 800 köbcentis dízelmotort kapunk. A háromhengeres blokkra közteslevegő-hűtővel felszerelt turbófeltöltő került. A teljesítménye nem eget rengető, de az 50 lóerőért kárpótol a 130 Nm-es nyomaték – ez már 1800-as fordulattól a vezető rendelkezésére áll. A motor erejét kardántengely viszi a hátsó kerékre.

A megszokott manuális váltót egy CVT automata helyettesíti. Kímélő, 90 km/h-s tempónál a fogyasztás mindössze 2,1 liter, de ha kihajtjuk a maximális 175-ös végsebességet, akkor is csak 4,2 liter gázolajat kér. Az sem gond, ha nem áll rendelkezésre a legjobb minőség, hisz biodízellel vagy 100% növényi alapú olajjal is beéri.

Hosszú távon utazók számára kedvező hír, hogy alumínium kofferek is rendelhetőek, ám az extrák száma itt nem ér véget: ABS és hidraulikus elsőkerékhajtás is kérhető a Trackhez. A térhálós, króm-molibdén vázú motor száraz tömege 199 kg. Az első kétszázötven példány már készül az ultrechti üzemben, egyelőre kétféle, alu és matt fekete színben.

Alacsony fogyasztás, sivatagba való 2x2 hajtás és komoly túrakofferek: akár ideális világjáró gép lehetne, hisz minden kolbászsütőnél tankolhatunk bele – talán a CVT helyett nem ártana egy manuális váltó a régivágású motorosoknak.

 

Kedves olvasóink, önök szívesen látnának egy Track dízelt a garázsban?  

Nem is olyan furi

2009. január 1., 18:26 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Már csak néhány nap, és a New York Motorcycle Show látogatói testközelből is megismerhetik a Furyt, a Honda új harceszközét. A csata az amerikai piac középkategóriás chopperkirályságáért folyik: olyanokkal kel birokra, mint a Harley Rocker, a Kawasaki Mean Streak vagy a különösen furcsán kinéző Yamaha Raider.

 

Mindegyik gép a jelenleg divatos motorátépítés elemeit viseli magán, de a korábbi pletykák alapján a Hondától többet vártak, egy technikailag előremutató, igazi 21. századi gépet. Most, hogy hivatalosan is megjelentek a Fury szabadalmi rajzai, immár biztos, hogy a hibrid hajtás és az automata váltó még odébb van: ez bizony tényleg a VTX1300 vízhűtéses blokkja és minden jel szerint a hagyományos, ötfokozatú váltó.

Kedves olvasóink, önök a kategória melyik motorját szeretnék leginkább?

MotoGP: kiszáll a Kawasaki, vége a versenynek?

2008. december 31., 21:14 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Pletykának indult, de valósággá válik: a Kawasaki minden jel szerint kivonul a MotoGP-ből. Az információk alapján már biztosra vehető, hogy január ötödikén hivatalosan is bejelentik azt, amit az érintett szakembereknek és versenyzőknek már levélben elküldtek.

"Várnom kell, hogy valaki nekem is elmondja, mi történik, egyelőre még semmi konkrétumot nem hallottam. Ha igaz lenne, akkor remélem az egész csak egy rossz álom, amit elfelejthetek ébredés után" - mondta Marco Melandri. Ha a hír helytálló, akkor nem csak a Kawasaki háza táján vannak komoly gondok, hanem bajban van Carmelo Ezpeleta és Dorna Sports is: az, hogy csak tizenhét motor álljon rajtrácshoz, ellenkezik a FIM szabályzatával.

Mi lesz veled, MotoGP, megöl a válság?

Motorral a buszsávban

2008. december 26., 18:08 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Történelmi pillanatnak is nevezhető - a londoni motorosok január ötödik napjától szabadon használhatják a buszsávot. A felfestéssel megkülönböztetett mintegy 290 kilométernyi utat eddig csak a taxisok és kerékpárosok vehették kölcsön, a londoni önkormányzat döntése alapján ezután robogók és motorok is használhatják. Lesznek olyan szakaszok, amelyek közlekedés-biztonsági okokból nem osztódnak meg, de a Transport for London társaság ígérete szerint ezek a közlekedési táblákon világosan jelezve lesznek.

A kezdeményezést egy angol motoros magazin indította be, ezt támogatta 3900 ember - az ő akaratuk elég volt arra, hogy Boris Johnson londoni főpolgármester pozitívan bírálja el a petíciót, és másfél éves próbaidőre engedélyezze, hogy a motorok az autóbuszok sávjában könnyítsék meg közlekedésüket.

Kedves olvasóink, önök szerint mire lenne elég Budapesten 3900 aláírás?

Amcsi oroszlán

2008. december 26., 16:35 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Ha nem is sokat, de késik a világ egyik legcsúfabb logójával díszített Roehr superbike értékesítése – október helyett márciusig kell várni azoknak, akik az 1250 köbcentis, kompresszoros motort megvennék. Walter Roehrich fejlesztő szerint ez a motor Európa és Amerika tudásának a legtökéletesebb elegye. A Revolution blokk a Harleytól érkezik, a váz szintén az Egyesült Államokban készül, ezt teszi teljessé a számos, az öreg kontinensen tevékenykedő beszállító neve: Öhlins, Brembo, Marchesini, Akrapovic.

A sportgép teljesíti az összes amerikai környezetvédelmi normát, ezért mind az ötven államban forgalmazható. A gyár Ebay boltjában interneten is rendelhető 49995 dollárért, vagyis mintegy 9,5 millió forintért. Tény és való, hogy a króm-molibdén és alumínium keverékéből készült bimetál váz, a Rotrex kompresszor és a technikai finomságok csábítóak, és az a tény, hogy ez a világ legjobb Harley customja, korántsem ér meg ennyi pénzt.

Kedves olvasóink, önök fizetnének 9,5 milliót egy alkatrészekből összelegózott kompresszoros sportmotorért, vagy inkább megépítenék saját maguk?

Az első magyar VMAX2

2008. december 26., 14:10 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Az utóbbi években kevés motor megjelenését kísérte olyan felfokozott médiavisszhang, mint az új Yamaha Vmaxét. Pletykák, féligazságok és találgatások előzték meg a nagy premiert. A technikai részleteken túl érdekessége az 1700-as motornak, hogy nem lehet hagyományos, bolti értékesítésben megvásárolni, kizárólag az interneten. Az egeret húzogatva rendelt Forgách Ákos is - hű maradt a Yamahához, hisz előző motorja egy R1-es sportgép volt.

A gépet december 20-án Harmati Árpád márkakereskedő adta át. Ákos már korábban kézhez kapta az egyedi váztakaró lemezt, amire a gyárban az ő kérésére a Dragon szót, a motor nevét gravírozták. Miután felkerült a motorra a postán érkezett alkatrész, megtörtént a rég várt pillanat, az új tulajdonos beindította az ország első Yamaha Vmaxát.

A képeket készítette: Mező János

Kedves olvasóink, önök szerint jó, hogy csak interneten rendelhető a VMAX?

Moszkvai balkonok

2008. december 25., 19:49 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Mindannyian voltunk kezdő motorosok, követtünk el hibákat, csúsztunk, estünk, felkeltünk. Az alábbi kis videó egy moszkvai lakótelep délutánját örökíti meg. Annak ellenére, hogy nincs hang, mindannyian el tudjuk képzelni, ahogy a fiatalember elkunyerálja a gépet, és a másik mögékuncsorogja magát - a telepi csajok kegyeiért bizonyítani kell a férfiasságot, a motor megzabolázása pont jó eszköz erre.

Kedves olvasóink, hány hibát és mulasztást fedeznek fel a félresikerült motorozás 45 másodperce alatt?

Hegyesebb az orra

2008. december 22., 21:08 Módosítva: 2009.07.25 21:02
1

Az igazán szép motorokat a japánok megtartják maguknak: az új ZRX 1200 DAEG sajnos belpiacos. Nem csak a kis- és középkategóriában, hanem a legnagyobbak között is érvényesül a retróhullám: a 70-80-as évek fordulóját idézi a decemberben bemutatott naked bike.  

A hagyományos acélbölcsővázat ismerjük a nálunk is forgalmazott alap ZRX-ből, az új modell csupán néhány részletében különbözik.


Új színek, hegyesebb lámpaidom, formásabb műszerek, nagyobb hűtő és formásabb kapaszkodó az utasnak – legszembetűnőbben a 310 milliméteres hullámos féktárcsák jelzik, a gyártási dátumot.

 

A környezetvédelmi normák betartásáért befecskendező és katalizátor dolgozik. A blokk 110 lóerőt teljesít 8000-es fordulaton, maximális 107 Nm nyomatékát pedig 6000-nél adja le.

2,4 millió forintnyi jenért kék, fekete és bordó színben választhatják a japánok. Arról, hogy az európai vásárlókhoz eljut-e az ezerkettes DAEG nincs hír, nem lepődnénk meg, ha ez is csak használtmotorként, konténerben érkezne Magyarországra.

Kedves olvasóink, önök szerint érdemes lenne japán belpiacos motorokat forgalmazni Európában is?

94 kilós sportmotor

2008. december 22., 20:04 Módosítva: 2009.07.25 21:02

A végső választ vártuk: hány kiló lesz a Tucson BT550 Superleggera? Sikerült, a francia tervezőbrigád elérte célját, a száz kiló alatti négyütemű sportmotor elkészült. Az eredmény 94 kg. Ez a tömeg tartalmazza az olajat az Aprilia által gyártott blokkban és a radiátor hűtővizét is. Amennyiben felkerülnek az eredetileg tervezett Strawber karbonfelnik, még 2,5 kilónyi fogyással számolhatunk.

A bejelentés szerint dolgoznak egy Bio-Tucsonon is, ami E85 hajtással és szénszál helyett organikus rostból készült idomokkal gurulhatna a versenypályára – hisz nem dísznek készítik. Terveik szerint E85 üzemanyaggal hajtva a mostani 70 lóerős benzines blokknál akár erősebb is lehet. A magyar származású designer Yann Bakonyi és a konstruktőr Jeff Robert mellett eltörpül a Superleggera. A mérettel ellentétben a teljesítmény / tömeg aránya kimagasló, 0,7:1-hez, ami egy tizeddel jobb a CBR600RR-nél.

Sajnos tesztvezetésre feliratkozni még sehol sem lehet, de ne csüggedjenek, a próbaút előtt mondják el: önök szeretnének vele motorozni?

Street Life

2008. december 19., 14:34 Módosítva: 2009.07.25 21:02

A Google keresőszolgáltatás képei közé felkerültek az amerikai LIFE magazin fotói. A több évtizedet lefedő archívum rengeteg motoros témájú képet tartalmaz, versenyeket, pillanatokat ugyanúgy, mint az akkor törvényen kívülinek számító motorosbandákat megörökítő sajtófotókat.

A fényképek idő és téma szerint csoportosítottak, elég, ha a keresőmezőbe a motorcycles szót írjuk a "source:life” parancs elé. A fotók zöme nem jelent meg nyomtatásban, archívumok elzárt celluloidjáról digitalizáltatta be a tulajdonos Time Inc. és a Google. A képraktár ötöde lett online idén, de a következő évben még folyamatosan számíthatunk a frissítésekre. Jó böngészést kívánunk– van mit nézni.

Indoausztria

2008. december 18., 11:39 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Az indiai székhelyű Bajaj Auto az eredeti tervek szerint tovább növelte részesedését az osztrák KTM gyárban. Először 14,5% volt birtokukban, majd ezt növelték 20,9%-ra. A friss hírek szerint az ázsiaiak nem törődnek a válsággal, és nem léptek vissza a tovább vásárolgatástól – immár 25,86% a részesedésük. 

Számos rajongója a KTM-nek szomorúan sóhajt fel, ha az indiaiak terjeszkedését meghallja. Azonban szándékuk, hogy akár többségi tulajdont szerezzenek a mattighofeni székhelyű vállaltban, sokkal pozitívabb, mint ahogy elsőre hangzik. A befektetett pénz biztosítja a Gazdasági Világválság 2.0 túlélését, másrészt a megnyíló piacok a jövőre nézve is létbiztonságot szavatolnak. A Bajaj-dzsal közös projektjük, amelynek keretében 125-250 köbcentis motort fejlesztenek és gyártanak majd az ázsiai Pune városában, nem áll meg, sőt akár kiegészülhet KTM SUV és városi négykerekűk gyártásával is.

Luxus 2.0

2008. december 17., 18:00 Módosítva: 2009.07.25 21:02

A bukósisakok formája adott. A variációk száma véges, nehéz olyat alkotni, ami alapjában rengeti meg a motorosok világát. A Les Ateliers Ruby sisakjaival sincs másképp, nincs bennük semmi megdöbbentő újdonság. Mégis elég rájuk nézni, hogy érezzük: ez valami más. 

Jerome Coste a technikai- és extrém sportok bűvöletében nőtt föl. Saját sérülései irányították érdeklődését a bukósisakok felé. Az École Estienne des Arts Appliquées Paris formatervező hallgatójaként érett meg benne az elhatározás, hogy ezzel a formailag kötött és kevés variációs lehetőséggel bíró tárggyal szeretne foglalkozni. Egy újságcikk olvasása közben pattant a szikra – felvillanyozta őt a japán nagyvárosok motorosbandáinak világa. Náluk keveredik az utca kultúrája a motoros hagyományokkal, szerinte ott érezni igazán azt, hogy a jelen mennyire erős gyökereket eresztett a múlt értékeibe.

Első modellje a Ruby Pavillon volt. Saját bevallása szerint Steve McQueen csibészsége keveredik benne a francia luxussal. Az összes bukó karbonhéjat és nappa birkabőr bélést kapott. Minden részlet megdöbbentően finom – ilyet még a legdrágább sisakoknál sem láttunk. A Ruby nem akar sport- és versenysisakokat gyártani, céljuk a veterán-, custom- és robogótulajdonosok elkápráztatása. Speciális festések, limitált szériák ugyanúgy megtalálhatóak a kínálatban, mint a kortárs művészek által megálmodott festések.

A frissen megjelent Ruby Belvedere egy cserélhető plexivel ellátott nyitott sisak. A luxus és a szépség ugyanaz, de ennek ára még nem ismert. Az biztos, hogy a nagyjából 500 dollárba (95000 Ft) kerülő Pavillonnál drágább lesz, de aki ennyit áldozna rá, kénytelen lesz külföldre menni: hazánkban senki sem forgalmazza.

Jerome Coste hitvallása szerint a sisak egy mozgó, utcai kiállítótér, ennek szellemében tervezik sisakjaikat, így próbálják egyedibbé, vonzóbbá tenni a városképet. Aki szebbé tenné Magyarországot, de mégsem dobna ki ennyi pénzt egy nyitott sisakra, vegyen alkoholos filctollat, és rajzoljon meglevő bukójára – ha jól sikerül, még híressé is válhat, és talán egy igazi Rubyn is rajta lehet saját művészete. 

Nagyon könnyű, nagyon jó?

2008. december 17., 16:29 Módosítva: 2009.07.25 21:02
1

A munka nem volt eredménytelen: a Tucson BT550 már nem csak egy tervrajz, hanem egy igazi pehelysúlyú sportmotor. A Superlaggera térhálós vázába az Aprilia 550 köbcentis V2-esét szerelték, az erős és pörgős blokkot rengeteg szénszál és könnyűfém fogja körül.

A köntös a magyar származású Yann Bakonyi munkája. Ennél a motornál nem a lóerők túlzó gyűjtése volt a cél – helyette az alacsony tömeget, fordulékonyságot és az örömmel vezethetőséget tartották szem előtt. A képeken látható modell egy prototípus, de a 2009-es évben már számíthatunk a Tucson BT550 teljesítményadataira és végleges változatára is.

Gáz ez a motor?

2008. december 16., 17:47 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Amit még Magyarországon nem láthattunk: motort tankolni az LPG kútnál. Ha a kanadai Yugo-Tech cég fejlesztése sikeressé válik, akár hamarosan nálunk is találkozhatunk autós-motoros átalakító készleteikkel. Egyik termékük, amelyet a tulajdonos-főmérnök Joco Djurdjevic az ázsiai utcák kipufogógáz-mennyiségének a csökkentésére dolgozott ki, a kétütemű riksák és motorok számára gyártott CNG sűrített földgáz vagy LPG konverter.

Sequin elektronikus befecskendező gondoskodik az üzemanyag égéstérbe való eljuttatásáról. A rendszer három alumíniumtartályt használ, amelyek beépítése ugyan szembetűnő, de a Yugo-tech szerint az elhelyezés nem változtatja meg lényegesen a vehethetőséget. A motorválasztás nem véletlen: a Jawa 350 megegyezik az Ázsiában népszerű, Yezdi néven, Indiában gyártott géppel – számukra tökéletes lehet a rendszer.

Kedves olvasóink, önök szerint Magyarországon lenne piaca ilyen egy költséghatékony átépítőkészletnek? Szeretnék Jawa 350-nel olcsóbbá tenni a mindennapi közlekedést?

Trükkös élet

2008. december 15., 00:34 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Ha freestyle motorozásról van szó, akkor sokaknak Chris Pfeiffer neve ugrik be. A 38 éves német a nyertese az utolsó három Stunt Riding EB-t, de a két legutóbbi fedett pályán rendezett Streetbike Freestyle Világkupán és az amerikai Stuntwarson is övé lett az arany.

Pfeiffer az utóbbi években az egész világon bemutatókat tartott, az utazásokon állandó társa volt Bernd Hupfauf, az osztrák TV- és videó producer. Ő minden mutatványt megörökített, és ezekből egy izgalmas DVD-t állított össze; a Stunting for Life betekintést enged a világbajnok izgalmas világába.

„A DVD elkészítése egy nagyon nagy dolog a számunkra, hisz szerettük volna elérni, hogy a filmünkön átjöjjön Chris műsorainak hangulata. Az elmúlt három és fél hónapban több mint 100 órányi felvételt néztünk végig és ezekből válogattuk ki a legjobb részeket” - tette hozzá Bernd.

Chris Pfeiffer saját filmjéről a következőket mondta: „El vagyok ragadtatva a végeredménytől, főleg, hogy tudom, mennyi munka áll mögötte. Furcsa látni az utóbbi 3-4 év munkáját egy ilyen kiválóan összerakott filmben. Nagyon remélem, hogy minden freestyle-fanatikus annyira élvezi majd, mint én magam.”

A CP – Stunting For Life, már december elsejétől megvásárolható minden BMW Motorrad márkakereskedésben, így a Magyarországon is, vagy megrendelhető Chris Pfeiffer személyes weboldalán keresztül.

Harley furcsa szerepben

2008. december 14., 23:37 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Láttunk már mindent? Sportmotorból chopper, enduróból pályagép, robogóból dragster – van még valami? Igen, volt még egy fekete folt a történelem olajszagú sarkában, ennek jótékony sötétje alatt épült meg az oldalkocsis terepmotor, aminek alapja a Harley-Davidson VRSC V-Rod.

Scott Whitney és Joe "Hauler" Desrosiers nem ma kezdték a terepezést: az egyik háromszoros nemzeti bajnoka az USA-nak, négyszeres győztese a Pikes Peak hegyi felfutónak, és több Dakaros szakaszgyőzelme is van, a másik pedig négyszeres Baja nyertes.

Versenyzésük évek óta szorosan összefonódott az oldalkocsis szakággal, természetes volt, hogy ezt a gépüket is három kerékkel építették és fejlesztik szezonról szezonra – csak a blokk a szokatlan. V-Rodból már épült dragster, de egy ilyen terepes sportmotor mindenkit meglep. Ezzel Whitney és Desrosiers kevéssé törődik, az előbbi gázt ad, a másik meg kihajol, ahogy csak tud.

Nézzék meg, hogyan győzik le az oldalkocsis fogat a hegyet, kedves olvasóink, kipróbálnák? 

Benzinszagú parkett-táncosok

2008. december 14., 19:59 Módosítva: 2009.09.10 15:26
4

Az egyik legjobb versenygép az Indian volt

A deszkapályás (board track) versenyek a huszadik század első és második évtizedének a legkedveltebb motorsport rendezvényei voltak az Egyesült Államokban. Ovális pályán száguldottak körbe, amelynek burkolata deszkalécekből készült. A döntött falú gyűrűket az izgalom és a száguldás tette népszerűvé, 170 km/h-s tempót is elértek a motorok, ami lényegesen nagyobb volt az utcai versenyek sebességénél.

Az ívben döntött oválpálya a sebesség új dimenzióját hozta el

A sajtó Eddie Hasha 1912-es, a New Jersey Motodrome-ban elszenvedett halálos balesete után kezdte a deszkapályát gyilkos gyűrűnek nevezni – négy fiatal fiú vesztette életét, és tucatnyi néző szenvedett súlyos sérüléseket. Nem ez volt az első és nem az egyetlen komoly szerencsétlenség. A léceket négy-ötévente szükséges lett volna cserélni, és a fa ápolása is jelentős költségekkel járt. Akadtak elhanyagoltabb pályák, a kor technikai színvonala adta veszélyt meghatványozta egy-egy felkunkorodó deszka vagy repedés.

A harmincas évekre szinte mindenhonnan eltűnt az emelt falú deszkagyűrű, helyét a beton vagy a poros pálya vette át. Az alábbi felvétel 1920-ban készült; érdekessége, hogy nem egy amerikai sporthíradó munkája, hanem egy cseh amatőr filmes rögzítette daytonai kirándulásakor. Több rész készült, ez a kilencedik, és az egyetlen fennmaradt. Kópiája Frantisek Marík leszármazottjának az ágya alól került elő, ezt újították fel digitális technikával.

Akárcsak a korabeli kerékpárosokat, a dirt track motort is felvezető segítette - nem volt önindító, behúzták a gépeket. Látják azt a blokkot?

Még az Egyesült Államokban sem rögzítettek, vagy nem maradt fenn közülük ilyen jó minőségű sportfilm. Csehországban méltó helyre került, mozikban vetítették fő attrakciók, a nagy filmek előtt. Marík a motorok szerelmese volt, civilben az Indian márka importőreként tevékenykedett, hobbijának élve és reklámként örökítette meg a mára letűnt deszkapályás izgalmakat. 

(Képforrás: The Vintagent)

Lengyelek keresztben

2008. december 12., 12:36 Módosítva: 2009.07.25 21:02
7

A kétütemű motorok szerelmesei remegő térddel és könnyes szemmel néznek Lengyelország felé: a JJ2S bemutatta motorjának második, továbbfejlesztett változatát. Az X4 500 névre hallgató, ultrakönnyű sportmotor víziója J. Jacek Synakiewicz mérnök fejéből pattant ki, aki speciális kétüteműjét repülőgépmodellekhez fejlesztette ki.

Ami kicsiben működik, miért ne menne nagyban; egy X-elrendezésű, ötszázas, négyhengeres motort tervezett meg. Ez a membránszelepes motor hasonlóan működne, mint a kétoldalas dugattyúval építettek. Amíg az égéstérben az egyik oldalon sűrítési fázis zajlik, addig az előkompressziós térbe szívódik a friss levegő - üzemanyag keverék. A gyújtás után az égési oldal expandálni kezd, ennek lendülete a túloldalon elősűríti a keveréket, majd a rés megnyílásával a keverék átáramlik az égési oldalra, és szikrát kap.

A másik érdekessége Synakiewicz tervének, hogy a klasszikus forgattyús mechanizmus helyett excenteres megoldást alkalmaz. Az X4 olyan, mint két boxermotor merőleges egybeépítése, de a kiegyenlített elosztás miatt annak vibrációi nélkül. Ez a kivitel idáig még nem szerepelt semmilyen más motorkerékpárban, de a tervek alapján biztos, hogy azonnali gázreakciójú, varázslatos hangú, bársonyos simaságú blokk lesz ez.

Akárcsak a nemrég bemutatott Husaberg modelleknél, a főtengely itt is a súlypont közelébe került, ezért a kedvező giroszkopikus erőhatás miatt kevesebb energiát igényelne a motor kormányzása. A robbanékony kétütemű viselkedés garantált, a JJ2S a tervek szerint 8000-es fordulaton 110 lóerőt teljesít majd. Az üzemanyag Synerject befecskendezőn keresztül jutna el az 56,4 x 50 mm furat / löket arányú hengerekig.

A térhálós acélváz és a ráépített alkatrészek futurisztikusak, de a design részben rájuk simítja a késő hetvenes évek versenysport hangulatát. Az X4 blokk teherviselő elem, a váz csövei és a hátsó futómű is ebbe kapaszkodik bele. A terveken 320 mm-es féktárcsák vannak a fejreállított villápáron, elöl 120, hátul pedig 190-es gumiabroncs került a küllős, retro-hatású kerekekre. Az üzemanyagtartály 24 literes. A gyártás megkezdéséről egyelőre nincs hír, de a technikai különlegességek kedvelői biztosan mihamarabb kipróbálnák a formabontó lengyel sportmotort.

Kedves olvasóink, önök szerint el kell temetni a nagyköbcentis kétütemű motorokat, vagy ez a megoldás a reneszánszát jelenti majd a kékes füsttel elszáguldó gépeknek?

 

Rejtett dicsőség

2008. december 10., 23:48 Módosítva: 2009.07.25 21:02

A Buellek formáját elfogadtuk, megszoktuk és egy kicsit meg is untuk. Japánban is így lehetett, hisz a Hide Motorcycles gondolkodás nélkül vágta szét a 2005-ös XB9S Lightningot.

Alig maradt eredeti alkatrész, sokáig kell kutakodni a fekete elemek között, hogy azt mondhassuk: ez gyári. Szokatlan megoldások és a múltban gyökerező formák – ez adja a Hide Glory varázsát, amely biztos, hogy a 2008-ban épített legszebb customok egyike.

Keveredik benne a low rider lapossága a café racerek íveivel, hiába keresnénk más szót, mert csak egy van: tökéletes. A Kawasaki városában működő Hide nem kezdő motorépítő műhely, lassan tizenöt éve vannak a szakmában, 2006-ban és 2007-ben megnyerték a Yokohama Hot Rod Custom Show-t, majd idén a második helyezést nyerték a New Order Chopper Show-n, Kobéban. A kezdetektől fogva Harley-Davidsonokat építenek át – stílusuk és sikeres munkájuk az egyik legelismertebb Japán custom műhellyé tette őket.

Figyeljék csak meg a rendszámtáblakeret és az olajhűtő házasságát - kedves olvasóink, szívesen vennének egy ilyen motort a garázsban, vagy inkább egy gyári motor áll közelebb a szívükhöz?