Hírek

A legnagyobb, de nem a legfontosabb

2008. november 27., 15:34 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Gregory Dunham ezzel az óriási motorral vagy nagyon kompenzál valamit, vagy szimplán csak bizonyítási kényszere van.

A kaliforniai Stocktonban megépítette a világ legnagyobb vezethető motorját. Aki kíváncsi rá, az Essen Motor Show-n, Németországban vethet rá egy pillantást – vagy ha kell, akkor sok ezret, hogy mindent lásson ezen az óriási dögön.

Impozáns méretei vannak, hisz kormánya 3,5 méter magasságig nyúlik, hossza 6,2 méter és tömege sem kevés: majdnem három tonna.

A hajtásról sem gondoskodhat valami apróság, a vázba is a legnagyobb autómotorok egyikét, egy 8,2 literes V8-ast csavart be Gregory Dunham.

Háborús madár

2008. november 25., 18:20 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Vannak olyanok, akik megálmodnak valamit, majd kompromisszumot találva megelégednek egy félmegoldással. Ian Douglas más figura, elképzelt magában egy hatalmas V2-es motort, nekilátott és megvalósította.

A blokkhoz egy Continental R670 repülőgépmotor két hengerét használta fel. Ez nem az a kisméretű Rotec, amelyet Jesse James használt; ez teljes méretű, nagyobb repülőkhöz kifejlesztett hajtómű. A két henger együtt 3130 köbcenti, vagyis 191 köbhüvelyk. Ezen kívül mindent, például a forgattyúsházat is ő maga tervezte és készítette el.

Az építési stílus csippent a húszas évek board tracker formájából, de benne van az aktuális bobber divat is. A Warbird név részben Ian hobbijára utal, hisz ezzel a fantázianévvel illetik a veterán vadászgépeket, másrészt tökéletesen passzol a felhasznált hengerekhez. Lehet-e közlekedni a motorral? Nem biztos, de egy elhibázott manőver után repülni mindenképpen.

Dubai rendőrlányok

2008. november 23., 21:17 Módosítva: 2015.08.11 09:17

A fotók nem valamelyik ázsiai ország női zenekarának videoklip készítését mutatják, hanem a dubaji rendőrség különleges, gyors reagálású, női bevetési csoportját. A motorra és kézifegyver-használatra kiképzett hölgyek korábban is a rendőrségnél vagy az állami testőrség valamelyik csoportjánál dolgoztak, feladatuk annyiban módosult, hogy ez után két keréken telik majd szolgálati idejük.

Az arab állam sok fehér sportautója ellen szükség is van valami igazán gyorsra, ezért a lányok Suzuki GSX-R1000-esek nyergében indulnak bevetésre. Fatima Al Mamari (25), Mariam Ahmad (28) és Naima Jamal Al Tashkri (21) a sportgép mellett klasszikus 1200-as XJ 900 Yamahát is használ majd – nem a motorjukkal, hanem öltözetükkel van probléma. A nyitott sisakok és textil kezeslábasok inkább csak robogóra valók, reméljük, a lányok éles bevetésre nem ilyen lengén indulnak el.

Pancsit a múzeumba

2008. november 23., 17:41 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Fotó: www.pannoniaexpedicio.hu

Treszl Gábor és Magyar Zoltán, a két paksi fiatalember Eurázsiát átszelő, járműtörténeti utazást teljesített egy 1967-es Pannónia T5-el. A Közlekedési Múzeumban 2008. november 29-én kiállítással egybekötött élménybeszámolót tartanak a nemrég véget ért 24000 kilométeres Pannónia-expedícióról.

A Közlekedési Múzeum kifejezve elismerését, fényképtárlatot rendez, és az oldalkocsis motorkerékpárt, mint az utazás tárgyi emlékét a gyűjteményében helyezi el. A kiállítás ünnepélyes megnyitójára 10 órakor kerül sor. A rendezvény ingyenes.

Phil Read Szekszárdon

2008. november 23., 16:39 Módosítva: 2009.07.25 21:01

2008. november 26-án, 18.30-kor egyedülálló pillanat részesei lehetnek a Szekszárdra látogatók, hisz a város vendége lesz a hétszeres világbajnok, a legendás angol versenyző, Phil Read.

Mivel mind a három kategóriában (125, 250 és 500) is világbajnokságot tudott nyerni, neve bekerült a MotoGP Hírességek Csarnokába. Read, akit kortársai a Sebesség hercegének hívtak, az utolsó pilóta volt, aki a klasszikus négyütemű korszak végén még diadalmaskodhatott a királykategóriában.

Ötvenkét nagydíjgyőzelmet szerzett pályafutása alatt, valamint egy 125-ös, négy 250-es, és két 500-as világbajnoki címet. Az est vendégei lesznek még az Eurosport kommentátorai: Dávid Sándor, Várhegyi Ferenc, Vörös Csaba valamint Böröczky József is.

A program mindenki számára ingyenes. Helyszín: Szekszárd, Szent István Tér 10., Művész Presszó (Babits Művelődési Központ)

85 évnyi szolgálat

2008. november 23., 15:32 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Amióta Max Friz először szerelte bele M2B32-es, kéthengeres blokkját egy vázba 1923-ban, azóta a BMW motorkerékpárok története a folyamatos újítások és a tökéletesség felé törekvés krónikája.

Henry von Wartenberg fényképész és Peter Gantriis író közös munkája, A BMW művészete – 85 év a motoros kiválóság szolgálatában (The Art of BMW – 85 Years of Motorcycling Excellence) című kiadványa ezeket a technikai mesterműveket mutatja be az olvasóknak. A BMW motorokban több van, mint innováció és technológia, nem csupán a különcség kedvéért mások.

Minden apró különbség valódi problémákra nyújt egyedi megoldást. Már számos olyan új dolgot mutattak be, amelyeket ma már minden gyártó használ, mint például az ABS fékrendszer vagy a teleszkópos első villa. A könyv szerint a BMW motorok története a tökéletesség kompromisszumokat kerülő kutatása. A konszern által valaha legyártott motorkerékpárok 50%-a még napjainkban is a világ útjait rója.

A BMW művészete – 85 év a motoros kiválóság szolgálatában szép ajándék a motorkerékpárok kedvelőinek. A rengeteg képpel illusztrált könyv bemutatja Peter Nettesheim motorkerékpár-kollekcióját is, amely a világ első számú BMW gyűjteménye. A könyvből azt is megtudhatjuk, hogy melyik újítás, melyik modellben jelent meg. Kezdve az első úttörőktől, mint az R32, egészen a legmodernebb motorcsodákig egész oldalas stúdiófotókban gyönyörködhetünk.

Az író Peter Gantriis egy sportra szakosodott piackutató cég elnöke, motormegszállott és jelenleg Minnesota-ban él. A 192 oldalas keményfedeles könyv előszavát Fred Jakobs, a BMW motorkerékpár örökség-felelőse írta, a könyv pedig elérhető minden nagyobb könyvesboltban és néhány online értékesítőnél, mint például az Amazon.com oldalán is.

Lesz hozzá bátorsága?

2008. november 19., 11:42 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Carlo Fioriani, a Honda Europe vezetője feldobta a labdát: gyári Superbike versenymotort kínált Michael Schumachernek. Ha a hétszeres Formula 1 világbajnok úgy döntene, azonnal várja őt a motor és egy csapat, amivel eséllyel szállhatna harcba a világbajnokság futamain.

„Ha egy magasabb szinten is kipróbálná képességeit Michael, a Honda mindent megadna ehhez – ha kevésnek érezné a Német Bajnokság szintjét, mi várjuk őt – csak kérnie kell.” - mondta Fioriani.

Az utóbbi hónapokban folyamatosan érkeznek a hírek, hogy az egykori autóversenyző sportmotorozással kacérkodik: Checa Hondája, Bayliss Ducatija, Haga Yamahája után a vadonatúj BMW S1000RR-t is meghajtotta. A köridejei egyre javulnak, tehetsége adott, hogy megismételhesse Big John Surtees egyedüli teljesítményét, és világbajnok legyen két és négy keréken egyaránt.

Önök szerint képes lenne Michael Schumacher arra, hogy motoron is világbajnoki címet szerezzen?

Nem csak narancsszínben

2008. november 18., 15:51 Módosítva: 2009.07.25 21:00

A jövő évi modellek után megjelent a KTM 2009-es PowerParts katalógusa is. Olyan, versenyeken kipróbált és bevált kiegészítőket tartalmaz, mellyel a motorok egyedivé tehetők és testre szabhatók.

Természetesen nem csak terep és utcai gépekre kapható a sok díszítő- és tuningelem, hanem a 2009-es PowerWear katalógusban a motoros is megtalálja a felhúzni valót. A dudlitól a bőrruháig ott van minden - Mattighofenben alaposan felkészültek a következő szezonra.

KTM matek: 2x2=?

2008. november 16., 23:24 Módosítva: 2009.07.25 21:00

A KTM benyújtotta az Osztrák Szabadalmi Hivatalhoz a hibrid, kétkerék-meghajtású endurójuk tervét. A koncepció lehetővé teszi a laza talajon kanyarodást, magasabb sebességet és biztonságosabb motorozást enged meg.

A Yamaha és Christini-féle kitek után már nem újdonság ez a fajta kivitel, de az osztrák szakemberek más irányt szabtak, nem hidraulikus pumpa segítségével vinnék előre a hajtóerőt. Az immár jogilag védett tervrajzokon egy tipikus sivatagi gép sziluettje látható. Annak ellenére, hogy a Dakar versenysorozat szünetel, a KTM nem adja fel a projektjeik fejlesztését – egy ilyen 2WD hajtás pont a laza, homokos talajra való.

Amiért igazán érdekes a mattighofeni mérnökök munkája, hogy a hajtást a vázba szerelt belső égésű és kerékagyba épített elektromotorok kombinációjával oldanák meg. Természetesen a lánchajtás maradna, de ha a számítógép úgy ítéli, az elektronok máris megindulnak, és besegít a villanymotor. A szériagyártás megkezdéséről nincs hír, de az biztos, hogy először valamelyik versenyen bukkan majd fel a KTM 2WD.

Autót reklámozva

2008. november 16., 21:09 Módosítva: 2009.07.25 21:00

Hullagyalázás vagy tiszteletadás? A Yamaha bemutatta az FZ1 Abarth Asetto Corsét, a piros-fehér festésű naked bike-ot. Hogyan került a Fiat-tuning zseni, Karl Abarth neve egy japán motorra? A válasz a Moto GP kapcsolat, és egy sportos kisautó megjelenése.

A Marchesini kerekek, az Akrapovic dob, a Brembo fékek valóban vonzóvá teszik az FZ1-et, de a 100 éve november 15-én Bécsben született, majd Olaszországban naggyá vált Abarth nevével fémjelzett japán motor akkor is több, mint nyakatekert logikai kapocs. Várható-e sorozatgyártás vagy csak limitált széria lesz? Talán egyik sem, de a Fiat által gyártott Abarth 500 autó médiakampányában biztosan jól mutat a gondos munkával összeállított Yamaha.

Ha már felhasználják a karrierjét motorversenyzőként kezdő benzinőrült nevét, nem biztos, hogy jó ötlet japán motoron tenni – az ő neve az Alpok-Adria térségel kapcsolódott össze.

Önök szerint milyen márkanévhez passzolna leginkább az Abarth skorpiós logója?

A BMW terepen is harcol

2008. november 15., 00:42 Módosítva: 2009.07.25 21:00

A következő évi Enduro Világbajnokságon (WEC) új emberekkel erősít a BMW. David Knight és Juha Salminen már voltak enduro világbajnokok és kétszeres győztesei az Amerikai cross country sorozatnak is. A harmadik, háromszoros Enduro 3 ezüstérmes Marko Tarkkala az egyik legünnepeltebb fiatal tehetsége a WEC-nek, minden esélye megvan arra, hogy beírja nevét a finn enduro világbajnokok közé.

A BMW jövőre az Enduro Világbajnokság mellett az Cross Country Európa-bajnokságra is komolyan készül. Andreas Lettenbichler és Gerhard Forster nem lesznek könnyű helyzetben, minden erejükre szükség lesz, főleg az extrém enduro versenyeken.

Berti Hauser, a BMW Motorrad Motorsport igazgatója elmondta: „Megtiszteltetés számunkra, hogy David, Juha és Marko csatlakoztak hozzánk. Úgy gondolom, hogy ilyen erős felállással és egy olyan motorral, mint a G 450 X élvezetes és sikeres szezon elé nézünk. Volt szerencsém személyesen látni, hogyan versenyeznek ezek a pilóták, és mindegyikük hoz majd valami egyedit a csapatba. A célunk természetesen a győzelem.”

David Knight: „A sikerhez hinni kell abban, hogy a gép és a csapat is a legjobbat nyújtja. Új emberekkel dolgozni és új motorral versenyezni nagy kihívás számomra. A WEC-be való visszatérésem motivál, és tudom: idén akár nyerhetek is.”

Juha Salminen: „Szerintem mindenki láthatja a BMW elhivatottságát. Amit a mérnökök az elmúlt két évben véghezvittek, az fantasztikus teljesítmény. Annak ellenére, hogy a gyár igazán nagy múltú, az enduro csapata viszonylag fiatal. Szerencsére nyitottak az ötleteimre – amelyekkel remélhetőleg a legjobbat tudom kihozni magamból. Izgalmas évad lesz ez.”

Marko Tarkkala: „Már nagyon várom a következő szezont. Mindig élvezet új csapatban vagy új motorral dolgozni. A G 450 X már megmutatta, mire képes, alig várom, hogy versenyezzek rajta.”

Peter Müller: (Alelnök – Fejlesztés osztály): „Nagyon sokat tanultunk 2008-ban, sikerült a motort is fejlesztenünk. Célkitűzésünk a dobogós helyezés volt, amit el is értünk. Hisszük, hogy 2009-ben a BMW lesz a WEC egyik legerősebb csapata.”

A végső döntést, hogy Anders Eriksson, Jeff Goblet, Simo Kirssi és a csapat új tagjai milyen versenyeken és osztályokban szerepelnek majd a jövő év során, a BMW Motorrad Motorsport hivatalosan a következő hetekben hirdeti majd ki.

A 2009-es Enduro Világbajnokság versenydátumai

1. forduló – Portugália, Penafiel, március 21-22.

2. forduló – Spanyolország, Igualada, március 28-29.

3. forduló – Olaszország, Iglesias, április 18-19.

4. forduló – Finnország, Riihimaki, Június 13-14.

5. forduló – Szlovákia, Púchov, Június 20-21.

6. forduló – Mexikó, Valle del Bravo, Július 18-19.

7. forduló – Görögország, Serres, Augusztus 29-30.

8. forduló – Franciaország, St Flour, Szeptember 12-13.

Rossi a Formula-1-ben?

2008. november 13., 22:57 Módosítva: 2009.07.25 21:00

Schumi motorozik, Rossi autózna – kifordult a világ. Már csak egy hét van hátra, hogy Valentino november 20-21-én kipróbálja a Ferrari csapat 2008-as Formula-1 kocsiját.

Korábban spekulációk kaptak szárnyra arról, hogy a nyolcszoros világbajnok abbahagyná a motorversenyzést, de szerződése 2010-ig köti a Yamaha csapathoz. Rossi cáfolta ezeket a híreket: „az autózás csak hobbi, tiszta élvezet.“
 

159 arany

2008. november 12., 14:09 Módosítva: 2009.07.25 21:00

Ismerik Hans Trunkenpolz nevét? Nem? Akkor segítek: ő volt az, aki 1934-ben Mattighofenben lakatosműhelyt alapított, majd tizenkilenc évvel később Ernst Kronreif támogatásával legyártotta első motorját. KTM, vagyis Kronreif, Trunkenpolz és Mattighofen. Az első években az utcai modellekre koncentráltak, majd az off-road irányába fordultak, sikerrel.

Első világbajnokságukat 1974-ben Gennadij Moiseev szovjet-orosz versenyző nyerte. A KTM idén hét egyéni és hat csapat-világbajnoki címet szerzett, ezzel 159-re szaporítva vb-aranyaik számát. Gratulálunk.

Enduro:

Samuli Aro, FIN - E3
Manufacturer title E3
Manufacturer title E2
Thomas Oldrati, ITA - Junior

Motokrossz:

Tyla Rattray, RSA - MX2
Manufacturer title MX2
Sven Breugelmans, BEL - MX3
Manufacturer title MX3

Rally:

Marek Dabrowski, POL - Open
Manufacturer title Open
Jacek Czachor, POL - 450
Manufacturer title 450

Supermoto:

Bernd Hiemer, GER - S1

US Championship:


David Knight, GBR - GNCC
Russell Bobbitt, USA - National Enduro

Elütött egy madarat

2008. november 11., 14:05 Módosítva: 2009.07.25 21:00

Valenciában tartotta kétnapos tesztjét Troy Corser és Ruben Xaus. A BMW Motorrad Motorsport versenyzői először próbálták ki az új S 1000 RR-t – az új fejlesztésű superbike behangolására koncentráltak. A próbakörök után a technikusok elemezték az összegyűjtött adatokat és ezek alapján módosították a beállításokat.

Troy Corser a teszt után elmondta: „Meg vagyok lepve, mennyire otthon érzem magam a motoron. Az új fejlesztés meggyőző, bár még sok munka áll előttünk, pozitívnak értékelem a kilátásainkat. Mindössze két napot töltöttem a motoron és máris úgy érzem, az én gépem - ezt nem vártam volna ilyen hamar. Sikerült a csapatnak olyan adatokat gyűjteni, amivel a következő tesztig dolgozhatnak.

A csapatban élénk a kommunikáció és nem merültek fel gondok sem, leszámítva azt, hogy a menetpróba végén, egy gyors körben elütöttem egy madarat, pont a nyakam és a mellprotektorom között talált el. Szerencsére nem lett nagyobb gond.”

Ruben Xaus, a csapat másik versenyzője, így nyilatkozott a második tesztnap után: „Ma több időt tölthettem a motoron, mint tegnap. Annyit elmondhatok, hogy elégedett vagyok a motor kezelhetőségével, kanyarstabilitásával és teljesítményével is. Végsebesség környékén is stabil és nem jelent fizikai megpróbáltatást a vezetése, sőt, kényelmes motornak tartom.

Troy és én eltérően motorozunk, ami kimondottan előnyös ebben a munkafázisban, így többféle adatot kaphat a csapat. Troy tapasztalt a két, a három és a négyhengeres motorok vezetésében is, ezért ő gyorsabban szokott hozzá az új géphez.”

A BMW Motorrad Motorsport csapatigazgatója, Berti Hauser kiemelte: „Ez előrelépés volt, amihez Troy és Ruben visszajelzései egyértelműen hozzájárultak. Motorozási stílusuk alapvetően eltérő, ezért a motorral szembeni elvárásaik is mások. Még sok munka van előttünk, de jó kedvvel végezzük, mert teljesen világosan látjuk magunk előtt a célunkat.”

 

Schumi visszatérésre készül

2008. november 9., 23:30 Módosítva: 2009.07.25 21:00

Michael Schumachernek hét Formula-1 világbajnoki címen kellett túlesnie, hogy rájöjjön arra, mennyivel izgalmasabb a motorozás, mint a négy keréken való körözés. Hétről hétre jönnek az új információk, egyszer a Ten Kate Hondát hajtja, máskor a szupertitkos BMW S1000RR-en parádézik.

A portugália Portimao pályáján ismét olyan motorokat próbált ki, amelyekről sokan csak álmodnak. Noriyuki Haga Yamahája és Troy Bayliss Ducatija igazán komoly gépek – Schumacher csupán néhány másodpercre maradt el az eredeti gazdák köridőitől. A folyamatos gyakorlás és edzések szükségesek is, ha a 2009-es német IDM Superbike bajnokságban tervei szerint tényleg rajthoz áll.

DSG a csoda-Hondára?

2008. november 9., 22:52 Módosítva: 2009.07.25 21:00

A szálldosó információk szerint a futurisztikus, 2010-re ígért V4-esben tervezi a Honda először bemutatni az NGT kódnevű váltószerkezetüket. A Next Generation Transmission lényege, hogy dupla kuplung biztosítja majd a rángásmentes és sima váltást. Ez semleges reakciókat és kisebb terhelést jelent az erőátviteli rendszerre.

Az AUDI csoport DSG váltójához hasonló szerkezet még nem szerepelt motorkerékpárokban. A kiszivárgott információk alátámasztják a híreket, amely szerint a Honda egy piaci helyzetét bebiztosító, ultramodern motort tervez a következő évtizedre, valamit, ami a jövőt és a jövő technológiáját jelentheti.

Svédcsavar

2008. november 8., 17:51 Módosítva: 2009.07.25 21:00

Az FE 450 és FE 570 Husaberg motorkerékpárok után megérkeztek a ruházati felszerelések és kiegészítők is, vagyis mostantól a márka teljes kínálata jelen van Magyarországon.

Ami igazán érinti az endurózásban érdekelteket, hogy a Husaberg háza táján komoly változás állt be: 2008 őszétől kizárólag a dunaföldvári Auto-Welt Kft. rendelkezik márkakereskedői státusszal. Természetesen az értékesítési hálózat bővítése folyamatban van, 2009-ben egyre több helyen tűnik majd fel az egykor svéd, mostanra osztrák márka sárga-kék logója.

Pályán is, utcán is

2008. november 4., 13:49 Módosítva: 2009.07.25 21:00

A milánói EICMA show egyik sztárja az új Testastretta Evoluzione blokk. A 90 fokos L-kéthengeres az 1198 és 1198 S Ducatiban debütált. A kényszervezérlésű, folyadékhűtéses motor 170 lóerőt ad le 9750-es fordulaton, amihez 134 Nm-es nyomaték társul már 8000-es fordulattól.

A 106x67,9 furat-löket arányú blokk az eddigi legkönnyebb kéthengeres Ducati szív – az 1098-as elődjéhez képest három kilogrammot spóroltak – ezen is látszik, hogy nem csupán az előd hengerűrtartalmát pumpálták feljebb. A 2-1-2 kipufogórendszer 52-57 milliméteres csövekből készült, remélhetőleg messzire harsogja majd az olasz kéthengeres pompás hangját.

A 1098-as gyártósora sem árválkodik majd a gyár mögé hajítva, a már korábban beharangozott Streetfighter kapja meg a korábbi csúcsblokkot. Világosan látható, hogy a klasszikussá vált Monsterek kezdenek házon belül is külön válni az igazi izommotor kategóriától, ennek eredménye, hogy az új jövevény sem szörny, hanem már utcai harcos névre hallgat.

Azonnal egyszerű és S-változat is kapható lesz, mindkettő 155 lovas blokkal, ötküllős Marchesini felnikkel és Öhlins futóművel. Ami S-t megkülönbözteti, az a Ducati Traction Control (DTC) és a Ducati Data Analysis – nem csak erős lesz, hanem kipörgésgátlójával intelligens is. Hosszabb lengővilla az utcai használatot, az agresszív forma a feltűnést segíti.

A 2009-es év a márkaarculat szempontjából is jelentős, a milánói kiállítás keretében bemutatkozott a márka új logója. A Ducati-vörös szín megmaradt, az alap mostantól egy gitárpengetőre emlékeztet, ezt vágja ketté a kanyarodó utat szimbolizáló fehér sáv, felette a márkanév - ennek tipográfiája nem változott.

Egy sima, egy fordított

2008. november 3., 16:10 Módosítva: 2009.07.25 21:00
1

Paintbrush? Bőrdíszműves díszítés? S-M-A-F-U! Theresa Honeywell megújította a motordíszítést, merített a múltból, és végre lehetőséget adott arra, hogy szerető asszonyainkat és anyáinkat bevonjuk hobbinkba.

A választott szín inkább nőies, de a megfelelő pamut kiválasztásával kellően morcos hangulatot hozhatunk ki – a fonalbolt színválasztéka közelít a végtelenhez.

Hosszú távú túrázóknak kézenfekvő a norvég minta, gót rajongóknak meg adott a fekete csipke: csak a családtagok kézügyessége szab határt a designnak.

Teresa Honeywell az Egyesült Államokban, Pennsylvaniában él. Horgol, köt és csomóz; munkáit galériákban állítja ki. Nem csak a képen látható veterán korú Yamahát (?), hanem légkalapácsot, AK-47-et és csavarhúzót is díszített már fonallal – művészete ha másra nem is, de arra jó, hogy a téli pihenő alatt ne fázzon meg a motor.

 

Első ránézésre félkész

2008. november 3., 14:08 Módosítva: 2009.07.25 21:06

Meddig mehetünk el egy motor lebontásával? Melyek azok az alkatrészek, amelyeket eltávolíthatunk, de a motor funkciója megmarad, és a könnyítéssel még nyerünk is?

Az Egyesült Államokban, Wyomingban tevékenykedő Kulick Enterprises a végletekig elment: hosszasan keresve sem találunk olyan alkatrészt, amire azt mondhatnánk, hogy mégsem kell az ultrakönnyű sportgépre. Nincsenek idomok, nincsen csicsa, a zen buddhizmus minimalizmusba hajló funkcionalitását keresztezték a legszebb olasz motorépítő tradícióval.

A Ducati 748 blokkja teherviselő elemként került a dupla bölcsővázként induló, majd hirtelen elfogyó vázba. Az üzemanyagtartály a váz gerincében kapott helyet, semmi sem maradt, ami takarna vagy helyet foglalna. Szépsége vitatható, de egy biztos: könnyű, stabil és figyelemfelkeltő. A Kulick 20000 dollárért, mintegy négy millió forintért tervezi a kis szériás értékesítést.

Gonosz dög

2008. november 2., 22:36 Módosítva: 2009.07.25 21:06

Semmi sem pótolja a köbcentiket? Minél több van belőlük, annál jobb a motor? Ha mint vallásban hisz ebben, akkor Bill Price az ön embere: már készül a Bad Dog 215, a legnagyobb sorozatban gyártható motorkerékpárblokk.

Természetesen a tervező amerikai, ezért a blokk V2-es. 215 köbhüvelyk, vagyis 3500 köbcenti. Az 1750-es hengerek 60 fokot zárnak be egymással: a 45 nem fért volna el, a 90 meg túl méretes lett volna. DOHC vezérlést kapott a levegő-olaj hűtésű motor, a főtengely- és hajtókarcsapágyak a 426-os Hemi autóblokkból érkeztek.

 

Mivel az alkatrészpiacon kapható különálló szerkezetek ezt az erőt nem bírnák, ezért a Bad Dogra már gyárilag ráépítik a hatsebességes váltót - ebben nem hasonlít a többi amerikai kéthengereshez. Egy átlag váz sem lenne képes megbírkózni a tömeggel és erővel, ezért már tervezés alatt van a Bad Dog teste is.

A tervezés utolsó fázisában levő szív, amelyhez hozzátartozik a gyújtás, a befecskendező és annak digitális vezérlése, a külső olajpumpa és az önindító, körülbelül 40000 dollárba kerül majd. Aki a legnagyobbat akarja, annak a zsebébe kell nyúlnia - és még legalább egy évet várnia a végleges változatra.

Triumph Tiger a túrázóknak

2008. november 1., 22:24 Módosítva: 2009.07.25 21:06

A Triumph Tiger a túramotorosok egyik kedvence. Az első széria megalapozta ezt a hírnevet, majd a második a tulajdonosok által leggyakrabban választott országúti színtérhez igazodott: vesztett endurós jegyeiből és utcai jelleget öltött. Az aktuális 1050-es tényleg aszfaltra való - legújabb változata pedig azokat a motorosokat szólítja meg, akik hosszabb túrákat, nemzetközi kiruccanásokat terveznek.

A Tiger SE blokkolásgátlót, oldaldobozokat és visszafogott fekete-szürke fényezést kapott. 115 lóereje minden útra és minden élethelyzetben elég. Maximumát 9400-as fordulaton adja le, míg legnyomatékosabbnak 6250-nél mutatkozik, itt kereken 100 Nm-t teljesít. A megszokott és megszeretett kezelhetőség, a kényelmes üléspozíció és a 320 km-es átlagos tankolási intervallum is a túratigris mellett szól. A Nissin fékek, az állítható rugós tagok és a nyomatékos, soros háromhengeres blokk nyomós érvek a 2009-re limitált példányszámban megjelenő Triumph mellett.

"A kéttónusú festést a design munkacsoport találta ki: lehetséges, de atipikus kombinációkat illesztettek egymáshoz, így vették észre, hogy mennyire jól érvényesül a matt fekete és a matt grafit árnyalat." - mondta Simon Warburton gyártási menedzser. A klasszikus Tiger három lehetséges színe természetesen megmarad. A fehér, fekete és a narancs árnyalat nem tűnik el, csak az SE korlátozott példányszámú kiadása mattul be: csillogjon a motoros szeme a lakk helyett.

A hadművelet elkezdődik

2008. október 30., 14:51 Módosítva: 2009.07.25 21:06

November harmadika, este hét óra: a hadművelet elkezdődik. A Ducati oldalára már felkerült a beharangozó videócska, ami az új utcai harcosukra hívja fel a figyelmet.

Az 1098-as sportblokkjával szerelt streetfightert már egy éve várjuk - néhány napon belül kiderül, hogy tényleg érdemes volt-e.

A japán chopper másik arca

2008. október 29., 14:42 Módosítva: 2009.07.25 21:06
2

Az épített motorok hívei előtt már régóta köztudott, hogy a legtisztább vonalú chopperek és bobberek Japánban készülnek. Természetesen nem a négy nagy gyár valamelyikében, hanem custom-műhelyekben épülnek ezek a nemzetközi szinten is egyre elismertebb gépek.

A távol-keleti customok egyik úttörője, a Zero Engineering bejelentette, hogy hazájuk és az Egyesült Államok után 2009-től már Európában is megvásárolhatók és forgalomba helyezhetők lesznek építéseik. Samurai és Shogun modelljük a milánói EICMA show-n mutatkozik be a jövő héten.

Az aprólékos kézi munkáról és a funkcionalista minimalizmusukról híres motorjaik természetesen részben alkalmazkodnak a vevői igényekhez - ideje megismerni a japán motorok egy másik arcát.

Schumacher BMW-t tesztelt

2008. október 28., 16:58 Módosítva: 2009.07.25 21:05

Az utóbbi évben gyakran olvashattunk Michael Schumacher motorszeretetéről. Az egykori Formula-1 világbajnok előbb a Honda HANNspree Ten Kate csapatnak próbálta a gépét, most pedig a BMW számára tesztelt a spanyolországi Albacete pályáján.

Öt darab S1000RR volt a boxban, három utcai és két superbike modell. A versenyváltozat debütálása a kölni Intermot egyik fő attrakciója volt, sajnos az utcai változatot még csak matricázott, titkolt változatban láthatták a motorosok.

Az autós sikereket nem irigyeljük tőle, de valljuk be, ezt a japán szupersportmotorokat legyőzni teremtett motort sokunk szívesen kipróbálta volna: az eddig ismert paraméterek alapján a bajorok felvették a kesztyűt a legjobb sportgép szerepéért hirdetett küzdelemben.