Hírek

Kövessük a hollandokat!

2008. július 20., 23:46 Módosítva: 2009.07.25 21:02

A Holland Motoros Szövetség (MAG) példaértékű munkával kijárta, hogy a 2012-ben életbe lépő újfajta, kötelező útadó ne vonatkozzon a motorosokra. A közúti forgalom csökkentésére már régóta vita tárgya az országban. A MAG érvei között szerepelt, hogy a motorkerékpárok sokkal kevésbé telítik az úthálózatot. Főleg az elővárosi közlekedésben okozna javulást, ha az egyedül közlekedők autó helyett a motort vagy robogót választanák. A törvénytervezet készítői igent mondtak a gépkocsi elhagyására motiváló kezdeményezésre.

Magyarországon egyelőre ilyen pozitív kivételek nem várhatók, de biztosan szükség lenne néhány hasonlóra. Kedves Olvasóink, önök milyen reformokat vezetnének be?

Az Uraltól nyugatra

2008. július 20., 23:43 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Az orosz bokszerek első hivatalos európai találkozóját szeptember 5-7. között rendezik a felső-ausztriai Schaunbergben. A helyi várromba és a mellette levő kempinghez a rendezőség reményei szerint az egész kontinensről érkeznek majd oldalkocsis és szóló motorosok. Uralok gazdáit zene, túrák és talán szervizsátor várja – az esti tábortűznél biztosan lesz majd vodka is.

Óriás sorkettes Triumph

2008. július 20., 22:48 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Egyelőre még kevés technikai adat ismert a Triumph új modelljéről a Thunderbird Cruiserről. A japán és amerikai gyártóknak konkurenciát támasztó cruiser a Rockettal ellentétben keresztben beépített motort kap. Az 1600 köbcentis soros kéthengeres hatsebességes váltóval készül majd, a hátsó kerék hajtását fogasszíj biztosítja. Opcióként ABS is rendelhető lesz a 2009 közepén megjelenő cirkálóhoz.

Rossi marad

2008. július 20., 22:26 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Valentino Rossi aláírta újabb kétéves szerződését a Yamaha Factory Racing Teammel. A 2009-es és 2010-es évre szóló megegyezést a laguna secai GP verseny idején hitelesítette aláírásával a hétszeres világbajnok és Masao Furusawa.

Il Dottore az aláírás után így nyilatkozott: „Ennyi év versenyzés után, még ha szerencse ennyi győzelmet is adott, komoly motiváció kell, hogy tovább versenyezzek. A Yamaha versenycsapata a legjobb hely, hogy ezt megkaphassam.„

Shoppingoló amerikaiak

2008. július 13., 23:52 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Immár végleges: Az amerikai Harley Davidson megvette az olasz MV Agustát. Ahogy arról korábban már írtunk, előrehaladott tárgyalások folytak a befektetők és a jelenlegi tulajdonosok között. Az üzlet megköttetett: 56 millió euróért amerikai kézbe került a nagymúltú olasz vállalat.

Claudio Castiglioni, az eddigi tulajdonos és cégvezető marad az igazgató, legendás designer Massimo Tamburini felel továbbra is a motorok gyönyörő formájáért.

A szerződés néhány héten belül érvénybe lép, a tervek szerint a tőkehiány miatt jelenleg stagnáló gyártás is teljes erőbedobással folyik tovább.

Ön szerint mire kell a Harleynak az MV Augusta?
 

Bronz Talmácsinak

2008. július 13., 23:10 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Elszúrta sachsenringi rajtját Talmácsi, mire hibáját korrigálta, már legalább egy tucat kollégája motorozott előtte. Az kör végén az első négy helyen Bradl, Corsi, Olive és Smith motorozott, Gábor feljött a 6. helyre.

Körről-körre faragta le hátrányát, Di Meglióval együtt felzárkózott az élbolyhoz. Olive az első helyről technikai gondok miatt hátrébb kényszerült. Eleredt az eső, a nedves aszfalton is jól motorozó világbajnokunk megelőzte Bradley Smitht. A fiatal némettel, Bradl-val vívott kemény csatát, de harmadik helyen tudott csak befutni.

A versenyt tetemes előnnyel Di Meglio nyerte, második Bradl, és harmadik Talmácsi lett, aki ezzel a bronzéremmel az összetettben is a harmadik helyen áll.
 

Út a pokolba

2008. július 13., 22:22 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Az utolsó kultikussá vált motoros film az Easy Rider volt. Művészi érdemei és tartalma gusztus kérdése, azonban bizonyos, hogy a kanyaron túlra kinyomott első villa kultusza nagyban köszönhető Denis Hopper filmjének.

Az 1969-es premier előtt és után is számos olyan alkotás született, amelyben mozivásznon szerepel valamilyen motor. A rendezők már minden bőrt lehúztak a témáról, sőt, rengeteg negatív előitéletet adagoltak be a mozibajárók agyába.

A klasszikus B-kategóriás mozik szerelmese, Quentin Tarantino és barátja Larry Bishop jelentkezett ezúttal egy témába vágóalkotással. Tarantino perverz vonzódását a 70-es évekhez szinte mindenki ismeri, ám ezúttal producerként vett részt a Hell Ride forgatásában. Neve szinte garancia, hogy a kliséket markába köpve gyúrja meg újra. Szinte bizonyos, hogy a szokványos por-motorbőgés-balhé-ribancok négyszögön túl várhatunk valami zsigeri csavart is.

Bishop,  a B, C és D kategóriás filmek veteránja, múltjában olyan rettentő alkotásokkal, mint a Chrome and Hot Leather (1971). A Kill Bill forgatásán találta ki Michael Madsennel, hogy erre a „pokoli menetre” feltankolják a gépeket. A fegyveres-szerecsenes, nindzsás és bankrablós vonalból már csak egy ennyire blőd téma hiányozhatott Tarantinónak, ezért mögé állt az ötletnek.

A nézők maguk is meggyőződhetnek arról a „valós élethelyzetről”, amikor a „666’ers” nevű banda megöli a főhős Pistolero barátnőjét, aki egymaga indul el megtorolni ezt. A témában ott van a lehetőség egy kultikus és szórakoztató ponyva megszületésére, hisz a felsoroltakon túl, - finom csavarként - olyan színészek gurulnak a Hell Ride-ban, mint például a Szelíd Motorosok rendező-főszereplője Denis Hopper.

Jóvágású épített-bontott bobberekre és ol’style chopperekre biztosan számíthatunk a filmben, egy ilyen mozi nem múlhat el Z-kormány és majomkapaszkodó nélkül. Az ünnepélyes bemutató már rég, január 21.-én megtörtént a független filmek Sundance fesztiválján, ám az Egyesült Államokban is csak augusztus nyolcadikán kerül a mozikba a Hell Ride. Most végre az internetre került a film első trailere:

 

 

Megnézzük?

Növekszik a VFR

2008. július 12., 09:00 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Az öt éve tartó munka után a Honda kész arra, hogy 2009-ben a nagyközönségnek is bemutassa a legendás VFR-ek utódját, az 1000 köbcentis öthengerest. A MotoGP számára épített RC211V alapjaiból kifejlesztett V-motor méltó követője lehet a szintén versenygyökerekkel rendelkező 750-es és 800-as elődöknek.

Természetesen a speciálisan sportmotorokra fejlesztett fékrendszer sem maradhatott ki a VFR1000-ből. A könnyűsúlyú berendezés a CBS és ABS előnyeit olvasztja egybe, számítógépesen vezérelve a kerekek lassítását. A tesztpályákon csiszolt technika előnye, hogy érzékelőivel és belső modellezésével az optimális fékutakat biztosítja, ezzel szavatolva a nagy sebességnél is biztonságos megállást.

Pandúrsisak

2008. július 6., 23:43 Módosítva: 2009.07.25 21:02
8

Rajzfilmfüggő motorosok kedvence lehet a Vemar cég legújabb designja. A TAI2K díszítése követi a hazánkban Pindur Pandúrok néven vetített sorozat minimalista megjelenését: fekete vagy fehér alapszín, rajta egy-két jelszó és a három elkerekedett szemű lányka: Sziporka, Puszedli és Csuporka.

Az ATM (Advance Thermo Material) sisak mindössze 1440 gramm. 2,2 milliméteres plexije gyorsan, szerszám nélkül is cserélhető. Bélése kivehető, mosható és a gyárban felvitt rétegének köszönhetően az apró mikroszkopikus élőlények sem tanyáznak majd benne. Ha a világot nem is mentjük meg a Vemar Powerpuff Girls sisakban, de egy biztonságos motorozáshoz mindenképpen alkalmas kellék. Funkcióján túl biztosítja, hogy minden gyermek a viselőjére nevet, de a többi rajzfilmfüggő motorostól is begyűjthetünk egy-két mosolyt.

Én viszont Pityke Őrmestereset szeretnék, kiskőrösit, természetesen. Ön milyen rajzfilmhőst viselne a fején?

Denevérmotor

2008. július 6., 23:17 Módosítva: 2009.07.25 21:02

A sok hihetetlen kütyü mellett, amiket a Denevérember előránt zsebéből, valószínűleg az örök fiatalság elixírjét is birtokolja, hisz a 69 éves figura nem öregszik, sőt, egyre stramabb formát mutat. 

A képregények kockájába született akcióhős időről-időre visszatér, évtizedek óta nem csak papíron, hanem filmvásznon is űzi Gotham City megrontóit. A karaktert megformálta már Michael Keaton, Val Kilmer, George Cloone is. A két hét múlva mozikba kerülő The Dark Knight című epizódban Christian Bale alakítja majd a szuperhőst. A vagány járműveket kedvelő filmbeli Bruce Wayne, vagyis Batman most sem nélkülözi majd a megdöbbentő közlekedési eszközöket, akárcsak rémisztő formájú autója, úgy motorja is megújult a filmpremierre.

A hétvégi silverstone-i Formula-1 futamon a Toyota csapat marketing-támogatásával mutatták be az új motort, a Batpodot, és a hatkerekű autót, a Batmobilt. A motor hajtásáról a húszcollos felnikbe épített blokkok gondoskodnak, mutatva ezzel, hogy századelőn már bemutatott koncepció nem tűnt el nyomtalanul.

A beépített fegyverek, az extrém üléspozíció és a megdöbbentő vázszerkezet állítólag valóban gördülőképes. Ha nem is a filmben látható mértékben, de valóban mozgásba hozta Jean-Pierre Goy kaszkadőr. A silverstone-i pályán Jarno Trulli és Timo Glock is pózoltak a nyeregben, de az igazi akcióért még várni kell két hetet: ugyan Batman már nem hordja az alsógatyáját kívül, de a látványos akciókért 69 éves fejjel sem megy majd a szomszédba.

Ki szeretné ha valóban láteznének ilyen motorok?

 

Kínai GP álmok

2008. július 3., 23:16 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Amikor a Honda először jelent meg Man szigetén, a világ egyik leghíresebb versenyén, mindenki csak kapkodta a fejét. 1959-et írtunk, senki sem ismerte a japánokat, mégis bizakodva mentek el a TT-re. Hitetlenkedés fogadta őket, Naomi Taniguchi mégis a hatodik helyen futott be. Innentől, ha kétkedve is, de mindenki figyelt Japánra.

Most Kínán a sor. A Maxtra Racing Team befejezte 125-ös GP motorjának tesztjeit. A műszerek által megfigyelt köröket Michael Wilcox futotta az angliai Mallory Park és Rockingham Circuit pályáin. A kínai csapat az ügyhöz számos versenysportban érdekelt szakembert nyert meg: az istállófőnök Garry Taylor lett, Steve Harris a vázkonstruktőr és „Big” John Surtees tanácsadóként vesz részt a Maxtra versenymotor befuttatásában.

A kétütemű, egyhengeres motor 45 fokkal dől előre a vázba, lehetővé téve ezzel a kompakt, helykímélő beépítést. 54x54.5 a furat és löket aránya, a 124,8 köbcentis blokk 15:1-es sűrítéssel dolgozik. Hogy ezek a paraméterek megfelelőek-e ahhoz, hogy Kína a GP porondján bemutatkozzon?

Ma még kétkedünk motorjaikban, de tekintve dinamikusan fejlődő iparukat, bátran kijelenthető, hogy övék a jövő. El tudjuk képzelni, hogy Talma egy kínai motorra üljön?

Már nem üres a nyereg

2008. július 1., 22:49 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Most minden kiderül: a már előre kritizált bajor superbike bizonyíthat - A BMW Motorrad Motorsport Ruben Xaus-szal kötött megállapodást. Az S 1000 RR-t a katalán motoros fogja vezetni az a 2009-es Superbike Világbajnokságon. Xaus, aki jelenleg feleségével és lányával Andorrában él, 1998 óta indul a Superbike VB-n, azóta 34-szer lépett dobogóra és 10 győzelmet tudhat a magáénak.

Peter Müller, a BMW Motorrad fejlesztésért felelős igazgatóhelyettese így kommentálta Xaus szerződését: „Amióta bejelentettük, hogy 2009-ben indulunk a Superbike Világbajnokságon, sok spekuláció látott napvilágot, hogy ki fog majd a BMW nyergébe ülni. Ruben Xaus egy erős, harcias pilóta, tele fiatalos lelkesedéssel és versenyszenvedéllyel. Tökéletesen illik a filozófiánkhoz. Kimondott szándékunk, hogy győzzünk!”

Ruben Xaus is bizakodva nyilatkozott: „Nagy benyomást tett rám a csapat elkötelezettsége és versenyszenvedélye. Pont egy ilyen kihívásra volt szükségem – egy kivételes alkalom, hogy egy superbike projektben az első tollvonástól kezdve részt vehetek. Kezdetben persze nehéz lesz elérni a megszokott eredményeket egy teljesen új modellel, de a BMW-t egy nagyon jó motornak tartom, és biztos vagyok benne, hogy ettől a csapattól végig megkapom majd a maximális támogatást. Ez minden, amire szükségem van a sikerhez.

Ki merne a BMW-re fogadni?

Dávid a hatodik

2008. június 29., 23:05 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Juhász Dávid hatodik lett a GSX-R Európa Kupa San marinoi futamán. 15. helyről indult, ám a rajtnál egy pillanatra beragadt, de utána az első körben öt versenyzőt utasított maga mögé. Néhány kanyarral később már kilencedik volt, a német színekben induló venezuelai Pietrivel küzdött a futam végéig.

A második helyről bukott a spanyol Ortega, majd vezető pozícióból az olasz Saltarelli is. Ezzel Fabrizio Pirovano állhatott a dobogó legfelső fokára. Második helyen a francia Jonchiere ért célba, átvéve ezzel a vezetést a bajnokságban. Harmadikként az osztrák Resch haladt át a célvonalon. Juhász a hatodik pozícióért járó tíz ponttal hatodik a rangsorban.

Plusz két ütem

2008. június 29., 15:53 Módosítva: 2009.07.25 21:02

A tegnapi Assen Moto GP nagydíj keretében a FIM és a Dorna hivatalosan is nyilvánosságra hozta a GP250 változásaival kapcsolatos terveiket. 2011-től megszűnik a negyedliteres kétüteműek versenye, helyette a 600 köbcentis négyüteműek jelentik majd a belépőt a királykategóriába.

A motorok maximum négy hengeresek lehetnek, de ezen kívül is számos, szűkítő jellegű szabály lesz érvényben. A döntés előtt többen, például a KTM is, aggodalmukat fejezték ki, hogy a jelenleg is működő Superstock 600 verseny veszti el értelmét a túl nagy hasonlóság miatt. A nagy japán gyárak számára viszont pozitív a döntés, utcai 600-as motorjaikat kedvezően érinti majd a versenyek marketinghatása, és a GP motorjaikon tesztelt technika is kisebb változtatásokkal kerülhet be közúti gépeikbe.

Talmácsi nyert

2008. június 28., 23:22 Módosítva: 2009.07.25 21:02

A hollandiai Assenben rendezett GP futamon a tavalyi világbajnokunk végre a dobogó csúcsára állhatott. A Team Aspar versenyzője megmutatta, hogy nem véletlen volt tavalyi sikere, szenzációs versenyzéssel, megérdemelten hozta el a győzelemért járó kupát.

Eső miatt a tizenharmadik körben a futamot leállították. Nem tartott sokáig a szünet, hamar elállt az eső. A szabályok értelmében ötkörös sprintversennyel döntötték el a végeredményt. Talma jól rajtolt, az első három kör után már dobogós helyekért harcolt. Az első helyen motorozó Rabat hibázott, ezt használta ki Gábor, és az utolsó előtti kanyarban az élre állt. A dobogó második fokára Olive, a harmadikra Corsi lépett fel. Talmácsi Gábor a világbajnoki pontversenyben 93 pontjával a negyedik helyre jött fel.

Nem pihen a KTM

2008. június 25., 16:23 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Versenyre készen: a 2009-es offroad modellek fejlesztésénél a "Ready to race" szlogen jegyében a sportosság állt első helyen. Terveik szerint az új modellpaletta bebetonozza a KTM vezető szerepét a sportcélú motorgyártók között.

A 250 SX-F és 450 SX-F eredményei a motocross világbajnokságon kimagaslóak. A részletek iránti figyelem mutatja a KTM elkötelezettségét. Az MX-modellpaletta összes tagján változott a futómű, a motor, a megjelenés és az ergonómia. A 2009-es KTM EXC-k között bárki szemezgethet, akár nemzetközi versenyzésre alkalmas csúcsváltozatot, akár szabadidős gépet keres.

A 2009-es EXC újdonsága a 400 EXC. Az erő és a kezelhetőség ideális keverékét nyújtja. Karakterisztikája kezdők számára is könnyen vezethetővé teszi, miközben irányíthatósága elsőrangú. Az SOHC blokk lökete kisebb, vezérlési ideje és gyújtásgörbéje más, mint nagyobb testvéreié. Ennek köszönhetően teljesítményleadása finom, kevésbé fárasztja a pilótát.

Az egyhengeres vezérműtengelye, amely egyben a karterszellőzésben olajleválasztó szerepet is játszik, négy szelepet mozgat: a szívóoldaliak titánból készültek. Automata dekompresszorral szerelték a KTM-et, ez megkönnyíti az indítást. Hidraulikus tengelykapcsoló található benne, és a szelepállítást egyszerűsítő, ferde, magnéziumötvözetből öntött szelepfedél. Az új blokk ultrakönnyű vázba került, így a 400 EXC bármilyen terepen és versenyen ideális megoldás.

Ez nem jött össze

2008. június 22., 21:58 Módosítva: 2009.07.25 21:02
Egy kevéssé sikerült rajt után egy kevéssé sikerült verseny. A doningtoni futamon, a második körben Talmácsi a 10. helyről kicsúszott, és Apriliájának sebességváltója eltörött. A 15 éves, angol Scott Redding nyert, aki így a GP történet legfiatalabb vb-futamgyőztese lett.


A dobogón a két kiskorú, Redding és a szintén 15 éves Marquez sem pezsgőzött, A második helyezett Di Meglio locsolta le őket, és adta át a palackot, hogy azt felrázva ők is spriccelhessenek.  

 

Az egész családnak

2008. június 21., 19:37 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Június 29-én, vasárnap kerül megrendezésre az év legnagyobb Suzukis eseménye, a 4. Suzuki Családi Autós-Motoros Találkozó, azaz SUCSAMOTA. Helyszín a Hungaroring, a látogatókat délelőtt 9-től este 6 óráig várják az ingyenes családi napra.

Program:

• Tesztmotorozási lehetőség

• Suzuki GSX-R Kupa

• Suzuki Swift Kupa

• Besenyei Péter műrepülő világbajnok bemutatója

• Streetfighter bemutató

• Ügyességi teszt a Magyar Autóklub Mobil Vezetéstechnikai Tanpályáján

• Quadozási és terepjáró tesztelési lehetőség az Adventure Parkban

• Gokartozási lehetőség gyermekeknek és felnőtteknek

• Autó szimulátorok

A pálya mellett színpadi program és koncertek, az unatkozó hölgyeknek kozmetikai és asztrológiai tanácsadás, a gyereknek légvárak és ródeóbika biztosítja a felhőtlen szórakozást. A „már megint motorozni mész“ kezdetű viták helyett ez egy egészséges kompromisszumnak tűnik, ne hagyja otthon a családját.

Van papírod?

2008. június 20., 10:11 Módosítva: 2009.07.25 21:02

A motorozás uborkaszezonja a tél. Hideg van, a gépek letakarva pihennek a garázsban, vagy szétterítve várják feltámadásukat egy műhelyben. Ilyenkor szokás időtöltésnek javasolni a motorépítést, ám mit tegyen az, akinek már csinos a motorja? Építsen papírmodellt!


Most nyár van, tudom, de ahhoz, hogy ezt kihajtogassa és összeragassza bárki, biztosan kell néhány hónap. Talán a következő tavasz cseresznyevirágzására elkészül a motor. Japánban a papírmodellezés hagyomány és szerelem egyben, bármit képesek végtelen türelemmel megépíteni.

Egyes vélemények szerint ez betegség - hihető, különben nem tervezték volna meg a Yamaha MT-01-et. A tünetet súlyosbítja, hogy a hatalmas kéthengerest már papírból is össze lehet rakni. Kidolgozott részletek, tökéletes arányok – csak legyen valaki olyan bátor, hogy nekiáll.


Ha valamelyik drága olvasó elkészíti az MT-t, lefotózza és elküldi a képeket a Totalbike-nak, azt nagyon szívesen bemutatnánk. Ki lesz az elvetemült?

A legnagyobb egyhengeres

2008. június 19., 15:23 Módosítva: 2009.07.25 21:02
8

Mi motiválja az embert, hogy megépítse a világ legnagyobb egyhengeresét? A dicsőség vagy egy üveg sör? Claus Mees az utóbbit választotta, belecsapott barátai tenyerébe, majd munkához látott.


BMW, VW, Porsche alkatrészek ugyanúgy kellettek a motorhoz, mint a pajtában porladó traktor darabjai. Az eredmény egy 3034 köbcentis, oldalkocsis motorkerékpár lett. Kell is rá a fogat, a lökettérfogat miatt keletkező erőhatások keljfeljancsiként billegetnék a motort. A végsebesség 150 km/h, ilyenkor 800-at forog a főtengely. A HG 3000 egészséges 125 decibeles durrogással jelzi érkezését. Nincs ember, aki erre ne kapná fel a fejét, Mees úr ilyenkor boldogan mosolyog a nyeregben - ezek után mondja valaki, hogy nem létezik német humor…

Jubilál a Ká

2008. június 15., 23:36 Módosítva: 2009.07.25 21:02
Huszonöt éves a BMW K-sorozat. 1983-ban mutatták be a motorcsalád első tagjait, a soros három- és négyhengeres típusokat. A történet Josef Fritzenwenger tervezőmérnök 1977-ben megalkotott, döntött hengersorú blokk prototípusával kezdődött, amelyet alapul véve 1983-ban bemutatták a K-sorozat első két négyhengeres tagját, a K 100-ast és a 220 km/órás végsebességre képes K 100 RS-t.

1984-ben bemutatkozott a túrázóknak készített RT kivitel és az 1985-ben először megjelenő háromhengeres 75-ös modell is. A K-sorozatban debütált az első motorkerékpár-ABS 1988-ban. A modellcsalád története a ’90-es években is tovább folytatódott: a K 1-es sportmotorban használták először a fekvő négyhengeres tizenhat szelepes változatát.


Az 1999-es évben pedig megjelent a luxus-túra K 1200 LT, amelynek aktuális modellje ma is a BMW paletta része, immáron 116 lóerővel. A motor kezdetektől elektromos hajtású hátrameneti üzemmóddal, 2004-től pedig elektro-hidraulikus középállvánnyal készül.
2001-ben adták ki az RS-t, 2002-től pedig megérkezett a sport-túra K 1200 GT. A BMW a K-sorozat új generációját a 2004-es évben mutatta be. A következő években készült el a K 1200 R és a túrasport kategóriában induló GT és R Sport is.

A BMW legyen boxer, soros vagy egyhengeres?

Fekete halál

2008. június 15., 23:10 Módosítva: 2010.03.10 17:23

Most, hogy az MZ gyárat bezárták, a Pannóniáét meg fel sem építették, érdemes körülnézni az egykori szocialista márkák között. A Jawa nevet kismotorjaira legálisan felhasználó cseh Moto Scoot cég már két éve sikeresen gyártja az egykori híres Pionýr utódját. A csehek által tervezett és Kínában gyártott kismotor érdekes színfoltja a motorpiacnak.


Az egykori „Pincsi” formáját sikeresen továbbvivő 555-ös modell egy érdekes különkiadást kapott. A Jawa Pionýr Black Death ugyan nem kerül sorozatgyártásba, de komoly erődemonstrációja a cseh anyacégnek. A motor 140 köbcentis, a szelepvezérlés Takagawa DOHC. A megnövekedett terhelés miatt olajhűtőt és nagyobb teherbírású villákat is kapott. Mivel a végsebessége 150 km/h, a fékeket sem hagyták érintetlenül, elől-hátul tárcsákba harapó pofák lassítják a kis méregzsákot. A teljesítménye 25 lóerő, amelyet 14000-es fordulaton ad le. A kipufogógázok szabad áramlását lamellás Supertrapp kipufogó szolgálja.


Kinek kéne egy ilyen? Ki az, aki csak a fekete cicát blokkolná?

25 éves a Quad

2008. június 15., 22:27 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Jubilálnak a quadok. Immáron 25 év telt el azóta, hogy bemutatták az első ATC-t, vagyis All Terrain Vehicle-t. Ahogy a neve is mutatja, a járművet minden terepre alkalmasnak szánták már 1982-ben, amikor a Suzuki mérnökei elkezdték megépíteni furcsa kis járművüket.

Egy évvel később hivatalosan is bemutatták a QuadRunner LT-125-öt. Az emberek értetlenül álltak körülötte. Nem is motor, nem is autó – hát akkor mi ez? Azóta a kérdést már egy óvodás is megválaszolja, de hát az még a hőskor volt. Nem vártak sokáig a modellcsalád bővítésével, egy évvel később már kapható is volt az LT50, a junior quad. A Suzuki történetének egyik leghangosabb sikere lett, ma már keresett gyűjtői tárgy.


A Honda is belátta, hogy az ATC-kel 1970 óta képviselt háromkerekű irány, amely addig a farm-to-town filozófiájukat képviselte, nem elég univerzális. 1984-ben ők is kihozták négykerekűjüket, a TRX 200-at. A Yamaha is ébredt, egy évre rá az YFM200 Moto-4 próbált konkurálni a többiekkel.

1985 mérföldkőnek számított, hisz a Suzuki QuadRacer 250 a növekvő igények hatására a sport felé nyitott és bemutatta az első kétütemű quadot. Az RM motocrossból származó blokkot alumínium lengőkarok és tripla tárcsafék segítette a győzelem felé vezető úton, egy olyan szélesedő ösvényen, amelyet évről évre többen tapostak.


'85-re a Kawasaki is megjelent, és a hószánjairól ismert Polaris is kacsintgatni kezdett a kerekek felé. Ők az automata váltót honosították meg. A harc éleződött, és a Suzuki igyekezett mindenki előtt járni egy lépéssel: a QuadRacer 500 még mai szemmel is egy tüzet okádó sárkány. Két ütem, 230 milliméter rugóút és a villanásnyi idő alatt égbe szökő fordulat, máig csodálat tárgya a megszállottak számára. A versenyszegmensben nem is tudott senki konkuráni a Suzukival.

A Honda is a 4x4 hajtás irányába ment el, megteremtve a mai munkaquadok alapját, a FourTrax 350-et. 1987-ig kellett várni a következő nagy robbanásra, amikor az RD 350 kéthengeresét felhasználva a Yamaha kihozta a máig legendás Banshee-t. Ez Ausztráliában máig kapható, sokan azóta sem találtak jobb alternatívát a kétütemű helyett.


’98-ban lépett a BRP Bombardier is. Lendületesen érkeztek, egy évvel később a Traxter modelljüket már az év quadjává választották. Később a cég négykerekűeket gyártó ágát Can-Am névre keresztelték át. 2001-ben a Yamaha gurított nagyot, a modern négyüteműek között azonnal csúcsra tört a 660 Raptorral.

Az aktuális piac évről évre nagyobb, a quadok közé már a KTM is beszállt. Egyre komolyabb ágazattá válik, mind többen hódolnak ennek a sportnak-hobbinak. Ki az, aki próbálta, és mi a véleménye? Utoléri a quad elismertsége és elfogadottsága a motorokét?

Stoner a szenesember

2008. június 14., 00:55 Módosítva: 2009.07.25 21:02


A Ducati nem vesztegeti el az idejét. A Moto GP csatáiba nem akar felkészületlenül menni, ezért fejleszti arzenálját: legújabb fegyverük a GP9 kódnevű versenymotor.

A Desmosedici sajátossága a karbon váz, amely nem csupán elemeiben készült a könnyű, ám nagyon erős anyagból, hanem teljes hosszában.



A Moto GP catalunyai futamán Casey Stoner vitte pályára a most futó GP8 leváltására tervezett gépet. Az eredmény bizonyítja a Ducati koncepciójának a helyességét: a karbonvátas gép a tesztnap leggyorsabb idejét futotta.

Gyári források alapján még az aktuális versenyszezon alatt csatasorba állítanák a DB9-et. Ez ugyan lehet, hogy erőfitogtatás a gépeire joggal büszke olasz cégtől, ám ha elkészül a végleges változat, biztosan kemény ellenfél lesz a bajnokság többi csapatának.

Jobb a jobbnál

2008. június 8., 17:07 Módosítva: 2009.07.25 21:02
Hosszas pusmogás után a Bimota bemutatta új modelljét, a DB7-et. Amint a betűkombináció is mutatja: D, mint Ducati hajtja az immár hetedik generációs, desmo blokkos Bimotát.

Az olasz gyártó nem foglalkozik motorfejlesztéssel, helyette más gyártók sportgépeit látják el könnyű tuninggal, és terveznek köréjük mesterműnek minősülő vázat és futóművet. Aktuális modelljüket az 1098 Testastretta Evoluzione erős, ám könnyű blokkja hajtja. Az ovális csövekből hegesztett és csavarozott hibrid csőváz nem csak a szemnek szép, a gyári Ducati váznál könnyebb és gyári források szerint 20%-al merevebb is.


Az Extreme Tech hátsó lengőkar közvetlenül a motorhoz kötődik, és az SPB (Bimota Progressive System) rendszernek köszönhetően teljes mértékben állítható. Ennek előnye a szabad hely, amely megengedi a kipufogók optimális elvezetését. Az első futómű a Marzocchi gyártmánya, a Corse 43 mm-es csöveken csúszik és szintén állítható.


A kerekekre kifejezetten büszke a gyár, elmondásuk alapján a piac legkönnyebb és legmerevebb mart felnijei. Elöl a ráhúzott gumikat 320 mm-es radiális felfogatású, négydugattyús Brembo fékek fogják meg, míg hátul úszóágyazású kétdugattyúsok.


A rengeteg CNC-vel mart alkatrészével, menettulajdonságaival a Bimota magasra rakta a lécet az ezres superbikeok között. Mivel nem csak a minősége prémium, hanem az ára is, sajnos kevesen tapasztalhatják meg, amit az olasz mérnökök az érzelem technikájának hívnak.