Új gyár építésébe kezdett a GasGas. A 2019 óta már a Pierer Mobility Group érdekeltségébe tartozó, egyébként spanyol – pontosabban katalán, ugyanis gironai – gyökerű márka üzeme hazai környezetben készül, az építkezés Barcelonában zajlik.
Egy ideje már tisztázódott, hogy a Tech3-KTM nem az idei felállást tartja meg jövőre, hanem Remy Gardnerrel és Raúl Fernandezzel képzeli el a folytatást a MotoGP-ben. Így ülés nélkül maradt Danilo Petrucci, az istálló meglehetősen rutinos olasz pilótája. A KTM viszont nem akart megválni tőle, így felmerült annak lehetősége, hogy a Dakaron folytassák közösen.
A Benelli már jó ideje készít túraendurót, a TRK 502-t idehaza is ismerhetjük. Tavaly óta azt is tudjuk, hogy tervezik a bővítést felfelé, így hamarosan érkezhet a TRK 800. Most már egészen biztos, hogy nem kell sokat várni rá, ugyanis kiadták az első teaser videót.
Három modellből is különkiadású változatokat készít a Triumph: a Street Twin, a Thruxton RS, valamint a Rocket 3 került be ebbe a körbe. Ezúttal viszont nem arról van szó, hogy limitált darabszámban készülnek el a különleges gépek, hanem időben korlátozzák a forgalmazást. Idén decembertől mindössze egy évig lehet majd kapni őket.
Zsinórban két győzelem után úgy tűnt, Marc Márquezzel ismét komolyan számolni kell a MotoGP-ben. Azonban a portimaói futamot ki kellett hagynia, mert egy edzésen bukott, és agyrázkódása miatt az orvosok lebeszélték az indulásról. Úgy tűnik, az első hírekhez képest valamivel komolyabb a baj, a spanyol zseni így Valenciában sem lesz ott.
Ahogy azt egy ideje sejteni lehetett, az MT-10 sem maradhatott ki Yamaha naked bike-sorozatának felfrissítéséből. A japánok már le is leplezték a megújult csúcs-csupaszukat. Az első szembetűnő részlet, hogy nem kapta meg azt a küklopsz-fejidomot, amit a kisebb MT-kről már jól ismerhetünk. A nappali menetfényt az ikerfényszórók fölé, afféle szemöldökként helyezték el.
Október végén már hivatalosan is bejelentette az RNF Yamaha csapata (a Petronas utódja – a szerk.), hogy 2022-re szerződtetik Darryn Bindert, így a dél-afrikai motoros a Moto3-ból egyenesen a MotoGP-be ugrik fel, kihagyva a köztes lépcsőnek számító Moto2-t. Már akkor is sokan kritizálták a döntést, viszont a most hétvégi történések miatt tovább erősödtek ezek a hangok.
RS-X néven mutatott be új, elsősorban ingázóknak szánt modellt a Honda Ázsiában. Első ránézésre olyan a gép, mintha egy robogó és egy sportmotor szerelemgyereke lenne, és ez a meghatározás nem is áll igazán messze a valóságtól.
A Sebestyén Petit is soraiban tudó Supersport-világbajnoki mezőny számára már csak egy forduló, az indonéziai két futam van hátra a szezonból. A végső győztes kiléte azonban egy ideje már nem kérdéses, Dominique Aegerter előnye behozhatatlan. A svájci yamahás a sorozat újoncaként mindeddig tíz elsőséget gyűjtött. Versenygépét pedig hamarosan eladják.
Hogy mennyire különleges motor egy Vincent? Mondjuk úgy: eléggé. Mert ahogy Zirig Árpi írta korábban, a világ motorosainak elenyésző százaléka találkozik szemtől szembe egy ilyen géppel. Maga a márka szűk harminc évig létezett, és az sem ma volt. 1928-ban alapították, és bár formailag 1959-ig létezett, 1955 után már nem folyt gyártás. Ebből szinte egyenes ágon következik, hogy a fennmaradt példányok kegyetlenül drágák. Mint például ez itt.
Bemutatta az SR nevű elektromos naked bike 2022-es változatát a Zero. Külsőre számottevő különbséget nem fedezhetünk fel az aktuális SR/F-hez képest, technikában azonban valamivel szerényebbre lőtték be.
Immár matematikailag is bebiztosította világbajnoki címét Pedro Acosta a Moto3-ban. A KTM 17 éves spanyol motorosa a portimaói futamon már idei hatodik győzelmét aratta, így 259 pontot gyűjtött eddig. Legnagyobb bajnoki riválisa, a hondás Dennis Foggia viszont bukott, így maradt 213 ponton. Mivel a győzelemért 25 egység jár, és már csak a valenciai idényzáró van hátra, Acosta előnye behozhatatlan. Foggia ezüstérme is biztos, de a bronzért még lesz küzdelem.
A Honda RC213V-S kőkemény sportmotor, már bemutatásakor is nagyot szólt. Nem véletlen, hiszen korábban utcai gép még soha nem állt ennyire közel a világ legjobb motorjához, az éppen regnáló világbajnok MotoGP-versenygéphez. Olcsó mondjuk már akkor sem volt, de azóta csak még drágább lett.
A koronavírus-járvány kirobbanása érzékenyen érintette a motorkerékpár-ipart is, 2020 első felében visszaestek az eladások. Az év végére azonban magához tért és növekedésnek indult a piac, az emelkedés 2021-ben is folytatódott. Több gyártó is beszámolt már a kedvező folyamatokról, a Ducati például több motort adott el eddig idén, mint tavaly egész évben, a BMW pedig minden idők legjobb számait produkálja. Úgy fest, az európai piac összességében is jól teljesít.
Az ausztrál gyökerekkel rendelkező, de Kínában gyártó Vmoto Soco elsősorban olcsó, belépőszintű elektromos gépeiről ismert, idehaza is jelen vannak a Super Soco modellek. Most úgy fest, terjeszkedésre szánták el magukat, méghozzá felfelé.
A kanadai Damon mindössze két éve létezik, elektromos motorkerékpárokban utaznak, és már a röpke két év alatt is mutattak igen hangzatos terveket, ígéretes tanulmányokat. Tavaly például a Hypersport Pro villany-superbike-ról írtunk, és őszintén kételkedtünk abban, hogy minden belengetett képességgel fel tudják ruházni a megjelölt áron.
Háromkerekű robogóból vagy motorkerékpárból nincs túl sok a piacon. Egyrészt ugye ott a Piaggio MP3, illetve elvileg a Peugeot Metropolis, de annak létezése ellen éppen az olaszok küzdenek a jog által biztosított eszközökkel. Másrészt pedig a Yamaha készít ilyesmit, Tricity néven. Elsőre aligha tűnik kalandmotornak, expedíciós járműnek, vagy bármi olyasminek, amit szívesen vinnénk terepre. Most viszont készült belőle egy keményebb változat.
Hordozható és cserélhető akkumulátorcsomagot mutatott be a Honda. A vállalat célja, hogy 2050-re mind a készülő járműveik, mind maga a gyártási folyamat teljesen karbonsemleges legyen. Ebben lehet fontos szerepe a Mobile Power Pack E névre keresztelt aksiknak.
Nem kell napi szinten követni az autóipar történéseit ahhoz, hogy tudjuk, az ágazatot jelentősen sújtja a csiphiány, ami persze a motorkerékpár-gyártókat is nehéz helyzetbe hozza. Ráadásul nincs elegendő acélból sem, és a modern dízelek fontos adaléka, az AdBlue sem mindenhol áll rendelkezésre megfelelő mennyiségben. Az utóbbi hetekben-hónapokban emellett egy újabb jelentős hiány is felütötte a fejét: a magnéziumnak vannak híján az európai motorgyártók.
A 2016-ban bemutatott neo-retró stílusú Yamaha XSR900 a maga idejében elég nagyot ütött, még rangos dizájndíjat is nyert, ami viszont még fontosabb, hogy piszok jó motor lett. Azóta viszont eltelt öt év, és elérkezett az ideje a generációváltásnak, a Yamaha így most bemutatta a 2022-es modellévre szánt új XSR900-at.
Megszületett a megegyezés a Harley-Davidson és az Európai Unió vámvitájában. Az EU ugyanis a tervezet szerint év végétől még szigorúbb, 56 százalékos büntetővámokat vezetett volna be egyes területeken. Egyébként nemcsak a Harley-kat sújtotta volna az intézkedés, hanem számos más amerikai terméket is, mint a farmerek, whiskey-k és egyebek.
Brian Crighton neve talán csak a legelvetemültebb motorrajongóknak cseng ismerősen. Na, meg azoknak, akik rendszeresen olvasnak Totalbike-ot. Ő fejlesztette a Norton kilencvenes évekbeli Wankel-motoros versenygépét, amely brit superbike-futamokon indult, és TT-t nyert. Pár éve arról írtunk, hogy a Crighton Racingtől egy szintén wankeles prototípust loptak el, nem nehéz tehát kitalálni, hogy Brian Crighton bizony a bolygódugattyús gépek fejlesztésében utazik. Most, 73 évesen is ezen a téren gurított nagyot.
A szeptemberi centenáriumi ünnepségek keretében már megmutatták a Moto Guzzi jubileumi modelljét, a V100 Mandellót. A hivatalos világpremiert a milánói EICMA-ra tervezik, de úgy fest, nem az lesz az egyetlen újdonság az olaszok standján. Kémfotós – pontosabban Oscar Malugani triálversenyző – kapott ugyanis lencsevégre egy álcázott Guzzit, a fóliázás egy új V7-variánst takarhat.
Két évvel ezelőtt mutatta meg a Husqvarna, hogy milyen lenne, ha készítenének egy rendes, komoly túraendurót. A Norden 901 Conceptet aztán rendesen körülrajongta a közönség, nem sokkal később pedig kiderült, hogy nemcsak egy soha meg nem valósuló dizájntanulmányról volt szó, a gyáriak komolyan gondolták. Ekkor már kémfotók is megjelentek a tesztelés alatt álló Nordenről. A várakozás igen hosszúra nyúlt, de most végre végleg lehullt a lepel, és bemutatták a Norden 901-et.
Finoman szólva sem volt egy sikersztori a Norton V4 SS, idővel ugyanis kiderült, hogy szinte minden alkatrésze szemétre való, a visszahívásnak pedig lényegében fölöslegesnek ítélték meg, mondván ennyi súlyos hibát nem lehet kijavítani. Ugyanakkor egy pillanatig sem volt kérdéses, hogy az időközben tulajdonosváltáson és alapos átalakuláson átesett Nortonnál tervezik az utódot. Most meg is érkezett a V4 SV.