Hangos legyen a kipufogó vagy ronda?
Sajnos az utóbbi.
Volt, amikor azon küzdöttek a mérnökök, hogy a motorblokk kibírja az utat Londontól Birminghamig anélkül, hogy út közben szerelni kelljen. Később azon küzdöttek, hogy tartósan meghaladják az 5000-es fordulatot és az 50 lóerős literteljesítményt. Utána azon folyt a lázas munka, hogy a jármű fogyasztását csökkentsék, de azért erős és gyors maradjon. Ezt követően a nagy teljesítménynek rendeltek alá minden mást, persze tartósan, lehetőség szerint kis fogyasztással.
Ma is van első számú közellenség a motorkerékpár-tervezők elméleti és gyakorlati harcában: a zaj.
A környezetvédelem mindannyiunk egyik legfontosabb feladata, ebből alaposan kijut a járműgyártóknak is. Szinte hihetetlen, de a motorkerékpár-gyártás egyik legnagyobb jelenlegi problémája a közeltéri és elhaladási zaj megfelelő szinten tartása, hogy a szükséges környezetvédelmi normáknak (jelenleg a motorkerékpároknak ez az Euro3-as) megfeleljenek.
Mindenki gyors, erős és keveset fogyasztó motort szeretne, de ezekkel, mint lóval a nyereg, együtt jár a magas zajszint. Akkor lehet erős a motor, ha nagy lökettérfogatú: a nagy hengerek nagy zajt csinálnak. Akkor lehet erős, ha magas fordulatszámon jár, de ez is zajos. Növelhetjük a kompresszióviszonyt, ekkor csökkenhet a fogyasztás, nőhet a hatásfok, azonban ismét hangosabb lesz a motor. Gyakorlatilag akármit teszünk, a motor egyre jobban ordít.
A 2008-ban végleg megszűnt Euro2-es kötelező megfelelőségi szint valójában szinte csak minimálisan tér el károsanyag-kibocsátásban az Euro3-astól, azonban a zajszintet erősen csökkentették. Néhány egyéb apróság mellett módosult a mérési mód: most adott fokozatban, teljes terheléses gyorsítással, vagyis csutkagázzal kell elhaladni a mérőmikrofonok előtt.
Mi határozza meg a mérőmikrofonok előtt elhaladó motor zajszintjét? Az első a mechanikai zaj. Ide tartozik a láncmeghajtás zaja, a váltó sírása, a motor, a szelepvezérlés mechanikus hangja. Megvannak a módszerek, hogyan csökkentsék: gumirátétes első lánckereket, speciális ötvözetű kuplungfedelet, gumiágyazott burkolatokat használnak.
A másik jelentős zajforrás a motor szívóhangja. A nagy összenyitású, sportos vezérműtengelyek alkalmazásával, a nagy légnyelésű, pörgős motorok megjelenésével ez is tényező lett. Komoly energiát fordítanak az airbox csillapítására, a fojtás csökkentésére, a halk üzemre. Tovább rontják a helyzetet a kis ellenállású, így kisebb hangcsillapítású, sportos légszűrők. Nem is nagyon találunk manapság homológ motorkerékpárban mosható sportszűrőt. Gyakran a gyári, első szerelésű papírbetétes levegőszűrőn még van egy vékony, kb. 10 mm-es szivacsréteg is. Igen, ez is zajcsillapító, és nem a jobb szűrési hatásfokot hivatott szolgálni.
A harmadik és legtöbb műszaki problémát felvető zajforrás a kipufogó, azaz az égés zaját csillapítandó hangtompító berendezés. Ráadásul nem csak az égés zaját kell csillapítania, hanem károsanyag-tartalmát is mérsékelnie kell. A szépség is számít, de el kell férnie, sőt a tömeg is fontos. Az előállítási ár sem mindegy, hiszen a gyártó haszonra hajt. Megvalósítható? Nézzük sorjában.
A kipufogó elsődleges feladata a hang tompítása. Akkor hatékony a berendezés, ha nagy a fojtása, de ez korlátozza a töltéscserét, tehát csökkenti a teljesítményt. A megoldás, hogy nem egyszerű fojtásos rendszert alkalmazunk, hanem úgynevezett abszorpciós, azaz elnyelő, hangmegkötő dobot. Az ilyenekben a nyomáshullámok egy általában üveggyapot- vagy kőzetgyapotszerű falban elnyelődnek, abszorbeálódnak. A fojtásos rendszert az abszorpcióssal kombinálva meglehetősen jó hatásfokú rendszert kapunk, azonban ahhoz, hogy egy viszonylag nagy lökettérfogatú motort kis fojtással kiszolgáljon a rendszer, nagyon nagy térfogatú dob kell.
Már el is jutottunk az első problémánkig: nagyon nagy lesz a dob. Nem fér el, nem tudjuk az idomzat alá integrálni. A második feladat, hogy a dobban el kell helyeznünk a katalizátort, mégpedig úgy, hogy lehetőség szerint közel legyen az égéstérhez, így könnyen melegedjen fel és nagy hőfokon maradjon a teljes üzemidő alatt. A nagy hőfokot izolálni kell a külvilágtól, mert megolvad az idomzat, városban a kisugárzott hőtől meggyullad a ruhánk, vagy ránk olvad a bőrruha is. Mellesleg megjegyezném, a meleg katalizátor esetleg elszínezi, megkékíti a kipufogódobot, és az esztétikára érzékenyebbek garanciában reklamálnak majd cserét követelve…
A második feladat tehát kreált egy újabb problémát: dupla falú, hőszigetelt dobot kell gyártani. Nézzünk egy konkrét példát: a KTM RC8R az európai gyártó 2008-ban megjelent RC8-as superbike-jának kicsit vadabb, de szintén Euro3-as utcai változata. Teljesítménye 168 lóerő 10250-as fordulaton, a kompresszió 13,5:1-hez. El tudjuk képzelni, hogy milyen terhelést ad a dobnak a két, majdnem 600 cm3-es henger, ekkora kompresszióviszonnyal, nagy égési csúcsnyomással? Alacsony fordulaton erős kisfrekvenciás, lüktetésszerű erőhatások érik a teljes dob belsejét, magasabb fordulaton ez magasabb frekvenciára vált és hozzájön a nem elhanyagolható nyomásérték, ami a dob fojtása miatt alakul ki. Nyilván ezt a dobot csak a motorblokk alá tehették, mert hová fért volna el egy több mint 15 liter bruttó térfogatú, több, mint 10 kg-os (!) dulpa, egyes helyeken tripla falú, rozsdamentes acélból készült, belül háromkamrás, négy belsőcsöves monstrum?
A dob egy rémálom: semmiről nem szól, csak a kényszerről, amibe a tervezőket belesodorta a nagy motorteljesítmény és az Euro3-as szabályozás. Két katalizátor van benne, azonnal a bevezető csőnél, kétszer fordul benne 180 fokot a gáz, középen pedig szembevezetik a két henger gázáramát, majd a jobb hátulra kivezetik a dobból. A szembe áramoltatással energiát, így zajt csökkentenek, de vajon jót tesz ez az öblítésnek, a töltéscserének?
Tudnak egy ilyen komplex, a lehetőségekhez képest kis fojtású dobot rezonanciára hangolni? Nem, de nincs más megoldás. Egyedül a bevezető csövek hosszával és a cső belső átmérőjével tudnak kicsit játszani a jobb töltöttségi fok érdekében, de a dobban már nincs lehetőség ilyen mérnöki bravúrra.
A tripla fal, mint valami szendvicsszerkezet, abszorpciós tömőanyagot használ zajcsillapításra. Belül több helyen van lamellás, a gázokat irányváltásra kényszerítő vagy furatolt csöves fojtás. Amikor a gyártást tervező mérnök meglátta a kész terveket, biztos öngyilkosságra gondolt, mert egy ilyen dobot nem lehet automatizáltan gyártani. Ez konkrétan nyolc munkafázisban összeszerelhető és csak részfolyamatok automatizálhatók. Ráadásul a merevség és tartósság miatt nem lehet olcsó és gyors ponthegesztéseket alkalmazni, szinte az összes varrat speciális és teljesen végigvezetett. A bonyolult belső elrendezésnek akkor is stabilnak kell lenni, ha -10 fokról melegszik fel viszonylag gyorsan 300 fölé. És nem egyszer. A tartósság fontos, mert a dob nem szerelhető, a tömőanyag kiürülése vagy a lamellák elszabadulása a zaj felerősödését jelentené. Egy ilyen dob nem lehet olcsó - nem is az.
Ha erre a motorra ráteszünk egy Akrapovic dobot, ami szintén utcai minősítésű és hozzá sem nyúlunk a motorvezérlő elektronikához, azonnal kapunk 5-7 pluszlóerőt. Ha pedig átprogramozzuk az EFI ECU-t (motorvezérlő elektronikát), akkor vagy további tizet. Ez tisztán bizonyítja, hogy a gyári dob gyakorlatilag egy tőkesúly a motor alján. Álljunk meg egy szóra! Az említett utólagos dob ennyivel jobb lenne? Az is utcai minősítésű és mégis jobb vele a motor? A gyáriak az egyetem mellé jártak a sörözőbe? A válasz kicsit prózaibb.
A gyártó elkészült járművét az ECWVTA, azaz a Europian Committee of Whole Vehicle Type Approval, azaz a teljes járműmegfelelőségi nyilatkozatot készítő bizottság megbízottjai ellenőrzik, több járművön és nagyon szigorúan. Nem ismernek tréfát, akár teljes modellsorozatnak vonhatják be az utcai minősítését.
Az utólagos kipufogókat gyártó cég pedig egy előírt mérési jegyzőkönyvet köteles benyújtani az adott modellhez való megfelelőség bizonyítására egy erre felhatalmazott cégnek. Udvariasan fogalmazva, kicsit optimálisabbra festik a képet. Nem csalnak, csak jól választják meg a mérés körülményeit és a vizsgálatra beküldendő dobot. Talán más tömőanyaga van, talán a perforált belső lemeze nem 2 millimétereses furatolású, hanem 4-es. Esetleg ezer kilométer alatt kifújja a tömőanyagot? Érdekel ez valakit? Nem. Majd a sorozatgyártású másmilyen lesz, de azt meg nem méri már jó esetben senki, kész, megvan a homologizációs papír, használhatjuk utcán, Euro3.
Mi lesz a jövő? Nyilvánvalóan nem húzhatjuk a 40 kilós kipufogónkat motorkulin magunk után, hanem valami okos, kis és könnyű megoldás kell. Ez az aktív kipufogórendszer, amelynek lesz utcai homológ állása és sport, közúton nem használható állása. Ugye, nem is fogjuk pályán kívül használni a sport állást?
Míg régebben a kipufogót változtató geometria (pl. Yamaha EXUP - Exhaust Ultimate Power Valve) kizárólag a teljesítmény és a nyomatékkarakterisztika optimalizálására szolgált, a jövőben a kipufogó csillapításának változtatására fogják használni a dobban elhelyezett, áramlástani viszonyokat módosító berendezéseket, amelyek speciálisan működtetett és elektronikusan vezérelt csappantyúk, szelepek lesznek.
További lehetőség a motor szelepvezérlésének fokozatos vagy fokozatmentes állítása, így utcai (homológ) és sport állást tudunk megkülönböztetni, az egyik halk, a másik erős. Vannak erre vonatkozó elképzelések, azonban nehéz garantálni, hogy mindenki a megfelelő beállításban használja majd a technikát. Erre a jövőképre már nem kell sokat várnunk: korábban elképzelhetetlen energiát fordítanak a gyártók a zajcsillapításra a most fejlesztett modellek esetében is.

Kommentek
2010.03.04 09:01:20éljen"Z" éljen"Z" éljen"Z" éljen"Z"
ILYEN CIKKET MÉÉÉÉG! SOKAT!
2010.03.04 09:06:26Pityuuu
"Ugye, nem is fogjuk pályán kívül használni a sport állást?"
:D Ez tetszik :D
Egyébként nagyon jó és részletes cikk. Szeretem Motordoktor cikkeit. Még, még, még többet nagyon jó :)
2010.03.04 09:07:12kelee
Jó a cikk! Drakula!
esküszöm pont a napokban gondoltam ilyen szelepre, mert a szomszédok nem szeretik a fojtatlan v2-es hangját. lenne a dob előtt a csőben egy pillangószelep és lenyúlva kis karral lehetne nyitni, ahogy elhagyom a lakó-pihenő övezetet :) csak valahogy meg kéne oldani, hogy ne fújjon ott ki, meg ne zörögjön stb
2010.03.04 09:30:03Gettóblaszter
Ezt mondjuk nemtom minek, hiszen minden önjelölt Rossinak az első dolga a kipufogó lecserélése valami üres csőre. Utána meg üvöltetni a város közepén (esetleg természetvédelmi területeken) éjjel. Az emberi hülyeség ellen nics gyógyszer, ez az egész arra jó csak, hogy még drágábbá tegye az amúgy sem olcsó motorokat...
2010.03.04 09:31:04Gettóblaszter
kelee: Bazze nem te vagy a szomszédom? :-) Néha lőni tudnék...
2010.03.04 09:33:54Uff
Kerunk meg ilyen cikeket!
2010.03.04 09:40:58littleguy
Nagyon jó cikk, köszönjük. Nem vagyok nagyon benne a ténában, de azért szeretem, ha ok-okozati összefüggésben vizsgálnak meg dolgokat, és közérthetően le is tudják írni :-).
Ilyen dolgokkal vajon nem kísérleteznek a motorkerékpár gyártók?
http://totalcar.hu/magazin/technika/2009/12/02/ket_kocsog_az_audiban/
Szerintem nem lenne hülyeség... bár nem ismerem a technikai akadályait.
2010.03.04 09:47:48kipketer
ez jól esett korán reggel :D
Jó értelmes gondolatmeneten végighaladni.
2010.03.04 09:50:24Aranyhörcsög
..szeretnék halk motorral járni de akkor már párszor biztos kivasaltak volna...
2010.03.04 10:03:23siklósitamás
Léteznek olyan sportdobok, amikbe egyszerűen ki-be rakható a folytás, és magyar cég gyártja, nem tudom lehet-e reklámozni? PROEX :) igaz autóra készült, de tökéletesen működik motoron is...
2010.03.04 10:06:53kelee
Gettóblaszter: ne lőj! nem én voltam :) lakott területen kora reggel csak alapjáraton rotyogok. még a kuplungot is lefedtem a drága lakók miatt, mert amúgy csattog mint állat
2010.03.04 10:14:48Asszeretnémondani
Kiváló cikk!! Köszönjük
2010.03.04 10:43:25Csumpi Hálidéj
Tetszett az írás!
Rengeteg ember nem is gondolná, hogy egy ilyen látszólag egyszerű szerkezet, mint egy kipufogódob, mennyi bonyodalommal jár.
Remélem, nemsokára, ha kivesznek a dugattyús motorok, nem kell ilyen butaságokkal foglalkoznunk, mint gázlengés, meg ilyesmi.
Bár el tudom képzelni, hogy a villanymotorok térhódításával meg olyan problémák jönnek majd elő, amire mi most nem gondolunk. Mittudomén, szórt fluxus, és hasonlók.
2010.03.04 10:56:26misi107
Gettóblaszter,egyetértek Veled.Életem legszörnyűbb éjszakáját töltöttem tavaly Szekszárdon,ahol a helyi (n)agymenő hülyegyerekek a hotel előtti parkolóban estétől-reggelig húzatták a szarjukat.Hazajönni Szegedre maga volt a megváltás.Igaz,itt a Rakparton de a Széchenyi tér körül is mindig van egy-egy tajt paraszt,akinek 10 méterenként teljes gázt kell adni.Remélem a veséjük már nincs bennük...Pozitívum,hogy tegnap a városban egy teljesen normálisan közlekedő motoros mögött haladtam,érdekes van aki tud 50-nel is menni közülük?Motort nem tudok írni (valami nagyvas),de kék szerelésben volt+duplakipuf+még a rendszám is rajta volt..
2010.03.04 11:06:12Laciii
"..szeretnék halk motorral járni de akkor már párszor biztos kivasaltak volna..."
Ez egy urban legend, felejtsük már el, max a gyalogos nem lép le eléd, de autóból csak akkor hallani ha már úgyis ott vagy (a nagyon hangos nagyon gyors azt is már csak akkor hallod ha reagálni már nem tudsz).
2010.03.04 11:37:31zöldi
Na végre, szakmai cikk!
A hangos dob pedig semmin nem segít. Ellenben zavar másokat, hosszú távon fárasztó hangterhelést jelent a pilótának, semmi értelme.
2010.03.04 12:19:11GERI87
Remélem, nemsokára, ha kivesznek a dugattyús motorok, nem kell ilyen butaságokkal foglalkoznunk, mint gázlengés, meg ilyesmi."
távozz sátán..
mi az hogy "jó lenne ha kivesznének"
há' motros az ilyen?:)
nem vagyok hajlandó vinnyogó hajszárítómotorral közlekedni
(bár lehet kénytelen leszek)
"minden önjelölt Rossinak az első dolga a kipufogó lecserélése valami üres csőre. Utána meg üvöltetni a város közepén"
egyszer csak azért is kifogok próbálni egy sportmotort hogy végre tisztába tegyem magamba hogy ezek most kellenek közutra vagy tiltsuk ki és csak pálya...
valahogy ugyanis most nem látom értelmét utcára egy ilyen gépnek de még nem mentem ilyennel és ugye ne itélj hogy ne itéltess:)
2010.03.04 12:41:54Motordoktor
Sajnos a motorosok megítélésén nagyon sokat ront, hogy egyeseknek hangos a motorjuk...és általában ezek a srácok lakott területen sem kímélnek senkit. Én sem hiszek a "loud pipes save lives" dologban, de ha eltekintünk attól, hogy a hangos kipufogó szabálytalan, legalább a saját megítélésünk javítása érdekében ne ordíttassuk a motort lakott területen, mégha nekünk tetszik is a hangja. Nem kell ezzel is élezni az ellentéteket, így is van elég.
2010.03.04 12:52:07Szsrobert
Városban, éjszaka a lakók számára jó dolog a halk kipufogó. De minek, mikor a gumi, lánc, lebegő áramlása úgyis zajt kelt? Az élőhalott gyalogosokról nem beszélve. 2 méterre vagy tőle, mikor észrevesz, és helyből ugrik 3 métert.
Egyszer átugrottam egy autót 40-nél a vaksüket fosőr miatt, nem kívánom újra megtenni.
Akkor inkább járok kerékpárral a városban. Minek motort venni milliókért, gumit, láncot, ha egy ezeréves moped is képes 50km/h-val szüttyögni?
2010.03.04 12:52:47Szsrobert
lebegő=levegő
2010.03.04 13:00:05Laciii
"a gumi, lánc, lebegő áramlása úgyis zajt kelt?"
Autónál autópályán tudja elnyomni a motorzajt a menetzaj, motornál esélytelen.
2010.03.04 14:11:48Laciii
"Szerintem azért a magasabb hangerő szép is tud lenni ha jól van hangolva"
És nem 14 óra meló után próbálsz aludni, netán gyereket altatni.
Ringen hallgattam közelről (3 méter) ahogy az F1es renult motort zenéltették, meg kint voltam mikor Talma ment pár kört a GPs vassal, de akkor olyan kedvem volt, ha nincs akkor ne legyen muszáj.
2010.03.04 14:14:37Gettóblaszter
" "..szeretnék halk motorral járni de akkor már párszor biztos kivasaltak volna..."
Ez egy urban legend, felejtsük már el"
Ezzel én is egyetértek, én pl. a kocsiban mindig nézem a visszapillantót, és mikor ott észreveszem a motorost, még semmit sem hallok belőle, ugyanis haladás közben leginkább hátra hangos. Mikor mellém ér viszont majd befosok, hírtelen olyan hangos lesz.
Szerintem ha valaki nem vesz észre a visszapillantóban, mellette viszont ráüvölteted a V2@1500ccm@8000RPM-et azzal inkább ártasz, mint használsz, ugyanis beszarik és elrántja a kormányt. 50% esélyed van hogy a másik irányba...
Ez az én (autós) nézőpontom.
2010.03.04 14:50:22tibita
Köszi Doki.... megint egy érdekes cikk, amivel látszik,hogy volt "meló"....!!!!
A motorok elfogadható hangereje meg ugyanolyan "szubjektív" dolog, mint a motorok szépsége.......sosem lesz egyetértés a "felek" között..........bár a kompromisszumra törekedni kell, mert ennél a kérdésnél nem lehet annyival elintézni, hogy "ha nem tetszik ne vedd meg".
Mondom ezt úgy ,hogy az én "bringámon" sem a gyári dob van...... igaz , azért nem is teljesen nyitott.....
2010.03.04 15:24:01Motordoktor
Tibita, ez már régen nem szubjektív dolog, pontosan meghatározott a zajszint és a mérés módja is. Ami ezen kívül esik, (hangosabb), az szabálytalan. Ennék objektívebb ez már nem is lehetne.
2010.03.04 15:33:35Zsoli
Ez jó cikk volt, kösz!
2010.03.04 15:37:13szityyyu2
Érdekes, itt mindenki kampányol a nyitott dob ellen, de ha kimegyek az utcára, ott meg a 80%-nak az van.
Nekem elég a gyári...nem kell hogy azzal keltsek feltünést.
2010.03.04 15:39:15nehogymárne
asszem én vagyok az egyetlen ember aki a használtan vett motorján a faja hangos dobot visszacseréltette gyárira. néztek is a szervízben, hogy mi bajom lehet.
az előző tulaj hétvégi motoros volt, én meg mindennap két órát ülök motoron, ha épp nem megyek túrázni, mert akkor nyolcat. és ENGEM baromira zavart a hangja.
és a mi kis falunkban is zavar(hatja) a szomszédokat a zaj, mert amúgy úgy megszokták a csendet, hogy azt is meghalják, ha magas az alapjárat.
(egyébként amíg hangos volt a bringa, jobban észrevettek, tehát nem teljesen hamis a legenda, de a hang csak a nem teljesen barmoknak jelentett valamit, az idióták akkor is rámhúzták a kormányt, mert a telefonálástól, zenebőgetéstől vagy a saját hangos kipufogójuktól amúgy sem hallottak, vagy ha hallottak, nem tudták, hogy a hang után motor is jön)
2010.03.04 15:40:02nehogymárne
meghallják
2010.03.04 15:45:53Laciii
"Érdekes, itt mindenki kampányol a nyitott dob ellen, de ha kimegyek az utcára, ott meg a 80%-nak az van."
Egy reprezentatív mintához elég sok hozzászólás kellene :)
2010.03.04 15:56:34**ADAM**
Két egyszerű dolgot kell csak megértenie a motorosnak:
- Egy: más embereket zavar, ha hangos, tehát akármennyire is szeret ordító kipufogóval járni, ezt nem illik. Jobb helyeken ezért szülői pofon jár.
- Kettő: a motorok már most is brutálisan erősek, tehát semmi szükség arra a "plusz" 5-10 lóerőre, mivel pár évvel ezelőtt még a Superbike-ban is gyengébb motorok voltak, mint most a Tesco előtt.
Tessék megtanulni motorozni rendesen, nem fog hiányozni a 160 és a 170 lóerő közötti különbözet és a bömbölő hang sem. Az ordító kipufogó simán csak egy látens személyiségzavar jele, tessék felnőni.
8 éves korom óta motorozom, és a híresztelésekkel ellentétben normális közlekedés esetén nincs olyan szituáció, amikor a hangos kipufogó "menti meg" a motorost. Nem kell 100 felett menni a Körúton a sorok között, és közben elvárni, hogy a hang mentsen meg minket.
A cikk pedig csillagos ötös.
2010.03.04 16:13:15Cenzur
A cikk nagyon jóra sikeredett GRATULA!! ILYET MÉG!! Én sosem éreztem kényszert, hogy lecseréljem a gyárit igaz nem vagyunk egyformák, de az is lehet ha idei motorom lenne az már halkabb lenne a szigorúbb előírások miatt.
2010.03.04 16:32:37tibita
Motordoktor@:
" Tibita, ez már régen nem szubjektív dolog, pontosan meghatározott a zajszint és a mérés módja is. Ami ezen kívül esik, (hangosabb), az szabálytalan. Ennék objektívebb ez már nem is lehetne. "
Lehet, hogy nem szubjektív dolog a motorok hangerejének a megítélése........de mégis ,a motortulajdonosok 70-80 %-a úgy itéli meg , hogy neki nem a gyári dob a megfelelő.....
A cikkben meg mintha az szerepelne, hogy a dob gyártók sem állnak annyira objektíven a kérdéshez, amikor "ügyes" E3-as engedéllyel ,jóval hangosabb dobokat gyártanak mint a gyáriak....
Amig kereslet lesz rá, addig bizony lesznek hangos dobok.........a legobjektívebb törvényalkotás mellett is ...........főleg úgy, ahogy nálunk betartatják a törvényeket.
Béke..
2010.03.04 16:42:49HondaVFR800
misi107!!
Lehetséges, hogy Szegeden engem láttál a kék ruhában, kék motor, igen lehet 50-nel menni, beszoktam tartani a korlátokat, nekem kell a jogsi a munkához és különben nem azért vettem motort, h száguldozzak, hanem a "fílingért", mert imádom.
Mondjuk igaz, h aznap majdnem 2-szer elütöttek.
1. jobbról piros lámpán áthaladó nő a kispolákkal.
2. balról kanyarodó teher autó, aki nem állt meg a stop táblánál, kb 60 éves férfi sofőrrel.( ekkor 2 személlyel kb 45-tel mehettem, majdnem kinyírt mindkettőnket, erről ennyit)
Szerintem a 2002-től gyártott Honda VFR-nek szép a gyári kipufogója, a hangja sem utolsó a V4-es motor miatt, igaz halk, de ha rajta ülsz, akkor nem annyira.
Szép napot!
2010.03.04 17:01:06HondaVFR800
Sajnos az én motoromra(is) nagyon drága a kipufogó, használtan nem lehet találni, újonnan meg nincs 250-310ezer forintom kipufogóra.
Ami "olcsóbb" 120-tól(a magyar kipufogó gyártók is beletartoznak a 120-tól árba) az meg nem tetszik, se a hangja se a kinézete, így marad a gyári.
Meg azért szerintem vicces, h egy dupla kipufogóért elkérnek 300ezer forintot, amikor a Magyar minimálbér kb 73ft és ebből éljen is meg az ember.(ennél többet fizut kapok,csak az arányokért írtam le)
2010.03.04 17:56:39misi107
HondaVFR800!A Petőfi S. sgt-n jöttem be és a Lidl-nél mentem a motoros után (utánad?).
2010.03.04 18:57:02Xebulon
Azt gondolom, hogy ha valaki az életért képes a szabályokat megszegni, akkor szereljen fel a motorjára kék villogót és szirénát. Minek aprózza el hangos kipufogóra. Szirénával és villogóval sokkal jobban megvédheti szaros kis életét.
Ha ezek után hangos kipufogót választ, akkor egy nyamvadt, személyiség zavaros egyed - és csak olcsó magyarázat a "hangos kipufogó megvédi az élemet" szöveg.
2010.03.04 19:12:06stellaz1
"amúgy én nem félek a dugattyús motorok kihalásától elég erős még az olajlobbi :)"
Nem akarok nagyon vízionálni, de az olaj Földanyánk méhében véges. Mostanában pedig látjuk a 3 hengeres porschét, hibrid ferrarit...
2010.03.04 19:33:01R100
"a láncmeghajtás zaja" Höhö, Münchenben '23 óta van megoldás!
2010.03.04 19:55:16pannonkondor
Nekem sok gépemen volt hangos dob. Nem sport, hangos, mert nem minden hangos dob sport. A mostani(XT660) gyári dobja nagyon szépen szól, és egyenlőre élvezem, hogy hazaérkezésem után nem zúg félórát a fülem. Az viszont nem legenda, hogy a hangosabb kipufogó hasznos lehet. Egy esetben. Ha a sorok között, mellett,stb. haladsz lassan. Mert hát nem egy kerekezve 100-zal kell elmenni az autók között.
2010.03.04 20:06:56lacko61
A gyári a legjobb, direkt nem írok típust, mert neves a gyártó. Érzetre üresben gyorsabban felpörög az SV 650-es az utángyártott dobbal, de meglepő módon a végsebesség sem nőtt, hanem inkább csökkent, és a nyomaték, a gyorsulás sem jobb. A zaj, és az érzet valóban brutálisabb. Persze a mérés akkor lenne pontos ha, digitálisan tudnánk mérni. Igy viszont visszakerült az eredeti.
2010.03.04 21:27:39HondaVFR800
misi107!
sokfelé jártam, örültem a jó időnek,az alsóvárosi lidl-t mondod, vagy ami a média mellett van?
Xebulon!
sok példát tudnék mondani, h a kék lámpa-szirénás járműveket is ugyanúgy lesz@rják a vezetők, sőt, van aki versenyzik vele.
2010.03.04 23:27:09csuvel
Jó cikk!
Még több ilyent kérünk.
2010.03.04 23:37:31misi107
Az alsóvárosit.
2010.03.04 23:38:11plephyl
kawa er-6n-nek is szép a gyári dobbal a hangja, főleg fordulaton (7-9e között), pedig tudja az euro3-at (2005-öt írunk!)
néha volna kedvem a sportdobhoz, de sokszor meg örülök, hogy nem üvölt, szóval egyelőre marad a gyári.
http://www.flickr.com/photos/ooohoooh/222118641/
2010.03.05 01:36:00barnapapa
Doki, ez komoly cikk. Gratulálok. Hozzáértő és "politikailag" helyes.
Egyébként az autóipar korábban járta ezt a kálváriát, pl. 1986-ban már trükköztek az elhaladási zajjal: Porsche 959, 6 sebesség, az első "Gelände" címen (terep, egy szupersportautónál:), hogy kettestől mérjék a zajt.
Írod a különböző zajforrásokat a motorkerékpáron belül. Szerintem a kipufogó a markáns, többnyire azt halljuk, főleg távolabbról.
A hangnyomás és -minőség megítélése szubjektív. 13 éve Németországban orgazmusközeli állapotban hallgattam éjjel a közeli Autobahnon száguldó motorok hangját, mostanában két gyerekkel szívesebben aludnék, amikor a debreceni hajnalt átüti a kibelezett GSX-R 600 ordítása, a város bármely pontjáról.
A "loud pipes save lives" nem teljesen elhanyagolható, autóból is tudom. A mocimon (Honda NTV 650, 1993) gyári a rendszer, gyönyörű szívóhanggal és szolid V2-dübörgéssel, senkit sem zavar. Későbbi évjáratban csendesítettek rajta, ez már kényszer a törvény előtt.
A legtöbb motoros szívesen kipróbálná magát és motorját pályán, de ez reálisan nem sokunknak adatik meg. A motoros férfi (gyerek) viszont szereti versenyzőnek érezni magát legalább egy gyorsulásra, magamat is beleértve.
Még egyszer köszönjük a cikket.
2010.03.05 01:42:12barnapapa
Xebulon: gratulálok. Majd ha kék villogóval megyek indokolatlanul, akkor én leszek a személyiségzavaros. Mert utálom a szabálytalan rendőröket.
Amúgy csendes vagyok.
2010.03.05 08:42:06-+Seth+-
kiváló cikk. Nem kell a hangos dob, egyértelműen nem kell, sem kocsira sem motorra. DE itt egy óriási DE, mikor valakinek az életéről van szó akkor már más a helyzet. Süketelhet itt nekem bármi, egy motoros esetében a látni-láttatni és hallani-hallatni életet menthet. Sajnos ez az ország, életképtelen, életképtelen közlekedésben is. Nekem senki ne mondja, hogy aki komolyan motorozik nem volt még olyan helyzetben, hogy egyszerűen nem hallották nem látták, hogy ott van és nem azért mert olyan gyorsan megy mint a villám. Azért mert nem látni és nem hallani. A-B-C oszlop, tessék már megnézni mit takarnak azok ki egy mai modern kocsiban? Megmondom, egy komplett személykocsit. Nem látok. Akkor mi marad? Hallás. Nem hallom. Mi lesz? Baleset. Motoros estén esetleg halál.
Nem jó a hangos dob de életet menthet míg ilyen a közlekedési morál.
2010.03.05 09:20:32**ADAM**
Akkor nekifutok még egyszer, hátha megtérítek még egy-két hangos kipufogós kollégát.
Tehát:
- "ilyen közlekedési morál mellett": milyen? Én azt veszem észre, hogy évről-évre jobban figyelnek az autósok, és a legtöbben minden tőlük telhetőt megtesznek azért, hogy mi motorosok - sokszor még szabálytalanul is - elmehessünk mellettük. Budapesten megyek szinte minden nap, amikor az időjárás engedi. Nincsenek olyan helyzetek, amikor egy szar ordító dob kellene ahhoz, hogy ne üssenek el. Legfeljebb ahhoz kell, hogy ha tolakszom (ismétlem, bunkó módra tolakszom) a sorok között, akkor könnyebben arrébb állnának.
- Minden motoros tegyen rendet a fejében. Hogy a bánatba várhatjuk el, hogy MINDEN autós észrevegyen? Elmegyünk naponta több ezer autó mellett. Egy nem vesz észre, és "közlekedési morálról" beszélünk! Az autókban az emberek "élnek", gurulnak A-ból B-be, nem a vezetés élményéért, hanem, hogy az irodából zombiként hazaérhessenek. Nem az a passziójuk, hogy lesik, mikor bukkan fel az ötvenharmadik motoros aznap, aki előzi az álló sort. A MI FELELŐSSÉGÜNK, HOGY ÚGY MENJÜNK, OLYAN HELYEN ÁLLJUNK MEG ÉS OLYAN EGYÉRTELMŰ MANŐVEREKET CSINÁLJUK, HOGY ÉSZRE VEHESSENEK MINKET.
Járok sokat autóval is. A normális motorosokat mindig észreveszem. Egy-két hülyét néha nem. És nálam csak rosszabbul figyelő/vezető autósok vannak, jobbak nem.
Ne várjunk már csodát az autósoktól. Megteszik ami tőlük telik - ami néha tényleg kevés, de ez van.
Hangos kipufogó helyett költsük a pénzt saját magunk képzésére. Többször menti meg az életünket, és a szomszéd sem fog jogosan féltéglával arcon dobni :)
2010.03.05 10:14:50misi107
Seth!Szerinted az öreg mama meg fog hallani Téged?A kamaszok ipoddal a fülökben,gyerekkori halláskárosulással meg fognak hallani?Én amikor autóban ülök az ac/dc-metallica stb...még csak nem is teljes hangerőn,de meg foglak hallani?A szőke pina két kezében két telefonnal (orvos,ügyvéd stb..) meg fog hallani?naná,hogy nem.De azokat az embereket meg kurvára zavarja,akik még vannak rajtuk kívül és ezek vannak többségben.Igen,vannak sztrítracsingos hülyegyerekek,akik autóval ugyanezt csinálják.De az a gond,hogy a motorosok sokkal de sokkal többen vannak ilyenek akár tetszik neked,akár nem.Már ne haragudj,de ez a valóság,fel kellene ébredned.A közlekedési morálért meg pontosan ugyanannyira vagy felelős mint én meg bárki más aki kint van az úton.
2010.03.05 10:36:18Szsrobert
Mindenki próbálja ki, milyen érzés átrepülni egy autó felett, amely elsőbbséget meg nem adva elé kanyarodik.
2010.03.05 10:40:51GERI87
de az olaj Földanyánk méhében véges. Mostanában pedig látjuk a 3 hengeres porschét, hibrid ferrarit..."
az csak marketing!
az olaj robbanásszerű fogyása nem hazugság de nem kell parázni..tudják jól hogy meddig elég és még van azért idő csak ezzel is lehet növelni az olaj árát..én inkább a környezetszennyezés miatt aggodnék..bár a katalizátort motorra baromságnak tartom.
max a távolkeletre kell ott annyi a kisköbös motoro hogy már tényező mint légszennyező!
2010.03.05 10:42:03GERI87
"a láncmeghajtás zaja" Höhö, Münchenben '23 óta van megoldás!"
ja de nem minden motoron szép a kardán höhö.
2010.03.05 10:56:49kelee
"Kedves" motorhangfóbiások!
tényleg azt hiszitek, hogy bárki is ki fogja dobni a hangos dobját a szánalmas hozzászólásaitok hatására? a személyiségzavar gyógyítható az egyén járművének zajcsillapításával vagy a fejének téglával való dobálásával? én pacifista vagyok, nem hiszek az erőszakban és ha meglátom, hogy valaki rázza az öklét a motorhang miatt mondjuk az út széléről és épp nem sietek, akkor megállok elbeszélgetni vele. megpróbálom lenyugtatni és elmagyarázni miért rosszabb neki, hogy felbosszantja magát, mint maga a zaj elviselése arra a pár tized mp-re, amíg elhúzok mellette.
egyetértek abban, hogy a hangos kipufogó nem segít a közlekedésben. az autós hiába vesz észre, ha nincs agya. egy példa: nem mentem gyorsan, látta hogy jövök, a szemembe nézett a sofőr és mégis kifordult elém, nem adta meg az elsőbbséget. a hátsó ájtónál csapódtam be, ahol a kislánya ült akit beborított az üvegszilánk és gondolom meg is ijedhetett. motor totálkár, szaltóztam az audi fölött repülve pár métert. faszi bejött hozzám a kórházba a rendőrökkel. megkérdeztem ezt miért kellett? ennyire sietett? csak annyit mondott: örüljek, mert az én káromat fizeti a biztosító. neki meg új ajtó stb. persze a lábam soha nem lesz már a régi és azóta nem merek már normálisan megközelíteni kereszteződést, mert az autósokban nem lehet megbízni!
2010.03.05 11:18:51SwedePower
Nagyon jó a cikk! Csatlakozom: Még ilyet!
Ha vki tud esetleg linket hasonszőrű dolgokhoz, azt megköszönném (akár angolul is lehet...).
Jó tudni, néha, hogy hogy működnek a dolgok...
2010.03.05 13:54:19misi107
Kelee!Akkor csapd magad mellé még jónéhány társad és megtudod miért utálnak benneteket!Tudod mit?Veszek ócskavasáron egy Krazt v. Uralt és mellette legyél nagyhangú.Ha meg netalán eltapos,akkor azt mondom,hogy bocs hangos volt!
2010.03.05 15:09:55torzi
lehet hogy kevesebben vennének tuning dobot, ha a gyári normálisan nézne ki. tudom hogy nem egyszerű megoldani, az előírások, egyebek miatt, de az utóbbi két évben ritka ronda gyári kipuffok születtek, ez is tény.
az is tény: van egy szűk réteg, aki abban éli ki magát, hogy övé a leghangosabb kipuff és hajnal kettőkor végigegykerék a falun vagy a vácin. de nem ők a tipikus motoros, csak őket látod legtöbbet, rájuk kapod fel a fejed.ne rajtuk keresztül ítéljük már meg a többi százezer normális motorost, pls.
a normális nál kicsit nagyobb hang meg városi környezetben elég sokat jelent. mondom normálisnál KICSIT hangosabb :) pl. alagút-lánchíd. az én motoromat nem nagyon lehet hallani, ha egyedül próbálok előre haladni, le se szarnak sokszor. ha beáll elém egy supermoto, vagy egy durvább chopper, 2-3 szolid gázfröccsel szépen rábírja az autósokat hogy picit engedjenek.
mondom ezt úgy, hogy kocsival is járom azt az útvonalat napi szinten, és nincs akkora autó, ami mellett ne fére el egy motor. hogy mennyire szabályos azt hagyjuk :)
viszont 50-60 felett már nincs értelme, mire a hang odaér már késő. ez örök ellentét lesz a városlakók és a városi motorosok között :(
2010.03.05 16:05:44T5H
Kedves kollégák! És a törvény? Senkinek eszébe sem jut, hogy a hangos kipufogó tilos? Vagy oly' korban élünk, hogy a szabályszegés normális? Hol a rendőr?
Egyébként az akusztikai környezetszennyezés is árt.
Embertársainknak. A többi közlekedő iránti józan belátás, mert legközelebb engem vehetnek semmibe.
2010.03.05 16:37:291000rörö
Nagyon jó cikk.
2010.03.06 09:59:12Piaggiotto
10/10 es cikk ;-) Egyébként a katalizátorhoz még annyit hogy nálam egy firka után leszakadt a dob belsejében és önálló életre kelt. nemértettem miért nem megy a motor amíg le nem szedtem a dobot és olyan volt mint egy csörgős játék sajnos kikellett műteni.
2010.03.06 17:58:34BlackMagic
Csatlakozom az előttem szólókhoz, még több ilyen cikket! ;)
2010.03.08 14:20:39Lacika1990
A cikk nagyon jó.
A motorosok hangosak? Ment már el melleted egy CBR 600RR mondjuk egy Akra csővel,meg egy Scania R620 gyárikéménnyel?
Hallotál már Ifát leszakadt rendszerrel?Trabi,Waresz?
Micu Lancer 1.6,Civit VTEC koppány meg alsókategóriás Remus kipuval?
De persze mindig a motoros,mindig...
Minden esetre én tojok az emberekre,nekem hangos a motorom,a szomszád Józsibácsi meg reggel 5kor vág fát láncfűrésszel,a szomszédban meg este tizkor sikongatnak a gyerekek.De éjjel fél gázon
járok haza,nem akarok felkelteni senkit
Béke
2010.03.10 09:36:36Szsrobert
Vagy egy 125-öst tompítás nélkül, vékony lemezből készült dobbal?
Ahoz képest a flex zene a fülnek. :-)
2010.03.10 10:34:51Motordoktor
Az, hogy mások hangosak, vagy bankot rabolnak, vagy pénzt sikkasztanak, az nem jelenti azt, hogy nekünk is lehet egy kicsit zajongani, sikkasztani vagy rabolni. Ez Európába vezető út nem ez. Sajnálatos, hogy autós barátaink sem tudják tisztelni a másikat azzal, hogy olyan autóval járnak, ami nem zavar másokat, nem mellékesen pedig még szabályos is. Mivel a társadalom ránk, motorosokra mégjobban ki van élezve, ezért nekünk méginkább figyelnünk kell erre.
2010.03.13 11:08:05Egy Kereskedő
Nálam a zajcsillapítás egyetlen járható módja ha a kulcsot "0" állásba fordítom :) (Persze csak ha már nem akarok menni) Jó cikk, köszi!