Ötvenessel megdöglesz

2010. június 16., szerda 09:44 |

Ha egy szabályt túlságosan sokan szegnek meg, akkor általában nem csak a szabályszegőkkel, hanem magával a szabállyal is baj van. Márpedig az utóbbi időben feltűnően megnőtt azoknak az akcióknak a száma, amelyek során a rendőrség a motorosok jogosítványának meglétét ellenőrzi, ezzel párhuzamosan pedig a használtmotoros oldalak dugig vannak olyan kétkerekűekkel, melyek hengerűrtartalma 125 cm³, mégis ötvenes papírt umbuldáztak hozzá, és azzal használják őket.

Na, mit mond Önnek ez a két megfigyelés, Mr. Watson? Van itt összefüggés?

Naná, hogy van. Az autóval közlekedők nagy részének tele van a kalucsnija a dugóban állással és a parkolóhelykereséssel. A három kiló fölé kapaszkodott benzinárnál pedig az üzemanyagköltséggel is. Van alternatívája a dugóban aszalódó szerencsétleneknek? Persze hogy van, a robogó vagy a KRESZ által segédmotoros kerékpárnak nevezett – valójában a kerékpárral semmiféle azonosságot nem mutató - kismotor. Ezeket B kategóriás autójogsival is lehet vezetni, hurrá, megvan a megoldás.

Legalábbis úgy tűnik. Mert az első forgalomban töltött napok után kiderül, hogy az ötven köbcenti kevés. Egy ötven kilós egyetemista lány talán még nem érzi a hiányt, de a kétszer olyan nehéz, az autót robogóra cserélő férfinak kínszenvedés minden perc. Mert az ötvenes feltartja a buszt a buszsávban, hörögve lassul a legkisebb emelkedőn is, zöld lámpánál vinnyogva próbál minimális előnyre szert tenni, hogy aztán a nyomuló autók hada szorítsa le a sáv szélére.

A diagnózis egyszerű: a gyönge ötvenessel képtelenség tartani a forgalom ritmusát. Márpedig ha valami, akkor a forgalomban úszni tudás képessége alapvető fontosságú a közlekedésbiztonság szempontjából. Tessék már észrevenni: a lassúhajtás ugyanúgy halálos veszélyforrás, mint a gyorshajtás, a lassú járművet kerülgetni kell, kitérésre, fékezésre késztet, ezekben a manőverekben pedig mind ott bújik egy esetleges baleset írmagja. A törvényhozó célja annak idején bizonyára a biztonság javítása volt az ötvenes határ meghúzásával, de mára mindenképpen elavult ez a gondolkodásmód. Ez a limit inkább veszélybe sodorja a robogók vezetőjét, mint védi őket, kicsivel több hengerűrtartalom, ezáltal kicsivel több teljesítmény megváltás lenne.

Oké-oké, mondhatnánk, akkor miért nem teszi le a motorjogsit a delikvens, és miért nem ül át nagyobb motorra? Elmondom, mit gondolok erről. A motorjogsi drága és macerás, főleg annak, akinek nem drága hobbi, hanem költséghatékony autópótlék a motorozás. És ne jöjjön nekem senki az álszent farizeus szöveggel, hogy a motorvizsga tanfolyamon többet tanul az ember, mert nem. Szabó Attila kurzusain, ott meg lehet tanulni igazán jól motorozni, de a jogosítványképzésen biztosan nem. Ráadásul az ötvenesek és a 125-ösök vezetése közt technikailag olyannyira elhanyagolható a különbség, hogy erre hivatkozni igen nagy jámborság lenne bárkitől is.

Igen, jól sejtik mire akarok kilyukadni: nagyon gyorsan fel kéne emelni 125 köbcentire a B kategóriás jogosítvánnyal vezethető kétkerekűek hengerűrtartalom határát.

Már megint egy valóságtól elrugaszkodott újságírói lázálom? Szó sincs róla, az Európai Unió ajánlásában már régóta szerepel ez a szabályozás, és több országban már régóta be is vezették.

Lehessen 125-ös motort vezetni autós jogosítvánnyal?

  • 8023
    Nem, így is elég baj van a robogókkal
  • 42397
    Igen
  • 17854
    Igen, de csak gyakorlati oktatás után
  • 3275
    Elegem van az összes kétkerekűből a városban

Például a szomszédos Ausztriában, ahol – a biztonságért izgulókat megnyugtatandó – hat órás gyakorlati képzés (vizsga nincs) után ütik be a B111 kategóriát a jogsiba, amivel már 125-öst is lehet vezetni. Az olaszok lazábbak, náluk semmiféle megkötés nincs, a franciák két év autós gyakorlat után ülhetnek 125-ösre B kategóriával, és a luxemburgiak is vígan nyomulhatnak autójogsival a nyolcadlitereseken.

Vajon miért nem lehet ezt nálunk is megcsinálni? Biztonságosabb közlekedés, kevesebb autó a forgalomban, és a rendszámos 125-ös még a szerv számára is jobban ellenőrizhető, mint a jelöletlen ötvenes.

Minden mellette szól, az EU ajánlással is kompatibilis, akkor meg mire várunk?

Címkék:

Hozzászólások

  • 2010.06.16 15:01:20qFZq

    snowman : L.sz. áruld már el , hogy hogy tartatnád be azt egy "olyan" autóssal , hogy ne 5 cm távolságban előzze meg a max 45-el haladó kiskerekű robogóst egy kátyúkkal tele úton ?

  • 2010.06.16 15:03:53merkadam

    Tailor13:

    Attól, hogy valakinek közlekednie kell, és olcsóbban szeretne közlekedni, mint autóval, akkor annak nem az a módja, hogy engedjük jogsi nélkül motorra ülni. Egy mai 125-ös 4T robogó nagyjából tud annyit, mint egy 125-ös EZT tudott húsz éve, mégsem fordult meg senkinek sem a fejében a gondolat, hogy B jogsival lehessen 125-ös motort vezetni. És akkor ismét megkérdezném, hogy hol van a határ? Persze, ha egy 10 lóerős 50-es robogót hasonlítasz egy 15 lovas 125-öshöz, akkor menetteljesítményben nincs nagy különbség (+40kg, +5 ló. De aztán érvelhetünk azzal, hogy a 125-ös és mondjuk egy 200-as vagy 250-es robogó között szintén minimális a különbség (+25kg, +5-10 ló). Aztán hirtelen azon kapjuk magunkat, hogy B jogsival had lehessen már egy 500-as 50 lovas mocit is vezetni, hiszen az mégsem R1 vagy CBR, és nem látom a végét az alkudozásnak. Ha már úgyis komoly százezreket költünk motorra (bocs, robogóra) meg felszerelésre a kocsink mellett, akkor legyen már még egy kevés arra a jogsira is, az még sosem ártott senkinek. És még ha nem is egy nagy etwas a jogsit megszerezni, a semminél az is több.

  • 2010.06.16 15:05:47abc987

    Az is tanulságos tény, hogy sokan már inkább menekülnek külföldre túrázni, mert ott nagyobbak a túlélés esélyei. Kulturáltabb a közlekedés, jobbak az utak stb... Még a Szlovákoknál is !!

  • 2010.06.16 15:07:41snowman

    abc987:
    -én idealista vagyok, és alapvetően rendpárti, ezért joggal várom el, hogy ha valaki szabályokat hoz, akkor annak szerezzen érvényt is, főleg az én adómból, ugye.
    Az hogy Magyarisztánban ez nem így működik, az nekem nem egy elfogadandó alaptézis, hanem egy olyan rossz dolog, ami szeretném, ha változna.
    -szerintem biztosan meg lehetne teremteni ennek az egésznek a feltételrendszerét úgy, hogy az mindenkinek jó legyen.
    Ha pl. több B-s szabadulhatna ki olcsó, kis kW-os mocikkal az útra, az talán a motorozás közben tanulható új közlekedési szemléletet is javíthatná.
    Én pl. minden autóst kizavarnék pár óra kötelező robogózásra, a sűrűjébe, mielőtt végleg a kezébe adnám a B-t, csak hogy érezze meg, hogy milyen az az érzés, amikor védtelenül, kiszolgáltatva egy bármikori csattanásnak, egy 2-300 lóerős autó izomból eléd vág, leelőz, rádlegyez, kivág eléd, stb.
    Jó iskola lenne mindenkinek, hidd el.

  • 2010.06.16 15:08:08B_to_the_K

    Kedves odb, mert mások bugyuta és bunkó közlekedési morálja miatt nem én fogok még KRESZ oktatásra járni. Talán kérdezd meg az autósokat, hogy miért szorítunk le valakit a sávjában - és itt nem arra gondolok, hogy az aszfalt szélére - vagy miért szorítja le a szemből érkező és kikerülést végző autós a robogós, legutóbb például a 20cm+ padka és az autója között hagyott körülbelül a padkával megegyező távolságot, indoklása: "lassan jöttél azt hittem elférek, ez van, amúgy sem lett semmi bajod". A rendszeresen a robogómat néhány centire követő agresszív autósról nem is beszélek (az első robogóm így törték totálkárosra, mert fontosabb volt a rádió állítgatása, mint az a "kis" robogós) és ezek az utóbbi időben egyre gyakoribbak, az ismerőseim ugyanígy mesélhetnének és ez még nem is főváros vagy megyeszékhely.

  • 2010.06.16 15:09:44nada dan

    "segédmotoros kerékpárnak nevezett – valójában a kerékpárral semmiféle azonosságot nem mutató - kismotor"

    Az semmiféle azonosság, hogy egy pár kereke van, tehát kerék-pár úgy, mint a bicikli?

  • 2010.06.16 15:09:54atrazin

    Legyen 125, de csak automata váltó esetén.

  • 2010.06.16 15:21:22pumajoe

    Felelmetes nepek vagyunk, ez itt latszik !Sajat magunk ellen is kepesek vagyunk tuntetni, csak azert, hogy irigysegbol, nagyzolasbol megkapjuk azt, ami masnak penzbe kerult (tekintsunk el attol, hogy szomoru, hogy mennyire sok embernek es egyre tobbnek barmire van penze) Nem latjuk be, hol vannak a hataraink, es azt, hogy ezeket a hatarokat nem lehet uj szabalyokkal kijjebb tolni. A fizikat nem lehet legyozni azzal, hogy "ehhez bizony jogom van, mert nekem van B-s jogsim". Van itt sok okos ember, aki tudja, hogy motor es motor kozott bizony van kulonbseg, es sok nagyszaju bunko, akinek nyilvan nagyobb teret engedne a legalisan szerzett +10, +15 loero. (persze ezek az emberek meg nem kerultek veszelyes helyzetbe motoron, de allitjak, hogy attol, hogy nagyobb mototron ulnek sem fognak)
    Szanalmas.
    Gondolkodjatok mar ! Itt a "gyerekekrol" van szo, ezt a kategoriat nagy aranyban ok motorozzak. Kepesek lennetek az eletukkel jatszani, azert, hogy nehany hulye meg tudja mutatni Pesten az autosoknak, hogy ot nem olyan egyszeru lenyomni ?

  • 2010.06.16 15:21:52odb

    snowman: a lényeg nálad van. De ha most azt mondom, hogy igenis kellene minden sarokra trafi és keményen büntetni MINDEN szabályszegést, akkor én és az olyanok akik így gondolkodnak a rosszak. Pedig ha ez menne egy-két évig akkor talán mi is megközelítenénk azt a közlekedési kultúrát mint ami a nyugati országok jó részében van. Utána pedig már mehet a 125 köbcenti B jogsival, mehet a pohár sör vezetés előtt. De ettől fényévekre vagyunk és sajnos ez nem a közlekedésnél kezdődik, hanem úgy általában a szabályok betartásánál az élet más területein is.

  • 2010.06.16 15:22:03KJ84

    atrazin

    az autómataváltós autóra sincs külön jogsi azoknak akik nem akarnak megtanulni váltani.

  • 2010.06.16 15:24:50snowman

    KJ84:
    én nem a képzés ellen vagyok, és az ész nélkül hajszolt lóerőtöbbletet sem pártolom.
    Folyamatosan a gyakorlati átképzést pártoltam, de normális anyagi feltételek mellett.
    Csak legyen azért mindennek egy ésszerűségi határa!
    Pl. annak is, hogy belássuk, olcsóbb és gyorsabb lenne nekem egy fürge kismotorral bejárni 15km-re dolgozni, 2,5-3-4l-es fogyasztásból, mint bármilyen más közlekedési eszközzel.
    A BKV jó, de majdnem 2x annyiba jön ki, mint a benzin (még), és időben is kb. 2x annyi (a komfortérzetet is most talán nem is említeném).
    Kiszámoltam: egy évből 1 hónapot(!!!) ülök, állok BKV-n!
    A kerékpár is jó lehetne, de időben az is 2x annyi, mint a robogózás, és egyelőre még sokkal veszélyesebb, mert nem tudsz vele meglógni az autósoktól, ha szorongatott, szűk helyen közlekedsz.
    Akkor lepődne meg mindenki, ha azok, akik még sohasem ültek robogón/motoron, egyszer kaphatnának egy ingyenes hetet, amikor autóból átülve robogóra kipróbálhatnák ezt az alternatívát.
    Be kellene már látni, hogy amíg ebben a városban nem lesznek meg a feltételek a korszerű bringázáshoz, addig ott a robogózás mentőövnek, legalább nyárra.
    Sosem értettem, hogy miért jobb egy 10-15l-t a légtérbe okádó, légkondi nélküli autóban szopni a dugóban, mint ráülni egy 100ezer forintos kis Honda Dio-ra vagy Yamaha Jog-ra, és harmad annyi idő alatt beérni a munkahelyre.
    És most csak a bejárókról beszélek, akiknek nem kell szállítani 5 rekesz ásványvizet hazafelé.

  • 2010.06.16 15:26:57SquareWire

    Lehet, hogy mások is írták már előttem, át kéne venni az angol módszert, egy napos képzés (a'la CBT) gyakorlati, kresz, és vezetési tréninggel, aztán mindenki mehet boldogan. 125-ös motor elég a városba, keveset fogyaszt, fenntartási költség alacsony, ergo több pénze marad mindenkinek a hobbiautójára/nagymotorjára/nyaralásra/hétvégére/gyerekre/stb.

  • 2010.06.16 15:27:45atrazin

    Akkor még egyszer érthetően.
    Legyen 125 cc-ig a határ a jelenlegi 50 helyett, de csak az automata felszereltségű motorokra.
    125 fölött is kellene rendszám, ha bevinnéd a "B" jogsit kiállítanának egy 125-öst és mögé lenne írva, hogy csak automata.

  • 2010.06.16 15:28:48Neonknight

    Az 50-es robogónak is megvan a helye: falura, kisvárosba ideális jármű, ott ahol sokan biciklivel járnak, és az autósok is EGYÜTT közlekednek a kétkerekűekkel, nem ellenük.

  • 2010.06.16 15:28:58abc987

    Snowman
    "Én pl. minden autóst kizavarnék pár óra kötelező robogózásra" Ez nem rossz ötlet !! Az oktatóm is szó szerint ezt mondta, mikor elkezdtük a forgalmat. Alap igazság, hogy B jogsival a hátad mögött megtanulni motorozni sokkal nagyobb feladat, mintha nem csináltál volna semmit. Az autós biztonságérzet és beidegződések motoron életveszélyesek, 3 mp alatt bele lehet halni.

  • 2010.06.16 15:31:16szityyyu2

    Van itt egy két képmutató... Az ellen miért nem ágaskodik senki, hogy a 100 LE fölötti autósokat plusz képzésre küldjék???? Az is minek? Miért van az, hogy ha én tudok a 135LE motorommal 50-el menni lakott területen, akkor a sok gyökér ott jön a valagamba és tol le. Miért mindig abból a szaros Pestből indulunk ki. Itt írta vki, hogy tanyán, elszigetelt falukban élőknek mekkora könnyebbség lenne.Teljesen egyetértek. Ez a 125-ös misztikum meg egy hülyeség, aki 50-est hajt, 20km után stabilan megy a 125-el is ha fejben rendben van.

  • 2010.06.16 15:32:53szityyyu2

    Azt hogy a fiainkat óvjuk, egyszerű szabályt hoznék...lehet B jogsival 125-öt hajtani 25 év felett. Ha az alatt akarod, irány az A-s vizsga.

  • 2010.06.16 15:33:57atrazin

    KJ84: de bizony, ha automata kocsival vizsgázol akkor beleírják a jogsidba és csak olyat vezethetsz.

  • 2010.06.16 15:34:13snowman

    odb:
    "De ha most azt mondom, hogy igenis kellene minden sarokra trafi és keményen büntetni MINDEN szabályszegést, akkor én és az olyanok akik így gondolkodnak a rosszak."
    NAGY ÍVBEN LESZ@ROM, hogy mit mondanak azok, akik törvényt akarnak sérteni! Legyek nekik én a mumus, ha már így adódik!
    De nehogy már az ő érdekeiket képviseljem a tisztességes többséggel szemben csak azért, hogy ők úgy autózhassanak, mint az a pöcs SX4-es, aki a múlt hét vasárnapján min. 3db. full piroson száguldott végig a Vácin úgy, hogy még csak nem is lassított a lámpás keresztutcáknál (féklámpája pillanatra nem gyulladt fel)!
    Londonban bekamerázták az egész várost.
    Van is rend, ne aggódj.
    Ezt nem értem Magyarisztánban.
    Miért mindig a mutyizás felöl közelítjük meg a problémákat?
    Miért mindig az a fasz, aki 50-nel közlekedik egy 50-es korlátozásnál?
    Miért a Viszkis itt a nemzeti hős, vazze?

  • 2010.06.16 15:37:05szalai

    Nagyon jó ötlet! Hajrá!

  • 2010.06.16 15:37:37KJ84

    snowman
    Több évig egy kis faluból jártam be dolgozni egy 10km-re lévő városba. Én is gondolkoztam a robogón, de erre sok a beláthatatlan kanyar, és a Szerb buszok vendégmunkások is köpnek a szabályokra. Egyszerűen életveszélyes. Az élet nem mérhető pénzben. Mindenki közlekedjen úgy, ahogy a biztonsági érzete diktálja. Ha félnek a robogósok a bunkó autósoktól, ne járjanak azon az útvonalon, vagy menjenek mással.
    Igazad van ennek nem így kéne lennie, de sajnos így van. Ez egy ilyen ország. A 125ős robogósok csak még jobban fogják hergelni az autósokat, és majd megpróbálnak csak azért is megelőzni. Ezt nekem hidd el, ne másnak.
    De egyetértek, jó lenne ha megoldható lenne, de jelenleg nem az, és az sem segítene, ha lehetne B-vel 125öt lovagolni.

  • 2010.06.16 15:39:43szalai

    snowman! Itt most gondolom fontos volt megemlíteni, hogy SX4. Csak nem Suzukija volt? Ja akkor azért hülye!

  • 2010.06.16 15:42:20szityyyu2

    Engem életemben egyszer szorítottak padkára... Suzuki Ignis. Ja és piros. Ennyit a sztereotípiákról :D

  • 2010.06.16 15:46:39pumajoe

    Kedves Szityyyu2 !
    Ratapintottal a lenyegre !
    Bizony, azt sem engednem, hogy 18-22 eves kislanyok es kisfiuk gazdag baratjuktol, apukatol kapnak 250-350 Le-s autokat es azzal vesznek teged semmibe, hiszen altalaban az "ilyeneknek" nincsen normalis ertekrendjuk es azt hiszik nekik mindent szabad. A masik: "aki 50-est hajt". Csak itt van egy kis gond. Magyarok vagyunk. Az elerheto legnagyobbat akarjuk. Ha most 125 ccm lesz a limit, szepen lassan kiszorul az 50-es. Es onnantol az abszolut kezdok ulnek fel teljesen rutintalanul ezekre a gepekre. Elore kell nezni, nem csak azt, hogy most mi lenne, ha.... En sajnos lattam, amikor valaki 10 eves autos jogsival (no volt az illeto) rault (eleteben eloszor motorra) a Honda Lead-re (100 ccm) es huzott egy nyelgazt. Nem szeretnek megegyszer olyat latni es masnak sem kivanom !
    Gondolni kell a tobbiekre is, nem csak magunkra. Attol, hogy itt sokan hasznalnak 50-es motort, nem kovetelhetnek olyan szabalyt, hogy barki hasznalhasson 125-ost !

  • 2010.06.16 15:47:05Kémütyüm

    Én az angol variánst pártolom. Itt élek pár éve, Londonban öngyilkosság autóval járni. 125 ig lehet vizsgázni "segédmotorkerékpárra" de akkor is le kell vizsgáznod, ha 50est akarsz vezetni. Egy pár évvel ezelőttig itt is úgy volt, hogy 50ig elég az autós, de rájöttek, hogy ez hülyeség, hiszen a motor az nem autó. Egy napos kurzus, két napi fizetésed áráért, elmélet-gyakorlat, forgalmi vizsga. Délután 5re kezedben a jogsi, ha nem vagy nagyon gáz, de megbuksz, ha az oktató úgy itéli meg, hogy nem vezetsz biztonságosan. (volt rá példa amikor vizsgáztam)
    Van egy 125ös marauderem, rendszámmal, biztosítással, jogsival, mindenki örül.
    Egyszerű ez.

  • 2010.06.16 15:51:20pumajoe

    Nos, igen.
    A Suzkis az egy kulon kategoria (tisztelet a kivetelnek) Toluk en is rettegek fuggetlenul attol, hogy autoban, vagy motoron ulok.
    De ez masik veszekedes temaja...

  • 2010.06.16 15:54:30Giraffa

    Tőlem felemelhetik 125ccm-re a határt, DE akkor legyen rajtuk rendszám.

  • 2010.06.16 15:54:55odb

    Kémütyüm: eddig ez a legjobb amit hallottam. Nemhogy 125-re engedni az autósokat, hanem az 50-est is tanfolyamhoz kötni lehetőleg olcsón és gyorsan. Sajnos nálunk ez a két feltétel soha nem teljesül, ezért halott ügy.

  • 2010.06.16 15:55:09szityyyu2

    akkor marad az életkor korlátozás. Legyen akkor 30év. Egy 30 éves ember, ha van egy normális munkahelye, és baromkodni akar, meg tudja venni a nagy motort és vizsgázni is fog. De ha arra kell, hogy reggel időben eljusson a munkahelyre, délután meg haza a családhoz, ott lesz a 125-ös opció. Ennyi idősen úgy gondolom már benőtt az ember feje lágya. 30év alatt meg lehet A-s vizsgát tenni, vagy 50-essel járni.

  • 2010.06.16 15:58:03snowman

    szalai:
    nem azért említettem meg, mert pikkelek a Suzukisokra.
    Főleg nem egy SX4-es fogja piszkálni a lelkivilágomat.
    De azért arra talán jó, hogy ha legközelebb a te közeledben jár egy téglaszínű ilyen autó, aki feltűnően nem tartja be a szabályokat, akkor talán felkészülhetsz rá, hogy egy olyan farokkal találkozol éppen, aki adott esetben 100-zal megy át a Váci-Dagály kereszteződésben fék nélkül, mindezt úgy, hogy mondjuk a te Dagályból kigördülő kocsidban ott ül egy 4 éves, pótolhatatlanul okos és szép gyerek, meg az ő kedves anyukája.
    Szóval nem kell ügyet csinálni abból, amiben nincs annyi (ergo: semmi bajom a Suzukisokkal), viszont engedtessék már meg nekem, hogy ne tapsikoljak az ilyen kunsztoknak.

  • 2010.06.16 15:58:38besari

    A rutint, a gyakorlatot, az "A" vizsgával együtt adják?

  • 2010.06.16 16:09:47tailor13

    Nekem is suzukim van... és mégis sikerül ésszel közlekednem... :) Nem márkafüggő általában... fejben dől el a dolog...

  • 2010.06.16 16:11:37Kémütyüm

    odb: Hát ja hülye angolok, angol hülyék. Sok dologban megáll a feltevés, de be kell látnom mióta itt élek, hogy nagyon sokmindenben annyira egyszerűen és gyorsan járnak el, ami ráadásul egyszerűen és gyorsan átvehető lenne. No épp ezért soha nem fog megtörténni Magyarországon. például a motor-autó átírás mintegy húsz másodperc alatt zajlik az eladó és a vevő között, az eladó elküldi az államnak a papírkát, hogy eladta a járművet (az ő érdeke, hiszen nem akar biztosítást fizetni a vevő helyett a jövőben) az állam pedig egy héten belül küldi a vevőnek az új forgalmit (ingyen), amin van egy leszakítható rész, ami majd én fogok elküldeni az államnak, ha eladom a járművet, és így tovább. És igen, átírási díj és eredetvizsgálat nulla forint.

  • 2010.06.16 16:13:07tailor13

    Szityyyu!

    Akinek nem jön meg az esze 19-20 éves korára, annak 25 évesen se lesz több esze... Szóval ez enyhén lenne csak azokkal szemben kiszúrás, akik mondjuk 18 évesen tudnak ésszel menni... én is így vagyok, nem tehetem le az A-t mert nem vagyok elég öreg, és hiába motorozom 10 éves korom óta, és van a hátam mögött x ezer km, a bácsik ott fent megmondták, hogy legyél ennyi meg annyi éves, és csak akkor lehet...

  • 2010.06.16 16:18:41Quarius_

    Nagyon jó lenne, bár nekem Pécsen nincs problémám egy 50-es NRG-vel még soha nemakartak városon belül letolni az útról. Nekem a legnagyobb problémám, hogy nem szállíthatok vele embert. Holott kényelmesen elférnénk rajta ketten és a megengedett 40-et még mindig könnyedén áttudnám lépni.

  • 2010.06.16 16:21:44pimpike_

    Én úgy 10 éve egyáltalán nem motorozom, mivel életveszélyesnek tartom a körömlakkozó, telefonáló, sehová sem figyelő 17-35 közötti autós "hölgyek" miatt.
    Ettől függetlenül tapasztalatból mondom , hogy 100X biztonságosabb egy 125-ös motor , mint bármelyik 50-es 10-12" -os robogó.
    Akinek meg problémát jelent egy 125-ös kezelése ,az mijafaszt keresett az 50-esen ???

  • 2010.06.16 16:35:26gerely89

    Én se értek egyet a 125öst a B kategóriásnak elvvel. Sok ember még az 50ccm-hez is hülye, nemhogy 125-höz. Meg akkor már tényleg kéne bővíteni az A1-es kategóriát. Talán ha korlátozva engednék a 125 (pl 7kw), az nem lenne hülyeség. Tapasztalatból tudom hogy 7kw már elég (Mz Ts 125).

    De a sok hülyegyerek a buherált kipufogós, 120 DB-es robóval sokkal jobban zavar.

  • 2010.06.16 16:43:30ZLC

    pumajoe: "120-al akartok motorozni ? "A" 100000 Ft. Ennyi." / "Itt a "gyerekekrol" van szo, ezt a kategoriat nagy aranyban ok motorozzak."

    Rettenetesen demagóg vagy, és teljesen elferdíted a dolgot. Itt nem a 120-al motorozásról van szó, hanem arról, hogy a városban szükséges 50-et (BP-en 50-70-et) ne teljes gázon, csúcsteljesítményen lehessen elérni, hanem normálisan. A 125 ccm (ill. az A1-ben foglalt 11 lóerő) pont arra elég, hogy normálisan lehessen közlekedni. Aki 120-al akar menni az az 50-est is feltuningolja, kicserélni a hengerfejet 90-re, 150-est vesz 50-es papírokkal, stb. tehát nekik tökmindegy, hogy mit lehet vezetni B-s jogsival.

    A másik a "gyerekek". Ez is nagy ferdítés, mert nem gyerekekről van szó, hanem olyanokról, akiknek már B-s jogsijuk van. (Ha emlékszel még a cikkre, nem arról van szó, hogy bárki mehessen 125-sel, hanem arról, hogy akinek már van B-s jogsija, az mehessen! Nagy különbség!!!) Akinek van B-s jogsija, az már nem gyerek, hanem gyakorlatilag nagykorú, felnőtt. Ha letette a B-s jogsit, vezethessen A1 kategóriájú motort is.

    A szűrés, KRESZ-vizsga, jogsi letevése már megvan, ez a kategória még megfelelően korlátozott. Pont annyival erősebb csak, hogy már ne legyen veszélyes az SMKP kategória erőhiánya, de ahhoz még nem elég (A1 kategóriáról beszélek, nem pusztán 125ccm-ről!) hogy 120-al feküdjön be az árokba. (Széria A1 gépekről beszélek, nem Cagiva Mito-ról megy agyontuningolt szarokról) A rendszám-kötelezettség már most is megvan erre a kategóriára, tehát az ellenőrzés sem lenne egy nagy etwas...

    Z.

  • 2010.06.16 16:44:23ZLC

    És igenis, ezzel párhuzamosan pedig a rendőrség ellenőrizze keményen a motorokat. Egyszerűen nem tudom megérteni, hogy hogyan szaladgálhat jelenleg annyi 80-125-150-es gép 50-es papírokkal. Hát ezeket gyakorlatilag röptében kiszúrja egy átlagos motoros ismeretekkel rendelkező ember, egy motoros rendőr meg pláne. Miért nem szedik ki a sorokból?

    Z.

  • 2010.06.16 16:47:19kohlenbrenner

    ha már b jogsival lehessen vezetni 125-ös motort, A1-el lehessen vezetni autót:):)
    nekem telejsen mindegy, még csak b-m van, de már akkor simsonostam mikor segédmotoros jogsim se lehetett, most meg rendszeresen használok egy 150-es mz-t.(határban nincs rendőr)

  • 2010.06.16 16:58:14laca888

    Nekem volt 50-es Aprilia SR-em. az ment mint a rakéta.

  • 2010.06.16 17:11:07bgabi727

    nekem most van SR50-em. és nem kell nyélgáz, pedig a marha autósok egytől egyig 60 fölött mennek. De, belenyugodhatna mindenki, hogy akármilyen vita is van itt, a Tisztelt Házban úgyis tojnak az egészre. Ja, és mellesleg emlékeim szerint már legalább 10 éve pont a cikkben megjelölteket akarják bevezetni. Pontosabban bevezettetni az elégedetlenkedők. Eddig nem sikerült. A magyar jogrendszert ismerve ezután sem fog.

  • 2010.06.16 17:11:10Krisi

    még pár gondolat eszembe jutott, megosztom hát veletek:
    egyrészt sok nagyon bölcs kommentelő írja, hogy nem ér lófaszt se az "A" oktatás. miért érzem azt, hogy ezeket olyanok mondják, akik még csak híreket és városi legendákat hallottak e téren, és nekik csak B jogsi van? én voltam "A" jogsi oktatáson, tehát nem a semmiből beszélek. tény, hogy az a pár forgalomban eltöltött óra kevésnek hat, de sokkal több, mint a semmi.
    ráadásul aki elmegy egy "A" tanfolyamra, az többek között lélekben is felkészül rá, hogy motoros lesz. elolvassa a motoros oktató könyvet, végigül pár órát a tanfolyamon, emellett vesz bukót, kesztyűt, dzsekit, magasszárú cipőt (ezek nélkül nem is engednék el vizsgázni), de legfőképpen rá szán az életéből 2 hónapot arra, hogy motoros legyen. írtátok sokan, hogy úgyis fejben dől el minden, hát erről van szó. ez is az a fontos rész, amikor a dolog eldől fejben.

    és aki szerint mindez ugyanannyi, mint megvenni a boltban a 125-ös gépet meg a teszkóban a legolcsóbb sisakot és másnap azzal bejárni dolgozni, hát az kurvanagyot téved, leülhet, egggyes.

    amúgymeg nem abból kell kiindulni, hogy ha lehet 50-est vezetni, akkor lehessen 125-öst is, hanem abból, hogy egyáltalán lehessen-e vezetni akár 50-est is? szerintem még azt se kéne.

  • 2010.06.16 17:14:20Kelemenn

    Szerintem -ismerve a magyart- ha 125-össel mehetne legálisan, akkor mindenki 250-el akarna menni, mondván nincs olyan nagy különbség...
    Tehát vizsgázzon csak le A korlátozottra.

  • 2010.06.16 17:22:18Krisi

    aki meg itt sír, hogy drága a tanfolyam: hát mihez képest? ha csak A1-et akarunk és már van B, akkor simán kijön 70ezerből legdurvább esetben. nem akarok zsebekben túrkálni, de akinek nincs ennyi pénze a tanfolyamra, annak rendes bukósisakra, kesztyűre és ruházatra sincs lóvé, nem hogy robogóra, az ilyen ne akarjon kétkeréken közlekedni. ha valakit csak ez az összeg választ el attól, hogy motorra üljön annak úgyse lenne pénze tankolni utána.
    mondom, én csóró egyetemistaként spóroltam rá össze a pénzt anno a nagymotoros jogsira, azon a nyáron nem mentem fesztiválokra meg görög nyaralásra, beletörődtem, hogy a motorozásnak ára van. viszont ha azt nézzük, hogy egy életre szól utána a jogsi, akkor szinte ingyen van. szóval lehet mérlegelni, hogy megéri-e vagy sem.

    azon meg már csak kínomban nevetek, hogy egy új 50-es 2T tuning robogó sokkal jobban gyorsul a fokozat nélküli váltó miatt 0-70-ig (ez az igazi városi tempó) mint az én 24 éves 250-es MZ-m, egy átlagos 125-ös pedig még végsebességben is lealáz, mivel nekem az utazótempó 90 körül van.
    de nem irigységből mondom, nehogy azt higgyétek, olyat egy robogó sem tud, hogy sátorral és egy heti cuccal + barátnővel magam mögött leugorjak vele a Balatonhoz :D

  • 2010.06.16 17:23:28Liquid_Night

    A köbcenti alapú szabályozás alapból nonszensz. Nem csak az utóbbi pár évben lettek olyan 50ccm-es motorok, amik gyárilag is képesek 100 fölé menni...ráadásul egy kihegyezett 50es teljesítménygörbéje jóval meredekebb helyzeteket tud produkálni, mint egy barátságos 125ös...súly, és méretbeli különbségek persze maradnak, de ezen túl a kategóriahatárok már rég máshol vannak mint köbcentiben, vegyük észre.

  • 2010.06.16 17:23:38gyuja

    50-es robogóval közlekedem,ráadásul kinai,ha mindenki betartaná a sebesség korlátot nem kéne erősebb.Azokat az autósokat,motorosokat, "nagy robisokat" akik ezt nem tudják tolerálni egy hónapra kerékpárra kényszeríteném itt Pesten.Egyből megtanulna közlekedni és észre venni a kisebbet.A robira meg rendszám !!!! Nem a nagy robogósokat kell csak hibáztatni hanem a kereskedőt is aki ilyen papirt kiállít.

  • 2010.06.16 17:31:11Na_mi_van?Semmi?

    Akkor a B-t is bontsuk már kategóriákra!
    Az milyen fasság már, h 0 Km-es jogsival akár 500 lovas, 7000 köbcentis autót is vezethetnek? Ha már korlátozunk, akkor korlátozzunk keményen!

  • 2010.06.16 17:36:30Gpety

    Én is nagyon egyetértenék a 125 ccm és B kategóriás jogsi kombóval, viszont kevés esélyét látom, hogy nálunk ez meglegyen. Az ok egyszerű: nálunk hivatali szinten megy a lenyúlás, kipréselik belőlünk az utolsó vasat is, amíg lehet. Márpedig amíg az EU csak ajánlásokat ad és nem betartandó előírásokat, addig mi nem sok jó dolgot fogunk átvenni ebből.

Motorválasztó

mi ez?

Ha már tudja, hogy 125-öst szeretne, de még nincs meg a kiszemelt kedvenc, használja motorválasztónkat. Ár, felépítés vagy praktikus szempontok alapján böngészhet a motorkák között, de az egyes márkák kínálatát is egyetlen kattintással lekérdezheti. Anélkül, hogy nyüstölnie kéne az egér gombját, fotókat is nézegethet a kínálatról, ha a lista bal szélén látható ikonon felejti a nyilacskát. Ha megtetszik egy motor, rákattintva részletes adatlapot húzhat ki kartotékunkból.
Nem csak az ár és a felépítés lehet fontos a választásnál, legalább ennyire számít, hogy milyen messzire lehet eljutni egy tank benzinnel, mennyire van jó erőben a motor, illetve mekkora súllyal kell birkózni vezetése közben. A hatótáv esetében három literes fogyasztást vettünk alapul, ebből számítva a megtehető kilométereket, a gyors és könnyű gombokkal pedig teljesítmény, illetve súly alapján rangsorolhatja a motorokat, robogókat.
Ha bizonytalan, milyen 125-ösre van szüksége, ne tétovázzon, olvassa el Motordoktorunk alapművét, amelyben mindent megtudhat a választási szempontokról.

Praktikus gépet szeretne, de kicsivel nagyobbat, mint egy 125-ös? Használja az A2 jogosítványhoz hangolt motorválasztónkat! Az új, Magyarországon is érvényes európai jogosítványkategória maximum 35 kW-os, vagyis 47 lóerős motorokat enged meg – ebben a nagy halmazban szinte minden megtalálható: robogó, meztelen gép, enduro, custom vagy túramotor. Ár, felépítés vagy használati szempontok alapján böngészhet, de az egyes márkák kínálatát is egy mozdulattal lehívhatja. Képeket nézhet, szerelembe eshet a szemére hagyatkozva: elég, ha a lista bal szélén látható ikonon tartja az egér által vezérelt nyilacskát. Ha megtetszik egy motor, rákattintva részletes adatlapot nyithat meg az adatbázisunkból. Nem csak az ár és a felépítés lehet fontos a választásnál, ugyanennyit számít az üzemanyagtartály mérete – ebben a kategóriában átlagban 3-4,5 literes fogyasztással számolhatunk. Tanulmányozza át a teljesítményadatokat, a lóerőt és az elérhető nyomatékot. Nőknek az ülésmagasság is számít, az örömet keresőknek meg az alacsony tömeg. Ne legyen bizonytalan, a motorválasztó segítségével válassza ki melyik motor a legalkalmasabb önnek.

Hirdetés