Na, kérem, így kell motorozni!

Motorshow 1 vezetéstechnikai tréning

2010. július 12., hétfő 14:57
Az én mentalitásommal nem árt, ha az ember tudja, mit csinál. Nagyon szeretnék önfeledten száguldani, de ennek még nem jött el az ideje. Kis mazsola vagyok csak, aki elment a motoros suliba, hátha ragad rá valami.

Öt éven át robogóztam, csak tavaly év végén vettem meg a motoromat, ha egyáltalán motornak lehet nevezni az én kis Suzuki GS500-asomat. Bennem azonban furcsa kép alakult ki a motorozásról, úgy is mondhatnám, félek a motoroktól, mint a tűztől, ezért én még a GS500-nál is kisebb és gyengébb gépet akartam, de mivel nagyon jó áron adták és szép állapotban volt, végül mégis ezt vettem.

Vissza kell ugranunk az időben jó tizenöt évet, hogy megértsék, mi bajom van a motorokkal. Persze én voltam a hülye, tudom, hiszen nulla tudással ültem fel trikó nélkül, rövid gatyában és strandpapucsban egy Honda Shadow-ra de akkor és ott, mikor fél nappal később a testem felületének mintegy ötven százalékát összefüggő seb borította, inkább úgy döntöttem, a motorok rossz, gonosz szerkezetek és én nem is kérek belőlük többet.

Aztán eltelt kábé tíz év, és nem bírtam tovább. Budapesten egyre nehezebb autóval közlekedni, elegem lett. Motort azonban mégsem vehet az ember azonnal, mert az veszélyes, vettem hát egy 50-es Vespát; megtanulni jó lesz - gondoltam. Ám alig mentem a robival 2 kilométert, rögtön elütöttek. Ezúttal nem én voltam a hibás, csak mentem egyenesen, egy friss jogsis fiatal srác pedig egyszerűen elgázolt: eleven testemen és kicsiny robogómon keresztül próbált meg bekanyarodni balra.

Mint Starsky bucskáztam át a motorháztetőn és gurultam le a túloldalon. Ezúttal volt rajtam ruha, sőt bukó is, és csodák csodája egyetlen karcolás nélkül megúsztam a dolgot, még a mobilom sem tört össze. A robogó azonban banán alakú lett. Már csak röhögni tudtam a dolgon. Tíz év rettegés után úgy döntök, hogy mégis belevágok, erre három perc múlva elütnek. Csak azért is vettem egy másik robogót, méghozzá azonnal.

A második robival minden rendben volt, három év után azonban elfogyott a türelmem, meguntam, hogy minden két vagy annál több sávos úton zsákmányállat legyek, és kizárólag az autósok jóindulatán múljon, hogy életben maradok-e, vettem hát egy 125-ös Honda Dylant. Ez ám a gép! Négy ütem, 100 feletti végsebesség, ezzel már lehet döngetni rendesen! Két év alatt untam meg. Nem volt vele az égvilágon semmi baj, egyszerűen csak nem gyorsult. Pont az élmény hiányzott. Na, ekkor jött a motor.

34 éves fejjel az ember már megfontoltabb, úgy érzem, ha 19 évesen nem esek akkorát, talán már nem is élnék - autóval is csináltam jó pár hülyeséget, sokszor csak a kasztni vagy a jószerencse mentett meg, ugyanez motorral életveszélyes lett volna. Persze nagyon hiányzik a rutin, de még mindig jobb rutintalanul, mint holtan.

Mindjárt elkezdem a motor sulit, ígérem, csak még egy apróság. Annak idején, mikor már azt hittem, nagyon tudok vezetni, jött valaki, aki tényleg tudott, és megmutatta, hogy valójában fogalmam sincs az egészről. Aztán foglalkozott velem, később elkezdtem versenyezni, és szépen lassan tényleg megtanultam vezetni; persze nem úgy, mint a profik, de azért egészen tűrhetően. Na, ezért döntöttem úgy, hogy a motorral inkább kihagyom a sötétben kóválygós időszakot, és azonnal az iskolában kezdem a pályafutásomat.

Szombat reggel találkoztunk a Tököli Reptér előtt a többiekkel. 12 tanulni vágyó motoros – Yamaha SR 250-estől az R1-ig volt ott mindenféle gép – várta az eligazítást. Mindkét oktatónk rendőr. Horváth Balázs aktív, és bár mostanában rengeteget oktat, sok időt töltött az utcán két keréken. Fiedor Feri sosem büntetett meg senkit, ő kizárólag a motoros rendőrök képzésével foglalkozik, nemzetközi tanfolyamokon szerezte a képesítését és ment már vagy félmillió kilométert, szóval lehet bízni a szavában.

A Motorshow 1 kétnapos tréningjének a lényege, hogy nagyjából ugyanazt a kiképzést nyújtják nekünk, civileknek, amit a motoros rendőrök is kapnak. Persze mi nem tanuljuk meg fedezéknek használni a motorunkat és lőni sem fogunk a nyeregből, de motorozástechnikából megkapjuk ugyanazt az adagot, amit ők.

Néhány bemelegítő gyakorlattal indítottunk: állva motoroztunk, egy kézzel, áttettük a lábainkat az egyik majd a másik oldalra, meg ilyenek. Elképesztően hülye érzés volt. 95%-ig biztos voltam benne, hogy nem fogok elesni, de ott volt az az 5%, ami azért aggasztott rendesen. Végül a bemelegítés rendben lezajlott anélkül, hogy bárki is elesett volna. Érdekes, hogy másnap reggel ugyanezeket a feladatokat már beszélgetve, hülyéskedve csináltuk végig, nem tudom, azért-e, mert már másodszorra próbálkoztunk, ezért nem volt olyan idegen, vagy azért, mert a többi feladat miatt addigra nagyobb biztonságban éreztük magunkat a motoron.

Az iskola további részében megtanultunk szűk helyen kanyarodni, vészfékezni és akadályt kikerülni, vagyis csupa olyan technikát, ami nagyon jól jön az embernek a városi közlekedés során. Ez így egyszerűen hangzik, de valójában a két nap is csak arra volt elég, hogy pontosan megértsük, mi az, amit mostantól gyakorolni kéne.

Megtanultuk az eltolásos technikát, mikor az ember teste nem mozdul, csak a motort vágja le maga mellé, úgy fordul el, megtanultunk nagyon lassan, stabilizáló hátsó fékkel manőverezni rendkívül szűk helyen, belekóstoltunk a vészfékezés rejtelmeibe, hogy milyen is az, amikor a két fék összehangolt munkájával a lehető legrövidebb úton próbálunk meg megállni, és megtapasztaltuk, mennyivel könnyebb kikerülni nagy sebességnél egy akadályt, ha a kuplunggal tehermentesítjük a hátsó kereket.

Nagyjából ennyi történt két nap alatt. Nem tűnik soknak, mégis nagyon hasznos volt; nem csak nekem, azoknak is, akik már 15 éve motoroznak. Egyrészt megtapasztalhattuk, hogy mit tud a motorunk – nekem egyszer még a lábtartóm vagy sztenderem, vagy mittudoménmim is leért, és rájöttem, hogy a gumim és a motorom futóműve sokkal többre képes, mint azt sejtettem. Másrészt a második nap végére úgy éreztem, mintha a GS500 vagy 50 kilót leadott volna a súlyából. Sokkal kezesebb lett, könnyebben irányítható.

Két nap azonban távolról sem elég, nincs mese, neki kell állni gyakorolni, hogy tényleg biztos legyen a kezem. Motoros barátaimmal már bójákat is vettünk, hiszen bőven van még hová fejlődni. Ha pedig az alapok megszilárdulnak, lehet menni tovább. A Motorshownak is van egy magasabb szintű képzése, és a Motoros Akadémiának is, ahol Papp Tibi járt. Valószínűleg mindkettőt kipróbálom.

Végezetül két rövid történet a GS500-ról. Amikor megvettem, az összes haverom röhögött. Varrógépnek és fűnyírónak nevezték, és mondták, készüljek fel rá, hogy motorosok között ez lesz a standard fogadtatás. A suliban délutánra bizony törte már az ülés a fenekem. Mikor ennek hangot adtam, Balázs, az oktató csak ennyit mondott: miért nem vettél motort?

A motoros suli remek dolog

A másik sztori főszereplője Peti, aki egy R1-essel jött az iskolába. Nézegette a motorom, és folyamatosan dicsérte. Milyen szép, hogy egyben van, milyen kompakt, milyen praktikus, meg ilyenek, majd a végén kibökte: pont ilyen kéne a csajomnak. És az a szomorú, hogy ő még csak nem is heccelt. Sebaj, nekem a fűnyíró is megteszi még egy-két évig, aztán később, sok tanulás után jöhet majd valami komolyabb.

Címkék:

Kommentek

  • 2010.07.12 15:17:22lally

    Jah, tényleg, 1000ccm és 150 ló alatti motor csak csajoknak és buziknak való...:( B a r o m s á g !!!
    DE jó is, hogy egy újságíró(?) is ezt szajkózza...
    B+

  • 2010.07.12 15:38:57Barby73

    Nekem a tornado-m 900as,akkor én jól választottam...:)bár jogsim csak 50 ccm-ig van :XD

  • 2010.07.12 15:39:17szabi7

    Valahogy így kéne nyomni:
    [link]

  • 2010.07.12 15:44:24mercurius

    ALig várom, hogy B-s jogsival lehessen 125-ös motorokat vezetni. Máris veszek egy ETZ-t. Gyerekkori álommotorom. Vehetnék akármilyet, nagymoci jogsit nem csinálnék. De egy szépen megcsinált MZ...

    Leszarom, ha valaki még csak fűnyírószámba se veszi

  • 2010.07.12 15:49:03okta

    Ez az, nem tudom, hogy mi a baj a GS-sel! Valamikor a Motor Revü kisorsolt egy ilyet az előfizetők között vagy 20 éve, és mekkora jó gép volt...na igen, könnyű a jót megszokni, de egy ETZ-hez képest álommotor volt akkor.
    Mennyi is pontosan, kb. 50 LE, nem? Hány LE-s egy ezres Swift? ...
    Így van, 1000ccm és 150LE+ mindenkinek, rendszámot felhajtani oszt hadd szóljon! Az 50 paci alatti motorokat meg bezúzatni vagy eladni Indonéziába varrógépnek! Vagy jöhet hozzám füvet nyírni!...
    Már ne haragudj, de ez tényleg nagy baromság.
    "Varrógépnek és fűnyírónak nevezték, és mondták, készüljek fel rá, hogy motorosok között ez lesz a standard fogadtatás"
    Bár több, mint 20 éve motorozok és nem is igazán hagytam ki szezont ennyi év alatt - pont az ilyenek miatt nem tartom MOTOROS-nak magam, inkább csak vagyok, aki vagyok és van egy-két motorom. (Az egyik pl. egy MZ125TS (9LE!), és szeretek motorozni ezzel is - velem van a baj?)

  • 2010.07.12 15:52:23Giraffa

    :) Dicséretes, hogy befizettél egy ilyen motorossuliba!! Gratula!

    GS500-hoz:
    Annak idején a 600-as Hornetről ültem át egy rövid időre a 600-as Banditra. Azt nézegettem, hogy vajon hány henger nem megy rajta?! :))

    Tanulni viszont ideális motor a GS.

  • 2010.07.12 15:58:34GERI87

    "az összes haverom röhögött. Varrógépnek és fűnyírónak nevezték, és mondták, készüljek fel rá, hogy motorosok között ez lesz a standard fogadtatás"
    "...pont ilyen kéne a csajomnak."

    Ízelítőt kaptál a jó kis észak balkáni mentalitás motoros oldaláról.
    Ne foglakozz ilyenekkel.
    Ezen emberek többsége nagyobb gépet se tud kihasználni csak azt hiszi.

    Fizetik a részletet mer nekik nagy vas kell de új gumit nem képesek venni rá inkább marat bele vagy vesz használtat, a féktárcsa cseréről meg mégcsak nem is hallottak..mer minek az.

  • 2010.07.12 16:03:04f@szharcos

    egy pár igen is ki tudja használni - előkészítik a kis veséjüket a transzplantációra :)

  • 2010.07.12 16:12:38MVMV

    Idén untam meg végleg a budapesti dugóban álldogálást, és elhatároztam, hogy jövőre már motorral fogok járni. A szépséghiba a dologban, hogy különösebben soha nem érdekeltek, és 30-as férfi létemre teljesen ki is maradt a dolog, motorjogsim sincs( a nyaraláson robogózást leszámítva, de normál, váltós motort akarok ha már erre szánom magam) .

    El is terveztem, hogy a jogsi megszerzése után azonnal meglátogatom a hasonló tanfolyamokat, anélkül sehova két keréken.

    A cikk is alátámasztja azt, amit sejtettem korábban, ha a képességeimhez való motort vennék kiröhögnének ( kibírom, de nem szeretem ) és/vagy letolnak az úton. Mégis, mi a rákot vegyek magamnak ( pusztán elvi alapon, ha az ár nem számítana ) amivel még nem vagyok fűnyírós, de "csak" közlekedni szeretnék?? Alig van normális kinézetű 250-es pl, de úgyis leszólnák. Vegyek r6-os Yamahát a városba?..ehh.. autókból sem csak integra meg S600 közlekedik..

  • 2010.07.12 16:14:27lally

    Hát ez még mindíg egy kurvanagyfaszság...

  • 2010.07.12 16:14:41of2ice

    Nézzétek a pozitív kicsengését a cikknek: megtudtuk, hogy a GS annyira biztonságos, hogy egy kezdő nőnek is oda meri adni gondos lovagja... ja hogy nem a BMW GS-ről van szó?

  • 2010.07.12 16:18:24lally

    MVMV, 2 kilóért már kapsz ezres gépet is akár!!! Be is baszna ha pl. S TU250-est vennél...ugye nem akarsz a lúzerklubba kerülni???

  • 2010.07.12 16:20:50lally

    Hát ez kurvára kibaszta nálam a biztit...

  • 2010.07.12 16:22:54lally

    Okta! 8 lóerővel hogy mersz a poszthoz hozzászólni? :)))

  • 2010.07.12 16:28:28sunblind

    ... én tizenöt év kocsizás után most kezdtem robogózni két napja. Lehet hangosan röhögni, de én pillanatnyilag még az 50 köbcentit is tisztelem.

  • 2010.07.12 16:30:32odb

    MVMV: ne higgy el mindent amit leírnak. Engem nem röhögött még ki egy _barátom_ se a 250-es Suzuki miatt, pedig az lóerőben is csak a fele a GS500-nak. Mindenki köszön az úton és soha senki nem nézett le amiatt, hogy a motor nem megy 130-nál többet. És igen, elég szomorú látni, hogy egyáltalán ilyet megemlít egy autós/motoros újságíró egy olyan országban, ahol az embereket könnyű belehajszolni a megalomániába.

  • 2010.07.12 16:41:38BMW-s Sanyika

    MVMV: nem ertem varosba miert kene valtos motor. egy 250-es robogo tökeletsen megfelel erre a celra. Nem koszolod a cipöd a valtoval, a ruhad a sarral, el tudsz vele menni bevasarolni. Egyebkent meg elfer a sorok között es megy 140-et. Mitöl jobb egy "rendes valtos motor" a varosba?

  • 2010.07.12 16:44:26nehogymárne

    amikor megcsináltam a jogsit vettem egy kettőötvenes motort tanulni. engem is mindenki lehülyézett, de leszartam. igaz egy év után már kerestem az utódját, de egy percig sem bántam, hogy nem 100 lovas bringával tettem meg az első tizenpárezer kilométert. ha figyelembe vesszük, hogy a jogsi megszerzéséhaz mennyit tanítanak motorozásból, nem is lenne szabad erősebb géppel kezdeni. és ha csak ábólbébe kell a motor, annyi pont elég, sőt.
    igaz, hogy a gáz a te kezedben van, igaz, hogy ha van eszed és önuralmad, nem állatulsz el csak azért mert 150 ló nyomul a lábad közt, és lehet az is hogy én vagyok a hülye, de szerintem itt is igaz, hogy aki a kicsit nem becsüli, a nagyot nem érdemli.

  • 2010.07.12 16:46:28tizenot

    Nyugaton a sportmotorral kozlekedoket nezi ki az atlag ember, mert kb. csak a husz ev alatti korosztaly az aki ilyeneket hasznal, ezekkel lazazik, huligankodik. Husz ev felett inkabb a chopperek es a retro jellegu gepek futnak, meg az 500-600-as mindenesek, de van egy csomo kiskobcentis is, itt biztos hogy nem neznenek ki semmilyen geppel.

    Sajnos te is azok koze az emberek koze tartozol akik mar felnottek, nyugatra kene koltoznod, mert a magyarok agyban sajna meg mindig kisgyerekek akik azt hiszik csak akkor lazak ha a legujabb 1000-es gixxer van alattuk, mert ezt lattak masoktol. Hirtelen nyakunkba szakadt a nyugati vilag, meg a sok zseton, most olyanok vagyunk mint a tekozlo kisgyerekek akinek kell a sok csillogo-villogo jatek, de azt sem tudjuk hogy miert, csak lattuk a "felnottektol" (nyugat). Kell egy kis ido meg agyban is felnovunk azt megtanuljuk kezelni a dolgokat.

    Amugy ez az egesz motorozas dolog az esetek 90%-ban csak faszrazas semmi mas. Kenyelmetlen, a sisak alatt osszeizzadod magad, nem tudsz cipelni semmit, kurva veszelyes stb..., varosban nem tudod tarolni, sokan csak es kizarolag a "hu most de kemeny motoros vagyok" hamis feeling miatt vesznek motort.

    Szoval kell meg olyan 30-40 ev hogy a gyerekek kiszorakozzak magukat, felnojenek, na majd akkor lesz elheto orszag magyarorszag. Addig meg el kell huzni onnan olyan helyre ahol ha egy szep etz van alattad akkor integetnek az emberek, ha meg huzod a sportmotorodnak akkor meg mindenki hulyenek nez, nem kemenynek.

  • 2010.07.12 16:47:00scheerti

    A GS500 miatti beszólásokat jobb, ha megszokod. Nekem nagy kedvencem, szuper közlekedési eszköz. És még mindig szép.

  • 2010.07.12 16:47:07odb

    Nomeg mondjuk annak is gratulálok akinek az a legnagyobb baja, hogy az ismerősei lenézik a motorját.

  • 2010.07.12 16:50:14odb

    tizenot: az olcsóbb motor szerintem nem faszrázás, eltekintve a városban való jobb közlekedéstől egyrészt nem kell a parkolással szívni, másrészt sokkal de sokkal kevesebb pénz fenntartani mint egy autót. Persze akinek autó mellett van annál ez nem játszik.

  • 2010.07.12 16:55:12determ

    Igazán örülük, hogy motoros "társaim" oda jutottak szép kis országunkban, hogy az 500ccm-et már kiröhögik. A GS gyakorlatilag egy legenda, a kezdő motoros egyik legjobb barátja - ezt saját magam tapasztaltam. De kezdjen inkább mindenki 1000 köbcentivel és 150 lóerővel, legalább több ép GS marad az ép embereknek...

    Amúgy SV650-re ültem át GS-ről és több cikket elolvasva "kiderült", hogy ma az SV650 kezdőgép. Azoknak törném le a kezét akik ilyet írnak... Ébredjünk már fel!

  • 2010.07.12 16:56:04MVMV

    BMW-s Sanyika : Igazad van abban, hogy jobb lenne egy nagyobb robogó városba, ezen én is gondolkoztam, de még ha nem is vagyok "motoros típus", ha már kétkerekű, akkor szeretnék váltósat, inkább ahhoz húz a szívem..a motorozás sokaknak csak az érzelmekről szól, nekem csak ennyi szempont van ami nélkülözi az objektivitást, meg szeretném tanulni a használatát :)

    Meg szerintem a motoros képzéseken is csak "normál" váltós motorral lehet szerintem részt venni ( csak sejtem, kibic vagyok ) márpedig azokat is szeretném meglátogatni a jogsi után ( a hungaroringes iskolát, vagy akár ezt a cikkben )

  • 2010.07.12 16:58:34tomoo

    tizenot: pontosan

    én is ezt látom, amikor valahol nyugaton vagyok

    a kondi teremben is hülyének néznek, hogy csak akkora súllyal dolgozom, amivel szabályosan végrehajtható a gyakorlat és nem akkorával hogy beszarjak és a helytelen kivitelezés miatt tízszer úgy kopik az ízületem ...

    nem kell foglalkozni ezekkel :D:D

  • 2010.07.12 17:03:39romlottmeggymag

    Kedves gyulavitéz!
    Köszönjük, hogy hozzájárultál a "100LE alatt nem motor a motor" kényszerképzethez. Sajnos a cikk egy szót sem szól arról, hogy egyes emberek a száguldozáson kívül másért is szeretnek motorozni, illetve szeretnének megtanulni motorozni. A két ember, akit idéztél, hihetetlenül nem reprezentatív képe a társadalomnak, ezért nevetségesnek tartom csak ezen nézet megjelentetését a médiában. Ritkán hallok olyat, hogy motorost motoros leszólna a gépe miatt. Aki nem balatonpartonmájerkodni vesz motort, az nagyon jól él együtt bármivel, aminek nincs kasztnija. Egy motort lehet még szeretni az erején kívül a formájáért, a hangjáért, egy finom kis műszaki megoldásért, vagy egyszerűen azért, mert motor.
    Nagymotoros pályafutásom egy csupasz sv1000-rel kezdtem - nem követendő példa-, amit azért vettem meg, mert egy élmény a hangja, és klasszikus motor formája van. (Most sincs rajt egy karcolásm sem és az idők során a majrécsík is elfogyott.) Mivel változtak a preferenciáim (munkába járni tudok csak vele idő hiányában), bármikor váltanék az említett GS-re, és hihetetlenül nem érdekelne, hogy kinevet-e, mert tudom, hogy milyen motoros az, aki kinevet.
    A motoros iskolák népszerűsítését köszönjük!

  • 2010.07.12 17:07:11Luk Szájpóker

    Csatlakozom az előttem szólókhoz: nem értem miért fikázza mindenki a kisebb motorokat??? Mindennapi közlekedésre sokkal alkalmasabb a közepes géposztály, mint a nehézbombázók. Volt Simsontól Honda CB900-ig motorom 1995-ig, azóta is néha kapok kölcsön motorokat, de én valószínűleg boldog lennék egy 500-600 köbcentis motorral is. Ráadásul múlt hétvégén kölcsönkértem a gyerekem enduróját (75 ccm!!) és azzal is boldog voltam, felmotoroztam Dobogókőre. Röhögtek is rajtam a teraszon punnyadó "motorosok", de én biztos vagyok benne hogy azon a napon az ott lévők közül nálam jobban senki nem használta ki a motorja teljesítményét, lehetőségeit. Én valahol 75% körül járhattam..... (talán). Lehet, hogy én vagyok ferde hajlamú, de ha már ott a teljesítmény, én szeretném használni is valamire. Na ez viszont nem olyan egyszerű....
    Szóval több ésszerű motort az utakra!!!
    Mindenkinek szép napot!!

  • 2010.07.12 17:10:02Luk Szájpóker

    Romlottmegymag véleményéhez csatlakozom!

    Több oktató, tanító jellegű írás is jöhet!
    Üdv!!

  • 2010.07.12 17:16:18Hayabubus

    MVMV!
    Kamaszkorban volt MZ 125, utána kimaradt 12 év a motorozásból utána vettem a GS500-at az idomos változatból. 3 évig használtam és 37 évesen cseréltem hayabusára. Hidd el, nem ciki GS-en ülni, nem fűnyíró, nem kávédaráló. (180 volt a vége, fűnyírók nem mennek ennyivel). Nem vennék mást kezdésnek most sem!!!
    A busával voltam hasonló vezetéstechnikai tréningen és MINDENKINEK van mit tanulnia! Láttam én ott a cikk írójához hasonló nagy arcot 1000-es gixerrel, csak sokadszorra sem volt képes megállni a bólya vonalában.(virtuálisan többször is falnak kenődött a Nagy Vassal)

  • 2010.07.12 17:18:37csuvel

    tizenot:""Amugy ez az egesz motorozas dolog az esetek 90%-ban csak faszrazas semmi mas. Kenyelmetlen, a sisak alatt osszeizzadod magad, nem tudsz cipelni semmit, kurva veszelyes stb..., varosban nem tudod tarolni, sokan csak es kizarolag a "hu most de kemeny motoros vagyok" hamis feeling miatt vesznek motort.""


    Amúgy ha te még eddig nem éreztél rá a motorozás ízére, azért még nem kell faszrázásnak nevezned.
    Állj csak a dugóba, adózz minnél többett a drága üzemanyag felesleges elégetésével, de tiszteld a motorosokat is legalább azért, mert létszámukkal az utakon nem a dugót növelik.


    Tisztelettel, egy faszrázó

  • 2010.07.12 17:20:07Mr. Gray

    Több, mint 20 éve motorozom. Feltehetőleg azért maradtam életben, mert fokozatosan váltottam: 125 ETZ, 125 Cagiva, 600 Fazer, Busa, szénné tuningolt Busa. Senki sem kezdte a legnagyobbal. (Legalább is az élők közül.) Még Rossi is robogózott. Egy kezdő motor egyáltalán nem ciki, hanem megfontolt lépés.

    A motor mellett van egy 50cm3-es robogóm is, amin mindenki röhög. Pedig, ha csak a belvárosba szeretnék beugrani shoppingolni, nincs ennél praktikusabb. Ráadásul nem kell hozzá beöltözni bőrbe. (Bár egy enduro kesztyűt meg zárt bukót ezen is hordok.) Nagymotorra védőruha nélkül nem ülök, láttam már kétszer farmernadrágos baleset eredményét.

  • 2010.07.12 17:20:10Hayabubus

    Ja, és az asszonyt nem ültetném rá a GS500-ra tanulni, először inkább valami kisebbre! :)

  • 2010.07.12 17:37:29tizenot

    csuvel: A legidealisabb/legolcsobb eszkoz a varoson beluli ketkereku kozlekedesre a robogo/kis teljesitmenyu motor.

    Aki sportmotort vesz varosba "mert valamivel be kell jarni" az azert veszi hogy lazazzon, szegyelli a kis motort, mert a tobbi faszrazo mar megfertozte az o agyat is. A motorozas ize alatt nemtom mire gondolsz, gondolom arra hogy a minimum 150 loeros motoroddal lapon veszed be a kanyart a matraban. Azt hiszed ettol vagy kemeny csavo?

    Egy bazari majom vagy, akit atbasztak a reklamok, meg a kamu kemenyseg feeling, azt hitted majd meno leszel ha megveszed a szep szines muanyagot. Hat meno nem lettel, de legalabb valakik jol eleldegelnek a penzedbol.

  • 2010.07.12 17:37:52Mr. Gray

    tizenot:
    Tőlünk nyugatabbra? ;) Tőlünk nyugatabbra is közlekednek sportmotorral még 50 éves emberek is. Bár érdekes módon egy 10 éves sportmotort nem cserélnek le. Angoloknál meg franciáknál ilyen vasakkal még pályanapokra simán eljárnak. Amerika az más. Ott a fehér ember chopperrel jár. Ez a középosztály álma. Hogy kitörjön az unalomból és olyan legyen mint a Hells Angels. ;) Nálunk ez nem az európai motoros kultúra, hanem USA majmolás.
    Soha nem a sportmotorral van a baj, hanem a felhasználóval. Pl. az baj, hogy apuci nem tudott a motor mellé agyat is vásárolni a csemetéjének. Aki három éves korában kidobja a gépet, mert az már "öreg". Igaz, hogy a tizedét nem tudja kimotorozni és a chopperesek kerülgetik a kanyarban, de majd az egyenesben megmutatja...
    A magyar motoros oktatás pedig nincs felkészülve arra, hogy egyre nagyobb teljesítményű gépeket vesznek egyre kisebb agyú idióták.

  • 2010.07.12 17:38:18prunoki

    MVMV: én ugyanabban a cipőben jártam mint Te. Bementem egy Honda szalonba, ráültem a motorokra hogy melyik hogy tetszik, majd vettem használtan egy 650-es Deauville-t. Nem bántam meg. Az első utam az oktatásra vitt (szó szerint), ugyanez a képzés volt, csak akkor még MOBITT-nak hívták és Diósdon volt a rendőröknél.

    Szóval az se igaz, hogy mindenképp kis motort kell vegyél. Fejben dől el.

  • 2010.07.12 17:42:12Mr. Gray

    Ja és még valami: aki rühelli a motorokat, az vagy fél tőlük vagy kurvára irigy ;)

  • 2010.07.12 17:48:48tizenot

    En is ezt mondom, fejben dol el. Csak nekunk meg nem eleg erett a kis buksink.

  • 2010.07.12 18:01:15hovarju

    @tizenot:

    Végre egy józan hang. Köszönöm.
    Csupán egy dologban tévedsz:

    "Szoval kell meg olyan 30-40 ev hogy a gyerekek kiszorakozzak magukat, felnojenek, na majd akkor lesz elheto orszag magyarorszag. "

    Sajnos, a "rendszerváltás" már több, mint 20 éve történt. Ennek alapján már látni kéne az alagút végét. De nem, a közlekedési morál évről évre hatványozottan romlik, autós/motoros/kerékpáros egyremegy.

    Ma az orrom előtt úgy ment át egy RR-es rendszámú fehér autó a legalább kétmásodperces piroson, hogy megállt bennem az ütő. Ha akkor ráengedem pirossárgánál mind a 175 lóerőt a kerekekre, most nem írom itt a hozzászólást. Ja, megkülönböztető jelzés és irányjelző "természetesen" nem volt.

    Teljes rendszám hivatalos szerv kérésére nálam :-)

  • 2010.07.12 18:07:44Plumper

    tapasztalatból mondom, hogy a legirigyebb, leggonoszabb fejűek a melós-furgonosok. azoktól minden kitelik. aztán van a tuning hondás hülyegyerek, aki mindenkit le akar nyomni, és azt hiszi, mert cikázik, jól is vezet. legalább télen ő az első, aki beszpídezve, vidéken felkenődik egy fára. a taxisokkal viszont sztem nincs sok baj, csak néhány olyan kurvanagymagyar huligán.

  • 2010.07.12 18:12:06mbtomi

    Nekem egy Honda XR125L-em van. Most vettem és teljesen jó. A 4-es úton csak a jaszkari b*zi autósok tolnak csak le, a normálisabb nem. Simán tartható a SZABÁLYOS sebességhatár vele. Autópálya persze nem játszik, nem is oda való! Tökéletesen f*sza és nem kajál 3 litert!!!!
    Ha meg nem int vissza a szembejövő motoros "társ"? Hát le van xarva, én nem leszek kisebb ember tőle. És egy ilyennel van sansz életben maradni. Esélyed sincs a gyorshajtásra :))))

  • 2010.07.12 18:29:00Stock

    ha ezt a Winkler tudta volna, (amikor elkezdett a Dodorral szájkaratélyolódni közl.bizt. témában) hogy pár év múlva a TC-TB az ő oktatásukról tudósít.. :))))

    a GS500-at meg azért nézik le, mert nem telik rá!
    azért nem telik rá, mert sokkal olcsóbb a 6kilós gixert megvenni kezdőmotornak 10 év törlesztőre, mint venni előtte még 2 másikat, amihez meglenne a tudás!!

  • 2010.07.12 18:31:07Plumper

    általában a sörhasú, lógó heréjű, króm SS-rohamsisakos, szakállas/bajszos, pöffeszkedő "hárlis" barmok nem köszönnek, de ők amúgy is egy másik kaszt.
    ja, az öltönyös Vespás kis nyomik szóba sem jöhetnek.

  • 2010.07.12 19:06:45R1200Gs

    Okos dolog az oktatás! 25 éve motorozom a fokozatosság nálam nem tudatos volt ,hanem anyagi kérdés
    mz125 majd 3db etz 250 ,majd klr 600 kawa enduro kb 5-6 év szünetmajd újrakezdve cb400(ment majdnem 200-zal)majd fz6 ez volt az első szalon mocc ment ,mint a veszett..és csak 600-as bár lebutitott r6 blokk van benne A mostani az igazi. Igaz szerelem. Bmw R 1200 GS . Csúcsgép. Minden nekem integető robogósnak visszaintek. Csípem a szoci motorokat. ETZ nosztalgia. Emlékszem anno mennyire féltem ráülni.Tisztelni kell mindegyiket. Az autós töréstesztek 50-60-nal történnek és akkor még ott van a kasztni.. Szarrá törnek. 50-60.nal csapódni moccal elég gáz lehet.Az 500 -as gs jó kezdőmotor. Egyáltalán nem ciki. Ajánlott a fokozatosságot betartani és a rutin meghálálja magát. A plasztik speedesekről nagyon nem jó a véleményem. Egyenesben száguldó donorok..legagresszivabb képviselői a 600-as gikszeresek.. Valami frusztrálja őket.. Mindíg bizonyítani akarnak. Volt ismerősöm aki páv-ot csinált és azonnal gikszerre ült
    2.-ik nap szarrá törte kb fél évig rakták össze ,mákja volt ,mert ő csak kicsit baszta össze magát..Aztán kiment a ringre a mocissuliba és megtanult motorozni....

  • 2010.07.12 19:13:58lacko61

    MVMV
    600-ast vegyél sor négyest, mert a nyomaték csak nagyobb fordulaton jön meg. A V 2-es alul jobban húz. A csupasz motor jó választás, mert a szelet jobban érzed, és így a nagyobb sebességre figyelmeztet, és a szélesebb a kormány miatt, jobban kezelhető, a súlypontja miatt is. Javaslom a honda hornet, cbf 600, Suzuki bandit, esetleg sv 650.

  • 2010.07.12 19:33:38MVMV

    Köszönöm mindenkinek az ötleteket. A Suzuki sv 650-re már én is gondoltam mint első motorra ha már 600 körüliről beszélünk, eléggé tetszik is.

    250-eseknél meg csak a Kawa ninját láttam ami szimpi lenne.Valahogy minden gyártónál elég mostohának látom a 600 alatti kínálatot, az endurok nem is tetszenek, mintha a robogók után mindjárt ekkora ugrásra presszionálnának, dehát ez van :-/

  • 2010.07.12 19:36:27Darren79

    Biztos nem motorozom még elég ideje, de nem igazán értem, hogy miféle gyökér az, aki leszólja a másik motorját. Nekem az a tapasztalatom, hogy ez nem jellemző.

    És egyébkéntis: a GS 500 az egy olyan kis jószág, vagy mi?!

    Aki leszólná a motoromat, azt pofán verném.

  • 2010.07.12 19:38:54Bazsi(HUN)

    Nekem tökéletes a P10-es Pannónia! A többi majom meg le van téve!:D

  • 2010.07.12 19:39:38determ

    Az a baj, hogy ezt az egészet nyilván azok nem olvassák el, akiknek el kellene gondolkodniuk vagy ha elolvassák csak az jön le belőle nekik, hogy "ááá sok kocsog irígyejje az halyabúzát". És pont velük van a baj.
    Tessék a motorral normálisan közlekedni vagy eltakarodni egy pályára! Vagy a 6000Ft/nap már nem fér be a 10 éves Busa törlesztője mellé?

  • 2010.07.12 19:44:07determ

    MVMV!
    "Suzuki sv 650-re már én is gondoltam mint első motorra"
    Az SV "alattomos", nem való kezdőnek (ezért írtam korábban, hogy aki ezt kezdőnek javasolja, kezét törném). Attól jó, amitől "szemét": a nyomatéktól. Egy rossz visszaváltás (vagy gáz adás) és már áll is a kerék, indul a feneke. Akkor inkább tényleg valami sor4, azok sokkal kiszámíthatóbbak.
    Vagy hallgass az eszedre vegyél egy GS500-ast :)

  • 2010.07.12 20:16:25Hayabubus

    determ!
    kissé magamra vettem a kommentedet, ez nekem szólt?
    Nekem "halyabúúúzám" van és szerintem normálisan közlekedem vele (7000 km-t elmegyek egy hátsó gumival, mikor a "jobbaknak" már 5000-nél cserélni kell; 7 literből eljárok vele, míg a "jobbaknak" 12 az átlagfogyasztás).
    Nem akarom mutogatni, nem járok motorostalálkozókra, nem "bandázok", de az biztos, hogy ahhoz az élményhez, amit a "halyabúúúza" vagy egy ZZR1400-es vagy egy CBR 1100XX tud nyújtani ahhoz kell a köbcenti, lóerő és nyomaték.
    Ezért lehet köpködni, fikázni, de ha érdekel javaslom próbáld ki valamelyiket. Ha nem izgat az efféle motorozás, akkor vedd tárgytalannak a hsz-t.

  • 2010.07.12 20:42:00determ

    "kissé magamra vettem a kommentedet, ez nekem szólt?"
    NEM! "Halyabúzások" alatt azokat értettem, akik állat módjára nyomulnak éjjel 1 keréken a városban, stb. Függetlenül attól, hogy Hayabusa vagy sem. Lehet, hogy pont egy GS500-ast pörget üveghangon :) Csak a Hayabusát leírva sokak számára gondolom egyértelműen beugrik "kikre" gondoltam. Azokra, akik amikor elmennek előtted az utcán a kiberhelt kipufogókkal azt kívánnád, hogy 1 napig azt bömböltessék a fülébe...
    Úgy látom, te az örvendetes kivéltelbe tartozol!
    Egyébként kipróbálnám hogy milyen, de csak zárt pályán, ahol nem kell még külső dolgokra figyelni, mert szerintem egy ilyen gép hasonlatos egy fegyverhez.
    Nem vagyok én olyan jó motoros... mikor a GS-t eladtam, akkor is pontosan tudtam, hogy messze nem tudom kimotorozni még azt a "kis semmit" sem a maga 50 pacijával...
    Sorry még egyszer!

  • 2010.07.12 22:06:03qmatch

    nem is tudom, mit szólnék én 50 lóhoz egy motoron, az "autóm" is csak 76...
    sztem közlekedni épp elég - még egy kis kilengéshez is.
    egyébként nem az a hülye, aki leszólja a kis(ebb) gépeket, hanem aki ezen felszívja magát

  • 2010.07.12 22:14:49GERI87

    50 lóerőnél nem igazán kell több ha ugyvesszük.
    Ezekre a szar utakra?
    Van olyan nap hogy komolyan megfontolom hogy motorra üljek e ,mert nincs kedvem végigmenni (szenvedni) rajtuk és folyamatosan az útra, kátyúkra koncentrálni ahelyett hogy élvezném a motorozást magát meg a tájat.

    Remélem idén eljutok az osztrák határ mellé és "kitombolom" magam odaát.

  • 2010.07.12 22:22:48Krisi

    Gyulavitéz, miért nem írsz inkább az autóversenyzésről? mindenkinek jobb lenne.

    " Amikor megvettem, az összes haverom röhögött. Varrógépnek és fűnyírónak nevezték, és mondták, készüljek fel rá, hogy motorosok között ez lesz a standard fogadtatás"

    ember, neked elég komoly gondjaid lehetnek, ha ilyen embereket hívsz a haverjaidnak. (remélem azért barátaid is vannak) nekem egy 250-es ETZ-m van már másfél éve, még soha senki nem szólt be a 21 lóerő miatt, pláne nem a motoros haverjaim. motoroztam már együtt 1200-as BMW-vel, meg literes szpídmotorral is, ott sem okozott nekik akadályt a 90-100-as utazótempó országúton. lehet hogy más haverok után kéne néznem, akik beszólnak hogy milyen tetű lassú vagyok..
    az idegenek meg általában elismerően nézik (szép állapotban van mondjuk, ez tény), és elég gyakran szoktak leszólítani, hogy milyen szép motor, neki is ilyen volt régen, satöbbi.
    mondjuk ha valaki egyszer beszól akkor én is le fogom fikázni az ő motorját, ha meg nincs neki akkor nekifutásból kiröhögöm :D

    azt viszont nem kéne egy olvasott motoros oldalon taglalni, hogy egy 500-as motor gyenge, mert ez egyszerűen nem igaz. szabályokat betartva senki nem fogja gyengének érezni, városban pláne nem. aki mégis az egy közveszélyes száguldozó fasz.

    amúgy nem mondom, a 250-es motoromat én is szoktam gyengének érezni (emelkedőn nővel + cuccokkal) de nem városban, oda nem is kell több. lecserélni is csak azért fogom, mert városban úgyis biciklizek, túramotornak pedig azért jól jönne egy nagyobb, nyomatékosabb. de 650-esnél nem veszek erősebbet semmiképp (maximum 750-es VFR-t a V4 miatt), mert ahogy én használom egyszerűen felesleges lenne: lényeg hogy utassal és cuccokkal tartsa a 100-as tempót emelkedőn is.

  • 2010.07.12 22:28:39deak.atti

    Üdv!

    Én a második szezont töltöm egy GN 125-ös Suzukival. Már nem számolom, hányan röhögtek ki szó szerint. Szecskavágó, meg egyéb finom beszólások, kb.sejthetőek ... Na és? Most "ezt dobta a gép". Majd lesz egy nagyobb. Az biztos, hogy kezdő motorként ennél ideálisabbat nem tudnék mondani ha "váltósat" kell, és nem 125-ös robogót. ETZ-n tanultam, és bizony érezhető volt a 21 meg a 11 LE közti különbség, mikor megvolt a jogsi. Egy időben gondolkodtam ETZ-ben is, még a Suzuki vásárlása előtt. De azokból a legfiatalabb is 20 éves, és valljuk be, hogy az apró-cseprő bütykölnivalók sűrűek ám, meg a kutakon nincs keverék, mix-elni kell (van Wartburgom, tudom, hogy miről beszélek), szóval ezek miatt lett a GN. Aki 500 köbcentit, meg pláne 650-et akar belépő motornak ajánlani, az nem ezen a világon él. Honda CBF 125, aztán haladjunk! Barátomnak van egy, és 2 (kettő !!!) literrel eljár vele a fiú 100 km-enként. Én most már szeretnék "felsőbb osztályba lépni", de ehhez eddig lemotoroztam vagy 8000 km-t karcmentesen a kis Suzukival. Egy nagyobbal nem biztos, hogy ment volna.

    DA

  • 2010.07.12 22:38:58GERI87

    Jó is az a GN.
    Habár tény hogy hamar ki lehet nőni...90 utazó és nem eszik 3 litert.
    Kezdőmotornak jó, de nem ezen fog az ember megtanulni szerelni:) és ez így van jól.

  • 2010.07.12 22:48:11nortonvincent

    Nekem 2 motorom van egy k4 GS 500 as es egy k8 as 750 gixxer Meg hogy a gs 500 rossz motor!
    ha a 2 kozott kene valasztani simman a gs 500 ast valasztanam a mindennapokra
    utalok a gixxerel utcan motorozni;kenyelmetlen,szet raza a fejemet a kemenyi futomuve,20 perc utan mar faj a karom,kezem sztem csak idiotak vesznek sport motort meloban jarashoz viszont forditva igaz ha palyazasrol lenne szo ott a gixxer a jobb Oda is valo

  • 2010.07.12 22:56:24nortonvincent

    azomban, szeritem barmelyik motor jo kezdoknek ,egyik sem gyorsabb, mind amenyire huzod a gazt na jo nem egy BMW gs1200 ra gondolok. En yamaha fazeren kezdtem es azert nem rettentet el a 98 le meg a 207 kg

  • 2010.07.12 23:11:39Vazz33

    Üdv!

    Más mociját leszólni enyhén szólva is bunkóság, mivel nem tudhatja, hogy miért van olyan motorja a másiknak amilyen.

    Az, hogy ki milyen tanulómotort vesz magának, az sztem elsősorban anyagi kérdés, de az, hogy miután megvette mit kezd vele, az viszont már az intelligencián múlik.

    Sztem egy 600-as is lehet simán tanulómotor, ha ésszel állunk hozzá.

    1 éve van korlátlan jogsim, 22 voltam mikor leraktam, úgy, hogy előtte robogón se, nemhogy motoron ültem volna. A jogsi kézbevétele után 1 hónappal át is vehettem az '08-as évjáratú Tenerémet - igen saját, nem apuci vette, megdolgoztam érte, meg még 3 év :-(, ami teljesen megfelelt a céljaimnak: legyen kényelmes - 195 cm vagyok -, könnyen kezelhető, bírja a jófajta magyar utakat, ne egyen sokat, lehessen vele kalandozni, ja és legyen jó hangja, szo az Akra dob az nem maradt le, az EU3as normát teljesíti. Az később derült ki, hogy a bekopott gumi elképesztően jó a vizes aszfalton is!
    A városban 60-65nél - 2500rpm - többet nem megyek - Győr -, kocsisorokat nem előzgetek, lámpáknál nem csorgok el, mer tudom, hogy a 3700 km - több mint 2000 ebből vizes aszfalt - még semmi.

    Szo én közlekedni, motorzni akartam, és ehhez teljesen jó választás volt.

    Igen, estem vele - inkább csak eldőltem - de csak terepen.

    Jövőre remélem lesz lehetőségem egy ilyen tanfolyamon részt venni.

    Sok-sok kilométert mindenkinek!

  • 2010.07.12 23:25:45Bambano

    megint eszembe jutott, amikor Gyulavitéz autósiskolájában aláztátok Karottát, most rögtön akasztják a hóhért hangulatom lett:)

  • 2010.07.12 23:38:01tailor13

    Miért nem jelenik meg a kommentem? :( :(
    Nem gépelem be mégeccer...

  • 2010.07.13 08:32:31lebbencsleves

    Haj.
    Kezdtem egy simsonnal(vidéken az vót a menő 20 éve)Aztán ETZ 250. És mivel hegyek közt nőttem föl így offroad alap volt.Egy közös KTM EXC 400-al. Folytatásként jött egy utcára használt KLR 600 és most egy kawasaki versys van ami 650 ccm. Nekem ennél nagyobb nem kell jó darabig.Szarrá van korlátozva a sebességhatár. Inkább nyomatékosabb vas kell mintsem gyors. A GS500 egyébként egy teljesen rendben lévő vas. A 30, 50, 60, 70, 90, 110, 130 -as sebességkorlátozások mindegyikét tudja teljesíteni, és még előzni is lehet vele. Nem értem hol a probléma. Sőt még meg említeném, hogy a 650-es versysemen érzem, hogy nem is érzi jól magát 90 km/h nál. kicsit több fordulat kéne neki még, de akkor már túl léptem a megengedett sebhatárt és közigazgatási eljárásként becézett foshalmazért fizetnem kell.

  • 2010.07.13 09:08:53szg307

    Ezt nem igen értem:

    "A motor mellett van egy 50cm3-es robogóm is, amin mindenki röhög. Pedig, ha csak a belvárosba szeretnék beugrani shoppingolni, nincs ennél praktikusabb. Ráadásul nem kell hozzá beöltözni bőrbe. (Bár egy enduro kesztyűt meg zárt bukót ezen is hordok.) Nagymotorra védőruha nélkül nem ülök, láttam már kétszer farmernadrágos baleset eredményét."

    Teljesen mindegy, hogy ruha nélkül min ülsz.
    A lényeg az, hogy hogyan mész vele. Egyszerű önkontrol.
    Nekem egy FJR1300A gépem van. Ha rendesen menni akarok vele akkor beöltözöm. Ha csak "robogózni" akarok, akkor felülök rá rövidgatyában is (persze a jó lábbeli és a kesztyű az fontos). Ruha nélkül viszont nem megyek 50 fölé. Ennyi.

  • 2010.07.13 09:32:32laverdasfc

    Most akkor azon vitatkozunk, hogy egy GS500 férfias motor-e?

    Nekem kb az a tapasztalatom, hogy a sok nagyarcú gyerek, aki valami sportgépet tol, ÉS lenézi azt, akinek GS500 van, kicsit el van tájolva. A lánykák ugyanis leszarják a lóerőket, úgyhogy enm lehet nekik azzal villantani, hogy 12000-nél milyen szép üveghanggal húz el mellettük valaki.

    Valahogy sokkal jobban megbámultak, amikor nem valami idomos csodával, hanem a haverom álomszép XBR500-asával motoroztam. Pedig az csak kb 28 ló (német verzió). És rohadt jókat lehett ám motorozni vele.
    Persze, tudom a cafe racerek női motorok...

  • 2010.07.13 09:34:05Szsrobert

    "Ruha nélkül viszont nem megyek 50 fölé"

    Gondolom néznek az emberek a "bőrruhában". Nem csapkodja a menetszél? :-)

  • 2010.07.13 09:35:51Szsrobert

    "A lánykák ugyanis leszarják a lóerőket, úgyhogy enm lehet nekik azzal villantani, hogy 12000-nél milyen szép üveghanggal húz el mellettük valaki."

    Naná. Szeretnének nyomorékként élni, lebénulva, fél lábbal...
    Az autót kedvelik, vagy egy choppert.
    A többsége csak azért ül motorra, hogy irigykedjenek rá a többiek.

  • 2010.07.13 09:39:02Tigrisszív

    Ha egy GS500-al lényegében kiröhögnek, vagy leköcsögöznek, akkor gondolom én az Aprilia Atlantic 500-asommal (2004-es, nem a sprint) jobb, ha az utcára sem megyek ki, mert az első sufnituning, klottgatyás-vietnami papucsos-izomtrikós gixeres lepuffant statáriálisan. Az meg szerintem a legalja, ha egy motoros oktató azt mondja, hogy "miért nem vettél motort". Én is gondolkodom, hogy beugrok egy motoros továbbképzésbe, de azt már tudom, melyik "iskolát" NEM választom.

  • 2010.07.13 09:43:21laverdasfc

    Az meg szerintem a legalja, ha egy motoros oktató azt mondja, hogy "miért nem vettél motort".

    Ott a pont. Ő meg miért nem járt iskolába, hogy ne maradjon ilyen neandervölgyi szinten.

  • 2010.07.13 09:44:01Szsrobert

    Miért nem vettél motort= miért nem vettél olyan motor, amelyiknek számodra kényelmes az ülése.

  • 2010.07.13 09:45:36Tigrisszív

    Ja és GS500-on szereztem meg a jogsit, szegény szét volt hajtva, de ment, tette a dolgát. Míg élek emlékezni fogok rá és aki bántja a típust, azt le/fel/szét rúgom... :D

  • 2010.07.13 11:22:39Julio10

    A kedves varrógépezősöknek üzenném, h próbáljanak ki egy 250-es 2T crossmotort...az "csak" egy 250-es "szar"...lehet próbálkozni...

  • 2010.07.13 11:24:04Tomi1973Wien

    kimondottan csak varosi + elovarosi kozlekedesre tokeletesen eleg egy 125ccm robogo. kenyelmes, a lampaknal jol elgyorul, nem akadalyozza vele az ember a nagyvarosi fogralmat, es az autosok sem akarjak mindenaron legyilkolni az embert, a pirosnal még segitenek is az eloregurulasban. (becs, nem bp, egyelore 50ccm-en nyomom, de azzal is jo a varosban)... elovarosi uj lakohely miatt nezegetem a nagyobb robogokat, az itteni 'B'+ oktatas = 125ccm vezetes elmelet miatt nekem csak akkora robogom lesz. parat mar kiprobaltam, s szerintem - amennyiben tenyleg elsosorban csak varos, akkor ennek nincsen parja....

  • 2010.07.13 11:28:08alba-regia

    A jogsi után az első komolyabb motorom 250-es volt, majd jött a GS500. Eddig nem nézett le senki, és a teljesítménye sem volt kevés. Gyorsulásban egyik autó sem volt ellenfél, bár inkább közlekedni szeretek mint állatkodni az úton.
    Hosszabb túrákat is tettem a géppel, akár két személlyel is. A fogyasztása (3,5-4,5 l) miatt még munkába járásra is használom, a sorok között is vígan elmegy. Kezelhető, barátságos motor. Most jutottam el arra a szintre, hogy DL650-re cserélném (eladóvá vált), de annál nagyobbra hosszú távon sem gondolok. Ha valakinek hiányzik a rengeteg többletsúly és a nagyobb fogyasztás, váljon egészségére. De szerintem is csak megetetik mindenkivel, hogy 1000 ccm alatt nincs is motor!
    Egy generációval felettünk még a 250-350-es gépek voltak a Nagymotorok!
    Aki meg lenézi a másikat a gépe miatt, az csak divatból motorozik.

  • 2010.07.13 11:40:40gaborab

    Nekem 900-as mocim van, ezt használom szinte minden nap mindenhol,de nagyon fáj a szívem egy 125-400-as pótverda után,ami ide Pestre tökéletes lenne és nem enne 9-12L-t + gyorsabban lehetne veretni a kocsik közt. Nem mintha ezzel nem férnék el a lámpáig, de tudom milyen volt a 70-es Piaggiom :D

  • 2010.07.13 11:59:33svrider AKA stig

    bocs hogy így bele ontopicolok a köbcentis vitába de:
    mi is voltunk múlt héten egy hasonló tréningen, készült is belőle egy kis videómontázs:[link]

  • 2010.07.13 12:22:03GERI87

    h próbáljanak ki egy 250-es 2T crossmotort...az "csak" egy 250-es "szar"...lehet próbálkozni..."

    Gondolom a fikázóknak a teljesítménnyel is bajuk volt nemcsak a köbcentivel.
    A 250-es crossgépet őksem szokták leszólni.

  • 2010.07.13 12:34:22eMbear

    Azt hiszem, én is a vénebbek közé tartozom a 47-emmel, de nem bánom, gyönyörű a világ 2 keréken! Ez még csak az ötödik évadom,én is 50-essel kezdtem, de az sürgősen kicsi lett. Most egy 150-es Pantheonom van és munkába járok vele. Mondhatni tökéletes itt Pesten, de már nagyon rakosgatom egymás mellé a pénzdarabkákat, hogy átüljek egy ... mondjuk egy CB500-ra. Utazni akarok, városban közlekedni, néha kiruccanni és főként: életben maradni és ez - mint a GS500 is - tökéletes. A "miért nem vettél motort" nálam is kiverte a biztosítékot. Valószínűleg inkább választom a Honda tréningjét Kőbányán. Ott tanítanak is, nemcsak megmutatják, mit nem tudok, ráadásul motorszámba veszik az ember vasát, bármekkora is.

  • 2010.07.13 13:54:55atiz

    rossz a cikk beharangozoja a cimlapon: "gyulavitez eretnek lett" helyett valami olyasmi kene, hogy "gyulavitez megtette a kovetkezo logikus lepest az evolucio utjan"

    amugy az a 103 spiler, aki "Az utcán is meg lehet tanulni motorozni"-t ikeszelte be az tenyleg ekkora tehetseg, vagy a kreszvizsga rutinfeladatok alapjan iteli meg a motoros iskolakat???

  • 2010.07.13 14:01:11Motorcops

    Sziasztok!

    Nem igazán szeretnék belefolyni a heves vitátokba...
    Azonban ha figyelmesebben elolvassátok a cikk említett részét...
    Bár lehet, hogy csak én értelmezem így az olvasottakat!???
    "Mikor ennek hangot adtam, Balázs, az oktató csak ennyit mondott: miért nem vettél motort?
    A másik sztori főszereplője Peti, aki egy R1-essel jött az iskolába. Nézegette a motorom, és folyamatosan dicsérte. Milyen szép, hogy egyben van, milyen kompakt, milyen praktikus, meg ilyenek, majd a végén kibökte: pont ilyen kéne a csajomnak. És az a szomorú, hogy ő még csak nem is heccelt. "
    Úgy gondolom, hogy az oktatókat fikázó hozzászólóknak a teljes cikket el kéne olvasni, és - már bocsánat - értelmezni...
    Amúgy szerintem mindenkinek saját magának kell megtalálnia, kiválasztania azt a motort, ami számára a legkényelmesebb, legpraktikusabb...
    Ami nagyon fontos, hogy el tudja dönteni mire szeretné túlnyomó többségében használni a vasat...
    Ez pedig lehet az 50-es robogótól az 1400-as GTR-ig...

  • 2010.07.13 14:06:23dnw599

    Szó esett az SV 650 - ről, mint első motorról, hát csak óvatosan. Nekem egy SV 650 SA lett az első A-s gépem, azelőtt csak 50 köbcentis robogókat hajtottam. De nézelődem és az ár érték arányt kihagyhatatlannak tartottam. Viszont kétszer is sikerült meglepnie, hogy alacsony fordulatszámról is mekkorát tud húzni (sőt rántani) és kétszer is szerencsém volt, nem pedig okos voltam vagy ügyes.

    Azóta részt vettem a Hondás tréningen, csak ajánlani tudom.

  • 2010.07.13 14:07:23atiz

    nehanyan (lally, odb, valamilyenmeggymag) alaposan felreertelmeztetek a cikk uzenetet... a cikkiro nem jarult hozza semmilyen motor lefikazasahoz, egyszeruen tolmacsolta, hogy mik az atlagreakciok egy GS500-ra pislantaskor.

  • 2010.07.13 14:21:43NightSylph

    "A lánykák ugyanis leszarják a lóerőket, úgyhogy nem lehet nekik azzal villantani, hogy 12000-nél milyen szép üveghanggal húz el mellettük valaki."

    Dehogynem lehet azzal villantani:D Szeretjük a szép üveghangot, és nem szarjuk le a lőerőket! :D

    "Naná. Szeretnének nyomorékként élni, lebénulva, fél lábbal...
    Az autót kedvelik, vagy egy choppert.
    A többsége csak azért ül motorra, hogy irigykedjenek rá a többiek."

    Senki nem szeretne nyomorékként élni, mi se. Épp ezért az állatok mögé nem ülnénk fel szívesen, tök mindegy, mit vezet.
    Az autót minden csaj szereti, a choppert meg a 40+. Legalábbis én nem sok olyan 20-30 körüli csajt ismerek, aki kedvelné.
    Motorra meg nem azért ülnek, hogy irigykedjenek rájuk a többiek, hanem mert imádják. És ennek előbb-utóbb az lesz a vége, hogy csinálnak jogsit, és lesz nekik saját motorjuk, ami általában nem chopper lesz. Hanem az esetek többségében valami idomos sportgép:) Vagy legalábbis én ezt látom.

    "Valahogy sokkal jobban megbámultak, amikor nem valami idomos csodával, hanem a haverom álomszép XBR500-asával motoroztam. Pedig az csak kb 28 ló (német verzió). És rohadt jókat lehett ám motorozni vele."

    Hány évesek voltak? :D Ez gonosz volt. Szerintem szinte minden motorost megbámulunk, csak a robogókat nem:)

    Egyébként szerintem a vezetéstechnikai tréningek tényleg tök jók, és nagyon hasznosak. Kb. ezt kéne nyújtani a jogosítvány megszerzésénél is, mert még elméletben sem tesszük rendbe a dolgokat sajnos. Csak egy példa: miután már elesett mögöttem a tanuló vezetó motoros a Hornettel, utána is volt értelme elmagyarázni, hogy mit csinált rosszul, de sokkal jobb lett volna előtte, hogy elkerülje az esést vagy legalább ne olyan bénán essen.

  • 2010.07.13 14:48:49GERI87

    amugy az a 103 spiler, aki "Az utcán is meg lehet tanulni motorozni"-t ikeszelte be az tenyleg ekkora tehetseg, vagy a kreszvizsga rutinfeladatok alapjan iteli meg a motoros iskolakat???"

    Azért ne légy ilyen szigorú mert szerintem is meglehet tanulni utcán is motorozni évek rutinja alapján. nem leszel profi de amit kell azt megtanulod.
    Ami utcára átlagba kell azt megtanítja az élet.
    A váratlan eseményekre, szituációkra jó a tréning mint felkészítő, vele megspórolsz pár évet meg mondjuk egy esést ha épp olyan van. De ne mondja senki hogy ha nem mész olyanra akkor nem tudsz motorozni sohase....

  • 2010.07.13 14:55:51Tigrisszív

    NightSylph: "Szerintem szinte minden motorost megbámulunk, csak a robogókat nem:)"

    Na, megint egy... öööö... tájékozott és előítéletmentes hozzászóló, aki gondolom az életben nem ült még óriásrobogón. Azért az Aprilia Atlantic 500-as anyahajómat meg szokták bámulni, de gondolom azok "nem értenek hozzá", beleértve az érdeklődő speedeseket, a lepacsizó cruisereseket és a "kényelmes mi?" vigyorgó túrásokat... :) Nem mintha különösképp érdekelne, hogy hányan, kik és miért bámulják, vagy nem bámulják meg, mert nem azért vettem. A szerelem vak, ugyanis.

  • 2010.07.13 14:55:58atiz

    GERI... minden lehetseges, es annak az ellenkezoje is ;-)

    a motorossuliban a gyakorlatok olyan speci helyzeteket teremtenek, amiket eloben az ember nyilvanvalo okoknal fogva nem szivesen gyakorol. legalabbis a sajat tapasztalataim alapjan.

  • 2010.07.13 15:19:10NightSylph

    Tigrisszív: Rosszul sejted, ültem már óriásrobogón. Igazad van, óriásrobik közt is vannak szépek, azokat is meg szoktam bámulni, jogos a reklamálás. :)
    És persze mindent, ami szép, tehát végülis szép kicsi robogót is lehet, hogy megbámultam már:D

  • 2010.07.13 15:31:10Bazsi(HUN)

    @laverdasfc

    A café racer-ek a motorok!:) A többi valami más...:D

  • 2010.07.13 15:44:46Tigrisszív

    NightSylph: Ez esetben vissza az egész. :)

  • 2010.07.13 16:49:55savage1

    Jó gép a gs 500,de vegyél 1 vashengerest, bobbold, és tanulj vele motorozni:-).

  • 2010.07.13 17:20:22GERI87

    "A café racer-ek a motorok!:) A többi valami más...:D"

    Én is így gondolom:)

  • 2010.07.13 18:06:37Krisi

    a mit bámulnak meg az utcán témához: oldalkocsis motornál nincs faszább! tökmindegy, hogy boxer BMW, Pannónia, MZ vagy Jawa, oldalkocsis motort ugyanúgy megnézi a 3éves gyerek és a 80 éves néni, mindenki mosolyog amikor meglátja. ha valaki csak azért vesz motort hogy pózoljon rajta akkor ilyet vegyen

  • 2010.07.13 18:14:44Bazsi(HUN)

    Krisi:
    ...és még oldaltámasz sem kell!:D

  • 2010.07.14 23:47:44Tóth Ágas

    az ülés kényelme nem egy statikus dolog. idővel kialakul a "seggpáncél" és már nincs gond. nem lehet az első pár óra alapján megítélni. kicsit edződni kell (különösen enduróknál, cross motoroknál, vagy hegyibringáknál.. :))

  • 2010.07.15 08:57:46Shadowrider

    Na most volt időm végigolvasni a cikket. A kommenteket is nagyjából végigfutottam. Engem már meg sem lepett a köbcentis kijelentés.
    De nem is érdekel. Szeretek motorozni. Egy 600-as Shadow-t hajtok munkába járásra, túrázásra, és mindenfelé. Nem gondolkodom rajt, hogy lecserélem-e. Tökéletes arra amire kell, és eddig nem volt olyan hogy gyengének éreztem volna, vagy bármi probléma lenne. Nekiindulhatok bátran túrázni, vagy csak a 10km-re lévő városba, ahol dolgozom.
    Megjegyzést még nem kaptam rá, hogy kicsi, vagy hogy mit akarok. Ha kapnék sem érdekelne, én szeretem, asszonypajti szereti, és szerintem ez a két legfontosabb dolog, hogy neked, saját magadnak megfeleljen.

    Krisi:

    Egy Pannóniát, Danuviát, Jawa-t, oldalkocsival, vagy anélkül én is megnézek. Főleg ha szépen vannak restaurálva, vagy szép állapotban vannak.

  • 2010.07.15 13:04:18Manoloszan

    Nos.

    Tényleg nem értem ezt a mesterségesen szitott ellentétet "kis" és "nagy" motoros között.

    44 éves vagyok és elmondhatom hogy 14 éves korom óta motorozok rendszeresen, akkor tettem le a kismotor jogsit. :-)

    Végig jártam a teljes palettát, Jawa Mustanggal kezdve, Simsonok, a nagymotor jogsit is Simsonnal tettük le. / Akkor még az volt az MHSZ-nél a nagymotor :-)/
    Utána MZ-k, 350-s Jawa, Pannónia.

    Az első nyugati nagymotorom egy Yamaha XJ 400-as volt, nagyon jókat motoroztunk vele az asszonnyal.

    Ma a motorpalettám egy Pannónia és egy Yamaha XJ 650.

    Mindkettőt használom rendszeresen és egyikkel sem néznek le, illetve nem akarnak letolni az útról.

    Nagyobbat nem vennék, sokkal több benzint kérne ugyanazokra a távolságokra.

    Több társasággal motorozok együtt, de még egyiktől sem kaptam lenézést se a Pannónia, se a Yamaha miatt. Sőt, amikor a Pannóniával megyek, mindenki integet, még a nem motorosok is és megnézik az öreg vasat. :-D

    Ugyhogy tényleg csak felszitott dolog ez Magyarországon, hogy csak 1000 köbcentivel és felette van élet.

    A motoros oktatónál meg szerintem nem vetted le a mosolyt, mert pont ők nem fikázzák le a kisebb motorokat a kezdőknek. :-)

    Én is elmentem oktatásra a Yamahával, másnap már sokkal biztonságosabban kezeltem mint előző nap, minden ilyen oktatás aranyat ér. És igenis még egy sokat motorozó embernek is tud újat mutatni a saját technikája kezelésében egy ilyen tanfolyam.

  • 2010.07.18 15:20:36Mosquitoo

    Manoloszan: Simsonból is van ám nagymotor :) 250 cm3, 12 LE, egyhengeres, négyütemű OHV-motor, négyfokozatú sebességváltó, kardántengelyes meghajtás: ez a Simson AWO :)

  • 2010.07.18 21:45:21Manoloszan

    Igen, ismerem. Volt is ilyenem, de én arra az időszakra gondoltam, mikor az MHSZ-nél 50 cm3-s Simsonok voltak rendszámmal a nagymotorok. :-)

  • 2010.07.19 11:23:32plastik bag

    Na csak hogy teljes legyen a kép, elárulom, hogy én pl. etz 250 el motorozok. Családilag.

    Megmondom őszintén, el sem tudom képzelni ezt az őrületet, amit itt olvasok. Mindenki fikáz mindenkit, holott a motoros társadalomnak össze kellene tartania.
    Mivel mz gyűjteményem van, amiből lassan 2 chopper, vagy hayabusa, vagy akármi kijön, amit sokan istenként említenek, van némi alapom, hogy hozzászóljak.
    tavaly a kis trophym nyergében, lenyomtam egy 600 km –es túrát, egyedül, egy nap alatt. A visszaúton a jó minőségű gyertyáknak köszönhetően elolvadt a gyertyám fele. Tűzforró motor. Út széle, várakozás. Kihűlés. Közben érdekes tapasztalatokat szereztem. Legfőképpen hogy a motor ára nem feltétlen van kölcsönhatásban, a nyergében ülővel. A mellettem elhúzó mz-sek köszönés nélkül, fejodafordítás után tovaszálltak! A sportmotorosok nyilván nem láttak, mert arra se4m néztek. Aztán jött vagy 15 herlis, és megálltak. Körém sereglettek, és segíteni akartak. Nem győztem hálálkodni meg magyarázkodni, hogy meg tudom oldani, és köszönöm. Nem tágítottak. Megvárták, míg beindul, és a házamig kísért 2 önként jelentkező! Kb. 30km + út! Értitek? 10 000 000 Ft összértékű herli kísért egy 200 000 Ft ot érő muzeális trophyt!

    Nem a motor számít, hanem hogy ki ül rajta!

  • 2011.07.18 15:48:01Valódi

    plastik bag: jó pálda

    Személy szerint a faluszéli simsonos kölköknek is (vissza)intek. Nem kell lenézni senkit a motorja miatt, ha éppen neki az adatott meg vagy az tetszik. Attól még lehet ugyanolyan motoros lélek.

Szóljon hozzá!

 
Ehhez a bloghoz csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.