Rabláncon a motorosok

2010. július 19., hétfő 10:14
A motorkerékpárok döntő többségénél a szekunder meghajtás lánckerékkel és meghajtó lánccal történik. Elhanyagolható kisebbség a szíjas vagy kardános modell – ezeknek ugyanúgy vannak hátrányaik.

A szíj érzékeny, sérülékeny és a hirtelen fellépő erőket nem szereti, hatásfoka alacsonyabb, mint a láncnak. A kardán nehéz, gyártása drága, és az ébredő ellenerőket ügyes geometriai megoldásokkal kell ellensúlyozni, különben a terhelésváltási reakciók elviselhetetlenné válnak. Ne feledjük, a rugóutat is behatárolja, tehát komolyabb terepmotoron eleve kizárt, akárcsak tömege miatt a versenymotorokon.

A lánc egyszerű, könnyű, jó hatásfokú, de élettartama sajnos rövid. Folyamatos ellenőrzést és ápolást igényel. Felépítése gyakorlatilag nem változott az évek során, azonban egy korszerű gyártmány élettartama sokszorosa a nagyapáink által használtaknak. Ennek alapvetően két oka van: az egyik a felhasznált anyagok minősége és az illesztések pontossága, a másik pedig a rendelkezésre álló sokkal jobb kenőanyagok.

Ahhoz, hogy megértsük, miért és hogyan kell gondozni, nézzük meg a felépítését. A lánc szemekből áll, amelyeket két csap és két görgő alkot. A lánc hosszát a szemek száma jellemzi; egy átlagos motoré 90–120-ból áll. Az eltérő méretű szemek miatt a különböző méretű láncok azonos számú szemmel eltérő méretűek.

További, ma már nélkülözhetetlen alkotóelem a tömítőgyűrű és a zárószem, amely végteleníti a láncot – lehet patent- vagy nittelőszem. Az előbbi elméletileg bontható károsodás nélkül, a nittelős viszont csak egyszer zárható, utána hivatalosan már nem bontható. Persze a valóságban mégis, de utána biztonságosan és megfelelően már nem kapcsolható össze.

A patentszem esetében a csapokon van egy horony, ahová a biztosító beül, megakadályozva ezzel, hogy a csapok kicsússzanak a furatokból. A másik változat esetében a csap végén van egy kis furat, ahová a nittelő szerszám kúpja beül, és a csap végét annyira zömíti és szétnyitja, hogy a szem nem tud lecsúszni. Jellemzően ez a nagyobb teljesítményű, vastagabb lánccal üzemelő motorok megoldása; a kisebb gépeken vagy a gyakori cserére szoruló terepmotorokon a patentszemeset használják.

A csap a belső szem furatában pontosan illesztett, nem szabad, hogy szoruljon. A külső szembe viszont úgy van belepréselve, hogy abban megmozdulni nem tud, azzal egységet képez. A nittelőszerszám nélküli, kalapáccsal, dórnival végzett végtelenítés esetében gyakorta szorul a túlságosan zömített csap a belső szemben, így melegedést, kopást és szakadást okoz.

A lánc csak a hozzá való lánckerékkel párosítható. A görgők távolságának meg kell egyeznie a lánckerék fogárkának távolságával, így tud a lánc ráülni. Fontos, hogy a lánc a fogakra való rá- és lefutáskor is közel érintőirányba menjen, ne okozzon szükségtelen csúszást.

Elhasználódásakor a lánc hossza változik. Ez valójában nem nyúlás vagy egyéb deformáció, hanem a kopásokból eredő lógásból és holtjátékból összeadódó meghosszabbodás. Ezt igyekszünk kenőanyaggal és kíméletes használattal csökkenteni.

Az elsődleges problémát okozó kopás a belső szemek furatain és az azokon átdugott csapokon van. Erre a pontra találták ki az O gyűrűt, amely a két szem között összenyomva részben tömíti a rést, így kevesebb por, kosz és abrazív anyag jut be a csap és a szem találkozási pontjához.

Az utóbbi időkben megjelentek az X és W keresztmetszetű gyűrűk is. Ezeknek a kisebb érintkező felület miatt kisebb súrlódásuk van, így kevesebb hőt termelnek, kevesebb energiát emésztenek fel. Keresztmetszetük miatt jobban megtartják az olajat, így jobb a szigetelés és jelentéktelenebb a kopás. Azonban elárulhatom, az élettartam szempontjából a lényeg a gyűrű megléte és nem a keresztmetszete. Ha a csap és a szem furata kopik, akkor a lánc nyúlik és eljut egy olyan pontra, hogy a szem le tud ugrani a csapról már mérsékelt oldalirányú erő hatására is. Ez a láncszakadás egyik formája, megvárni nem szabad.

Az új láncnál annyira pontos a szem és a csap illesztése, hogy még a kenőanyag is csak mérsékelten tud bejutni. Miután elér egy optimális hézagot, azt sokáig tartja. Ez az egyik magyarázata, hogy az új láncot az első pár száz kilométer után meg kell feszíteni, majd a hossz állandósul. Ha ismét nyúlás következik, jelzi, hogy a lánc cserére szorul. A megnyúlt láncból szemet kiszedni, vagy egyéb módon rövidíteni tilos.

Az elhasználódás másik jele, hogy a görgők lötyögni kezdenek. Ez magával hozza, hogy a lánckerék fogaira nem tökéletesen fut fel, így azt gyorsan koptatja. Ez már kegyelemdöfés: a fogél deformált lesz, a fog pedig hegyes. A kopott lánckerék még jobban koptatja, feszíti a láncot – az élettartam végéhez értünk, tovább használni veszélyes. A kisebb baj, hogy átugrik a lánc a lánckerék fogain, a nagyobb, hogy el is szakadhat, ami komoly veszélyforrás.

Ápolásnál vagy kenésnél azokra a helyekre kell kenőanyagot juttatnunk, ahol a lánc leginkább kopik. Ezek a csap és a szem találkozása, a görgő és a csap érintkezése, valamint a görgő és a lánckerék találkozása. Ez utóbbi a lánckerék kopását is mérsékli.

Amikor lánckenő anyagot választunk, vegyük figyelembe, hogy a lánc O gyűrűs vagy sem, illetve utcán vagy terepen motorozunk. Az egykor kedvelt parafinban, zsírban kifőzés és a motorolajos kenés nem korszerű, hiszen kimondottan a láncok kenési igényeire kifejlesztett spray kiszerelésű kenőanyagok kaphatók. Ezek gyorsan párolgó hordozóanyaggal kevert adalékolt olajból állnak. Az egyik hozzáadott anyag a tapadást javítja, a másik pedig korróziógátló.

A görgők és lánckerék kapcsolódási pontjánál fellépő Hertz feszültség miatt úgynevezett EP (extreme pressure) adalékolás is szükséges. Ez hasonló a váltókban alkalmazott, a fogaskerékpárok kapcsolódásánál fellépő feszültségcsökkentésre használt adalékhoz. Amikor megállunk a motorral, a lánc kicsit meleg, ekkor kell ráfújnunk. Nem sokat, csak annyit, hogy ne csepegjen le róla. Szükséges állni hagyni úgy negyedórát, ennyi idő kell, hogy a hordozóanyag elpárologjon. Oldalról, kívülről nem érdemes a láncot fújni, ott nincs csúszó rész, csak a koszolódást növeli.

Az ismételt kenésre akkor kerül sor, ha a görgők kifényesednek. Kicsit más a helyzet, ha olyan spray-t használunk, amiben valamilyen száraz kenőanyag: teflon, molibdén, diszulfid vagy grafit van, mert ezek nem látszanak, de azért még kenőhatásuk elegendő lehet. Sajnos a csapokhoz kevésbé jutnak el, így kenésük ott korlátozott.

Túrázók sokszor automata kenőrendszereket használnak. Ezek működtetése általában a fordulatszámmal arányos, a szívóoldalról vett depresszióváltozás működteti az adagolót. A görgő és lánckerék kapcsolódási pontjait jól keni, azonban a csapokhoz korlátozottan juttat be olajat. Előnye, hogy a lánckerék kevésbé kopik, a tapasztalat megnövekedett élettartamot mutat. Érdemes azonban megállás után hagyományos láncspray-t is használni, illetve időnként letisztítani az összegyűlt koszt.

A lánc tisztítása fontos feladat, mert a felgyülemlett kenőanyagba beleágyazódik az abrazív homok és por. A tisztításkor nem szabad nagynyomású mosót használni, mert a víz bemossa a görgő és az O gyűrű alá a koszt. Megfelelő módszer a féktisztító vagy a lánctisztító spray, tisztítás végén alacsony nyomással, slaggal lemosva. Száradás után ismét kenhető.

Az élettartamot közvetlenül befolyásoló tényező a láncfeszesség. Ahogy a hátsó lengővilla berugózik, a lánckerék tengelye és a lengővilla tengelye nem esik egybe. A gyártók pontosan tudják, hogy a teljes berugózáskor mennyit feszül a lánc, így adják meg a belógást. Ettől eltérni semelyik irányba nem ajánlott. Amikor beállítjuk az új láncot, vagy a gyárban felszerelik, akkor a villapapucsban az állító alaphelyzetben van, tehát maximálisan lehet még feszíteni.

A feszítés lehetősége általában annyi, amennyit a lánc még elbír, akkor is, ha teljesen az elejétől indulunk. A pontos feszesség és a jó minőség még a váltás minőségére is kihat, hiszen a lánckerék tengelye a váltó szekunder tengelye, nem mindegy, hogy a lánc egy laza, vagy egy pontosan vezetett, jól beállított gépelem.

A láncot durva váltások, a kuplunggal felvett egykerék és a durva kuplunghasználat veszi legjobban igénybe, mert ilyenkor a terhelés lökés-szerű. Természetesen minden gyorsítás nyomot hagy, de a folyamatos erőhatás jobb, mint a hirtelen fellépő. Az igazi láncgyilkos a rosszul beállított feszesség. Ha túl feszesre állítjuk, berugózáskor akkora erőhatás léphet fel, hogy azonnal elszakítja, sőt a kihajtótengelyt vagy annak csapágyát is tönkreteheti.

A laza sem szerencsés, mert kopása gyorsabb, de az is előfordulhat, hogy foghegyre fut, majd szakad, esetleg megszorul. Ha nincs meg a kellő feszesség, a váltás is rosszabb, mert a szekunder tengelyen keresztül visszahatás lép föl. Ráadásul a laza lánc minden terhelésváltáskor pluszrántást ad az egész erőátvitelnek.

További ismert elhasználódás, amikor a lánc egyenetlenül nyúlik meg. Ez általában az élettartama végén a legjobbakkal is előfordul; gyakoribb, ha sok az erőszakos váltás vagy durva kuplungkezelés. Ilyenkor a feszesség beállíthatatlan, mert a kerék fél fordulatával odébb már más a belógása. Ha mégis megpróbáljuk, akkor keressük meg a legfeszesebb részt, és ott állítsuk be, és amint lehetséges, cseréljük le.

Címkék:

Kommentek

  • 2010.07.19 12:12:57odb

    Egy fontos dolog maradt ki a cikkből (egyébként nagyon jó, köszönet), hogy milyen gyakran kell kenni a láncot, illetve ez a gyakoriság mitől függ.

  • 2010.07.19 12:38:21baowah

    "Az ismételt kenésre akkor kerül sor, ha a görgők kifényesednek."

  • 2010.07.19 12:59:09Quattro

    A lánc már egy túlhaladott és elavult dolog.
    Egy vicc,hogy 2010-be ennyit kelljen szarakodni valamivel egy motoron(fújni-mosni-feszíteni),ráadásúl összebassza a lengővillát a szutyokkal..

  • 2010.07.19 13:06:41determ

    Én a magam részéről utálom ezt a lánckenés, feszítés, stb., szórakozást. Nem tudom mennyibe kerül egy kardán kifejlesztése, de ha kiszámolom a láncspray-t, a 20eKM-kénti új láncokat és fogaskereket és az egész szarakodásra fordított időt, szerintem simán megérheti egy kardántengely.

    Amúgy meg az egész megint kicsit olyan "marketing" szagú, mint a motorolaj. Mennyit kenjek? Miből, mikor? Miért jobb az egyik gyűrű, mint a másik? Mikor mossam le? Stb...

    A magam részéről a kardánra szavazok. Csak olyan motorok nincsenek kardánnal, amiket szívesen megvennék.

  • 2010.07.19 13:11:24Ninjaboy

    Jó cikk, köszönjük. Esetleg a brigéciolos tisztításról vélemény? A lánctisztító spray-k elég drágák.

  • 2010.07.19 13:12:30contee

    Igazad van Quattro! Szedd le!

  • 2010.07.19 13:13:22odb

    baowah: ezt benéztem :) köszönöm.

  • 2010.07.19 13:14:24baowah

    Ninjaboy: csináld, érdemes húsz forintért átfúrni a térdedet.

  • 2010.07.19 13:16:57Ninjaboy

    Mmint ezt hogy érted?

  • 2010.07.19 13:29:14baowah

    ninjaboy:[link]

    ha ez draga, akkor nem tudok mit mondani. Ne motorozz. .)

  • 2010.07.19 13:35:52Ninjaboy

    Nono, kerüljük a személyeskedést. Eddig is megvettem a spray-t, csupán feltettem a kérdést, mert több helyről hallottam, hogy így csinálják. Ellenben érdemi választ nem kaptam még mindig, csak kioktatást -- megjegyzem, teljesen alaptalanul. Kösz a semmit.

    Ettől függetlenül a motorozásnál semmi sem olcsó és mivel ezt mindenki tudja és teljesen elfogadja, ezért adnak mindent drágán -- mert megtehetik.

  • 2010.07.19 13:36:52Quattro

    @contee:
    Köszönjük Emese.

  • 2010.07.19 13:53:11nebancsa

    Valyon miért nincs a mai motorokon láncvédő?

  • 2010.07.19 13:55:19caymanos

    Nem lehet meghatározni, hány km után használj sprayt. Függ az évszaktól, úttól, csapadéktól.
    Aszfalton, nyáron, száraz, pormentes úton elég 1500 km után.

  • 2010.07.19 14:06:29Beast80

    Nebancsa: Milyen igaz. A 350- es Jawanak is teljesen tokozott lánca volt, van. Nem koszolódik, és miután telenyomtad gépzyírral a tokot a kenés is letudva. Ja és a tokon belül müanyag vezető fülek vannak, tehát még a szakadt a lánc sem tud lefutni a fogakról. Legalább az első boltig eljutsz tolás nélkül:)

  • 2010.07.19 14:25:07totokalmi

    én petróleummal szoktam átmosni kb. havonta.
    ez jó módszer?

  • 2010.07.19 14:32:35motoros15

    Én is petróleummal mosom.Úgy 800km után mindig és utána újra fújom.Még mindig újszerű állapotú a láncom,igaz nem egy kerekezek és nem járok sokat poros hegyi úton.De már van benne 14e km.

  • 2010.07.19 14:39:05streetsta

    Ninjaboy: szerintem a Brigéciolos mosásnak van egy komoly baja: a Brigéciol nem igazán illékony. Így miután beáztattad a láncot, elmostad, még jó sokáig ott lesz a kis résekben, keveredik a lánc-sprayvel. El tudom képzelni, hogy nem pozitív irányba változtatja meg a kenőanyag tulajdonságait. Ennél a petróleum, meg a benzin is jobban tetszik, de például a benzinről egy tesztben kimutatták, hogy az O-gyűrű durván bedagadhat tőle. Ezt a tesztet egy linkben kaptam, most akkor közkinccsé is tenném:[link]
    Még a féktisztítóra lennék kíváncsi, elég jól szedi a dzsuvát, gazdaságos az ára (még a nagy autóalkatrészes cégeknek is van saját márkás termékük).

  • 2010.07.19 14:39:09Krisi

    ha van láncvédő akkor milyen gyakran kell mókázni a lánccal? (ETZ)

  • 2010.07.19 14:46:00motoros15

    streetsta:
    A féktisztítót már én is próbáltam,több márkát,de hidd el nem olyan gazdaságos mint mondjuk a petróleum.Annak az ára 1L/500.- és abból 3x-4x-er is le lehet mosni a láncot fém tisztára,kis ecset segítségével.

  • 2010.07.19 14:47:16Ninjaboy

    @streetsta: köszi, ilyen hozzászólásra voltam kíváncsi, nem a bunkózásra...főleg, mert ahogy látom sokan használnak alternatív módszereket, nem feltétlenül vesznek meg minden drága cuccot ész nélkül. Köszi!

  • 2010.07.19 15:00:24jujdejo

    hat en biciklin szarakodok a lanccal, a legjobb modszer a tisztitasra a jo öreg kromofág...leszeded a lancot, összetekered, egy beföttesüvegben nyakonöntöd kromofággal, masnapra olyan tiszta mint az uj...nekem ieddig siman ez valt be a legjobban.

  • 2010.07.19 15:01:31Szsrobert

    Kerékagymotornál nem kell lácot kenni.
    Lánc sem kell.
    Cserébe azonos teljesítménynél nagyobb tömegű.
    Valamit valamiért.

  • 2010.07.19 15:06:30streetsta

    motoros15: ezt egy pillanatig sem vitattam, és úgy tűnik, a petróleum a láncoknál mindenes, az említett linken a hozzászólók jó része is ezt mondja. Csak a spray kiszerelést sokaknak kényelmesebb használni. Ez már inkább ízlés kérdése.

  • 2010.07.19 15:10:22streetsta

    jujdejo: bocs, de ez ebben az esetben nagyon hülye ötlet lenne. A kromofág egy kiba..tt agresszív cucc, attól úgy bedagadhatnak az O-gyűrűk (már ha nem porlanak szarrá), hogy az egész láncot lehet kidobni a csába. Bicikliláncnál ez nem játszik, ott én még nem láttam O-gyűrűt, de az is biztos, hogy arra sem tennék kromofágot, tele van finom kis kristályokkal, meg mint mondottam volt, kurva agresszív. Petróleum. Gázolaj. Ha már. Ráadásul ezek olcsóbbak is a kromofágnál.

  • 2010.07.19 15:19:20Beast80

    Jujdejo: Csak osztani tudom Streetsta véleményét. én rendeltetésszerűen használtam kromofágot, de ha nem vigyáztam eléggé akkor marta az acéllemezt is. Szerinted egy lánc, lánckerék kapcsolatnál milyen későbbi gondok léphetnek fel, ha sérül az anyag?

  • 2010.07.19 15:47:32motoros15

    streetsta:
    "Ez már inkább ízlés kérdése."
    Meg anyagi. :-)
    Én nem sajnálok semmit a motoromtól,sőt..
    De ha nem váltak be a különböző sprék,meg még drágák is,akkor inkább kihagyom.
    baowah linkje nem gyenge.Jó sok petróleum kijön az árából.Az a 400ml elég kevés ahoz,hogy szép tiszta legyen a lánc.:-)

  • 2010.07.19 16:01:06karlmann

    jujdejó

    Szerintem felejtsd el a kromofágot bármilyen lánc esetében. Azon túl, hogy a motorok láncaiban lévő o gyűrűt egyszerűen felzabálja, a fémnek sem tesz jót. Csak próbáld ki, tegyél egy kicsit egy festett fémlemezre és hagyd állni egy kicsit. először leszedi a festéket, utána úgy tűnik, mintha fémtiszta lenne és minden ok. De ha vársz még, akkor a fém szépen rozsdásodni kezd. Ha minden áron áztatni akarod akkor a jó öreg petróleumnál nincs jobb. De az o-gyűrűk azzal sem biztos, hogy barátok. Ugyanez van a féktisztítóval is. A féket szépen tisztítja, arra való, de flakonra mindig rá van írva, hogy a gumialkatrészeket kerüljük el vele.

  • 2010.07.19 16:11:01trabirider

    @Quattro:
    Egyáltalán nem elavult technika a láncok használata a mai motorokon, csak a gyártóknak nem érdeke, hogy vigyázzanak a láncra.
    Ha használnának láncvédőt, mint a régi motorokon, többszörösére nőne a lán élettartama, és nem is szutykolna be semmit, csakhát az ilyesmi ma már dizájn- és marketingügyileg nem megengedett.
    Gondolj csak bele: elég sok motor primer hajtásában is láncot használnak, ami felépítésében gyakorlatilag nem különbözik attól, amivel a kereket hajtják.
    A primer hajtással viszont csodák csodája nem nagyon szokott gond lenni. Miért is? Mert egy zárt rendszerben van, ahol nem éri a kosz és kap normális kenést.
    Ezt biztosította a rendes láncnak a zárt védőtok, csakhát ma már nem használunk olyat, mert nem trendi... Ez van.

  • 2010.07.19 16:13:05csiky944

    én brigéciollal szoktam mosni a motoron a lánc által összetaknyolt részeket, utána pedig magasnyomású mosóval letakarítom
    e85-el láncot takarítani esetleg,elvileg jobban old,mint a benzin, egy próbát megér

  • 2010.07.19 16:16:20vfts2105

    Szerintem a brigéciol a megoldás.Vettem egy lánctisztitó spayt pont ugyanolyan szaga volt és vizzel kellett lemosni-2500ft.A brigi olcsobb csak jól le kell mosni utána vizzel mert ez is megeszi az O-gyürüt.

  • 2010.07.19 16:30:08tailor13

    Simsonnál nincs ilyen probléma :D egyszer megkenem, amikor felrakom az újat, és utána kb többet megy el, mint a motor... és keni magának...

  • 2010.07.19 16:52:1573140

    Jó cikk, meggyőzött, hogy ne vegyek láncos motort. :) Hajrá BMW!!! :)

  • 2010.07.19 17:22:14VGGabor

    "Ezt biztosította a rendes láncnak a zárt védőtok, csakhát ma már nem használunk olyat, mert nem trendi... Ez van."
    A Pannoniákon a zárt festett láncvédő még szépen is néz ki, az újra legalább azt megtarthatták volna...
    Amugy motordoktorunk ezt már korábban leírta egy levélre válaszolván; senkinek se érdeke hogy a lánc kibírja majd 40000 km-en át....

  • 2010.07.19 17:38:28Koccy

    Meghát a mai motorokon jobban melegednek a láncok a nagyobb teljesítmény miatt, így ha láncvédő növeli az élettartamot mert megvédi a kosztól, egyúttal csökkenti is mert növeli az üzemi hőmérsékletét.

  • 2010.07.19 17:45:29ZoliFZR

    73140 Az S1000RR-en lánc van, pedig az a legerősebb:)

  • 2010.07.19 18:25:38Csumpi Hálidéj

    trabirider:
    "A primer hajtással viszont csodák csodája nem nagyon szokott gond lenni. Miért is? Mert egy zárt rendszerben van, ahol nem éri a kosz és kap normális kenést."


    Tévedés, hogy emiatt tartanak tovább a primer láncok. Bár tény, hogy a zárt helyen való olajban futás nem árt neki, de mégsem ez a fő ok, hanem az eltérő húzó igénybevétel.

    Ennek különbözősége az áttételezés miatt van.

    Tételezzük fel, hogy a főtengelyen ébred mondjuk 10 LE.
    A teljesítmény a fordulatszám és a forgatónyomaték szorzata.
    A főtengely forog a legtöbbet, tehát ott a legkisebb a nyomaték.

    Ha feltételezzük, hogy nincs veszteség a rendszerben, a keréken is 10 Le-t mérhetünk, de már jóval alacsonyabb fordulatszám mellett, tehát lényegesen nagyobb nyomatékkal terhelve.

    És nem a fordulatszám, hanem a nyomaték nyújtja jobban meg a láncot.

  • 2010.07.19 18:29:57eko

    Hajrá BMW!
    Az S1000RR meg nem közútra való!
    Max a hülyegyerek hajtja ott lámpától-lámpáig, az meg szenvedjen a lánccal.

  • 2010.07.19 18:32:37ZoliFZR

    Jó válasz

  • 2010.07.19 21:17:14ábrus

    Kedves Baowah úr! Ninjaboy kérdésére tényleg elég modortalanul sikerült válaszolni,ennél azért többet vártam volna tőled.

  • 2010.07.19 21:26:07Devil2

    Valaki magyarázza már el nekem legyen szíves, hogy mit értünk "kardánhatás" alatt, és miért hátrányos ez, illetve hogyan lehet kiküszöbölni ezt a problémát. Eddig kb senki nem tudta elmagyarázni, mert vagy saját maga sem értette vagy értettecsak elmondani nem tudta. Köszi.

  • 2010.07.19 21:28:48Orgon

    Köszönöm a cikket!
    Hasznos volt.
    Pont most állok motorváltás előtt, kardányosról láncosra...
    Sajnos megfelelő külsővel kardános naked bike, japán nem sok van, ezért a váltás...
    Shaft Drive FOREVÖR!!!

  • 2010.07.19 21:33:14Kókler Róbert

    Egyetértek, tényleg bunkó volt és 3190 Ft-ért drága. Inkább brigéciól.

  • 2010.07.19 21:35:34Kókler Róbert

    Két angol világkerülő nyilatkozta miután 100.000 mérföldet mentek a BMW GS-ekkel, hogy a kardánhajtás miatt választották a BMW-t de mégegyszer nem tennék mert azzal szívtak a legtöbbet, mellesleg a BMW kardánhajtása a sok marketingduma ellenére elég gagyi.

  • 2010.07.19 21:41:58bigwhite

    Nekem kardános van. Márciusban belemegy 2 deci olaj, aztán jövő márciusig el is van felejtve a hajtás.

  • 2010.07.19 22:28:09kill-r

    azt hittem a gs elég komoly terepmotor...

  • 2010.07.19 22:32:35libatown

    A lánc feszességét milyen állapotban szükséges ellenőrizni, középállványon, vagy keréken?

  • 2010.07.19 22:34:43Gzula[HUN]

    Tisztelt Csumpi Hálidéj!

    A teljesítmény az egységnyi idő alatt végzett munka. A munka az energiamennyiség, amely egy anyagi pontot erő segítségével adott távolságra elmozdít.

    A forgatónyomaték az erő és az középponttól az erő támadáspontjába mutató vektor, az erőkar vektoriális szorzata.

    A nyomatékkal kapcsolatban pedig elfelejtetted, hogy ez csak akkor volna igaz, ha quasi a hátsó fogaskerék lenne a hátsó kerék, tehát azt az apróságot elfelejtetted, hogy a hátsó fogaskeréken mért forgató nyomaték fordítottan arányos a kerék peremén lévő nyomatékkal, mégpedig a kerék méretével arányban. És akkor még a kerék tömegét, és egyéb baromságot még kihagytam.

    De az egész felesleges blabla volt, mivel a lánc csak a főtengelyen lévő fogaskerék által terhelt. Arra meg TE azt mondtad, hogy ott a legkisebb. (Akkor most miii vaaan?)

    Fizikaórán nem tetszett figyelni eléggé!

    Szerintem is a (és idézek fentről) "láncot durva váltások, a kuplunggal felvett egykerék és a durva kuplunghasználat veszi legjobban igénybe".

  • 2010.07.20 00:03:35Neszójjábe__

    Suzuki GS 500 esetében a gyári előírás láncmosásra a petróleum, mert már annál is O-gyűrűs láncot használnak, nem említenek láncmosó sprayt.
    A könyv 41. (PDF szerint 21.) oldalán alul látható.
    [link]

  • 2010.07.20 04:31:52vadparаszt

    fényesebb a láncnál a kard(án)
    jobban ékesíti a (lengő)kart

  • 2010.07.20 07:15:38motoros15

    libatown:"A lánc feszességét milyen állapotban szükséges ellenőrizni, középállványon, vagy keréken?"
    Én úgy tudom közép állvány és a lánc közepének a lógása 2-3cm lehet.De ez függ szerintem attól is,hogy ki mennyit megy két személlyel.De általánosságban a 2-3 cm elég.

  • 2010.07.20 07:18:03motoros15

    Neszójjábe
    Nekem is ezt írja a könyv a motoromra.

  • 2010.07.20 09:00:52Gzula[HUN]

    Vadparaszt: "De mi mégis láncot hordunk!" :-)

  • 2010.07.20 09:42:13Szsrobert

    Nyomaték???

    A lánc a rá ható húzóerőtől használódik el. Ez kuplungoláskor, durva motorfékkor, kerekezéskor a legnagyobb.

    Azonos terhelésnél hosszabb élettartamot a megfelelő kenésen kívül nagyobb fogszámú lánckerekekkel(kevésbé hajlítja a láncot), és nagyobb lánchosszal érünk el.

  • 2010.07.20 10:39:16Motordoktor

    A petróleum és a brigéciol is alkalmas a mosásra, ahogy a benzin is, de egyikkel sem szabad sokáig áztatni a láncot, mert az O gyűrű, bár olajálló, nem sokáig bírja, bedagad és szétszakad, szétkopik.
    Ne kövessül el azonban azt a hibát, hogy amint a lánc oldala (szemek) olajos vagy koszos, azonnal mossuuk, áztatjuk, mert ez csak esztétikai probléma. Mosni akkor kell, amikor a görgők mellett és a belső szemek mellett már nem csak kenőanyag van, hanem ott is por vagy nagyobb szemcsézetű homok. Ilyenkor a lánckerekeket is le kell tisztítani.

    A jó láncspray, ami megfelelő mennyiségben van ráfújva nem keni össze a motor (csak kicsit ;-) )általában a rossz, vagy nem megfelelő spray (pl. off road spray utcai motoron) repül le, pláne ha nem várjuk meg azt az időt, amig megtapad, vagy eleve koszra fújjuk.
    Az a tapasztatatom, hogy motorosok kb. 2-3-szor annyi láncsprayt fújnak a láncra, mint amennyire annak szüksége van. Nem kell beáztatni! A jó penetrációjú, vékony láncspray könnyen bejut, megtapad, ha többet fújunk, az csak a koszt növeli, valamint csökkenti a pénztárcánk vastagságát, jobb kenőhatást nem biztosít.

  • 2010.07.20 10:45:53Motordoktor

    @devil:
    A kardán hajtás kérdését feltetted a motordoktor rovatban is, ott fogok rá válaszolni, kicsit bővebben kifejtve. Kis türelmedet kérem!

    A kardán bizonyos dolgokra megoldás, bizonyos dolgokat pedig lehetetlen vele megvalósítani. Amikor terepmotorról beszélek, akkor nem a BMW GS sorozatára gondolok, hanem egy enduro-ra, ami akár versenyen is részt vehet és a pályaszakaszokhoz, etapokhoz néha még áttételt is kell cserélni. Ezt kardánnal hogyan? Tányérkereket cserélnek? Aztán a súlycsökkentés miatt a 10+ kg-os kardán már a giroszkópikus hatása miatt is kizárt.
    A kardán nagyon jó ott, ahol használják. Ahol nem használják, ott nem véletlenül nem teszik.

  • 2010.07.20 10:48:02igyszeretlek

    Hello! Szerintem a petróleum sem párolog olyan gyorsan. Én azt vettem észre, hogy petróleumos tisztítás (ecsettel, majd ronggyal áttörlés) után lefújva láncsprayvel egy híg valami lesz a láncon, ami hajlamos lecsöpögni még napokig. A legújabb láncszettemet tényleg akkor mosom (eddig még nem, kb 6000km van benne), ha már ott is és olyan retek lesz amit a Motordoktor írt előttem. Addig csak lancpray meg esetleg állítás.

  • 2010.07.20 14:13:01Erezneki

    kill-r: A GS egy tereptalicska, amivel (megfelelő gumival) könnyebb földutakon is lehet motorozni. A komoly terepmotor kategória az mondjuk a 100kg/50LE súly/teljesítmény arányú motoroknál kezdődik. Ezekkel szó szerint ott mész, ahol akarsz (vagy ahol tudsz :)...

  • 2010.07.20 18:48:24kazy69

    A Motor-Life 7?

  • 2010.07.20 18:49:23kazy69

    Valakinek tapasztalata, véleménye?

  • 2010.07.20 21:17:53_MIKI_

    A sima motorosoknak jó kis írás. Ennél kissé részletesebb írást közöltem két éve egy másik oldalon. Akit érdekel, elolvashatja:[link]

  • 2010.07.20 23:27:01Gzula[HUN]

    Köszönjük Emese!

  • 2010.07.22 08:33:52goVFRi

    Sziasztok! Automata olajozóról esetleg vélemény? Előre is köszi.

  • 2010.07.22 11:21:53kazy69

    az olajozás -mint írva vagyon fentebb- függ az időjárástól, útviszonyoktól -sokminden mástól is- (poros) amit az automatika nem tud, de azért jó ha van, viszont az emberi törődést amit amúgy is igényel a Vas nem pótolja

  • 2010.07.23 09:28:58Jani55

    Direkt így a végén szólok hozzá: Szerintem az "O" stb. tömítőgyűrűs láncok az automata láncolajozókkal működtethetők a leghosszabb élettartammal. Én, a gyárilag előírt SAE80 (közönséges)hajtóműolajjal olajozok, a várható élettartama a gyári láncnak 30ekm lesz (Vara1000).
    A gyárilag betöltött kenőanyagon túl a tömítőgyűrűk alá, azokon keresztül utólag semmilyen kenőanyagot nem tudunk bevinni. Hiába a spré, bármi... A nagynyomású vizes mosók nagy ellensége a láncnak, mert az apró kosszemcséket, vízcseppeket átnyomja a tömítesek mellett. Ez nagyon sokat árt a láncnak, rövidíti az élettartamát.

  • 2010.07.23 09:39:01Jani55

    Nekem vakuumos láncolajozóm van, minden 6-8 tankolás után töltöm fel a tartályt olajjal. Előnye, hogy olcsó és a leghatásosabb. A lánc mindíg olajnedves, ezáltal gyakorlatilag öntisztuló. Nekem fontos: csendesen fut. Néha, amikor teljesen tisztára mosom a gépet, először a láncot száraz ronggyal törlöm, ennyi az összes "gondoskodás", utána jön a kézi mosás. (Nagynyomású mosás tilos...)

  • 2010.07.23 09:49:42Jani55

    Kazy69: A láncolajozó be van állítva, utólag nem állítgatom, ugyanis teljesen felesleges! (és a működése nem függ semmi külső tényezőtől, az időjárástól a legkevésbé) Miután alaphelyzet, hogy a lánc jól kent, gyakorlatilag minden porcikája egyenletesen olajnedves állapotban van, jöhet az eső, a por, bármi! Az olajfilm taszítja a vizet, a port sem köti meg különösebben, azonnal leverődik. Esőmenet után, még mindíg olajos maradt a lánc és mivel üzemmeleg, gyorsan szárad. Közben kapja az olajcseppeket... (ez a gyakorlat)
    Hideg időben vékonyabb olajat töltök, ennyi az összes megkülönböztetés.

  • 2010.07.23 15:41:38kazy69

    Jani55: Én nem a működést tettem függővé az időjárástól, és a poros, nem poros utaktól, hanem az olaj szükségletét, -de ez olyan mint a gumi, ki miben hisz- nekem is van olajozóm s.k., de a "gondoskodás" az mindenféleképpen ki jár a vasamnak:-)
    Amúgy én a kézi zsírzás mellett egyszerű láncolajat ill. hidegben fáradt olajjal hígítva használok.

  • 2010.09.15 16:09:14titkosgyilkos

    Érdekes és hasznos cikk. Nem gondoltam, hogy a lánchajtás ennyire nyűgös. Mivel első motorom beszerzése előtt állok, ezek után fontos szempont, hogy lehetőleg kardános legyen.

Szóljon hozzá!

 
Ehhez a bloghoz csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.