Gödör mélyén a motorpiac

2010.12.28. 11:14
Öt évvel ezelőtt még tizennyolcezer, az idén alig ötezer motorkerékpár kelt el Magyarországon, s egyelőre nyoma sincs annak, hogy véget érne a piac mélyrepülése. A hozzáértők szerint egyetlen biztató jel akad csupán: az, hogy innen már nincs sokkal lejjebb. Az eladási toplista élén maradt a Honda, a szupersport gépek szegmense már csak árnyéka egykori önmagának, a vásárlók pedig megfontoltabbak lettek.

Visszasírják a motorkerékpár-importőrök és kereskedők az ezredforduló utáni éveket. Akkoriban, bár messze nem olyan mértékben, mint a hatvanas években, de ugrásszerűen nőtt a motorozni vágyók száma, dinamikusan bővült a piac. Míg egy évtizede összesen hatezer új robogó, ATV, krosszmotor és nagymotor kelt el, addig 2006-ban már tizennyolcezer darabon adhattak túl a kereskedők. A piac pörgött, a márkák terjeszkedtek, gombamód szaporodtak a szalonok.

Az aranykor azonban nem tartott sokáig, mert 2006-tól sorra érték a pofonok a motorkerékpár-kereskedőket. Azt még kiheverte a piac, hogy egy jogszabályváltozás nyomán ekkor már nem lehetett visszaigényelni a motorok áfáját, a regisztrációs adó bevezetése viszont már nagy csapás volt. A kormányzati intézkedések megtépázták a forgalmat, ráadásul még csak ezután ütött be a világgazdasági válság. 2008-ban már csak tizennégyezer motor kelt el, attól kezdve pedig soha nem látott mértékben estek az eladások.

Szloboda Tamás, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnökségi tagja – aki a Honda Hungary Kft. motoros ágazatának vezetője is – úgy becsüli, hogy az idén legfeljebb 5300 darabos lehet a piac. Ez pedig azt jelenti, hogy a 2006-os rekordév óta durván hetven százalékkal estek vissza az eladások. A siralmas helyzetet jól jellemzi az is: a hazai dílerek mintegy fele nem tudta átvészelni a válságos időket, bezárt, vagy feladta márkakereskedői státuszát.

Lassulási verseny

Az idén eladott motorkerékpároknak körülbelül a fele volt ötven köbcentis robogó, ATV és krosszmotor. Az adatok azért csak hozzávetőlegesek, mert a kereskedők egy része nem jelenti eladásait, a Belügyminisztérium adatbázisában pedig a rendszám nélküli gépeket nem tudják nyilvántartani. Ezzel együtt a tendenciák viszonylag jól nyomon követhetők.

Szloboda Tamás szerint a nem regisztrációköteles robogók, quadok és krosszmotorok eladása nagyságrendileg épp annyira esett vissza, mint a rendszámos gépeké, amikről viszont pontos adatok vannak. A Datahouse összesítései szerint 2008-ban 7792 nagymotor kelt el, 2009-ben már csak 3609, az idén pedig november végéig mindössze 2220. 2009 után az idén is a Honda maradt az eladási toplista élén, ám ez kétes értékű győzelem. Azzal nyert, hogy kevesebb vevőt vesztett, mint a konkurensek. A Honda 2008-ban 1712 rendszámos motort adott el, 2009-ben 1106-ot, az idén november végéig pedig csupán 850-et.

graf1

Bár három év alatt ez mintegy ötven százalékos visszaesést jelent, sokan még ezt is irigyelhetik a hazai piacon. A Suzuki – amely 2008-ban 2458 darabos eladással még verte a Hondát –, 2010-ben, november végéig összesen 366 darab motort tudott értékesíteni a Datahouse szerint. Nagyot bukott a Yamaha is: 2008-ban még 1348 motoron adott túl, egy évvel később azonban már csak 427-re, az idén pedig tizenegy hónap alatt 223-ra tudott vevőt találni.

Ihász János, a Yamaha Motor Hungária Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója nem vitatja, hogy sokat veszítettek a válság miatt, ám úgy véli, némiképp torz a toplista. Szerinte ugyanis a piacvezető márka kizárólag rendkívül agresszív árstratégiájának köszönheti, hogy a konkurenseknél kisebb mértékben esetek eladásai, nem lenne ekkora az előnye, "ha nem veszteségesen árulná a motorokat.” A piac kétségbeejtő állapotát jól jelzi az is, hogy az egyik legjelentősebb, 150 százalékos növekedést a Datahouse szerint a Kinroad könyvelheti el: kettő helyett öt darab motoron sikerült túladnia.

Racionálisabb vevők

A válságos idők nem csak az eladási adatokat változtatták meg, hanem a vásárlói szokásokat is. Míg három évvel ezelőtt a motorok nagy többségét, közel nyolcvan százalékát hitellel együtt vitték, addig az idén a vevők kevesebb, mint húsz százaléka vett fel hitelt. Ez nem csak a bankok hitelezési kedvének visszafogottságával magyarázható, hanem azzal is: a krízis miatt elmaradtak a szalonból a kispénzű, kölcsönre szoruló vevők, s egyre többen alaposan megfontolják, milyen pénzügyi feltételek mellett vágnak bele a vásárlásba.

Azt, hogy a vevők racionálisabbá váltak, Szloboda Tamás szerint más is jelzi. Míg korábban a vásárlók zöme a „minél nagyobb, minél gyorsabb, minél erősebb” elv alapján választott motort, addig ma már sokkal inkább figyelembe veszik azt, mire is használnák a gépet. Erre utal, hogy a sportgépek iránti kereslet drasztikusan visszaesett, viszont egyre többen keresik a mindennapi használatra alkalmas, városban és rövidebb távokon ideális nagyrobogókat, 125-ös motorokat. A felmérések szerint a szupersport kategória piaci részesedéses csaknem felére, 8,5 százalékra esett vissza, viszont erősödött a Naked-ek, a nagyrobogók és a 125-ösök pozíciója.

Mindezek tükrében aligha meglepő, hogy az idei év első tizenegy hónapjában a rendszámköteles motorok között a Honda NHX110-es robogó volt a legkeresettebb modell Magyarországon, összesen 83-at adtak el belőle. A második legkelendőbb motor szintén Honda volt, a CBF125-ös, amiből 75 kelt el. A toplista harmadik helyére viszont 65 eladott darabbal felkerült a BMW R1200 GS. A toplistás modellnek jókora szerepe volt abban, hogy a BMW – legalábbis a novemberig rendelkezésre álló adatok szerint – 161 darabos eredménnyel megelőzte a Kawasakit, és a negyedik helyre ugrott előre.

Csak a szürkeimport virágzik

A válság nem csak az új motorok eladásaira nyomta rá bélyegét. A Datahouse felmérései szerint, ha nem is jelentősen, de a használt gépek forgalma is visszaesett. Három évvel ezelőtt még mintegy 22 ezer motor cserélt gazdát, tavaly viszont már csak 19 ezer. Az idén – az októberig elkészült felmérések alapján – a 18 ezret sem éri majd el a használt motorokra kötött adás-vételi szerződések száma.

graf2

A statisztikák szerint a használt piacon a Suzuki modelljei voltak a legkelendőbbek. Az év első tíz hónapjában hivatalosan 4304 Suzuki cserélt gazdát, s az AN 400-ast meg a GSX-R 600-ast vették a legtöbben. A használtpiaci toplista harmadik helyéről – a Honda CBR 600 F miatt – hajszállal csúszott csak le az MZ ETZ 250 De Luxe, amiből legálisan, lepapírozva 217 darab cserélt gazdát. Érdekes módon akad a motorpiacnak olyan szegmense, ahol már megállt a visszaesés: a Datahouse adatai szerint az idén nagyságrendileg éppen annyi gépet hoztak be külföldről az országba, mint az elmúlt években, körülbelül négyezret.

A külföldön vásárló hazai motorosok nagy többsége Hondát, Suzukit, Yamahát vagy Kawasakit hozott be. Bár a szürkeimport nem kedvez a márkakereskedőknek, Szloboda Tamás szerint van pozitív üzenete annak, hogy a behozott járművek száma viszonylag magas maradt: jelzi, hogy nem csökkent a motorozás iránt vágy, vagyis a gazdasági helyzet javulása nyomán újra felpöröghet a piac.

Kifelé a gödörből?

A szakember szerint a kilábalás akár már jövőre elkezdődhet, legalábbis a nyugat-európai tendenciák ezt jelzik előre. Bár tőlünk nyugatra is volt visszaesés a válság miatt, korántsem akkora, mint itthon: 2009-ben az előző évihez képes 16, az idén pedig az első kilenc hónapban további 11 százalékos volt a visszaesés. Ma már viszont egyre több nyugat-európai országban élénkül a forgalom. Ez elsősorban a gazdasági helyzet javulásának köszönhető, de nem kizárólag annak.

Portugáliában például több mint másfélszeresére – egészen pontosan 166 százalékra – nőttek az eladások, miután bevezették, hogy B kategóriás jogosítvánnyal már 125 köbcentis motorokat is lehet vezetni. Érdekes piaci mozzanat az is, hogy Nyugat-Európában a tapasztalatok szerint a válság hosszú távon akár kedvezhet is a motorpiacnak. A krízis következményei miatt ugyanis egyre többen fordulnak a motorok felé, mert olcsóbban fenntarthatók az autóknál, ráadásul az értékvesztésük is kisebb veszteséget okoz a családi büdzsében.

Mindezek alapján Szloboda Tamás bizakodó, reményei szerint Magyarországon is hasonló folyamatok indulhatnak el. A gazdaság élénkülése nyomán visszatérnek a vásárlók a szalonokba, s a motorra átnyergelő autósok révén új vevőkör is megjelenhet. Ha sikeres lenne a hamarosan kezdődő aláírásgyűjtés, és végre előrelépés történne a B kategóriás jogosítványok 125-ös motorokra való kiterjesztése ügyében, alighanem négyéves mélyrepülés után nem csak felpörögne a piac, hanem akár újabb rekordokat is dönthetne.