Azt kaptuk, amit kell: épített motorok, dögös kocsik és riszáló csajok vártak ránk a 2011-es EMAT-on. Ott volt minden, ami a kellemes családi délutánhoz kell motoroséknál, csak pont a motorosok maradtak otthon – a kiállítás rendben volt, néző mégis alig akadt.
Idén kétnapossá vált a custom show, talán ez is megfelezte a látogatók sűrűségét. A szombati bombariadó sem tett jót – ki az a barom, aki a párhuzamosan futó családi rendezvényt és a motorosbulit képes tönkretenni egy névtelen telefonnal?
A szervezés rendben volt, a Devils MC tizenöt év alatt már jól bejött. A tágas csarnokban aránylag jól körbejárhattuk az autókat és a kiállított motorokat. Mivel idén a visegrádi négyek mikrobajnokságának az EMAT volt az utolsó stációja, meglepően sok cseh és lengyel jármű indult a versenyen.
A vérfrissítés jót tett a mezőnynek – a hazai építők mintha egy picit megfáradtak volna. Volt néhány figyelemfelkeltő alkotás, de országon belül nehéz lett volna kiosztani tizenkét díjat. Trike-ból is csak egy volt – nem, csoda, hogy az Angel Wing nyerni tudott.
Számos olyan gép volt, amit láttunk tavaly is; a fődíjat a korábban már megismert King Machine Ultima vitte el – igaz, a szabályokkal ez nem ellenkezik, hiszen komolyan átalakították a korábban még merev vázat. A rugózás, az új, Pepenero festés és a felfrissített részletek bejöttek a Best of Show díját megszavazó nézőknek. Úgy tűnik, a jegy mellé szavazócédulát kapott civilek buknak a speckó fényezésre meg a csillogásra, hisz az autók között is egy kellően csicsás építés győzött. A fehér alapszínű, szürkével halványan festett Lincoln szintén a Discovery-n sulykolt dizájnt hozta Magyarországra.
Idén lényegesen kevesebb volt a szoci gép, talán kettőt láttam a csarnokban – ezek közül a jobbik, Kiss-Bus István négyhengeres Pannoniája győzött az East Block kategóriában. Valahogy a streetfigheterek is megfogyatkoztak. A sajátos stílusban dolgozó Marczinkó Tamás Triumph Speed Triple-je durván kimagaslott a mezőnyből. A bölényszerű kontúr és a fantáziadús kidolgozás már nemzetközi sikereket is hozott – ugyan ez a külső nem mindenkinek befogadható, de az egyedi ötleteket és a bámulatos részleteket muszáj elismerni.
A dragsterek között Gál Tamásé lett a plakett – azt hiszem, nem az eltúlzott festést, hanem a félelmetes technikát díjazták: 470 lóerő, Aquamist víz-etanol befecskendező, Wössner dugók és Hayes drag-kuplung található a 2004-es Hayabusában.
A Görbe Sanyi motorja nem a hazai ízlésnek épült: az El Camino a Japánban népszerű retró jegyeit viseli magán. A Radical Garage gyermeke a legjobb Harley-Davidsonnak bizonyult. A cseh Milan Slaba által, a Bernard sörgyár színeiben épített gép legalább olyan friss, mint a jó, csapolt komlólé – a Buell alappal létrehozott motor minden részlete kilóg a megszokott custom-divatból – a legjobb külföldi díját hozta el, de talán még ennél is többet ért.
A fényezés díját a narancsszínű Pepenero vitte el. A Paintbox stúdió munkája valóban profi, aki bukik a látványos show-jellegre, az nagyítson bele a fotóba. Aki az egyszerű és letisztult látványra bukik, az hunja le a szemét vagy ugorjon a galériában.
Ugyan Müce kihozta az utóbbi idők legaranyosabb magyar customját, a kockásra fényezett Sportstert, mégsem ez kapott díjat. A szolid megjelenésű, springer-villás HD Softail a módósított chopperek között diadalmaskodott.
Az épített, nem gyári vázra alapuló chopperek között szintén King Machine győzelem született. A Hömbivel közösen létrehozott magas villanyakú motort szintén az Ultima V2-ese hajtja. A módosított low riderek között szintén Marczinkó Tamás a nyertes: a lapos és gonosz Night Rodra elég rápillantani, tudjuk, ki építette.
A legszebb kézi munka miatt a lengyelek megérdemelten álltak fel a színpadra: a BT Choppers Shovelje gyönyörű vázzal és antikolt festésével kimagaslott a mezőnyből. A rezelt laprugóval megoldott csillapítása őrjítően izgalmas látvány – a best of radical dicsősége is az övé.
Az egyik legszimpatikusabb, egyszerűségében is meggyőző gép a cseh Palo Paragula 883-as Sportstere volt. A szürke merevvázas Harley igazi csemege – szerintem nem igazán old school, de mégis ebben a kategóriában nyert.
A tipikusan cseh és nagyon vidám Karel Feltl az épített lowriderek díját vitte el. A Kchoppers tulajdonosa egy Yamahát vágott szét. Ügyesen egyensúlyozott a látványosság és a giccs között: a V2-es Yamaha közelharckor sem rossz, hisz az első villa mellé barátságos baseball ütőt szereltek.
Amikor megláttam Sapka motorját, tudtam, hogy igen, végre egy gép, amit muszáj tesztelni is: a privát használatára készített Triumph egy mifelénk ismeretlen irányba mutat. A brit twineket Magyarországon nem szokás átépíteni, pedig érdemes: az ötszáz köbcentis bobber részletei meglepőek és gyönyörűen kidolgozottak – naná, hogy ez a szépség lett a legjobb old school.
A épített radikálisok között is egy Sportster nyert: a Hardtail műhely gépe egyáltalán nem néz ki radikálisan, sőt, inkább szerény és egyszerűen ízléses. Ez biztos, hogy alkalmas mindennapi motorozásra.
A kiemelt gépek mellett több, rendkívül figyelemfelkeltő építést is láthattunk az idei EMAT-on. Crazy Cimbi rozsdás Hondája, Szakál motorizált rollere és a Top Notch Company semmire sem hasonlító, vérradikális customja a világon bárhol megállná a helyét, de Jónás Testvér Twin Camje és a cseh Wild Style Flathead Harley-ja is túlmutatott az átlagon.
Az autók között csak öt díjat osztottak. A legjobb oldie egy Fastback Mustang lett. A klasszikusan szép gép szinte észrevétlen volt a vajdasági OGCW által faragott top chop-os Zastava mellett. A street rod kategória győztese az EK Autó Pontiacja lett – elég ránézni, hogy elhiggyük, nagyon erős.
A legizmosabb a hot rod mezőny volt. Családi kedvencünk, a Praga kisteher nem nyert, de honfitársa, a félelmetes és radikális Ford igen. A Boys 'n' Toys műhely autója apokaliptikus és megdöbbentő – több néző szerint megérdemelte volna a fődíjat a giccsbe hajló Lincoln helyett.
Idén kerékpárokat is díjaztak, ahol az aranyérmes Chopper Shop Monyec mögött a Winkler gépét építő Pistike lett az ezüstérmes. A harmadik hely a salgótarjáni Pipergarage-t illeti.
A Millenáris ideális helyszíne a rendezvénynek. A kevés látogató miatt azonban aggódom; ki tudja, jövőre érdemes lesz-e ekkora csarnokba hívni az embereket? Bízzunk benne, hogy a rendezők nem riadnak meg és nem adják fel – az EMAT egyedülálló az országban.
Az idei győztesek:
Motorok:
(kategória, sorszám, építő/tulajdonos, típus)
Legjobb east block: 7. Kiss-Bus Gyula, 4 hengeres P20
Legjobb streetfighter: 22. Marózus műhely, Marczinkó Tamás, Triumph
Legjobb dragster: 45. Gál Tamás, Suzuki Hayabusha turbó
Legjobb trike: 13. Kása László, Angel Wing
Legjobb Harley-Davidson: 19. Radical Garage, El Camino
Legjobb külföldi custom: 51. MS Tuning, Milan Slaba (Csehország), Buell
Legjobb fényezés: 5. Paintbox (King Machine), Pepenero
Legjobb módosított chopper: 33. Müce choppers, HD softail
Legjobb épített chopper: 2. Hömbi custom bike – King Machine Choppers, Ultima
Legjobb módosított lowrider: 23. Marózus műhely, Night Rod special
Legjobb kézimunka: 48. BT Choppers (Lengyelország), HD Shovelhead
Legjobb módosított old school: 50. Palo Faragula (Csehország), XXL Sportster
Legjobb módosított radikális: 48. BT Choppers (Lengyelország), HD Shovelhead
Legjobb épített lowrider: 24. Kchoppers (Csehország), Devil's shit
Legjobb custom old school: 25. Sapka Művek, Triumph
Legjobb épített radikális: 37. Hardtail Choppers, Sportster 883
Best of Show: 5. King Machine Choppers, Pepenero
Autók:
Legjobb oldie: Gruia Lázár Hunor, Mustang Fastback, 1965
Legjobb custom: OGCW – All in (Vajdaság), Zastava, 1966
Legjobb street rod: EK autó, Pontiac Firebird, 1969
Legjobb hot rod: Pavel Caslava, Boys 'n' Toys (Csehország), Ford, 1937
Best of Show: Papp László, Lincoln, 1950
Kerékpárok:
1. hely: 12. Chopper Shop, Monyec
2. hely: 30., 31.Szilvási István, épített, veterán jellegű
3. hely: 7. Pipergarage, Dudás Attila, Salgótarján