Szemétből készül a magyar motor

2011.07.14. 10:31

Néhány hete megírtuk, hogy az oregoni Brammo a Flextronics sárvári üzemében gyártatja két elektromos motorkerékpárját, az Enertiát és az Enertia Plust. A cég eddig senkinek nem nyilatkozott, mi is csak véletlenül értesültünk arról, hogy ismét van motorgyártás Magyarországon. Megkerestük a Brammo oregoni központját, ahol részletes válaszokat kaptunk. Az alábbiakban Adrian G. Stewarttal, a Brammo kereskedelmi igazgatójával készült interjúnkat olvashatják.

Totalbike: Miért pont a magyarországi Flextronics üzemet választották a Brammo Enertia és Enertia Plus gyártásához?

Adrian G. Stewart: Talán kicsit furcsán fog hangzani, de egyszerű földrajzi okai vannak. A Flextronics járműipari részlegének központja Stuttgartban található, és mi azt szerettük volna, ha a szingapúri cég olyan helyen gyártja a motorkerékpárjainkat, ahol a stuttgarti központ rendszeresen ellenőrizheti, minden rendben megy-e a gépsoroknál.

Mikor láthatjuk ezt a folyamatot?

Szeptemberben tervezünk egy sajtólátogatást a sárvári üzemben. Ígérem, akkor sok mindent megmutatunk.

Mit várnak az európai piactól? Sikeres lehet egy ilyen elektromos motorkerékpár akár a kontinensen, akár Magyarországon?

Úgy gondoljuk, Európában még nagyobb kereslet lesz a Brammo könnyen használható, valódi motorozási élményt nyújtó modelljeire, mint nálunk, az Egyesült Államokban. Először az Egyesült Királyságban, majd Franciaországban kezdjük el árusítani a motorokat, később terjeszkedünk majd dél felé, így a motoros kultúrájáról szintén híres Olaszországban és Spanyolországban is felbukkannak az Enertia modellek. A második ütemben következhetnek az Európai Unió más országai, köztük természetesen Magyarország. Reméljük, a magyar motorosok is szívesen kipróbálják majd a jövő hajtási technológiáját.

Kik a beszállítók? Van akár a hagyományos motoriparból, akár a magyar cégek közül partnerük? Gondolunk itt a motorok szokványos alkatrészeire.

Az összes partnerünk a hagyományos járműiparból érkezett. A világításért a Hella a felelős, a motorok fékjeit a Brembo szállítja, futóműalkatrészeket a Marzocchitól és a Worx-től kapunk és a SMRE nevű cég szállítja a sebességváltót (ezek BMW szintű beszállítók - a szerk.). Az egyik modellünkben, az Engage-ben hatfokozatú váltó van.

Azt már tudjuk, hogy az Enertia típusok rendes közlekedésre alkalmasak, az interneten található videók szerint fürgék. De mennyit bír a hűtőtáska méretű akkumulátorcsomag, ha valaki mindig nyélgázon gyorsít?

Az akkumulátorok a Magyarországon készülő Enertia, illetve Enertia Plus esetén elvileg 68 vagy 128 kilométeres hatótávolságot bírnak, de ez sok mindentől függ. A hagyományos, benzinmotoros gépek fogyasztásában is döntő szerepet játszanak az útviszonyok, a jármű terhelése, hogy visz-e utast vagy csomagokat, és, hogy hányszor, illetve milyen intenzíven gyorsít. Ez pontosan így van a Brammo elektromos motorjainál is, így mindenki eldöntheti, hogy takarékoskodik-e vagy sportosan közlekedik. A motor mindkettőre képes.

Mennyi ideig tart az utántöltés? Hány utántöltést bírnak az akkuk?

A teljes utántöltés körülbelül négy órát vesz igénybe, ezer töltési ciklust bírnak a jelenlegi akkumulátorok. Gyorstöltővel tovább csökken a töltési idő. Ha valaki mindennap lemeríti és újratölti a telepeket, négy-öt év múlva még mindig számíthat az eredeti kapacitásuk nyolcvan százalékára, de ez a használat módjától is függ.

Azt már tudjuk, hogy jelenleg lítium- ion-foszfát telepeket használnak a motorokban. Milyen perspektívát látsz a technológiában?

Jó kérdés. Éppen most fejlesztjük az Enertia Plus új akkumulátorcsomagját, melyet szeptembertől már a magyarországi Flextronics üzemben készülő motorokba is beépítünk. Ezektől érezhető hatótáv növekedést várunk.

És mi lesz a motorokkal az élettartamuk végén? Elektromos járműveknek fenntartott roncstelepre kerülnek?

Biztosan nem. Jóllehet a hajtáslánc nagyon hosszú életű lehet, a Brammo motorok nagyrészt újrahasznosítható anyagokból készültek, sőt alkatrészeik nagy része már újrahasznosított anyagokból áll, az akkumulátorok újrahasznosítására saját eljárást dolgoztunk ki. A motorok tankimitációja, az idomok alsó része, a fényszóróház és az előlapja és még rengeteg kisebb alkatrész legalább huszonöt százalékban üdítőitalos PET palackok anyagából készül. Az első és hátsó sárhányó teljes egészében autóakkumulátorok műanyag házának anyagából van, míg az ülés huzata újrahasznosított bútorkárpit. A fém alkatrészekkel is hasonló a helyzet, azok sem szennyezik majd a környezetet ha a motorkerékpárt szétszerelik.

A totalbike olvasói izgatottan követik a Man szigeti TT TTXGP versenyeit, ahol elektromos motorkerékpárok indulhatnak. Mi a véleményük ezekről a versenyekről?

Az észak-amerikai TTXGP bajnokság sonomai fordulójában körrekordot állítottunk fel, és már 2009-ben is ott voltunk a Man Szigeten, ahová jövőre visszatérünk. Elektromos motorversenyeken induló gépünk az Empulse RR több mint százhatvan kilométeres sebességre képes, és körülbelül százhatvan kilométer a hatótávolsága. Tömege kicsit több mint kétszáztíz kiló, ami ebben a mezőnyben elég a dobogós helyhez.

Mikor lesz utcai szupersport motorja a Brammónak?

A legnagyobb nehézséget az jelenti, hogy a versenymotorok rengeteg kompozit anyag felhasználásával készülnek, sok olyan megoldást tartalmaznak, amely nem fér össze a sorozatgyártással, mert a végeredmény rendkívül drága lenne.

Kollégánk két hete működés közben látta a BMW elektromos robogóját. Tervezik már a Brammo villanyrobogót?

Soha ne mondd, hogy soha!