Magyar politikusok nyélgázon

2011.10.30. 14:28 Módosítva: 2011.10.30. 14:28

Juhász Gábor volt szocialista államtitkár és titkosszolgálatokat felügyelő miniszter a Harley-Davidsonra esküszik, méghozzá egy klasszikus darabra, a Fat Bob-ra. A Fat Bob az egyik legszimpatikusabb Harley. Nem régieskedő, ál-merev Softail rugózással bír, hanem hagyományos, kéttelós Dyna vázzal – ez motorozás közben pozitívum, bár sokak szerint a parkolóban nem ez a legszebb modell.

10
Fotó: Huszti István

Az 1600-as blokkal hajtott gép kiválóan megy, nyomatékból lendül. Göbölyös Zsolt szerint „nagyot tol, de ha kettesben ekkora gázt húznék egy ezres sportmotornak, a Holdra katapultálna.” Szerinte minden relatív, neki ez a gép nem a száguldozásról szól.

A léghűtéses kéthengeres minden fokozatban kellemes egyformasággal húz, a testhelyzet férfias, de nem halálosan kényelmetlen. Az ikerlámpa és a széles kormány akár épített motoré is lehetne, pedig ez gyári, mégis dögös, macsós, de használható.

Schmitt Pál köztársasági elnök is a Harley-Davidsonokat kedveli. A közelmúltban saját veterán, világháborús katonai WLA750-esét ajánlotta fel az árvízkárosultak javára. Nem csak öreg gépekkel rendelkezik, bár úgy tűnik, elsősorban a retró formavilág győzi meg: korábban egy a harmincas évek szellemében gyártott Heritage Springert használt, de néhány éve a háború utáni bobber-korszakot megidéző Cross Bones-ra váltott.

D  NL20100616019
Fotó: Nagy Lajos

Az amerikai gyárat 1903-ban alapították. Mindig is ragaszkodtak a hagyományokhoz, néhány kitérőt leszámítva megmaradtak a léghűtéses V2-es motoroknál. A hetvenes évektől ez a hagyományőrző elkötelezettség egyre inkább marketingfegyverré vált – látva köztársasági elnökünk ízlését, őt meggyőzte az évtizedeken átívelő formavilág.

Korábban rövidebb kitérőt tett a japán izomcirkálók világába, hisz 1800 köbcentis Suzukit is tesztelt – úgy tűnik, a műanyag részletek nem jöttek be neki, mert visszatért a milwaukee-i gyártású Harley-khoz. Ránézve a jótékonysági céllal hatmillióért elpasszolt WLA-ra, a Heritage Springerre és a Cross Bones-r,a egy közös jellemzőt azonnal felfedezhetünk: Schmitt Pál nem a manapság elterjedt teleszkópvillát kedveli, hanem a húszas évek technikai alapjain máig fejlesztgetett springereket. Mellékesen vegyük észre, hogy az elnöki pozíció is megkívánja a Harley-t: Putyin is az amerikai cég háromkerekűjét választotta.

A Harley-Davidson elsősorban a nyugodt, megfontolt motorosok gépe, bár ahol ilyen mélyről és egyenletesen jön a nyomaték, nem beszélhetünk lomhaságról. A kiegyenesedett üléshelyzet és a lábtartók elhelyezése is a kényelemről és a hangulatos cirkálásról szó: kevés motor tudja azt, amit a hosszú löketű kéthengeres kínál.

Hunvald György szocialista politikus néhány hete cserélhette vissza a börtönbéli motoros fókát 1600 köbcentis Yamaha Wild Star csopperének kormányára, ha ugyan még el nem kobozták tőle.

DSZZS20110421005
Fotó: Szigetváry Zsolt

A japánok talán még most is azt hiszik, akkor fognak igazán kilátszani földből a megrögzött Harley-rajongók szemében, ha egymásra licitálva építenek egyre nagyobb V2-es cruisereket. A láz kellős közepén mutatták be az ezerhatos Yamahát, de korántsem ez a legnagyobb ilyen jellegű motor a piacon. Sokan szeretik a Wildot, és kevesen emlékeznek arra, hogy az egyik évjáratnak váltóproblémái voltak, így az egész sorozaton cserét rendelt el a gyár.

Egyébként a Yamaha műszakilag kiváló choppereket és cruisereket épít, eközben a Harley-Davidson emberei mégis egymás térdét csapkodják a röhögéstől. Ők ugyanis nagyon lassan fejlesztenek, hiszen tudják, hogy a rakoncátlan működés ebben a kategóriában nélkülözhetetlen stíluselem. Akinek ilyen motorja van, biztosan erős ember, vagy van egy beosztottja arra az esetre, ha nem boldogul a gigantikus Yamaha bő háromszáz kilós tömegével.

A prospect klikk, reménybeli tagok, jelöltek

Riz Gábor fideszes országgyűlési képviselőnek klasszikus old style túramotorja, egy Honda PC800-asa van. A Pacific Coast itthon gyakorlatilag ismeretlen típus, pedig rengeteg érv szól mellette. Olyan meg nem értett motorkerékpár, amelynek szél- és esővédelme a legjobb robogókat is felülmúlja, ugyanakkor vezetése nem korlátozódik a gázmarkolat és a fékkarok kezelésére, tehát élmény, és nem egyszerű mozdulatsor.

05 05 ingujj

Ennek ellenére Európában és Amerikában is megvetett társaság a Pacific Coast tulajdonosoké, a robogósok és a motorosok is nevetnek rajtuk. Ez persze nem baj, hiszen akik egyszer megszeretik, nagyon nehezen mondanak le az okosan kitalált, mára kellemesen elavult formájú Hondáról.

Szólláth Tibor Zoltán fideszes országgyűlési képviselő is szeretheti a veterán járgányokat: egy Pannonia T5-öst rugdoshat életre, ha meg akarja szellőztetni borostáját. A Pannonia. A Magyar Motor. Ne keressék a helyesírási hibát, azért áll itt nagybetűvel, mert a szókapcsolat már-már tulajdonnévi magaslatokba hág.

A T5-ös volt a legnagyobb darabszámban, a legtovább előállított hazai motorkerékpár, igaz, e dicsőség mögött kétes emelőerők mozogtak: amikor ugyanis a hatvanas évek végén le akarták váltani az elsősorban a szovjet piacon nagy számban fogyó Ötösök gyártását, s helyettük az erősebb, korszerűbb futóművű P10-eseket, P12-eseket kezdték volna ott is forgalmazni, a Nagy barát közbeszólt.

D  TT20110323057
Fotó: Kovács Attila

Az újkorában sem igazán űrsiklónak számító technikájú T5 pedig a kőkorszaki motorizáció jelképeként maradt a programban. Viszonylagos megbízhatóságának, elterjedésének, alkatrész-ellátottságának, no meg a kollektív emlékezet erejének köszönhető, hogy az a Pannonia, amely fekete, és ma menni látjuk, nagy valószínűséggel T5-ös.

Ereje nem volt sok, az utazója maximum egy jóindulattal mért hetvenes, de sokak szerint a világ végéig elmegy, és onnan még egy kilométert. Gyűjtők úgy tartják: minden magyar motoros garázsában kell lennie egynek.

L. Simon Lászlót az Országgyűlés kulturális és sajtóbizottságának fideszes elnökeként ismerhettünk meg. Több verseskötet szerzőjeként Pegazus hátáról néha átlendül középkategóriás chopper motorjára, egy Yamaha XVS650-re. A Dragstar valódi műmájer-motor.

D SOS20110311005
Fotó: Soós Lajos

Nagy, súlyos Harleynak akar kinézni, közben egy szánalmas, negyven lóerős V2-es, ráadásul nem is túl tartós. De nem is kell annak lennie, hiszen ezt nem motoros veszi, hanem aki villantani akar a motorral. Kocsma előtt letámasztani, teraszról nézegetni tökéletes, túrázni úgysem indul vele senki.

Aki komolyan gondolja a chopperezést, minimum kétszer ekkora lökettérfogatú gépet vesz; erre még hangos kipufogót is kár tenni. Elmaradhatatlan kelléke a markolathínár és a rojtos jakó, nem ritka a veszkócsizma sem. Olcsó belépőjegy a chopperes klub hátsó soraiba.

Tamás Barnabás fideszes országgyűlési képviselő egy 250-es kínai Keeway Super Shadow csopperrel próbál a többiek árnyékába érni. A Keeway Super Shadow biztosan nem az a motor, amit irigyelni kell bárkitől. Hogy miért nem? A Népítéleten így fogalmaz egy kevésbé elégedett ex-tulaj: "Hibalista: szinte minden! Kuplungbowden kb. 200 km-enként. A küllők hajlamosak a törésre, a gyenge anyagminőség miatt.

A fényezés minősége egyszerűen katasztrofális. A lánc szakadásra hajlamos. Sötétben csak úgy magától elmegy a világítás, a rossz elektronika miatt, a többit nem sorolom, mert csak felidegesítem magam. Egyszerűen egy ócska, kínai Yamaha 250 Virago utánzat, szemétkupac, fostalicska. Nem ajánlom senkinek!"

02
Fotó: Barakonyi Szabolcs

Akinek nem volt ennyi rossz kalandja vele, elégedett, de a többség szerint főleg hobbimotor, azaz alkalmi használatra termett, és nem több ezer kilométeres túrákra. A Supershadow valóban a Yamaha Virago másolata, ezért meglepően gusztusosan néz ki, pláne a kínai chopperek ízlésficamos tengerében. A vicc az, hogy a nevét a Hondától nyúlták, ott hívják Shadow-nak páldául a 750 köbcentis choppert és cruisert.

A Keeway motorja viszont ennek a harmada, azaz 250 köbcentis – Kínában ez igazi pörölykalapácsnak számít az átlagos 125-ösök mellett. De csak ott. Nálunk főleg városi, maximum országúti forgalomban használható jól, addig bírja szuflával. Mivel képviselői zsebben turkálunk, érdemes a Super Shadow piaci értékéről is beszélni. Új korában hatszázezer forint körüli áron adták, miközben új japán motorból 1,2-1,3 millió alatt semmilyen 250 köbcentis gépet nem lehet megkapni – vagyis elképesztően olcsó volt.

Van, akinek harminc motorja van. Érdekli ki a legkeményebb?