B125: öltönyben is menni fog?

2012. február 15., szerda 10:04

Keretes címe

Kedves Totalbike!

Budapest központjától 25 km-re lakom; hetente négyszer járok be vonattal a fővárosba. Mivel egy út menetrend szerint is 55 perc (gyakorlatban inkább 70), ezért nagyon gondolkodom valami alternatív közlekedési eszközön.
Autóval már nem járok, mert a belvárosba kellene menni és a parkolási díj horror. Motorozni nem tudok (illetve még nem próbáltam); ráadásul sokszor kell öltönyben lennem és furcsán érezném magam protektorban. Bringával nem reális, mert az út jelentős része dimbes-dombos és nincs bringaút (igen ez a 10-es út...)

Kérdéseim:

a) van-e olyan jármű amin nem ázok szét;

b) nem kell rá parkolójegyet vennem és

c) közepesen kétbalkezesként nem töröm össze magam az első sarkon?

Válaszát köszönöm:

Daróczi Gábor

Kedves Gábor!

Jó hírem van, több önnek megfelelő járművet is tudok ajánlani. Induljunk ki abból, hogy ha van autójogosítványa, már eddig is vezethetett 50 köbcentis kismotort, vagy robogót. A 125-ösök zömének kezelése, pláne az automata robogóké, egyáltalán nem bonyolult feladat. Egy ekkora gépen főként azt érezni, hogy magabiztosabban mozog a városi forgalomban, mint egy gyengébb ötvenes.

Ha tud kerékpározni, egy kis gyakorlással rövid idő alatt vidám robogós válhat önből. Először szüksége lesz egy A1-es jogosítványra, melyet a B-kategórián felül rövid továbbképzésen megszerezhet. A vizsga előtt és után sem tilos gyakorolni, és a rutin megszerzésével merészkedni egyre távolabb, míg végül már az otthona és a munkahelye közti útvonal megtétele sem jelent már gondot.

Véleményem szerint az ön számára egy nagykerekű, 125-ös robogó lehet ideális. Nézze meg a Honda SH125-öt, a Kymco Agility City 125-öt, vagy a Suzuki Sixteent. Mivel nem írta mennyit szán a vásárlásra, abból indulok ki, hogy akár új robogó is szóba jöhet. Ez esetben jó választás lehet a Honda Vision 110, vagy egy szép új Piaggio Liberty 125 is.

Mivel fél, hogy összetöri magát, meg kell említenem, hogy a Piaggio MP3 nevű, háromkerekű robogónak és a régebben gyártott BMW C1 kabinrobogónak is létezik 125 köbcentis változata.

A BMW C1 vezetéséhez itthon sem kötelező a bukósisak, masszív utascellája és négypontos biztonsági öve garantálja, hogy vezetője sértetlenül ússzon meg egy kisebb ütközést, vagy borulást, az MP3-mal pedig szinte el sem lehet esni, olyan ötletes a futóműve. Sajnos a C1 már régi típus, gyártását befejezték, és nem könnyű igazán jó állapotú példányt találni belőle. A Piaggio-ból itthon csak a nagyobb hengerűrtartalmú változatokat forgalmazzák, és használtat sem találtam ezzel a motorral. Van még egy lehetőség, az MP3 Hybrid, az belefér az A1-es kategóriába, de újonnan 3 millió forintba kerül.

Térjünk vissza az elején felsorolt hagyományos robogókra. A nagy kerékméret jobban bírja a rossz minőségű utakat, és nagy tempónál stabilabban fut vele a gép, mint a hagyományos kisrobogók. Egy ilyen 125-öst szinte bárhol leparkolhat a városban, ahol nem akadályozza a gyalogosközlekedést, és az autóforgalmat. Persze érdemes olyan helyet választani, ahol feltűnik ha valaki babrálja a gyújtáskapcsolót. Vegyen egy-két jó vastag lezáró eszközt, és gondoljon barátként a térfigyelő kamerák kezelőire.

A motorparkolás Budapest közterületein ingyenes. 14 éve motorozom, eddig egy helyen, a Westend mélygarázsában kértek volna pénzt a motorparkolásért. Semmi gond, a bejárat előtt rengeteg lezáró oszlop található, ott nem kell fizetni sem.

A motort azzal teheti időjárás-állóvá, ha vásárol egy prémmel bélelt, típus specifikus lábtakarót, melyet egyszerűen a robogóra idomaira kell erősíteni, majd felszállás után egy derékpánttal rögzül a testére. A Tucano Urbano thermoscudját többen használják a szerkesztőség tagjai közül, és kivétel nélkül zseniálisnak tartják. A felsőtestét, motoros dzsekivel és a robogóra szerelt szélvédővel hatékonyan védheti az esőtől, a széltől és a bogaraktól. Szükség esetén kézzsákokat is vásárolhat, ezeket a kormányvégekre szokás rögzíteni, szintén béleltek és nagyon beváltak.

Lakott területen kívül különösen ajánlott, hogy legalább részleges motoros ruházatot viseljen a sisakon kívül. Tehát egy pár motoros cipő, protektoros dzseki és megfelelő kesztyű mindenképpen kell majd. Öltönye is tisztább marad, ha nem abban hajt ki az országútra, ráadásul tavasztól őszig nem kell fagyoskodnia sem, ha a fenti tanácsokkal teszi komfortosabbá a robogózást. Mindez nem fikció, több nyugat-európai nagyvárosban közlekednek így az irodában dolgozók és senki nem akad fenn azon, hogy néha a főnök is bukósisakkal a kezében érkezik az értekezletre.

Nem bánja meg, ha a munkába járását ebben a viszonylatban egy 125-ös robogóval oldja meg, mert az előkészületekre fordított energiáért cserébe, végtelen mozgásszabadsághoz jut. Robogójával nagyon könnyen parkolhat, 3 literes átlagfogyasztással számolhat, és naponta akár órákkal rövidülhet a közlekedésre fordított ideje.

Üdvözlettel: Zách Dániel

Ha többet szeretne tudni a B125 világáról, nézzen át Totalbike.hu/B125 oldalunkra, ahol mindent megtalál, amire szüksége van, és azt is, amire nincs.

Címkék:

Motorválasztó

mi ez?

Ha már tudja, hogy 125-öst szeretne, de még nincs meg a kiszemelt kedvenc, használja motorválasztónkat. Ár, felépítés vagy praktikus szempontok alapján böngészhet a motorkák között, de az egyes márkák kínálatát is egyetlen kattintással lekérdezheti. Anélkül, hogy nyüstölnie kéne az egér gombját, fotókat is nézegethet a kínálatról, ha a lista bal szélén látható ikonon felejti a nyilacskát. Ha megtetszik egy motor, rákattintva részletes adatlapot húzhat ki kartotékunkból.
Nem csak az ár és a felépítés lehet fontos a választásnál, legalább ennyire számít, hogy milyen messzire lehet eljutni egy tank benzinnel, mennyire van jó erőben a motor, illetve mekkora súllyal kell birkózni vezetése közben. A hatótáv esetében három literes fogyasztást vettünk alapul, ebből számítva a megtehető kilométereket, a gyors és könnyű gombokkal pedig teljesítmény, illetve súly alapján rangsorolhatja a motorokat, robogókat.
Ha bizonytalan, milyen 125-ösre van szüksége, ne tétovázzon, olvassa el Motordoktorunk alapművét, amelyben mindent megtudhat a választási szempontokról.

Praktikus gépet szeretne, de kicsivel nagyobbat, mint egy 125-ös? Használja az A2 jogosítványhoz hangolt motorválasztónkat! Az új, Magyarországon is érvényes európai jogosítványkategória maximum 35 kW-os, vagyis 47 lóerős motorokat enged meg – ebben a nagy halmazban szinte minden megtalálható: robogó, meztelen gép, enduro, custom vagy túramotor. Ár, felépítés vagy használati szempontok alapján böngészhet, de az egyes márkák kínálatát is egy mozdulattal lehívhatja. Képeket nézhet, szerelembe eshet a szemére hagyatkozva: elég, ha a lista bal szélén látható ikonon tartja az egér által vezérelt nyilacskát. Ha megtetszik egy motor, rákattintva részletes adatlapot nyithat meg az adatbázisunkból. Nem csak az ár és a felépítés lehet fontos a választásnál, ugyanennyit számít az üzemanyagtartály mérete – ebben a kategóriában átlagban 3-4,5 literes fogyasztással számolhatunk. Tanulmányozza át a teljesítményadatokat, a lóerőt és az elérhető nyomatékot. Nőknek az ülésmagasság is számít, az örömet keresőknek meg az alacsony tömeg. Ne legyen bizonytalan, a motorválasztó segítségével válassza ki melyik motor a legalkalmasabb önnek.

Hirdetés