Robogót vagy motort?

2012.04.05. 06:09
Ha a B125 hullámot meglovagolva szeretnénk járművet választani, akkor felmerülhet a kérdés, hogy motorra vagy robogóra üljünk, és azon belül is milyenre? Ebben szeretnénk segíteni, inkább a tények oldaláról megvilágítva, mintsem érzelmi alapon.

Mielőtt komoly vita törne ki, a robogó is motorkerékpár, azaz motor, hiszen hatósági besorolása is ez, azonban a hagyományos értelemben vett motorkerékpártól jól megkülönböztethető.

Robogó vagy motor?

Vannak a robogók és a motorok között olyan valós különbségek, amelyek egyiket a másik fölé helyezik bizonyos felhasználási esetekben. Ha a formai dolgokat nézzük, akkor a robogók általában jobban burkoltak és nagyobb védelmet nyújtanak a kosz és a víz ellen. Saját kerekük semmiképpen nem csapja ránk a sarat, de a közlekedés többi résztvevőjének a mocskától is jobban véd. Általában jobban pakolható és legalább egy nagyobb, zárható rekesze van, ahová akkor is elrejthetünk dolgokat, ha a ház előtt hagyjuk, esetenként a sisak is belefér.

Az üléspozíció kényelmes, a lábunkat nagyobb helyen, több helyre is tehetjük, mert sem fékezni, sem váltani nem kell vele. Egyes modelleknél a két lábunkat össze is zárhatjuk, mert a motorblokk nem a motoroknál megszokott helyen van. Ez megkönnyíti a felszállást, pláne szoknyában, kosztümben lévő hölgyeknek. Más kérdés, hogy azért robogóra sem túl jó ötlet védőfelszerelés nélkül felülni, de sokan nem szeretnek protekoros nadrágot húzni nyáron. A kosz elleni védelem és a praktikum mindenképpen a robogó mellett szól.

Ne feledjük, hogy az ősrobogó egy városi, a praktikumot előtérbe helyező, könnyű és kis motor volt, csak később jelentek meg a nagyobb testvérek, amelyekkel már a várost is el lehet hagyni, sőt, akár komolyabb túrákat is bevállalhatunk a 400-500-as modellekkel. Ezek persze már nem könnyűek, nem kicsik, de az eredeti ötletből számos dolgot megtartottak.

A hagyományos értelemben vett motorkerékpár általában nem annyira burkolt, kerekei nagyobbak, és felépítését tekintve inkább rá kell ülni, mint bele, lábunk között általában a tank van. Az első nagy és fontos különbség az idomzat teljes vagy részleges hiánya, ami azt jelenti, rossz időben nem csak az esőt, de az önmagunk által felvert vagy más járművek által szétcsapott sarat, koszt szépen kapjuk a ruhánkra. Olyan védőruházatot, mint a Tucano Urbano, a motorra csak nehézkesen tudunk felszerelni, pedig nagy segítség ez a kosz és a hideg ellen is.

Kiskerekű vagy nagykerekű?

A másik nagy különbség a kerék mérete. A kétkerekű, egy nyomon haladó motorkerékpár stabilitását a kerekek pörgettyű hatása biztosítja, amely elsősorban a kerék méretével és tömegével van összefüggésben. Minél nagyobb a kerék, annál jobban tartja a forgási síkját, annál stabilabb a jármű, azonban nehezebb is vele kanyarodni, azaz a forgási síkból kimozdítani a kereket. Az őskorban ezért kísérleteztek sportmotorokon is 16-os első felnivel az elterjedtebb 17 hüvelykes helyett. Nagyobb kerékkel a motor stabilabb, de a kisebbel a robogó jobban irányítható, fordulékonyabb. Ha városban közlekedünk, a fordulékonyság nagyon fontos, ha városon kívül nagyobb sebességgel, akkor pedig az iránytartás, stabilitás és egyenesfutás a lényeg. A nagykerekű motorra felmászni is nehezebb.

A nagy kerék további előnye a jobban adagolható fék. Ennek megint fizikai okai vannak, a nagyobb kerékátmérővel magyarázható. A kisebb kerék általában hamarabb és könnyebben blokkol, persze ez sok egyéb dolog függvénye is.

Városi vagy város közeli motorozásra nagyon jó kompromisszumok a nagyobb kerekű, de burkolt motorok (vagy robogók?) mint például a Piaggio Liberty sorozata. Majdnem robogószerű a védelme, és majdnem motor szintű az egyenesfutása, de a fordulékonysága is kiváló a jó vázgeometriának köszönhetően. Sikere Európában nem véletlen. Hasonlóan jó választás lehet a Piaggio Beverly is.

Robogóváz = nagyobb súly

A robogót nem csak a burkolat és a kisebb kerékméret különbözteti meg a normál motortól. A másik nagy különbség a váz. A motorkerékpár váza jobban hajaz a klasszikus kerékpárvázra, amely egy statikai remekmű. Kevés csöve van nyírásra terhelve, leginkább nyomásra és húzásra, így fajlagosan – adott erősségű csőhöz viszonyítva – nagyon merev a kapott geometria. Ezt a hagyományos motorváz jobban közelíti.

Ahhoz, hogy egy könnyen átléphető, klasszikus robogóváz merevsége elérje egy motorkerékpár váz merevségét több anyag kell bele, az meg nehezebb. Nézzük csak meg a legnagyobb robogókat, nem könnyűek, és ez nem véletlen. Már látjuk, hogy az ős-Vespa sem véletlenül viselt részben önhordó karosszériát.

Mire kell a motor?

Amikor választunk, azt is vegyük figyelembe, hogy mennyit közlekedünk vele, és hol tároljuk. Megkeseríti az életünket, ha a magasföldszintre kell minden nap feltornáznunk egy 230 kg-os nagyrobogót. És ha csak két utcát megyünk, felesleges is egy fotelkényelmű nehéz gép.

Ha viszont arra választunk motort, hogy a külvárosba menjünk ki néha, vagy elkalandozzunk csupán örömszerzés céljából a közeli szerpentinekre, esetleg hegyekbe, akkor valami olyanban kell gondolkodnunk, ahol a merev váz, a jó vázgeometria, az erős fékek segítségünkre lesznek. Ebben az egyik legjobb a KTM Duke 125-ös vagy a Yamaha WR125X supermoto-forma gépe. Ezeken azonban rakodóhelyet ne keressünk, sportosság oltárán áldozatul esett - egy 9-es motoros kesztyűt is nehezen rejtünk el az ülésük alatt. Ebben a kategóriában játszik még a kicsit sportmotorokra hajazó Honda CBR125-ös. Ez, bár idomosnak tekinthető, az idomzat nem a ruhánk védelmét szolgálja, az üléspozíció pedig nem a legkényelmesebb, de vérpezsdítően sportos a kinézete.

Összefoglalva a dolgot, először mindenképpen tisztáznunk kell, hogy mire szeretnénk a motort használni. Mennyit megyünk és hol, kell-e szép ruhában utaznunk, állandóan használni szeretnénk, vagy csak szép időben.

Ha város a színhely és napi használatú közlekedési eszközre van szükségünk, akkor egy kényelmes és praktikus robogó lehet a jó megoldás. Ha csak ritkábban, hosszabb távra és néha a városból is ki, akkor egy nagyobb kerekű robogó, ami kényelmesebb, talán kicsit nehezebb, de még mindig praktikus. Ha pedig a lakott területen belüli mozgás csak ritkán fordul elő, néha használjuk munkába járásra, de hétvégén a rokonokhoz is ezzel megyünk le, akkor ne sajnáljuk az adrenalint és az örömhormonokat magunktól, legyen a CBR vagy a KTM Duke, esetleg a Yamaha kis supermotója. Majd viszünk hátizsákot, abba pakolunk.

Ha többet szeretne tudni a B125 világáról, nézzen át Totalbike.hu/B125 oldalunkra, ahol mindent megtalál, amire szüksége van, és azt is, amire nincs.