2012.04.11. 06:04
Mindenki számára nyilvánvaló, hogy a motorozáshoz szükség van biztonsági ruházatra, ahogy bukósisakra is. A különbség az, hogy a sisak kötelező, a védőruha pedig csak ajánlott, nem fog érte megbüntetni a rendőr.

Megfelelő motoros ruha viselése azonban több mint ajánlott, kiválasztása viszont nem annyira egyszerű. Érezzük, hogy akkor leszünk a legnagyobb biztonságban, ha mindent magunkra veszünk, de ez a megközelítés nem a legjobb. Sajnos a sok ruha felvételével, a legjobb zárt sisak használatával a városi motorozás kicsit nyűgössé kezd válni, pláne annak, aki öt kilométert megy csak a munkahelyére.

Pedig ahhoz, hogy baj történjen, hogy elessünk vagy fellökjenek, akárki hibájából, elég ötven métert mennünk, tehát mindig be kellene öltözni és mindig a legbiztonságosabb, teljesen zárt sisakot kellene viselnünk. Ekkor viszont annyit öltöznénk, amennyit utaznánk, ezt előbb-utóbb mindenki megunná. Persze aki nem unja meg, hanem mindig beöltözik fullra, protektoros nadrág, erős, kemény motoros csizma, vesevédő, gerincvédő, protektoros kabát és zárt sisak, az nyugodtabban ülhetne a motorra, megtett mindent a passzív biztonság érdekében. Nehéz igazságot tenni.

A lustaságunk és kényelmünk érdekében közelítsük meg a motoros beöltözés kérdését egy áltudományos módszer segítségével. Minél nagyobb sebességgel közlekedünk és minél több időt töltünk motoron, annál nagyobb a baleset bekövetkezésének valószínűsége. Ez nagyjából összefüggésben van a megtett úttal is, mert a sebesség behatárolható.

Ez azt jelenti, hogy aki két perc alatt eléri a két sarokra található úticélt, az ne vegyen fel atom-öltözetet, de a motoros futárnak, aki egész nap a motoron ül, tisztességesen fel kell öltöznie a biztonsága érdekében.

Nézzük sorra a dolgokat egy városi motoros szemszögéből.

Bukó

A sisak kötelező, mindenképpen kell. A teljesen zárt, fix állú sisak a legbiztonságosabb, de kicsit klausztrofób nyáron a városban. Eggyel jobb a felhajtható állú zárt sisak, de azt meg csukogatni kell a biztonság és a korlátozott szabadságérzés között, én nem szeretem annyira. Természetesen jó kompromisszum lehet annak, aki viszonylag sokat ül motoron.

A lista másik végén a nyitott sisakok állnak, szemüveggel kombinálva. Valamiféle szemüveget mindenképpen javasolok, mert egy kis bogár szembe repülése séta közben sem vicces, de ha ugyanez 40 km/h-nál történik, az sok szempontból veszélyes is lehet. Aki kevesebbet megy, esetleg csak városban, 125-össel vagy kis robogóval, annak megfelelő lehet a nyitott sisak, de vagy arcplexivel, vagy szemüveggel.

Dzseki

A következő a zárt kabát. Erre a legmodernebb és praktikus dolog valamilyen lélegző műszaki textil kabát, amelyben protektorok vannak a könyék- és a hátrészen, illetve a vállnál. Ennek vannak zsebei is, azonban a zsebek kemény tárggyal teletömésétől óva intenék mindenkit - egy esés esetén ugyanis képesek bordát törni vagy keményet ütni -, de a zseb mindenképpen praktikus. A bőrkabát is jó, számos előnnyel rendelkezik például a Cordura anyagú kabáttal szemben, ezek az előnyök a városi motorozáskor azonban nem annyira jönnek ki. A hátrányai annál inkább.

A kabát kiválasztásakor a méretpontosság alapvető fontosságú. A kicsit nagy kabát lehet, hogy kényelmes, de a protektorjai könnyen elmozdulnak, esés esetén felcsúsznak, ahelyett, hogy védenének. A jó kabát karrésze szűkíthető, így a protektorok jobb pozícióban maradnak eséskor. Meg kell azonban jegyeznem, hogy egy kabátba szerelt gerinc- vagy könyökvédő soha nem annyira biztonságos, mint a testre rögzített, rugalmasan vagy fixen felszíjazott protektor. Nem csak az anyaga, hanem a rögzítése miatt sem.

A kezünk védelme alapvető fontosságú, okos ember nem indul el motorral kesztyű nélkül. A kéz az, amit eséskor reflexből azonnal leteszünk, ezzel tompítunk, és azonnal sérül. Talán viccesnek tűnik nyáron kesztyűben robogózni, de nem haszontalan. Itt megint vannak biztonsági fokozatok, amiket az alapján tudunk kiválasztani, hogy mennyit ülünk a motoron. Az első lépcső a könnyű, általában valódi vagy szintetikus hasított bőr kesztyű, a legbiztonságosabb a kevlár betétes bőr kesztyű. A lényeg, hogy valami mindig legyen a kezünkön.

Nadrág

A nadrág is lényeges, de ez az egyetlen dolog, ami a kényelmünknek és lustaságunknak áldozatul eshet. Természetesen az a legjobb, ha felhúzunk egy védelmet nyújtó nadrágot, de a városban érzésem szerint ez nem annyira indokolt, és a célunk elérésekor könnyebb egy kabátot szögre akasztani, mint nadrágot cserélni.

Cipő

Nagyon elfelejtett, pedig fontos dolog a jó motoros lábbeli. Még akkor is fontos, ha nem váltós és lábfékes a motorunk (robogónk) mert a lábunkra akkor is biztonsági szerep jut minden megállásnál, nem beszélve az esetleges megcsúszáskori korrigálásról. Az alacsony szárú félcipő tilos, az nagyjából olyan felelőtlenség, mint kesztyű vagy sisak nélkül elindulni. Hihetetlen, de bukáskor a félcipő olyan könnyen leesik a lábról, hogy elképzelni sem tudjuk, és ehhez nem is kell, hogy a lábunk a motor alá szoruljon és alatta csússzon.

A kemény, merev talpú magas szárú cipő a minimum, de ne szégyelljünk motoros csizmát venni még kisebb motorokra sem. Lényeges, hogy a talp merev legyen, ennek komoly védelmi szerepe van, valamint az orr-résznek is erősítettnek kell lennie, még ha nem is vasalt betétes. Tudom, hogy kicsit túlzásnak tűnhet, de gondoljunk arra, hogy a lábunk bukáskor általában valahogy bekerül a motor alá, nem mindegy, hogy mi és hogyan tartja, védi a lábunkat, amikor a motor azon csúszik.

Összefoglalva, a minimum motoros ruha azoknak, akik csak keveset és általában ritkán, jó időben motoroznak, robogósnak a városban a következő: Nyitott sisak sport vagy motoros szemüveggel, kesztyű, motoros kabát protektorokkal, magas szárú, fűzős vagy tépőzáras bakancs.

Ha már többet megyünk, esetleg rossz időben is, akkor a sisak minimálisan egy jó minőségű arcplexis sisak, erősebb motoros kesztyű, motoros kabát beépített protektorokkal, hátul a farkcsontnál keményített vesevédő öv, valamint magas szárú motoros bakancs vagy motoros csizma.

Aki sokat megy, akár nagyobb, mint 125-ös motorral, annak már kell a zárt sisak, a motoros kabát alatt a testre pántokkal rögzített gerincvédő, esetleg vesevédővel, hosszabb szárú, protektoros kesztyű, motoros nadrág protektorokkal és motoros csizma, esetleg fűzős, egész magas szárú bakancs, mindenképpen merev talppal és orr-résszel.

A legfontosabb pedig mindig a defenzív vezetés és az ésszel haladás. Aki okosan megy, az kisebbet és ritkábban esik, ez biztos.

Ha többet szeretne tudni a B125 világáról, nézzen át Totalbike.hu/B125 oldalunkra, ahol mindent megtalál, amire szüksége van, és azt is, amire nincs.