Próbaút lehetséges!

2012.04.22. 08:15
Csillogó standok, bájvigyorra vakolt arcú hoszteszek, forgó színpad – na ezek itt nem voltak. A magyar szem számára nagyon szokatlan kiállítást hoztak össze az osztrákok. Minimális berendezés, de minden motorra fel lehetett ülni, sőt, tesztmotorozás várta a jogosítvánnyal rendelkezőket. Mindez ingyen.

Az április 20-22. között megrendezett Fahr2rad az ausztriai kereskedők válasza a válságra. Belátták, úgy nem lehet motort eladni, hogy érinthetetlen szent tárgyként felpolcolják a gépeket és összeszorítják az ajkukat, ha a vevő megkérdezi: „próbaút lehetséges?

A maximum 15 lóerős 125-ösök B kategóriájú jogosítvánnyal történő vezethetőségében előttük járnak pár évvel. Nyugati szomszédaink hamarabb bólintottak rá a praktikumra – állami és privát szinten is képesek voltak kiszámolni, hogy ezzel bizony jól járnak.

Elég egy pillantást vetni a parkolókra: az ingyenes motoros részek tömve robogóval és motorral. Ausztriában van hagyománya a gyártásnak és a motoros közlekedésnek is. Aki élt közöttük, tudja: spórolásra sem kell őket tanítani, így az, hogy a négy kerék helyet jobb megoldást keresnek az ingázásra, szinte természetes.

A világot felpofozó válság azonban a békés polgári létben is zavart tudott okozni. A praktikumot keresők megmaradtak a kisköbcentis gépeknél – ezek értékesítése nem is esett radikálisan vissza –, de a hobbimotorosok rétege elkezdett öregedni. A fiatalok szemében ma menőbb egy iPad, mint egy jó motor; ez világosan látszik az eladási statisztikákon. Nincs utánpótlás. Mit tehetnek ilyenkor az importőrök és kereskedők?

Fények, füstgép, félmeztelen csajok és esztrádműsor helyett összedobták a pénzt és kibérelték a Rinderhallét a Neu Marx városrészben – tudják, az itt van Bécs Ázsia felőli oldalán, ahol az ismert Gasometer épületei magasodnak. Az egykori vágóhíd-csarnok nemrég lett felújítva; a korábban lepattant negyed is egyre hangulatosabb.

A helyszín jó választás, hiszen nem csak a magyaroknak könnyű odatalálni, de városon belül is gyerekjáték – bár Bécs tömegközlekedését amúgy is csak dicsérni lehet. Igaz, hogy a padló még nyers beton, de a rücskök száma egyenes arányban lehet a bérleti díjjal, így a kiállítók simán össze tudták dobni a szükséges összeget. Amit a csillogó standra és pompára költöttek volna, abból összehozták az utóbbi évek egyik leghasznosabb kiállítását.

Szépen sorban, szellősen, márkánként sorakoztak a motorok. Volt hely körbejárni, mindenre fel lehet ülni. A kereskedők örömmel segítettek, fogták a motor fenekét, hogy az érdeklődő mindkét lábát fel tudja tenni – vevőbarát viselkedésből jeles.

Számos olyan tesztvezető állt az információs pultnál, aki elmondta, hogy még nincs motorja. Akadtak, akik az akciós vezetői tanfolyamok miatt jöttek ki – Ausztriában öt év autós jogosítvánnyal és hatórás gyakorlati képzéssel meg lehet szerezni a kibővített vezetői engedélyt. Náluk vizsga nincs.

Bőven van lehetőség tanfolyamra, így a gépekre is akadt érdeklődő: az ötveneseket, a 125-ösöket, az elektromos motorokat, valamint a villannyal segített kerékpárokat a csarnokon belül, nagyméretű elkerített részen lehetett kipróbálni. Annak ellenére, hogy pénteken, nem sokkal nyitás után érkeztem, már egész szép számmal köröztek – meglepő volt számomra az elektromosok iránt mutatkozó kíváncsiság.

A kínálat is nagyobb volt, mint amire számítottam. A megszokott robogókon túl izgalmas volt ismerkedni azokkal a kerékpárokkal, amelyeket ugyan tekerni kell, de az elektromotor besegít. Igaz, nem olcsóak, de a nyugati nagyvárosokban egyre többet látni belőlük. Terepes, utcai és cruiser is volt – igaz, ez utóbbinál gyanítom dupla akkora motor kell, hogy a buci kerekek gördülési ellenállását legyőzze.

Akik már rendelkeztek tapasztalattal, kinn gyülekeztek. Ide sorakoztatták fel a tesztmotorokat, márkánként a főbb típusokat. A Harley szemmel láthatóan népszerű volt, de sokan kíváncsiak voltak az új kéthengeres Hondákra is. Az idősebbek és a hölgyek körében a retró Guzzi V7 volt a csúcs – a könnyű és stílusos gép rabul ejt bárkit, aki a klasszikus értékekhez ragaszkodik.

Nem csupán járműimportőrök állítottak ki, hanem kiegészítősök is, igaz, nem volt bazári hangulat. Jó árakat adtak, bogarásztak az osztrákok, de találkoztam magyarokkal is. Az egyik ruhás-sisakos sátorban ott állt az új Horex hathengeres: ebből sajnos kinn nem volt tesztpéldány, pedig az emberek arcán látszott, igény, az volna rá.

Aki volt már idehaza próbaúton, tudja, hogy elég sok papírt, felelősségvállalási nyilatkozatot kell aláírni, sőt, a kaució is gyakori. Ennek itt nyoma sem volt: bemutatták a jogosítványt és már mehettek is a bő negyedórás csoportos körre. Elöl-hátul instruktorok kísérték őket, de előfordult, hogy a VFR800X-ekkel közlekedő motoros rendőrök is a brigáddal tartottak.

A szervezés hibátlan volt, bár lehet, hogy szombatra a látogatók számával együtt megnőtt a tesztkörök előtti várakozási idő. Az első nap alapján csak dicsérni tudom az ingyenes Fahr2rad kiállítást: így lehet közel hozni a motorozást az emberekhez. Nem csilli-villi standokkal kell kábítani, hanem hagyni kell, hogy a vevő valós tapasztalat alapján ítélje meg, mi kell neki. A hoszteszek és a millió wattos színpadtechnika helyett cascót kell kötni a gépekre – vevői oldalról erre Magyarországon is lenne igény.

Ha többet szeretne tudni a B125 világáról, nézzen át Totalbike.hu/B125 oldalunkra, ahol mindent megtalál, amire szüksége van, és azt is, amire nincs.

Akciós csomagok!

Töltődjön fel itthon! Wellness belföldön. Szép tájak, lazítás, szórakozás

Tunéziai nyaralásra vágyik?

Sousse, Monastir, Djerba, Mahdia hihetetlen árakon! Foglaljon azonnal!