Tanuld meg szeretni a B125-öt!

Autós jogsival 125-ös motort vezetni – előnyök, hátrányok

2012.05.16. 11:53

A 2012-es szezontól kezdve kis továbbképzéssel, kevés pénzért autós jogsival is vezethető 125-ös motorkerékpár. Ettől még senkinek nem kötelező motorra ülnie. És a 125-ös is épp csak annyival gyorsabb az 50-esnél, hogy ne taposson el rajta bennünket a kamion, ugyanakkor kevésbé szennyez, kevesebbet eszik.

Minden egy helyen: Totalbike.hu/b125

Szeretne harmadáron közlekedni, feleannyi idő alatt odaérni a találkozóira, és egy életre elfejelteni a tömegközlekedést?

A Totalbike.hu/b125 oldalon mindent elmondunk önnek, ami könnyebbé teheti a közlekedését.

Számolja ki mennyiért vághat bele a kalandba, keressen tanfolyamot és válasszon motort vagy robogót. Ha pedig nem ért valamit, kérdezzen. Mi válaszolunk önnek. Továbbá várjuk észrevételeiket az új oldallal kapcsolatban, hogy minél hamarabb orvosolhassuk az esetlegesen felmerülő problémákat. Köszönjük és motorra fel!

Mi ez a B125-ös jogosítvány?
Valójában ugyanaz, mint az A1-es kategória – sőt, hivatalosan úgy is írják be a jogosítványba, csak ezt könnyebb megszerezni. Arról szól, hogy egy – reméljük - sokakat érintő problémát orvosolunk európai módon, Európához közeledve. 2011 végén jelent meg az új szabály, hogy B kategóriás jogosítvánnyal, némi utóképzést követően vezethetők a maximum 11 kW teljesítményű, maximum 125 köbcentis robogók.

Miért jó ez a társadalomnak?
Hamarosan belefulladunk a szmogba, parkolóhelyek már most sincsenek, a dugók kellemetlenek, drága a benzin, a nagyvárosokban lassan megfizethetetlen a parkolás. A 125-ös motorral való közlekedés egyszerre jelent gyógyírt mindenre.

Miért jó ez az embereknek?

Az 50-esekhez képest egy 125-össel könnyebben el lehet startolni, a végsebesség eléri az országúti forgalom tempóját. Egy legális 125-ösön van rendszám, tartozik hozzá forgalmi engedély, törzskönyv. Egy rendszám nélküli robogót, ha ma ellopnak az embertől, szinte bizonyíthatatlan az eltulajdonlás ténye. Egy nyilvántartásba vett motornál viszont ugyanolyan kacifántos a lopott gép legalizálása, mint egy autónál. Ennek köszönhetően casco is köthető rá, ami egy fél-egymillió forintos, újszerű motornál komoly előny. Azonos tempónál egy korszerű 125-ös gép kevesebbet eszik, szerényebb a károsanyag-kibocsátása, mint egy túlhajszolt, kicsi kétüteműnek, nem beszélve az élettartamáról. 125-össel szállítható utas, ugyanakkor le lehet vele parkolni bárhol.

Autóhoz képest tehát (belvárosban dolgozók figyelem!) havi ezreket, tízezreket lehet spórolni csak parkoláson, az 50-es motorhoz képest pedig óriási könnyebbséget jelent, hogy egy társat is magunkkal tudunk vinni. 125-ös motorral szabad felhajtani az összes autópályára és autóútra, nem probléma hát vele az ingázás. Igaz, az igazi, hosszú távú, tartósan 130 km/h-s autópályázást - ami legális ugyan - nem javasoljuk vele. De 50-essel mindez tilos, az egy sokkal szűkebb felhasználási területű közlekedési eszköz.

Nem gondolják, hogy már most is éppen elég ön- és közveszélyes motoros rombolja a közlekedési morált, és nem kéne szaporítani a számukat?

Aki ilyet kérdez, gondoljon arra, hogy minden egyes motoros eggyel kevesebb autót jelent az úton, ráadásul minden, a körbe belépő, normális motorossal hígul az egykerekező, sávok között nyitott kipufogóval cikázó, a sebességkorlátokat nem ritkán kétszer-háromszor túllépő idióták tábora. Tegyük hozzá: aki motoron akarta kiélni a frusztrációit, az eddig is megszerezte az A-s jogosítványt, és ő nem ilyen - motorok között rendkívül szerény teljesítményűnek minősülő - 125 köbcentisre ült. Az ámokfutók nem a B125-programmal keletkeznek.

Akinek pedig autós jogsija van csupán, de tavasztól őszig inkább robogóval járna, az, ha kicsit is bevállalós, ma is megveszi a 125-ös, 250-es, 400-as, 500-as, sőt 800-as robogót, és illegálisan, rendszám nélkül közlekedik vele. Nem pár száz, hanem sok tízezer motoros közlekedik ma így Magyarországon, nézzék csak meg a használtjárműves oldalakat, nyissák ki a szemüket, amikor városban autóznak. Minden motor ilyen, amit a hirdetésekben úgy jellemeznek, hogy "50-esként használt 125/50-es", de az okmány nélküliek jó része is hasonló módon van forgalomban. A 125-ös kategória vezethetőségének elterjedése éppen a sok illegális, a ma még megtűrtnek számító, kismotornak eladott nagyrobogó tulajait hozná vissza a számon kérhető társadalomba.

Én már egy ötven köbcentis robogón is majdnem meghaltam egyszer, szerintem nem kellene még gyilkosabb eszközöket adni az emberek kezébe. Pláne olyanoknak, akik sose láttak még nagymotort közelről. Miért kell ezt erőltetni?

Senkinek sem lesz kötelező 125-ös motorra ülnie; aki tart a motorizált kétkerekűtől, ne üljön rá, ugyanúgy, ahogy mélyvízben sem kötelező úszkálnia annak, aki nem tud. Akinek viszont eddig fájt volna az A1-es tanfolyamra kiadott közel százezer forintos összeg – vagy ami még tipikusabb – nem lett volna nagyjából egy jó hónapja eljárkálni gyakorolni, viszont az autóból elege lett, de nem akarja a sáv szélén az életét kockáztatni egy vánszorgó ötvenes robival, az választhat.

Úgy hallottam, egyik-másik 125-ös motor akár kétszázzal is tud menni. Nem félnek, hogy tele lesz a közút motorozni nem tudó száguldozókkal?
Léteznek ugyan erős 125-ös kismotorok, de azokat nem szabad vezetni A1-es jogosítvánnyal. Igazoltatásnál a rendőr felüti a forgalmit, látja, hogy A1-ese van a pilótának, a forgalmiban viszont 16 kW szerepel, és máris súlyos büntetésnek néz elébe az igazoltatott. Ezek a gyors gépek pedig amúgy is többnyire üzemórás, hamar elfogyó, versenymotorok, illetve speciális rétegmodellek. A maximum 11 kW-os, tehát 15 lóerős gépek tipikusan 90-100 km/h-s sebességre képesek. Városban ugyan fürgék, de országúton épp csak elérik az engedélyezett tempót. Az ámokfutásról pedig annyit: egy harminc órás (igazából semmire sem elég) motoros tanfolyam után a következő percben felülhetünk a Suzuki Hayabusára, ami mérten 300 fölött megy... Ja, és a sima, de új B kategóriás jogsival helyből vezetni lehet akár egy 1000 lóerős Bugatti Veyront is.

Miért nem jók az 50-es motorok az autósoknak, hiszen azok már most is legálisak? Még az én ötvenesem is megy hetvenötöt...
Igaz, hogy a maximum 50 köbcentis motorral hajtott motorkerékpárokra, mint járműkategóriára 2010. január elsejétől megszűnt a 45 km/h-s tervezési sebességkorlátozás, de az autós jogosítvány továbbra sem jogosít ennél nagyobb tempójú haladásra ilyen motoron. Az az 50-es kismotor, amelyik nem 45, hanem akár csak 46 km/h-s végsebességre képes, rendszámköteles. 60-70 km/h-nál nagyobb sebességre tuningolni egy ötvenest egyrészt komoly beavatkozás, másrészt az ilyen motor élettartama jócskán csökken a tuning után, fogyasztása, emissziója rendkívül nagy lesz, mérhető akár egy autóéhoz. A 125-ös jobb menetteljesítményeket hoz, mint egy tipikus tuning-50-es, de sokkal tartósabb, takarékosabb, környezetkímélőbb üzemű. És lehet rajta szállítani utast, külföldre is lehet vele menni legálisan (határ mellett lakó ingázók, figyelem!), ami szintén nem mindegy.

Kinek érdemes megszereznie a B125-ös A1-jogsit?
Aki az elmúlt két hónapban ült már tizenöt percnél többet a dugóban. Aki most illegálisan 50-esnél nagyobb robival jár rendszám nélkül. Akinek tuning 50-es robogója van. Akit nem zavar, ha másoknak jó. Aki zavar, ha másoknak nem jó.

Ismételten elmondjuk: aki az autósok közül akar, és nem fél, az már most is nagyrobogón ül nyaranta, viszont abszolút illegálisan. A törvény bevezetése után ugyanezek az autósok jogosan használhatnák 125-ös gépeiket. Aki pedig eddig is kényelmesnek, logikusnak tartotta volna egy ilyen motor használatát, de nem akart törvényt szegni, viszont nem volt ideje, pénze egy motoros tanfolyam elvégzésére, az most lehetőséget kap erre.