A küllős kerék nagyon drága

Yamaha XJR 1300 café racer

2013.02.04. 11:37
Egyszerű feladatnak tűnt, de már a tervezési fázisban adódtak problémák. Nem a vasakkal, nem a műanyagokkal, nem Sapka szerszámaival: a hogyant és a mikéntet kellett kitalálni. A cél egyszerű volt, de van, hogy az igazán letisztult dolgok elérése a legnehezebb.

A yamahás brigád és a magyar motorépítő elhatározták, hogy összehoznak egy szépséges café racert, amely esztétikai fejlődése ellenére sem veszít eredeti praktikumából. Jól motorozható utcai gépet akartak, amely nem csak egy kiállításon üthet, hanem a szerpentinen is – a japán motorgyár hazai képviselője elkottyantotta magát – akár még olvasóinknak is lehetősége nyílhat kipróbálni az elkészült XJR1300-at.

Abban az építő és az építtető is egyetértett, hogy küllős kerék kell. Maguk sem gondolták, hogy ezt sokkal nehezebb összehozni, mint beleképzelni az összképbe. Felmerült, hogy Sapka legyártja, de ezt idő hiányában elvettették – a gépnek a tavaszi kiállítások idejére el kell készülni, így maradt a késztermék megvásárlása, ami a speciális méret miatt szintén nem egyszerű.

A közelmúltban az egyre híresebb dán csapat, a Wrenchmonkees is készített egy XJR1300-at. Ők szintén küllős kereket használtak, így a Yamaha megkereste őket is. A fiúk pár nap múlva válaszoltak az ajánlatkérésre.

Hosszú szótlan percek következtek: „a méricskélés és a tervezés, majd a legyártás két-három hónapot igényel. Figyelembe véve a ráfordítandó temérdek munkaórát és a 20 kg alumíniumot, az ára 5000 euró”. Ugye nem lepődünk meg, hogy megköszönték a kedvességüket, de megrendeléssel nem éltek. Végül Sapka cirka a feléért megtalálta a megfelelő kerekeket, amelyek szintén nem olcsóak, de gyönyörűek és erősek – többek között a Zaeta versenymotoron is ilyet használnak Marco Belliék.

I

tt elérkeztünk egy másik fontos kérdéshez is. Ez pedig a motor színe. Mivel a Yamaha idén több motorján is egyedi, meghatározó színkombinációt használ, azt kérték, hogy a „Sapkafé XJR” is Race Blu színű legyen, ahol a matt szürke és a gyári kék dominál. A motorépítő már kapott is egy kereket színmintául – ezt egy frissen érkezett XJ6-ról lopták le.

Sapka a jelenlegi helyzetről elmondta: „Elképesztő, hogy egy ilyen egyszerű és nagyszerű motort, hogyan tudnak így túlkomplikálni; még a stekkerek sem kompatibilisek egymással! A légszűrőház megér egy litániát, nem lehet kiszedni csak akkor, ha a blokkot kiszeded a vázból. Úgy vettük ki, hogy fűrésszel kettévágtuk és két darabban távolítottuk el az injektorsor levétele után!

A gyárban akkor szerelik be a légszűrőházat, amikor még csupasz a váz és nincs benne a négyhengeres. Majdnem megőrültem ettől, igaz a normál vevőnek nem kell egyhamar az XJR légszűrőházát kitisztítani a kartergáz dzsuvájátol, az tuti! .”

A munka innentől felgyorsul, hisz a segédváz megmetélésével megkezdődött a visszafordíthatatlan szépülés. A nagy léghűtéses remélhetőleg rengeteg egyedi megoldással kényezteti majd a szemünket: nagyon szeretnénk kipróbálni. Gondolom önök is, úgyhogy erre majd szervezünk valami jó pályázatot.