2013.02.15. 06:44
Ha Budán járunk és átérünk a másodikból a harmadik kerületbe, szembe találjuk magunkat az Óbudai Promenáddal. Akinek esetleg nem ismerős a név, annak leírom, hogy a Szépvölgyi úttól a Nagyszombat utcáig tartó területről van szó.

Tavaly decemberben adta át a harmadik kerület önkormányzata a nagyrészt uniós támogatással újjáépített területet. A projekt keretein belül felújították a piac épületét, új térburkolatokat tettek le és zöld szigeteket alakítottak ki.

A Promenád kialakításával járt, hogy felszámolták a parkolókat, és szinte a teljes területről kitiltották a járműforgalmat. Az óbudai Fő térhez hasonlóan nem behajtást tiltó táblákat, hanem forgalomkorlátozó oszlopokat alkalmaztak. Akárhogy nézzük, drágább megoldás. Karádi Gábor vezető tervezőtől megtudtuk, ezekhez az önkormányzat ragaszkodott, rá csak a kiválasztást bízták. Kizárólag a formai szempontok voltak szem előtt, közlekedésbiztonságiak nem. A Benito spanyol formatervező cég terméke, a Neo barciono H320, vagyis alacsony oszlop, ezt teljes mértékben tükrözi is. Igaz, ha ragaszkodunk az oszlop szó geometriai jelentéséhez, akkor sokkal inkább cölöp. Egy, a földtől mérve mindössze hetvenöt centi magas, téglalap alapú, felfelé szűkülő téridom.

A gond az, hogy ezek a cölöpök veszélyesek. Főként a Bécsi úton észak felé haladó motorosokra. Itt található egy olyan útszakasz, ahol a forgalom és a Promenád között közvetlen kapcsolat van, mert az út szűkülése miatt már nincsenek parkoló autók. Ezen az szakaszon a járműforgalom a 17-es villamos pályájára terelődik, ahol a burkolat és a sín állapota is siralmas. A vízszint teljes hiánya, a kátyúk és a különböző típusú útburkolatok találkozása önmagában is megnehezíti a motoros közlekedést. Mivel az említett út a fővárosi önkormányzat fennhatósága alá tartozik, ezért nem volt része a felújításoknak. A budai fonódó villamoshálózat projektben várható az út és a sínpálya teljes felújítása. A munkákra két évet szánnak, de csak a harmadik negyedévben kezdik el.

Bár jelenleg is komoly forgalom bonyolódik itt, információink szerint eddig nem történt baleset. Ez részben annak is köszönhető, hogy aki ismeri a fennálló viszonyokat, elkerüli a helyet. A rutinosak a Kolosy téri lámpánál térnek le a Lajos utcára, kikerülve a rossz utat és a villamos mögötti lassú haladást, még ha valamivel hosszabb is így. Ha két év múlva elkészül a felújított útpálya, valószínűleg többen választják majd a Bécsi utat, és az itt közlekedők sebessége is megnő. Legkésőbb addigra jó lenne megoldást találni az alacsony oszlopok problémájára.

Pausz Ferenc, a közlekedésbiztonsággal foglalkozó GRSP Magyarország Egyesület ügyvezető igazgatója szerint is veszélyesebbek a Neo barciono H320-as oszlopok, mint más típusok, mivel „kvázi kihegyezettek”. Emellett megtudtuk, hogy az utóbbi években komoly teret kapott Európa-szerte a megbocsátó utak koncepciója. Ez azt jelenti, hogy az utak környezetében lévő műtárgyakat úgy tervezik, hogy azok a bekövetkező baleset során ne okozzanak súlyosabb sérüléseket. Sajnos itt ezt teljességgel figyelmen kívül hagyták.

Nem csak ezen a szakaszon, és nem csak motoros szempontból előnytelen az oszlopválasztás. A parkolóhelyek mellett is ilyenek sorakoznak. Mivel az óbudai megoldás alacsony, ezért nehezen észrevehető, könnyen nekimennek az autósok is. A szemközti szórakozóhelyekre érkező autók is rendszeresen itt fordulnak meg, és éjjel még nehezebben vehető észre a szürke cölöp. Ha nekihajtanak, könnyedén ki is mozdul az alap, és jöhet a költséges helyreállítás. Az óbudai Promenád kiépítése kapcsán az is aggasztó, hogy a megszűnt parkolóhelyek helyett nem alakítottak ki újakat. Ezt, ha nagyon akarjuk, magyarázhatjuk azzal, hogy áprilistól már fizetős övezet lesz a terület, és valószínűleg ennek hatására csökkeni fog a környéken parkoló autók száma. De inkább nem akarjuk.