Nem kanyarban halnak a motorosok

2013.05.05. 06:07

Minden évben motorosok százai szenvednek balesetet Magyarországon. A bukások többnyire súlyosak, nem egyszer halálos kimenetelűek. A rendőrség tájékoztatása szerint a közúti balesetekben folyamatosan nő a motorosok érintettsége.

Az esetek csaknem fele egyenes útszakaszon történt. A második leggyakoribb típus a kereszteződésekben bekövetkező ütközés. A slágerbukásnak hitt kanyarbalesetek a dobogó harmadik fokára szorultak.

A 382 darab egyenesben bekövetkezett baleset az ország negyvennyolc útjából negyvenötöt érintett, ezekből 142 lakott területen belül, 240 lakott területen kívül. Az azonos irányba haladók okozták a legtöbb karambolt, összesen száznegyvenhetet. Álló járműnek mindössze hárman ütköztek. A második és harmadik leggyakoribb eset az egyenesen haladók és kanyarodók összeütközése, valamint a megcsúszás, farolás, felborulás volt; ötvenkilenc és negyvennyolc.

Második helyen a 244 útkereszteződéses baleset áll. Az ország harminchárom útját érintette, százharminckilenc lakott területen belül, százöt lakott területen kívül történt. A bukások közel nyolcvan százaléka az egymás útját keresztezők, valamint egyenesen haladó és kanyaradó járművek összeütközéséből tevődött ki. Mindössze egy baleset történt vasúti átjáróban, de ütköztek álló járműnek, ütöttek el gyalogost is.

A kanyarban, kanyarkombinációban történteket egy kalap alá vettük, ezekből összesen száznyolcvanhét volt. Nem meglepő, hogy túlnyomóan lakott területen kívüliekről beszélünk, várostáblán belül csak 23-at listáztunk. Az érintett közutak száma szintén negyvenöt. Több mint hatvan százalékot (118) a pályaelhagyás okozta, ez jellemző a motorosokra. Huszonnégy alkalommal egymással szemben haladók ütköztek.

Az sem mindegy, hogy az egy útra eső balesetek száma mekkora szakaszon történik. Míg például a 6. főút nagyjából 250 kilométer hosszúságú szakaszán harmincegy bukás volt, addig a 82. számú, Veszprém-Győr másodrendű főút hetvennégy kilométerén huszonhét – nyilván minden arra járó találkozott már Csesznek környékén a nagyon gyors, térdletevős srácokkal.

Nem csak a Mátra

Érdekes, hogy a halálútként nyilvántartott, közkedvelt, kanyargós szakaszok közül néhány nem is szerepel a listán. A pontos számok ebben a formában eddig elérhetetlenek voltak, megszerzésükhöz a Magyar Közút Nonprofit Zrt. sietett segítségünkre. Felmérésünk reprezentativitása, a forgalomtechnikai szakemberek számára megkérdőjelezhető, viszont az olvasók érdekeit szem előtt tartva, a feltételeket leegyszerűsítettük.

A Közútnál az utolsó három év adatait összegezve számolnak balesetsűrűséget. Azt a szakaszt, ahol (lakott területen kívül) egy kilométeren legalább négy balesetet történt, gócpontnak nyilvánítják. Ez a motorosoknál csak néhány alkalommal fedte a valóságot, így ezt a fajta meghatározást elvetettük.

A felmérés időtartama 33 hónap volt, egészen pontosan 2010. 01. 01. – 2012. 09. 30. között. Az adatok feldolgozásakor ennyi állt rendelkezésünkre. A balesetek számát szűkítettük, kizárólag az országos közúthálózaton bekövetkezett helyzeteket vizsgáltuk, amibe egyébként a gyorsforgalmi utak is beletartoznak.

A városi üzemeltetésű utakat nem számoltuk, így az Oktogonnál, egykerekezés közben autóval karambolozók nem kerültek fel listánkra. A jobb átláthatóság érdekében kizárólag azokat, szerepeltetjük, amelyeken legalább nyolc, vagy annál több baleset történt; így a felmérést bizonyos szempontból saját feltételeink szerint alakítottuk - az ennél kisebb számokat az áttekinthetőbb végeredmény érdekében nem vettük figyelembe.

Hogy látható legyen

A térképen feltüntettük a balesetek számát. Egyenletes eloszlás esetén az érintett útra egy pötty került. Amennyiben gócpontokat észleltünk, úgy az érintett szakaszokra rajzoltuk a pöttyöt, az ott történt baleseti számokkal kiegészítve. A főutakat rózsaszín, a gyorsforgalmi utakat zöld színnel jelöltük. Az eredeti óriás méretű térképet ide kattintva töltheti le!

A legdurvább út

Az 51-es, másodrendű főút lett Magyarország legveszélyesebb közútja, ha a halálos motorbalesetek számát vesszük. A Budapestet Hercegszántóval összekötő útvonalon négy halálos, tizenegy súlyos és tizennégy könnyű kimenetelű baleset történt.

A bukások a budapesti városhatár és Baja között történtek. Az 51. számú főút olyan településeket érint, mint Kiskunlacháza, Dunavecse, Solt és Kalocsa. A rendkívül nagy teherautós tranzitforgalom miatt hosszú sorok alakulhatnak ki. A sofőrök türelmetlenné válnak, néha merész előzéseket hajtanak végre, melyek könnyen szerencsétlenséghez vezetnek.

A bukások fele lakott területen történt, a négy halálos kimenetelű szerencsétlenség viszont ezeken kívül. A második, valamint harmadik legveszélyesebb útvonalat nem lehet sorrendbe állítani, mivel az egyes, hármas, hatos, valamint hatvanegyes számú utak mindegyikén három halálos baleset történt.

Lazább

A hatos és hetes számú főúton történt a legtöbb könnyű sérüléssel végződő motorosbaleset. Ez nem azt jelenti, hogy az érintett utak a legveszélytelenebbek, inkább a nagy számok törvénye dominált.

Mindkét úton tizenkilenc könnyű kimenetelű bukás történt. Elsőrendű főútként, a fővárost kötik össze az országhatárral. A hetes ötvenhét balesettel összetettben listavezető, a hatos út harminceggyel a negyedik. A 6. számú főút Budapestről halad dél felé, érintve Dunaújvárost, Paksot és Pécset, majd Barcsnál ér véget. Itt zömmel lakott területen kívül rögzítettek bukásokat, a teljes, kétszázötven kilométeres szakaszon egyenletes eloszlásban.

A 7. számú főút Budapestről indul, érinti a Velencei-tavat, Székesfehérvárt, a Balaton déli partját, valamint Nagykanizsát, majd Letenyénél ér véget. A balesetek harmada a Balaton-part mellett húzódó szakaszon történt, a többi nagyjából egyenletes szórásban.

...és a legveszélytelenebb utak?

Következzenek a legveszélytelenebb motoros utak. Negyvennyolc közül azt kerestük, hol volt a legkevesebb bukás, majd azok közül a legtöbb könnyű kimenetelű. Feltételeinknek kettő felelt meg. Egyik, a 2506. számú, a Szarvaskő-Vadna összekötő út a Bükkben található, a szépséges Szilvásváradot is érinti. Négy könnyű, valamint négy súlyos baleset történt az érintett területen, egyenletes eloszlásban, több mint a fele pályaelhagyás miatt.

A 6505. számú Kaposvár-Szántód összekötő úton szintén nyolc balesetet számoltunk, ugyancsak négy súlyosat, és négy könnyűt. A hatvankét kilométer ellenére rendkívül kedvező számokkal bír, bár feltételezem, hogy a Kaposvár és Balaton-part közötti forgalom nagy részét a vele párhuzamosan haladó 67. számú másodrendű főút bonyolítja le.

Négyesek

A négyszámjegyűeket összekötő útnak hívjuk, besorolásuk szerint alsóbbrendűek. Az érintett kilencből háromnál tíz feletti a balesetek száma. A 2505. számú úton huszonöt, a 1111. számú úton tizenhét, a 4601. számú úton tizenkét baleset történt. Emiatt a 2505. számú összekötő út az összetett lista hetedik helyén áll. A 1111-es felfért a tizedik helyre.

A 2505. számú, Eger-Hollóstető-Miskolc összekötő szerpentinekkel tarkított, Lillafüredet is érintő, ötvenöt kilométeres szakaszán történtek a balesetek. Ezek kanyarokban történtek, többnyire pályaelhagyás miatt.

A 1111. számú Budakalász-Dobogókő-Esztergom összekötő út szintén népszerű túraútvonal, a balesetek többsége itt is kanyarulatban történt, okai viszont sokkal változatosabbak. Szerepel közöttük pályaelhagyás, állattal ütközés, megcsúszás, szemben haladók ütközése, kanyarodó járművel történő összeütközés, vagy egymást keresztezők összeütközése.

Pálya, az autópálya

A legtöbb baleset az M7-esen történt, szám szerint tizennégy, az M5-ösön tizenegy, míg az M1-esen kilenc. Sajnos mindháromnál halálról is be kell számolnunk. Ezeket megcsúszás, felborulás, ütközés és pályaelhagyás okozta, de az M5-ös autópályán vaddal való ütközés is történt. Szerencsére itt könnyű sérülés lett a végeredmény. Nincs gócpont, elszórtan fordultak elő a balesetek a nagyjából százhatvan kilométeres szakaszon.

Ugyanez nem mondható el a másik két autópályáról. Az M1-esen a balesetek nyolcvan százaléka az első hatvan kilométeren történt, azaz Tatabányáig. Az M7-esen, egy kivételével az összes karambol az első hatvan kilométeren történt Székesfehérvárig.

A fenti kutatás során kapott eredményekből mégsem szabad elméleteket gyártani, és következtetéseket levonni. Feltételezni esetleg. Minden baleset más, minden baleset egyedi. Aki ezeknél is bővebb és részletétesebb képet szeretne kapni a hazai motorbalesetek statisztikájáról, bátran töltse le a mellékelt táblázatot.