A hatszázasok szamarak

2013.07.15. 11:04

A Trabantok és Wartburgok gyomorforgató szaga, a keletnémet dívák, az erdőben ácsolt állványok: ez volt Sachsenring. Ennek már nyoma sincs, de verseny azért volt, nem is rossz.

A nosztalgia jegyében megosztom önökkel, hogy a múlt hét végén a Moto2 ásza, Scott Redding meghívást kapott Spa-ba, ahol versenytempóban kipróbálhatta Kevin Schwantz egykori motorját, melytől azonnal lepetézett és azt kívánta, bárcsak versenyezhetett volna még ilyen gépekkel. Talán nem véletlen a legendás Harald Bartol néhány évvel ezelőtti kijelentése: „A kettőötvenesek igazi versenylovak, a hatszázasok meg olyanok, mint a szamarak.”Úgy tűnik, igény lenne a kétüteműre, visszatérésükben azonban kételkedem.

A versenyhétvégére kiírt drámapályázatot ismét a spanyol színjátszócsoport nyerte. A második szabadedzésen Lorenzo nagyot bukott. A sérült vállára esett, mindenki tudta, hogy baj van. Hamar megállapították, a merevítő lemez megsérült a kulcscsontjában, ezért úgy döntött, visszautazik Barcelonába újbóli műtétre. Kiderült, a lemez elhajlott, cserélni kellett, és ezúttal több csavarral rögzítették a sérült részt.

Lorenzo viszonylag rövid időn belül bejelentette, senki ne számítson csodára, ezúttal nem fog visszatérni a versenyre, sőt, még azt sem tudja, hogy Laguna Secában rajthoz áll-e a jövő hét végén. Twitter oldalán azt üzente, biztosabbnak látja az indianapolisi visszatérést. Azt viszont megtudtuk, hogy Lorenzo lakásában piros és fehér fotelek vannak, a televíziót pedig rossz helyre tervezte, mert kifordítva kell ülnie, ha nézni is akarja.

A hétvége legnagyobb meglepetését azonban mégsem ő jelentette, hanem a szombaton katapultáló Pedrosa. A kívülről is otromba bukás láttán senki nem feltételezte, hogy a spanyol sérülés nélkül megúszta az esetet. Az első vizsgálatok után helikopterrel Chemnitzbe szállították, ahol komolyabban is ellenőrizték állapotát. Ott bebizonyosodott, hogy Pedrosa bal kulcscsontja megsérült, törést azonban nem, „csak” hajszálrepedéseket észleltek. Ennek ellenére mégsem volt biztos a spanyol indulása.

Az idő telt-múlt, míg a verseny reggelén végrehajtott újabb orvosi vizsgálat után a Repsol Honda sajtósa bejelentette: versenyzőjük nem indul. A kritika nem váratott sokáig, néhányan felháborodtak döntésén, többnyire újságírók. Úgy gondolták, hogy beparázott és túlreagálta az esetet. Vasárnap reggel megröntgenezték a vállát, a sérülés ellenére engedték volna versenyezni, de Pedrosa szédülni kezdett, és kiderült, hogy hirtelen leesett a vérnyomása.

Később sem érezte jól magát, ezért döntöttek úgy, hogy ne versenyezzen. A kritikusok persze ezt sem hagyták szó nélkül és néhányan egyszerű hisztinek minősítették az esetet. Wayne Rainey történetét emlegették, amikor az amerikai második lett Luca Cadalora mögött a brit nagydíjon. Rainey csak később ismerte el, hogy az edzésen elszenvedett óriási bukása után még este is kettőt látott mindenből, és a versenyen sem érezte magát olyan remekül. Ennek ellenére rajthoz állt, dobogón végzett, mert motorozni akart.

Persze senki nem várt el hasonlót Pedrosától, főleg úgy, hogy legfőbb riválisa is kiírta magát a hétvége történéseiből. Az viszont csak a verseny után realizálódott, hogy Pedrosa vetélytársa talán már nem Lorenzo, hanem saját csapattársa, Marc Marquez, aki győzelme után át is vette az összetettben a vezetést. A sérült spanyol ennek ellenére nem döntött jövő heti versenyzéséről.

Pedrosa győzelmét sokan borítékolták, az elmúlt három év versenyeit ő nyerte Németországban, ezúttal mégis Marquez használta ki a Honda előnyeit a rövid, technikás pályán. Megállíthatatlan volt, bár a verseny elején nem kezdett túl jól. A rajtnál kicsit lemaradt, de a futam első harmadában magabiztos előnyre tett szert, melyet a későbbiek során még növelni is döntött. Az utolsó néhány körben pár percig úgy tűnt, hogy Crutchlow veszélyeztetheti győzelmét, de hamar kiderült, ez csak rózsaszín álom.

A nyári fesztiválszezont, a Cal Crutchlow körüli átigazolásról szóló hírek biztosítják. A Yamaha nemrég ismét tett egy olyan kijelentést, hogy Cal nem kaphat gyári motort jövőre sem, sőt még azt a fizetésemelést és magasabb technikai csomagot sem akarják biztosítani a számára, melyet az angol az esetben kérne, ha a Tech3-nál maradna. Ha nevezhetem így, szégyen ez a Yamahának, ha fele is igaz.

A hírek alapján egy olyan versenyzőt igyekeznek eltenni az útból, aki komoly eredményeket hozhatna a jövőben. Azzal már talán Crutchlow is tisztában van, gyári motor ide-gyári motor oda, a Ducati nem opció. Kár lenne felülni egy alig vezethető motorra, amellyel a siker zsákbamacska, és eddig egyetlen embernek sikerült, mikor ülhetne egy olyanon is, amellyel biztos dobogós helyezéseket érhetne el. Az angolt sem kell félteni, egyoldalú, a Yamahát kissé bosszantó kommunikációját a twitteren közvetíti. Nemrég például azt sütötte el, hogy aláírta jövő évi szerződését, de hogy kivel, azt nem árulja el. Ebben persze az is benne van, hogy ismét Sidi csizmában fog motorozni.

Crutchlow két nagy esést gyűjtött be a hétvégén, s ha súlyosan nem is sérült meg, teste alaposan összezúzódott, és sokat szenvedett emiatt. Ennek ellenére fenomenálisan versenyzett, bár arra panaszkodott, hogy a rajt utáni tülekedésben majdnem összeakadt Marquezzel, ebből kifolyólag ott sokat veszített. Többen úgy vélték, ha nincs az incidens, minden esélye meglett volna a futamgyőzelemre. Rossit magabiztosan előzte, a visszavágás minden lehetőségét kizárva. Remek teljesítmény egy klasszis versenyzőtől, és csak bízhatunk benne, hogy a Yamaha nem söpri le a nevét az esti vacsoránál a kívánságlistáról. Nehéz ügy a versenypolitika, de hogy ennyire, azt én sem hittem.

Rossiról két hete azt írtam, a német verseny után talán tisztább képet kapunk. Ez nem volt igaz, legalábbis nem teljesen, hiszen Lorenzo ismét megsérült, bár ezúttal Pedrosa is. Feladata talán ismét az lett volna, hogy pontot raboljon, viszont az ember, akit fognia kellett volna, verhetetlen volt. Azt soha nem tudjuk meg, mi történt a színfalak mögött. Előfordulhat az is, hogy az éj leple alatt, a gyári Yamaha garázsban pihenő, Lorenzót szolgáló motor átkerült a Tech3 garázsába, hogy azon reggel idomokat cseréljenek? Nem tudom, s mivel a stílusuk homlokegyenest különbözik, ezt nem tartom valószínűnek. Abban viszont nem vagyok biztos, hogy a gyár nem juttatott némi okosságot Crutchlow-nak, mondván: „Ha ekkor a pofád, most megmutathatod, hogy vered-e Rossit.” Az eredményt ismerjük.

Rossi egyébként tőle szokatlanul, fantasztikusan rajtolt. Egy rövid ideig vezette a versenyt, de a hazai pálya extra előnyét élvező Bradl elhappolta előle az első helyet. Ez persze nem tartott sokáig, de Rossi szemmel láthatóan lassabb volt, mint Marquez és Crutchlow. Egyszer majdnem bukott, hajszál híján nem repült le motorjáról. A verseny után a hátsó gumikra panaszkodott. Állítása szerint nem volt olyan jó a tapadása, ezért nem tudta tartani az iramot a vezető párossal. Igyekszik javulni a jövő hét végéig. Megjegyzem, azt sem szabad elfelejtenünk, hogy két nagyon erős versenyző hiányzott a mai futamról.

Végeredmény


1. Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team2

2. Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3

3. Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Team

4. Stefan BRADL GER LCR Honda Team

5. Alvaro BAUTISTA SPA GO&FUN Honda Gresini

6. Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech3

7. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team

8. Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar