Laguna Seca – Rossi csak pislogott
a dugóhúzóban

2013.07.22. 13:00
„We ride together, we die together”- nem az a tipikus közmondás, melyet anyánk társaságában nyomunk, de Nicky Hayden-t ez nem érdekelte.

Egy képet pakolt a twitterre, amelyen szüleivel látható a Laguna Seca-i sajtótájékoztató után, a fenti szöveggel. Ott jelentette be a Ducati amerikai versenyzője, hogy öt év után, nyugdíjas állásából kénytelen felállni az év végén, és még az sem biztos, hogy a MotoGP-ben folytatja karrierjét. Superbike-ról szóló pletykákat is hallottunk, de hivatalos megerősítés eddig nem érkezett.

Hayden ezt leszámítva is alaposan felhúzta magát, a sajtótájékoztató után négyszemközt még Rossinak is beszólt. Az olasz a német versenyhétvégén piszkálta Crutchlow-val karöltve, amiért az edzésen néhány alkalommal kihasználta a lehetőséget, és beállt mögéjük szélárnyékba gyors kört futni. A történet nem számít egyedi esetnek, sőt szokványos, inkább hecckampány lehetett ez Rossiék részéről. Az amerikai sajtó persze teljes mellszélességgel állt Hayden mögé és rögvest felemlegette, hogy Rossi ducatis szenvedései során gyakran tette ugyanezt az edzéseken, amikor kétségbeesve észlelte, hogy csapattársa gyorsabb. Sőt, továbbmentek, Rossi versenyzés iránti alázatát is megkérdőjelezték.

Hayden „lelépése” után evidens lett volna, hogy a bolognai gyár bejelenti, kit szerződtetett jövőre, viszont ez elmaradt.. Sokáig Crutchlow-t emlegették, és egyértelműen az tűnt a legbiztosabbnak, hogy az angol, gyári versenyzésről dédelgetett álma így fog beteljesülni, de valami megváltozott. A Ducati jelenleg inkább tűnik olyan kisvárosi menyecskének, aki szépségével mindenkit rabul ejt, de annyira kikapós, hogy a kifacsart legények hosszú táborát látva, az addig izgatott jelentkezőknek inába száll a bátorság, és kopogtatás helyett elfutnak az ajtaja elől.

A német és amerikai verseny közötti pár napban újabb feltételezéseket olvashattunk Crutchlow átigazolásával kapcsolatban. Úgy tűnik, a Honda is bejelentkezett érte, és szívesen alkalmazná valamelyik betétcsapatban, komolyabb technikai csomaggal. Állítólag a gyár felsővezetése megkereste Lucio Cecchinello-t, az LCR Honda csapatfőnökét, hogy Bradl helyett inkább Crutchlow-t látná szívesen az istállóban, s ha belemegy, még több támogatást adnának a csapatnak. Tény, ha egy privát alakulat plusz segítséget kap, a gyár vezetői gyakran beleszólnak a versenyzőigazolásba, nem egyszer ultimátumot adnak a csapatfőnöknek.

Természetesen arra nincs garancia, hogy a Yamahát jól ismerő, és annak képességeit kimotorozó Crutchlow, egy Hondával ugyanilyen szinten tudná folytatni. Arról nem is beszélve, hogy pont azért hadakozik a Yamahával, és adott esetben menekülne onnan, mert nem élvezi a gyár teljes technikai támogatását. Fizetésemelésre kapott ígéretet, még egy jobb motorra is. Ennek ellenére átigazolna egy olyan csapathoz, ahol ugyanebben a cipőben járna, mint most? Ebben erősen kételkedem. Miért tenné?

Ismerve a Honda versenypolitikáját, a témával kapcsolatban felhozható ellentétek tovább mélyülnek. Köztudott, hogy sokkal erősebb, hierarchikusabb rendszer működik náluk, mint a Yamahánál, ezt Crutchlow eddig elért eredményei is jól mutatják. A csapatok közül mindig a gyári Repsol motorok voltak a leggyorsabbak és kapták a legújabb fejlesztéseket. Kivétel volt ez alól egyetlenegyszer Valentino Rossi, amikor a „Nastro Azzurro” fényezésű motorral ment, de ott előre lejátszották a meccset, mindenki tudta, hogy az olasz teljes támogatást élvez.

Arra, hogy Crutchlow Repsol Hondára üljön most nincs lehetőség, Pedrosa szerződése 2014 végén jár csak le, és nem hiszen, hogy a Honda átpakolná bármelyik betétcsapathoz jövőre, vállalva a jogi kockázatot.

A hétvége folyamán mégis érezni lehetett, a Honda valamire készül. Az tudtuk, hogy az amerikai pálya nekik kedvez, az utóbbi két évben Stoner nyerte az amerikai futamot, de mégis óriási meglepetés volt, hogy Stefan Bradl megnyerte az edzést. Pont az a versenyző, akit a pletykák szerint ki akart rúgatni a gyár. Bradl első helyében benne volt Marquez edzésen elkövetett hibája, mégis szenzációsan motorozott. A versenyen sem volt másként, Marquez győzelmét borítékolni lehetett, de mégis varázslatos volt látni, hogy tíz körrel a rajt után még mindig a német vezet, a spanyol csak tizennégy körrel a vége előtt vette át ez első helyet. Bradl dobogóját senki nem veszélyeztethette, életében először végzett az első háromban a királykategóriában.

Szárnyalásának okát nem tudjuk, elképzelhető, hogy a hírek hallatán felhergelte magát, de attól precízebb és jobb versenyzőnek tartom, minthogy egy-egy versenyen villantson. Talán az sem elképzelhetetlen, hogy Pedrosa sérülése miatt jobb motort kapott, és egy lehetőséget a bizonyításra. Tovább erősítheti a feltételezést, hogy tegnap nem csak Bradl motorja működött kiválóan, hanem Bautista is remekelt. Szinte végig óriási nyomást gyakorolt a harmadik helyen motorozó Rossira, és kisajtolta az olaszból tudása legjavát, hogy az odaérhessen a dobogóra. Ő lett a legjobb Yamahás, a gyár versenyzői szenvedtek a hétvégén, alapos hátrányban voltak, nem találták meg a legoptimálisabb beállításokat. Rossi mindent összegezve boldog volt, és örült, hogy zsinórban harmadszor állhatott a pódiumra.

Crutchlow a hetedik helyen ért célba, begyűjtve ezzel idei legrosszabb helyezését, a barcelonai bukást leszámítva. Mindenkit meglepett, maga is jobb eredményre számított, a bravúros versenyek után óriási pofon volt ez. A Honda-Yamaha párharcból, a sérültek versenyében is a hondás Pedrosa jött ki jobban, megelőzte Lorenzót és ötödik lett.

Marc Marquez ismét külön fejezetet érdemelne, szenzációs győzelmet tudhat magáénak. Megérkezése után rögtön elindult pályát tanulni, először robogóval ismerkedett a hírhedt kaliforniai aszfaltcsíkkal. Már-már idegesítő volt, hogy mást sem csinált, mint Rossi 2008-as legendás „dugóhúzós” előzését próbálgatta. Először robogóval tért le az ívről és mindenki tudtára adta: kész csoda, hogy akkor az olasz nem bukott, annyira veszélyes a pályának az a pontja. Majd az edzésen versenymotorjával hibázott a kanyarkombinációra ráfordító jobbosban, így azzal is megkóstolta a helyet. Még ki tudja hányszor tette ugyanezt, de mintha mágikus erő szállta volna meg. A versenyen végül élesben is megmutathatta mire készült. Valentino Rossi-t pont ott előzte, ahol ő tette Stoner-rel, az is elképzelhető, hogy még jobban letért a pályáról, mint anno az olasz. Kriminális pillanatoknak lehettünk szemtanúi, Marquez kívülről érkezett, ahol csak azok mernek előzni, akik a pálya minden csínját-bínját ismerik. Rossi nem volt rest, nem engedte be a spanyolt, aki mintha csak kiprovokálta volna a helyzetet, és már diadalittasan ugratott is rá a víznyelőaknára, hogy aztán elsőként forduljon a lenti kanyarban. Újabb gyermek az űrből, „vagy izé... földönkívüli lény”.

Marquez nyolc versenyéből hét alkalommal állt dobogóra újoncként, hasonló rekordra csak Kenny Roberts volt képes, neki hétből hatszor sikerült első szezonjában, akkor 1978-at írtunk.

A MotoGP most nyári vakációra indul, a következő futam négy hét múlva lesz Indianapolisban. Nagyobb kétségek közt hagynak bennünket, mint amikor Berényi Miki négy lövést kapott a júniusi utolsó részben.

Az ünneplés sajnos nem volt határtalan. A huszonöt éves Andrea Antonelli, a Superbike világbajnokság, Supersport kategóriájának moszkvai futamán meghalt. Nyugodjék békében.


Végeredmény


1. Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team

2. Stefan BRADL GER LCR Honda Team

3. Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Team

4. Alvaro BAUTISTA SPA GO&FUN Honda Gresini

5. Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team

6. Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Team

7. Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3

8. Nicky HAYDEN USA Ducati Team


Világbajnoki pontállás

1. Marc MARQUEZ SPA 163 pont

2. Dani PEDROSA SPA 147 pont

3. Jorge LORENZO SPA 137 pont

4. Valentino ROSSI ITA 117 pont

5. Cal CRUTCHLOW GBR 116 pont

6. Stefan BRADL GER 84 pont

7. Andrea DOVIZIOSO 81 pont

8. Alvaro BAUTISTA SPA 71 pont