Por az orrhegyen, tankok készenlétben

2013.09.02. 10:46
A MotoGP lassan jobb, mint egy szappanopera, de a közönség ezt kajálja. A De Niro-frizurás Lorenzo és haverjai óriásit motoroztak.

2013. augusztus 25-én megkérdezték Valentino Rossitól, milyen ellenszert kotyvaszt Marc Marquez megállítására. Akkor Rossi a Formula-1-et javasolta.

Egy héttel később vasárnap reggel, Marc Marquez a MotoGP Sileverstone-i futamának bemelegítő edzésén elesett, bal válla kificamodott, indulása kétséges. Marquez, a pálya Vale elnevezésű szekciójában bukott.

Az újonc spanyol versenye talán egy percig sem volt kétséges, kapott egy kis injekciót, meg bevett néhány pirulát, Costa doktor kincsestára vasárnap délelőtt is töltve volt, de erről később.

A legnagyobb sztori mégsem a hétvégi futamhoz köthető. Emlékeznek, Ben Spies épphogy visszatért a versenypályára, Indianapolisban ismét megsérült, úgyhogy jelenleg is pihen. Vállműtét előtt azonban érdekes twitter üzenetet fedeztek fel rajongói, amely titokzatos módon eltűnt oldaláról, de a szemfüles csibészek addigra lementették maguknak. Így szól: „Fogadni mernék, Carlo annyira izgatott, hogy még a port is elfelejti letörölni az orráról.” Az olasz média jelentős hányada a „menedzserpápát”, Carlo Pernat-ot látta az üzenetben, meg talán azt, hogy Spies nem rajong az öreg „csocseszért”. Nem véletlenül, mind Iannone, mind, a „Spies helyettesi” pozícióra pályázó Alex de Angelis, az olasz szakember védence. Végül Michele Pirro kapott lehetőséget a Ducatitól, de az üzenetet alaposan felkorbácsolta a kedélyeket. Annyira, hogy nem sokkal később Spies mamája, Mary jelentkezett egy amerikai újságnál, hogy az egész kacsa, a fia nem írna ilyeneket, s ha mégis, legalább hat haverját hívják Carlónak, úgyhogy az üzenet biztos nem Pernatnak szólt. A történet itt ért véget, de felettébb kellemes volt. Nem csodálkoznék, ha a Dorna velős twitter bejegyzésekért és facebook „tetszik-ért” prémiumot osztana, elvégre modern módszerekkel népszerűsítik a sportot, csak a közeljövőben nehogy feltűnjön Esmeralda.

A hétvége nagy átigazolási hírei közé tartozott Scott Redding bejelentése, mely szerint két éves szerződést írt alá a Gresini csapattal. Jövőre az új production racer Hondával, azt követően egy gyári motorral fog versenyezni, ha az égiek is úgy akarják. Ez alapján úgy tűnik, hogy jelenlegi mecénását és csapatának tulajdonosát, Marc van der Straten sörgyárost, nem sikerült rábeszélni egy MotoGP projektre. Sokak szerint a belga milliárdos ezt könnyedén megengedhette volna magának.

Egyéb pletykák is felmerültek a hétvégi nagydíjon. Állítólag, az Aspar csapat szívesen leigazolná jövő évi MotoGP projektjükhöz Eugene Laverty-t, aki jelenleg az Aprilia versenyzője a Superbike vb-n, helyére pedig Marco Melandri kerülhetne.

A hétvége két dologról szólt, legalábbis az angolok szempontjából. Barry Sheene-re emlékeztek (tíz éve halt meg a legendás világbajnok), és remélték, hogy az idén ragyogóan motorozó Cal Crutchlow hazai közönség előtt szerezheti meg élete első királykategóriás győzelmét. Így Sheene után ő lehetett volna az első angol, aki ismét futamot nyer a nagyok között. Akárhogy is számoljuk, 1981 nem most volt, jól tudja ezt Crutchlow is, akkor még meg sem született.

Kár lenne azt állítani, hogy túl nagy nyomás helyezkedett rá, egy ilyen mezőnyben ez minden élversenyzőnek kijár. Tény, hogy most, a „célegyenesben” valamiért megkopott a lendület. Egy apró, icipici valamicske hiányozna Crutchlow-nak az első helyhez, de most távolabb került tőle, mint a szezon során bármikor. A brnói bukta után még vasárnap este feljött a sajtóközpontba, lerogyott Matthew Birt, MCN újságíró asztalára és annyit mondott: „basszameg.” Tisztában volt vele, a lehetőséget eldobta, a pole-t eldobta, ha a győzelmet nem is, de egy dobogót elszalasztott. Lehet, hogy csak nekem, de úgy tűnt, megviselte a dolog. Ennek ellenére mindenki hitte, Cal kemény csávó, hamar túlteszi magát a történteken. Eleinte úgy is tűnt, menni fog. Szokásos beszólások a közösségi oldalán, egyszer Lorenzónak, amiért a McDonalds-ban látta, utána meg Pol Espargarónak, amiért csütörtök este üléspróbát vett a motorján. Ezért később még magyarázkodnia is kellett, hogy semmi baja az ifjú spanyollal, ne bántsák, ő is így tett volna a helyében. Végül eljött a péntek, amikor mellkasát csapkodva edzett, mint később kiderült, darázs szállt a ruhájába, de a figyelem egyértelműen rá szegeződött. Amikor kiszúrták, hogy mindkét tankot használni fogja a hétvége során, sokan azt sejtették, nem magabiztos, problémái vannak a motorral. Sokáig nyöszörgött az új tank miatt, végül megkapta, de nem találta meg számításait, most pedig tapogatózik?!

A kételkedőknek lett igaza, Crutchlow a szombati edzéseken kétszer bukott, az első igencsak emberesre sikeredett. Mintegy 293 kilométer/órás sebességgel szállt el, és törte rommá Yamaháját még hideg gumikkal. Nem sokkal később ismét hibázott. Mindezek ellenére összekapta magát, és megannyi zúzódása ellenére megszerezte a harmadik rajthelyet, de szombat este már jelezte, az alkarja kipurcant, örülne, ha be tudná fejezni a futamot. Ígéri, mindent belead. Állítólag karneváli hangulat köszöntötte a versenyzőket a hétvége folyamán, rengeteg szurkoló érkezett részben miatta, részben Redding miatt, de feltételezem, mindenki angol MotoGP győztest akart látni. A dráma folytatódott, Crutchlow ismét bukott, ezúttal a vasárnap délelőtti bemelegítésen, itt már a legoptimistább szurkolók is láthatták, valami nagyon nincs rendben. A „tankom-tankom mondd meg nékem” játék vége az lett, hogy Crutchlow a régi üzemanyagtartállyal indult a versenyen. Délelőtti bukását fokozta, hogy miközben a sóderágyból kászálódott kifelé, majdnem telibe csapta Marc Marquez motorja (lásd: a cikk elején). Cal Crutchlow vasárnapi teljesítménye aztán úgy alakult, ahogy megjósolta. Egy összezúzódott jobb alkarral nem tudott mit tenni, a biztos célba érést választotta, így a hetedik helyen intették le. Csalódottságát nem tudta, s nem is akarta leplezni. Gyakorlatilag mindenki a lelkét ápolgatja, amennyire tudja, még az egykori „superbike fenegyerek”, Carl Fogarty is. Rendkívül sajnálnám, ha megtörne bravúros szériája, így bízom benne, hogy hamarosan talpra áll.

Maga a verseny csodálatos volt, az utolsó két kört moziban kell vetíteni. Vállficam ide, vagy oda, Marquez ugyanúgy az első helyért küzdött, mint Csehországban, vagy Indianapolisban. Esze ágában nem volt nyugodt tempóban dobogóra állni, ő nyerni akart. A forgatókönyv a menetrend szerint alakult, Lorenzo meglépett, a két Repsolos igyekszik tartani az iramot, bár Pedrosa most csak később csatlakozott a vezető pároshoz. Rossi hátul kemény csatákat vív a szatellit Hondákkal, Bautistán kívül ezúttal Bradl is csatlakozott az ütközethez. A kivétel talán annyi, hogy most jól rajtolt a kilencszeres világbajnok, de a spanyol trió által diktált tempót nem tudta tartani.

Röviddel a vége előtt Marquez hozza a kötelezőt, és megelőzi Lorenzót, de a válasz nem marad el. A címvédő felveszi a kesztyűt és visszavág, hihetnénk, hogy Marquez már megszokta a sima győzelmet, de nem szeppen meg, talán még évezi is a csatát. Mindenki tudta, az utolsó körben mindent eldöntő előzésre készül az újonc, így is lett. Arra talán már kevesen számítottak, hogy ez a Jorge Lorenzo most nem hagyja magát. A következő kanyart annyira szűken veszi, amennyire talán nem is lehet, ottmarad Marquez mellett, ismét lépéselőnybe kerül és irgalmatlan szoros befutóval megnyeri a futamot. Lorenzo pontosan tudta, eljött az idő, amikor versenyben kell legyőznie a hondást, különben még jobban a fejükre nő. S bár így is nagy fölénnyel vezeti a bajnokságot, de Jorge a tudtára adta, igenis legyőzhető, ha más nem is, ő biztosan képes lesz rá. Ezért elképzelhető, hogy az idény során sokadszor, de ismét egy új időszámítás kezdetét láthattuk a Brit Nagydíjon. Marquez lelkiállapota ennek ellenére háborítatlan és rendkívül kiegyensúlyozott, nemhogy elkenődve nincs, riheg-röhög, fájdalomnak a legapróbb nyomát sem láttuk.

Rossi az utolsó körökben ismét nagyot meccsel Bautistával, melyből újfent ő kerül ki győztesen.

A futam után Lorenzo képeket közölt új, érdekes frizurájáról. Állítólag megígérte, ha megnyeri a futamot, így ünnepli a győzelmet. Az akcióban a csapat több tagja is részt vett. Így ha minden igaz, Misanóban sok-sok yamahás taxisofőrt láthatunk.

Marc Marquez bukását két büntetőponttal „jutalmazta a versenyigazgatóság”, amiért nem lassított a sárga zászló lengetésére sem. Tény, mielőtt Marquez megérkezett a kanyarhoz, melyből Crutchlow-t és motorját halászták ki a pályamunkások, sárga zászlóval figyelmeztették, hogy lassítson. Marquez nem vette figyelembe, bukott, az esetből könnyen lehetett volna tragédia. A spanyol állítja: nem látta a zászlót. Ennek ellenére a büntetőpontokat megkapta. Négy pont esetén a rajtrács végéről kell indulnia a következő futamon, hét pont esetén a pit lane-ből, tíz pontnál pedig egy futamról való eltiltás jár.

A mai beszámolónak alapvetően vidámnak kellett volna lennie, de részemről sajnos nem az. Még a cikk megírása előtt, vasárnap este értesültem a hírről, hogy Rosivall Ágoston, hazánk egyik legtehetségesebb motorversenyzője meghalt. A hivatalos közlemény szerint egy moszkvai kórházban. Előzményként annyit olvastam, hogy a baleset, több mint egy héttel ezelőtt történt egy oroszországi tesztelés során. Ágoston volt a honi motorsport egyik olyan versenyzője, aki bebizonyította, hogy kevés pénzből, MZ kupából is kiemelkedhet valaki a világ élvonalába. A versenyek előtt AC/DC-t hallgatott, eszméletlen gyors volt, és mérhetetlenül szerény. Nyugodjék békében.

 MotoGP Silverstone 2013
 Végeredmény
1. Jorge Lorenzo SPA Yamaha Factory Team
2. Marc Marquez SPA Repsol Honda Team
3. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team
4. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Team
5. Alvaro Bautista SPA GO&FUN Honda Gresini
6. Stefan Bradl GER LCR Honda Team
7. Cal Crutchlow GBR Monster Yamaha Tech3
8. Nicky Hayden USA Ducati Team